marxisten skrev: R.O.F.L skrev: marxisten skrev: formsvackan skrev: blueheaven skrev:Tja den finns inte på Kuba i Venezuela eller i NordKorea så man får nog gå någon annanstans!
Det var inte ett svar på var du anser att vi kan hitta riktig demokrati ?
Nån blandning mellan Kubas och våran kanske. Personval och en president man kan välja bort?
Bifogar ett demokratiindex för våra vänstervänner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_IndexKuba hamnar på plats 125, föga smickrande. Marxism-leninistiska Zimbawe hamnar
på plats 148, Usa på plats 18.
Marxisten, jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den. (Voltaire)
Jag sa nån blandning. Att Kuba hamnar långt ner beror på att Castro ej går att välja bort, därav en blandning. Man kan välja President, men man har även personval om vilka som ska vara i riksdagen... Det bästa av två världar säger man ju.
1 Rösträtt och registrering i röstlängderna är allmänt, automatiskt och gratis för alla medborgare över 16 år.
2 Kandidaterna utses i sin valkrets av medborgarna där under ett offentligt möte. Kommunistpartiet är ingen valorganisation och får därför inte som parti nominera kandidater.
3 Inga valkampanjer tillåts.
4 Valet är ett transparent förfarande. Valurnorna vaktas av barn och unga frivilliga. Urnorna förseglas offentligt och rösterna räknas offentligt. Nationell och utländsk media, diplomater, turister och alla andra som så önskar får övervaka valets alla delar.
5 Absolut majoritet krävs för att en kandidat ska väljas. Om ingen kandidat får minst 50% går de två kandidaterna med flest röster vidare till en andra valomgång.
6 Rösterna är fria, likvärdiga och hemliga. Alla kubanska medborgare över 16 har rätt att välja och att bli valda. Eftersom det inte finns politiska partier röstar man direkt på kandidat.
7 Alla representativa organ är valbara och förnybara.
8 Alla valda måste möta sina väljare och föredra vad de åstadkommit.
9 Alla valda kan när som helst få sitt mandat återkallat av sina väljare.
10 Nationalförsamlingen väljs för 5 år.
11 Valkretsarna består av mellan 10 000 och 20 000 medborgare.
12 Nationalförsamlingen utser regering och president. Presidenten är regeringens ordförande och statschef.
13 Nationalförsamlingen är statens högsta organ. Nationalförsamlingen delegerar den lagstiftande och verkställande makten till regeringen.
14 I lagstiftningen deltar många olika delar av samhället. Dels de folkvalda, högsta domstolen och åklagarmyndigheten, men också fackföreningar, studentorganisationer och kvinnoorganisationer. Medborgarna kan själva skapa en remissinstans genom att samla 10 000 i en organisation för detta ändamål.
15 Lagar röstas igenom med majoritetsval i nationalförsamlingen. Lagarna diskuteras normalt sett inte i plenum som i de flesta länder. Detta för att de folkvalda inte ska påverkas av varandra när de utövar den lagstiftande makten.
Från din källa om du klickar på Kuba, om Kubas system. Gillar den delen med att man när som helst kan bli bortvald t.ex. av sin egna väljare om man missköter sig. Nu säger jag det inte är optimalt men en blandning av detta och vårat vore väl så gott som?