Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Fiske och natur

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-12-23, 10:06

    Redvictory skrev:
    theward skrev:
    Redvictory skrev:
    theward skrev:nu har jag fått min nya mörtstuga, ska göra en till exakt likadan...
    innan vintern
    Skulle få stålrammen av min bekant, så det enda jag måste köpa är plastnätet Wink

    Beställda lite mera fiskeprlar på nätet också...
    Ska göra 10 angeldon till, 7 st med en annan krokstorlek på...

    Så då har jag c.a 43 st med 105mm krok, 11 med 50 mm och 6 st med 65mm..
    Då kan jag växla angeldon beroende på vart och vad vi fiskar för dagen så att säga...
    Är vi där det är mkt abborre, använder vi mindre krok...
    På varje angeldon har jag en egentillverkad tafs på kroken....
    Eftersom gäddorna har bitit av linorna allt för många gggr och förra året ryckte de tom av en vanlig köpetafs,som höll för 15kg.
    Så mina tafsar är längre o håller för 60 kg tongue

    nu håller ju inte linan för mer än 20 kg, fast nu kan gäddorna iaf inte bita av tafsen och den är bra gjord Wink

    Här gäller 10 don per fiskekort och är mellan 2-4 personer när vi är ute...
    Men oftast fiskar vi med c:a 20-25 don...

    Men någon gång i vinter ska alla don ut, då blir det ett jäkla spring på oss, förhoppningsvis tongue

    antalet gäddor kan aldrig bli för litet i sjöarna snarare är problemet det motsatta... Rolling Eyes

    Så vi gör en fiskevårdande insats när vi tar bort c.a 70-100 gäddor ur sjöarna varje vinter Very Happy

    hoppas iaf komma ut varje helg i vinter...kanske oftare om väder , hälsa och arbetstiderna tillåter detta Very Happy

    Så vi siktar på c.a 20 tillfällen mellan november och början på april Wink

    Finns inget skönare än att sitta vid en varm brasa, dricka choklad ..äta korv, lyssna på ljuden i naturen och vänta på napp...

    Extra kul är det om man är några stycken och det nappar en 10-20 ggr på de 4-6 timmar man brukar vara ute....

    ibland nappar det ändå mera, rekordet är 31 napp
    och 19 fisk, varav 14 var gäddor och det andra fina matabborrar

    tätast med hugg var det förr förra vintern då vi hade 12 hugg på 25 minuter... affraid
    totalt den dan har vi 28 hugg och fick upp 14 gäddor

    vad jag längtar till isfisket nu Rolling Eyes

    Nu är väl isfisket igång Theward? Här uppe är många sugna på att isfiska också så för 14 dar sen gick 3 st genom isen varav en var en kompis till mig! nu hade alla överlevnadsoveraller så det var aldrig nån fara men det är ju så onödigt! isarna är inte riktigt att lita på! det har kommit mycket snö och sen frös de för snabbt! nu är det helger ett tag men så snart de är över så ska vi ut! själv har jag inte varit ut på ett tag då jag kännt mig svag och inte kunnat gå så långt! men det kommer bättre dagar! hoppas allt är bra med dig och din familj! Very Happy

    nja jag har inte fiskat än
    Kombinatiion stark kyla, dålig is...
    Har hittils stoppat oss

    Snön äer ett stort bekymmer. då den isolerad isen och hindrat den att växa...trots att det är riktigt kallt här
    Snön har dessutom falltit ojämnt och blåst ihop i drivor...
    Så isen är extremt ojämn...

    Anmående svaghet, så har jag mått ganska kasst ändå sen jag var förkyld och jag har ont i ryggslutet och höfter.
    Men värst nu är, mitt höger ben som verkligen värker...

    Fast idag har vi satt ut våra mörtstugor, då isen iaf var 13-14cm på sjön där vi tänkt haft dem.

    Så blir det bar skapligt väder ska vi ut..på söndag hade jag tänkt annanr sblir det en tre-fyra tillfällen vecken efter tongue

    Vi får kolla isen noga och välja säkra sjöar utan drag Wink

    God jul på dig Red och "skitfiske" på dig

    Det låter inte bra det där Theward! har du kontaktat killen som jag gjorde en blodanalys hos? du kanske aldrig fick adressen? då får du den igen!http://www.terapeutgruppen.se/thomas.tullholm/index.html

    mejla honom och beskriv dina besvär! jag kan lova att han hittar nåt som kan hjälpa dig!Idag åker jag ned till Stockholm för att fira jul med min flickvän! God Jul till dig och din familj och ett riktigt skitfiske på dig! Very Happy

    nää jag fick nog inte adressen förrut...
    tack jag ska kolla upp det, man testar ju det mesta...om man har råd

    Är faktiskt övertygad om att jag skulle bli bättre om jag hade råd att testa mera saker, som vanligs sjukvården inte kollar/lägger ut pengar på

    Bla vil jag ta ett ordentligt boreliaprov, som de gör i tex tyskland men även detta kostar en massa pengar...som man inte har..

