Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+23
Sniperace
redalert
Thetaxpayer
F.I.S.T
Redvictory
RedCloud
smilet
Leena-66
formsvackan
råttan.
blueheaven
Secrist
DirtyDog
Susz X
ANNA2LINK
marxisten
fredrik rahm70
lazy
Dao
boopi
Kakmonstret
Regndrottning
MartinLindgren
27 posters

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-17, 11:55

    Säger bara Tjernobyl, härdsmällta och ett livsfarligt nedfall av radioaktivt utbrännt kärnbränsle över stora delar av sverige,
    Tjernobyl är idag en spökstad, där människorna bara lämnat precis allt efter sig, dom flesta saneringsarbetarna är döda idag trots skyddsutrustningar,
    Nya kärnkraftverk, mer plutonium, som i fel händer kan bli kärnvapen?
    Nya stora mängder utbrännt avfall ovanpå det vi redan har och inte vet vad vi ska göra med,
    Naturen har inte på långa återhämtat sig än här i sverige, om den någonsin gör det,
    Säg nej till utbyggnad av livsfarlig kärnkraft! Evil or Very Mad
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  Regndrottning 2009-02-18, 22:50

    Kärnkraft är effektivt. En anläggning producerar massvis med el.

    Med det sagt så anser jag att vi skall gå ifrån storanläggningar till förmån av varierande småanläggningar. Sol, vind och vatten lyder en sångtext. Och dessa tre ger bra med energi, utan att skita ner.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  Kakmonstret 2009-02-18, 23:39

    Regndrottning skrev:Kärnkraft är effektivt. En anläggning producerar massvis med el.

    Med det sagt så anser jag att vi skall gå ifrån storanläggningar till förmån av varierande småanläggningar. Sol, vind och vatten lyder en sångtext. Och dessa tre ger bra med energi, utan att skita ner.

    Så enkelt är det nog inte. Många vill ha vindkraft, men ingen vill bo granne med ett stort vindkraftverk, det ser fult ut. Hur påverkar vindkraftverk ute till havs miljön för fiskar? skärgårdsmiljön? m.m. Att bygga ut vattenkraft är också ingrepp i naturen som leder till protester.

    När bilen var en relativt ny uppfinning så trodde man att man äntligen blivit av med alla föroreningar i städerna i England. Äntligen slapp man all hästskit som fyllde gatorna, det skulle bli fritt från stank och en renare miljö.

    Att bli av med ett poblem behöver inte betyda att det inte uppstår andra.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  Regndrottning 2009-02-18, 23:44

    Jag själv är ingen större fan av vindkraft. som du säger... ingen vill bo granne med dem.

    Men att effektivisera den vattenkraften vi har, bygga vågkraft vid kusterna, vindkraft där det är lämpligt samt sätta solceller på alla tak så torde engergiproduktionen vara heltäckande.

    Använd jord- och fjärrvärmeverk.

    Storanläggningar har en stor svaghet. När de fallerar så slår de ut strömmen för väldigt många. Vid små anläggningar skulle inte detta ske. Samt att småanläggningar kan ha kontakt med varandra så om en går sönder så kan energin täckas av andra.
    boopi
    boopi


    Antal inlägg : 33
    Join date : 09-02-19

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty mja

    Inlägg  boopi 2009-02-19, 13:42

    Vindkraft ger inte mycket energi..får bygga en massa om det ska ge något och det blir dyrare el än nu och det är på gränsen att man klarar av elräkningen som den är nu.
    Visst är miljöbiten självklar men då ska den fungera bra.
    och så länge vi inte har bättre allternativ så röstar jag på kärnkraften.
    Tjernobyl ..där var det nog både brister i och bakom spakarna för att det skulle bli en sån stor katastrof. cyclops
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-19, 14:48

