Redvictory skrev:theward skrev:Redvictory skrev:theward skrev:nu har jag fått min nya mörtstuga, ska göra en till exakt likadan...
innan vintern
Skulle få stålrammen av min bekant, så det enda jag måste köpa är plastnätet
Beställda lite mera fiskeprlar på nätet också...
Ska göra 10 angeldon till, 7 st med en annan krokstorlek på...
Så då har jag c.a 43 st med 105mm krok, 11 med 50 mm och 6 st med 65mm..
Då kan jag växla angeldon beroende på vart och vad vi fiskar för dagen så att säga...
Är vi där det är mkt abborre, använder vi mindre krok...
På varje angeldon har jag en egentillverkad tafs på kroken....
Eftersom gäddorna har bitit av linorna allt för många gggr och förra året ryckte de tom av en vanlig köpetafs,som höll för 15kg.
Så mina tafsar är längre o håller för 60 kg
nu håller ju inte linan för mer än 20 kg, fast nu kan gäddorna iaf inte bita av tafsen och den är bra gjord
Här gäller 10 don per fiskekort och är mellan 2-4 personer när vi är ute...
Men oftast fiskar vi med c:a 20-25 don...
Men någon gång i vinter ska alla don ut, då blir det ett jäkla spring på oss, förhoppningsvis
antalet gäddor kan aldrig bli för litet i sjöarna snarare är problemet det motsatta...
Så vi gör en fiskevårdande insats när vi tar bort c.a 70-100 gäddor ur sjöarna varje vinter
hoppas iaf komma ut varje helg i vinter...kanske oftare om väder , hälsa och arbetstiderna tillåter detta
Så vi siktar på c.a 20 tillfällen mellan november och början på april
Finns inget skönare än att sitta vid en varm brasa, dricka choklad ..äta korv, lyssna på ljuden i naturen och vänta på napp...
Extra kul är det om man är några stycken och det nappar en 10-20 ggr på de 4-6 timmar man brukar vara ute....
ibland nappar det ändå mera, rekordet är 31 napp
och 19 fisk, varav 14 var gäddor och det andra fina matabborrar
tätast med hugg var det förr förra vintern då vi hade 12 hugg på 25 minuter...
totalt den dan har vi 28 hugg och fick upp 14 gäddor
vad jag längtar till isfisket nu
Nu är väl isfisket igång Theward? Här uppe är många sugna på att isfiska också så för 14 dar sen gick 3 st genom isen varav en var en kompis till mig! nu hade alla överlevnadsoveraller så det var aldrig nån fara men det är ju så onödigt! isarna är inte riktigt att lita på! det har kommit mycket snö och sen frös de för snabbt! nu är det helger ett tag men så snart de är över så ska vi ut! själv har jag inte varit ut på ett tag då jag kännt mig svag och inte kunnat gå så långt! men det kommer bättre dagar! hoppas allt är bra med dig och din familj!
nja jag har inte fiskat än
Kombinatiion stark kyla, dålig is...
Har hittils stoppat oss
Snön äer ett stort bekymmer. då den isolerad isen och hindrat den att växa...trots att det är riktigt kallt här
Snön har dessutom falltit ojämnt och blåst ihop i drivor...
Så isen är extremt ojämn...
Anmående svaghet, så har jag mått ganska kasst ändå sen jag var förkyld och jag har ont i ryggslutet och höfter.
Men värst nu är, mitt höger ben som verkligen värker...
Fast idag har vi satt ut våra mörtstugor, då isen iaf var 13-14cm på sjön där vi tänkt haft dem.
Så blir det bar skapligt väder ska vi ut..på söndag hade jag tänkt annanr sblir det en tre-fyra tillfällen vecken efter
Vi får kolla isen noga och välja säkra sjöar utan drag
God jul på dig Red och "skitfiske" på dig
Det låter inte bra det där Theward! har du kontaktat killen som jag gjorde en blodanalys hos? du kanske aldrig fick adressen? då får du den igen!http://www.terapeutgruppen.se/thomas.tullholm/index.html
mejla honom och beskriv dina besvär! jag kan lova att han hittar nåt som kan hjälpa dig!Idag åker jag ned till Stockholm för att fira jul med min flickvän! God Jul till dig och din familj och ett riktigt skitfiske på dig!
nää jag fick nog inte adressen förrut...
tack jag ska kolla upp det, man testar ju det mesta...om man har råd
Är faktiskt övertygad om att jag skulle bli bättre om jag hade råd att testa mera saker, som vanligs sjukvården inte kollar/lägger ut pengar på
Bla vil jag ta ett ordentligt boreliaprov, som de gör i tex tyskland men även detta kostar en massa pengar...som man inte har..
Men det är ju lite tragikomiskt att tex några 10 000 tals kronor, kanske skulle göra en mkt friskare och man skulle kunna bidra med 100% i arbetslivetoch få ett bättr liv öht
Vi stannar här hemma i Bergslagen över jul...
Gör bara tre timmar jobb idag sen är jag ledig i 4 dagar
Nästa vecka blir de tre arbetsdagar också och fyra dar ledigt..
Veckan efter blir det 4 darsvecka
Så mkt ledigt har jag inte haft på typ 3år
Nästa år har jag iaf jobbat ihop till 25 dagars semester, hoppas bara jag även i fortsättningen klara av 75% arbete och att jag iaf kan få förlängd sjuklpenning så länge som det går
Ja det ska bli ett riktigt skitfiske hela det nya året hehe
ha det trevligt i fjollträsk nu då