    Men det är ju lite tragikomiskt att tex några 10 000 tals kronor, kanske skulle göra en mkt friskare och man skulle kunna bidra med 100% i arbetslivetoch få ett bättr liv öht

    Vi stannar här hemma i Bergslagen över jul... Very Happy

    Gör bara tre timmar jobb idag sen är jag ledig i 4 dagar Laughing
    Nästa vecka blir de tre arbetsdagar också och fyra dar ledigt..
    Veckan efter blir det 4 darsvecka

    Så mkt ledigt har jag inte haft på typ 3år Wink
    Nästa år har jag iaf jobbat ihop till 25 dagars semester, hoppas bara jag även i fortsättningen klara av 75% arbete och att jag iaf kan få förlängd sjuklpenning så länge som det går

    Ja det ska bli ett riktigt skitfiske hela det nya året tongue hehe

    ha det trevligt i fjollträsk nu då Wink
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-12-27, 11:28

    Vädret fortsätter spela oss spratt, men idag ska vi iaf ismeta ett par timmar...

    Ska till en riktig "storgäddtjärn".
    Har tagit 8 gäddor över 4 kg (5st över 6,6kg, största på 10,4 kg) sedan 2003 där på vintern och tappat minst lika många "as"
    Bla tappade jag en förra året som drog av tafsen på angeldonet och året före drog en av angeldonskroken...

    hoppas bara isen är tillräcklig men det tror jag, vi ska kolla noga...

    Synd att snön ligger på isen, för nu ska det vara ordentligt kallt nästa vecka...Snön isolerar Shocked
    det är kallt idag med, men nån timme orkar vi nog med iaf, speciellt om det hugger lite grann.
    hade önskat angla idag, men det är inget kul när det är 14 grader kallt, i morse vad det över 17 grader

    hittils har det varit en mkt tråkig vinter... Sad
    nu inväntar vi mildväder (plusgrder o regn, följt av några dagar med kallt o torrt väder...(hoppas hoppas)
    Så isen växer sig tjock så man kan angla utan problem i 3 månader minst tongue

    För fiske är ett av de största glädjeämnena jag har och jag behöver verkligen det för att ta mig igenom en lång mörk vinter...

    Speciellt nu när man mår sämre och man med stor sannolikhet snart är utförsäkrad också Rolling Eyes

    Finns inget skönare än att sitta på en snöfri is, ha sparkarna med sig, en brasa på land(ibland på sjön om isen är tjock), solen skiner och fisken nappar som tokiga...
    Man grillar korv, dricker varm choklad och när man fått up värmen så man kan ta lite kall dricka tongue

    Tack vare motorborren så kan jag fortsätta isfiska trots en värkande kropp, visst den väger lite, men det gör inte ont att borra och fort går det att borra, tar c..a 5-20 sekunder per hål beroende på hur tjock isen är

    Sen får man lite konditions och intervallträning när fisken nappar med och sol på kroppen Very Happy

    Extra kul är det om ungarna och eller några vänner är med..
    Viserligen får man dra mindre fisk själv, men det är så kul nu när ungarna börjat lära sig att fiska på allvar

    Fast visst är det kul att var själv(a) ibland också Wink

    Som sagt snön o kylan ställer till det för oss, men jag hoppas det blir ändring på det snart

    För att pulsa i snön och inte kunna lita 100% på isen är varken kul eller nåt man orkar med...

    Dessutom limiterar det urvalet av sjöar, eftersom alla vägar inte är plogade och man orkar dessutom inte ta sig så långt bort på sjön(eller till lite mera otilgängliga sjöar heller), som man kanske vill...