    Det är bara inse att kärnkraften är farlig,det var ingen höjdare att få höra när Tjernobyl havererade, att man befunnit sig under ett livfarligt radioaktivt nedfall, som varken syntes eller kändes! Evil or Very Mad
    Och hur säkerhetsnivå man än säger sig ha, så räcker det med ett enda misstag från någon operatör för att det ska gå illa, Mad
    Ni säger att ni inte vill bo nära dessa vindmöllor, nähä? Question
    Men inga betänkligheter att bo intill stora kärnkraftverk, för att inte tala om att upptäcka närheten till eventuella förvarings platser till det farliga utjänta avfallet? Evil or Very Mad
    Jag är iallafall en som säger nej, till kärnkraften, innan slutförvaringen är löst,och innan vi kan känna oss säkra från radioaktivt nedfall om olyckan är framme! Evil or Very Mad
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-19, 22:01

    Hörde idag på nyheterna, energiförhandlingarna som Maud Olofson bjudit in oppositionen till inte ger någonting,
    Precis som väntat skulle jag vilja säga,
    Så nu kräver dom tre oppositionspartiernas ledare att förhandlingarna om blocköverskidande överenskommelser lyfts upp till partiledar nivå! Arrow
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  Dao 2009-02-20, 15:14

    Skulle inte ha något emot att bo granne med ett vindkraftverk, om jag får del av produktionen.

    Att dessutom hävda att vindkraft är "för svag", som någon hävdade här, är lite förutsägbart...

    Hade Sverige satsat en tiondel av vad vi betalat för kärnkraften, på alternativ energi - så hade vi haft bra miljövänliga alternativ för många år sedan...

    Inse att kärnkraft inte är effektiv. Utan statliga subventioner bär sig inte tekniken ett dugg... Till det lägg till miljöproblemen!!
    boopi
    boopi


    Antal inlägg : 33
    Join date : 09-02-19

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty luu

    Inlägg  boopi 2009-02-22, 01:24

    jo men det är inte att jag tycker att vindkraft inte kan skapa energi som behövs..det är hur mycke money regeringen vill lägga på det....
    Dom tar ju år för att besluta en sån enkel grej---lagt miljader på eu--miljader u hjälp och miljader på invandring då kan man väl satsa på el --?? eller..
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  lazy 2009-02-22, 01:50

    Största problemet är ändå att alla är för vindkraft så länge
    det inte byggs där "jag" bor men gärna någon annanstans, ung.
    som med flyktingförläggningar, boende för missbrukare m.m
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-22, 20:49

    Ja efter Maud Olofsons inbjudan till oppositionen om blocköverskridande överläggningar, som inte gav någonting, så begärde oppositionen partiledar förhandlingar med ledare från alla partierna, med alliansen sa nej! No
    Men nu säger man sig ha tänkt om, Maud olofson bjuder återigen in de rödgröna?
    Men fortfarande bara hon som alliansledare, hon är ju vice statsminister och näringsminister? No
    Ja hon anses väl vara dubbelt så bra som andra, ja jisses, undrar varför resten av borgar ledarna inte vågar var med? No
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-22, 21:37

    martin7lindgren skrev:Ja efter Maud Olofsons inbjudan till oppositionen om blocköverskridande överläggningar, som inte gav någonting, så begärde oppositionen partiledar förhandlingar med ledare från alla partierna, med alliansen sa nej! No
    Men nu säger man sig ha tänkt om, Maud olofson bjuder återigen in de rödgröna?
    Men fortfarande bara hon som alliansledare, hon är ju vice statsminister och näringsminister? No
    Ja hon anses väl vara dubbelt så bra som andra, ja jisses, undrar varför resten av borgar ledarna inte vågar var med? No


    berätta vad oppositionen vill martin??

    för en debatt utan några lösningar ter sig meningslös..
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty ...

    Inlägg  marxisten 2009-02-22, 22:27

    Jag säger som så. Lägg ner kärnkraften så snart som möjligt MEN inte innan vi har någon bra energikälla att ersätta den med.