    Är det blankis gör ju det mkt lättare, då man med lätthet kan ta sparkarna ut

    Fast iofs sjön kanske snart spelar mindre roll iaf jag får köpa chefens skoter billigt(vi diskuterar fortfarande...)
    kommer han med en bra "avbetalningsplan" så slår jag till om priset dessutom är det rätta Wink

    Det är en gammal skoter, en 87:a...men knappt använd..
    Har gått 50 mil ungefär, kommer ursprungligen från hamlstad..
    Där har de ju mkt snö hehe

    Mattan är som ny och det finns back på den...och det är en långbandare, som går max i 60 km

    perfekt för fiske mao Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-12-27, 21:38

    jaha, då var isfiskepremiären gjord iaf

    jag blev en FF, men tjejen fick en liten gädda iaf

    Så nu leder hon gäddkampen vintern 09-10

    Fast i somras vann jag med 4-0
    Dvs vi räknar flest antal gäddor, största gädda
    och likadant med abborrarna
    Förra vintern vann jag också med 4-0
    Men vintern före blev det 3-1, likadant med tillhörande sommaren

    Fast nu borde jag ju faktiskt vinna, då jag fiskat bra mkt mer än henne, även om hon metat mkt när hon var yngre

    Men hon lär sig snabbt och det kan mkt väl hända att jag snart inte vinner en säsong
    Fast längre än oavgjort, det får hon kämpa för att få tongue
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-12-30, 10:28

    En skoter skulle jag också behöva nu nnär jag inte orkar gå längre sträckor! visst kan jag men då får jag ont i benmusklerna i 2 dagar och det är inte bra säger min läkare! jag hade en Ockelbo 600 med timmersläde men den gick mattan av på! en riktig draghäst som alltid startade! min son fick motorn och resten skrotade jag! jag har en ski-doo citation 4500 som jag renoverat! det är bara slitdelarna på helixen samt lager på sekundärvariatorn kvar att byta sen ska den vara som ny! jag köpte den för 1000:-

    Här har det varit 20- i två dar nu så inget fiske föränn det blir lite varmare!
    det är ju inte bara fisket som drar! det ska ju vara behagligt också! jag kanske ska ta och skotta fram släpkärran idag så jag kan ta in skotern till brandstationen och meka lite där! vi får se! har du kollat med Thomas Tullholm än?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-12-31, 11:28

    Redvictory skrev:En skoter skulle jag också behöva nu nnär jag inte orkar gå längre sträckor! visst kan jag men då får jag ont i benmusklerna i 2 dagar och det är inte bra säger min läkare! jag hade en Ockelbo 600 med timmersläde men den gick mattan av på! en riktig draghäst som alltid startade! min son fick motorn och resten skrotade jag! jag har en ski-doo citation 4500 som jag renoverat! det är bara slitdelarna på helixen samt lager på sekundärvariatorn kvar att byta sen ska den vara som ny! jag köpte den för 1000:-

    Här har det varit 20- i två dar nu så inget fiske föränn det blir lite varmare!
    det är ju inte bara fisket som drar! det ska ju vara behagligt också! jag kanske ska ta och skotta fram släpkärran idag så jag kan ta in skotern till brandstationen och meka lite där! vi får se! har du kollat med Thomas Tullholm än?

    jo det är ju just det att det ska vara behagligt också, men behagligt efteråt sas...

    Blir jag väldigt kall, kan jag få lida av det länge...

    Men idag har vi "värmebölja här efter 2 dygn där tempaturern legat mellan 20-27 grader kallt. Så var det 14 grader minus idag bara Wink

    Men nu ska det tydligen bli att blåsa mera, så aldrig får man var nöjd...

    Chefen väntar bara på att få provköra en nyare skoter, innan han säljer den han har Wink

    Ja du. i avdelning ont och må pyton är vi nog snart "världsmästare" på Shocked

    Ska iaf syna mörtstugorna idag, få se om vi får mer bete Wink

    Sen kan det bli fiske med barnen på lördag om : det är runt 10 grader kallt och inte blåser så mkt som de har gett prognos på/alternativt kan man kanske hitta en tjärn som ligger i lä Wink

    nää jag ska ta den kontakten efter alla helger tänkte jag jag Smile
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2010-01-03, 11:57

    theward skrev:
    Redvictory skrev:En skoter skulle jag också behöva nu nnär jag inte orkar gå längre sträckor! visst kan jag men då får jag ont i benmusklerna i 2 dagar och det är inte bra säger min läkare! jag hade en Ockelbo 600 med timmersläde men den gick mattan av på! en riktig draghäst som alltid startade! min son fick motorn och resten skrotade jag! jag har en ski-doo citation 4500 som jag renoverat! det är bara slitdelarna på helixen samt lager på sekundärvariatorn kvar att byta sen ska den vara som ny! jag köpte den för 1000:-

    Här har det varit 20- i två dar nu så inget fiske föränn det blir lite varmare!
    det är ju inte bara fisket som drar! det ska ju vara behagligt också! jag kanske ska ta och skotta fram släpkärran idag så jag kan ta in skotern till brandstationen och meka lite där! vi får se! har du kollat med Thomas Tullholm än?

    jo det är ju just det att det ska vara behagligt också, men behagligt efteråt sas...

    Blir jag väldigt kall, kan jag få lida av det länge...

    Men idag har vi "värmebölja här efter 2 dygn där tempaturern legat mellan 20-27 grader kallt. Så var det 14 grader minus idag bara Wink

    Men nu ska det tydligen bli att blåsa mera, så aldrig får man var nöjd...

    Chefen väntar bara på att få provköra en nyare skoter, innan han säljer den han har Wink

    Ja du. i avdelning ont och må pyton är vi nog snart "världsmästare" på Shocked

    Ska iaf syna mörtstugorna idag, få se om vi får mer bete Wink

    Sen kan det bli fiske med barnen på lördag om : det är runt 10 grader kallt och inte blåser så mkt som de har gett prognos på/alternativt kan man kanske hitta en tjärn som ligger i lä Wink

    nää jag ska ta den kontakten efter alla helger tänkte jag jag Smile

    Tjena Theward! jag hittade en film ifrån mina trakter nästan det ligger väl ca 16 mil norr om mig!

    http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=31603
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2010-01-03, 23:01

    Redvictory skrev:
    theward skrev:
    Redvictory skrev:En skoter skulle jag också behöva nu nnär jag inte orkar gå längre sträckor! visst kan jag men då får jag ont i benmusklerna i 2 dagar och det är inte bra säger min läkare! jag hade en Ockelbo 600 med timmersläde men den gick mattan av på! en riktig draghäst som alltid startade! min son fick motorn och resten skrotade jag! jag har en ski-doo citation 4500 som jag renoverat! det är bara slitdelarna på helixen samt lager på sekundärvariatorn kvar att byta sen ska den vara som ny! jag köpte den för 1000:-

    Här har det varit 20- i två dar nu så inget fiske föränn det blir lite varmare!
    det är ju inte bara fisket som drar! det ska ju vara behagligt också! jag kanske ska ta och skotta fram släpkärran idag så jag kan ta in skotern till brandstationen och meka lite där! vi får se! har du kollat med Thomas Tullholm än?

    jo det är ju just det att det ska vara behagligt också, men behagligt efteråt sas...

    Blir jag väldigt kall, kan jag få lida av det länge...

    Men idag har vi "värmebölja här efter 2 dygn där tempaturern legat mellan 20-27 grader kallt. Så var det 14 grader minus idag bara Wink

    Men nu ska det tydligen bli att blåsa mera, så aldrig får man var nöjd...

    Chefen väntar bara på att få provköra en nyare skoter, innan han säljer den han har Wink

    Ja du. i avdelning ont och må pyton är vi nog snart "världsmästare" på Shocked

    Ska iaf syna mörtstugorna idag, få se om vi får mer bete Wink

    Sen kan det bli fiske med barnen på lördag om : det är runt 10 grader kallt och inte blåser så mkt som de har gett prognos på/alternativt kan man kanske hitta en tjärn som ligger i lä Wink

    nää jag ska ta den kontakten efter alla helger tänkte jag jag Smile

    Tjena Theward! jag hittade en film ifrån mina trakter nästan det ligger väl ca 16 mil norr om mig!

    http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=31603

    ja den var fin, men jag tvivlar skarpt på att den väger så mkt...
    Såg snarare ut som en 8 kilosfisk Wink
    Har ju fått några som jag kan jämföra med om man säger så....

    Ska försöka filma lite med mobilen om det nappar nån best tongue
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2010-01-21, 23:04

    Efter en riktigt tung vecka, så börjar jag må lite bättre.
    Så i helgen ska det banne mig fiskas lite....

    Går jag efter tidigare års fiskedagböcker...
    Så är det helt rätt månfas just nu för att gäddorna men även abborarna ska vara väldigt huggvilliga.

    Men säker kan man ju inte vara, speciellt med den konstiga vintern vi haft hittils

    Rapport om hur det gick kommer på söndag eftermiddag Neutral
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2010-04-03, 08:36

    Hej Theward! vad säger du om denna gädda?


    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2010-04-24, 11:21

    [quote="Redvictory"]Hej Theward! vad säger du om denna gädda?


    Fiske och natur - Sida 3 Storgddan104kg2

    Den här är lite maffigare ;P
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2010-05-24, 17:07

    Jag tänkte jag skulle uppdatera lite! jag drog upp en havsöring på 1,5 kg förra helgen! kompisen tappade en bamse på det dubbla! själv då? har du fiskat gädda nyligen Theward?

    Sponsored content


    Fiske och natur - Sida 3 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-19, 21:07