    Vi ska forska så vi kan få fram en ny energikälla som är effektiv och då lägga ned kärnkraften. Men ej innan dess.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Håller med

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-02-22, 23:18

    Jag håller med Marxisten...
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  marxisten 2009-02-22, 23:48

    ANNA2LINK skrev:Jag håller med Marxisten...

    Får man tacka för. Konstigt, känns som vi ofta håller med varandra... Razz
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Ja

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-02-22, 23:55

    Ja det har du rätt i...
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  marxisten 2009-02-23, 00:00

    ANNA2LINK skrev:Ja det har du rätt i...

    Ja visst har jag. Hehe.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Ja

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-02-23, 00:06

    Ja jag tycker det ha ha...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  Susz X 2009-02-23, 00:25

    Upprop! Utbyggd kärnkraft ?
    Säg Nej ..
    ..till detta svek mot människor.

    "Hur utbränt uran ska förvaras säkert är fortfarande en olöst fråga. Idag exporterar Sverige kärnavfall bland annat till enmycket kritiserad anläggning i Storbritannien, varifrån radioaktiv strålning läcker ut i både luften och vattnet. Vi vet inte vad som kommer att hända med vårt kärnavfall i framtiden.

    Det är inte en fråga om en härdsmälta kommer inträffa utan när."
    Signera och läs mer här:

    http://upprop.nu/1824

    Undersökningar har även gjorts utomlands och visat att boende kring dessa kärnkraftverk drabbas av canser..
    Att uttjänt uran även används till kulor/ amminition är en ny kunskap för mig- Hur påverkar det egentligen människor/ miljö på sikt?

    (Startade en ny tåd jut för uppropet- just för att det inte ska "komma bort" hoppas Du inte misstycker Martin!)
    cat
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-23, 00:48

    Fäll ut vingmuttrarna nu fredrik rahm, och lyssna noga, oppositionen vill alltså ha överläggningar mellan alla sju partiledarna från riksdagspartierna,
    För att försöka uppnå en långvarig block överskridande energipolitik,
    Men alliansen säger nej, det räcker med Maud Olofson tycker man, men det duger inte,
    Partiledar överläggningar är just vad det låter!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-23, 00:52

    martin7lindgren skrev:Fäll ut vingmuttrarna nu fredrik rahm, och lyssna noga, oppositionen vill alltså ha överläggningar mellan alla sju partiledarna från riksdagspartierna,
    För att försöka uppnå en långvarig block överskridande energipolitik,
    Men alliansen säger nej, det räcker med Maud Olofson tycker man, men det duger inte,
    Partiledar överläggningar är just vad det låter!

    vilka muttrar<??

    du menar alliansens gemensamma färdiga enade som handlar om kärnkraft vindkraft och vattenkraft samt forskning..

    och oppositionens tre olika röriga som mest handlar om.. öhh höja skatter och kritisera alliansen??


    du är SÅÅÅÅ påläst martin som vanligt


    clown lol! lol!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-23, 00:56

    Misstycker jag, nej, nej, jag är så mycket kärnkraft motståndare man bara kan bli,kan inte bli för mycket sagt om livsfarlig kärnkraft,med ett radioaktivt livsfarligt avfall vi inte har en aning vad vi ska göra med,
    Misstycker, nej då, tvärtom!
    Såg en mätning från synovate i AB, där 55% av oss sägs vara för, resten mot, så självklart kan inte motståndet bli för stort! Evil or Very Mad
    Så det är bara ösa på!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-23, 00:59

    martin7lindgren skrev:Misstycker jag, nej, nej, jag är så mycket kärnkraft motståndare man bara kan bli,kan inte bli för mycket sagt om livsfarlig kärnkraft,med ett radioaktivt livsfarligt avfall vi inte har en aning vad vi ska göra med,
    Misstycker, nej då, tvärtom!
    Såg en mätning från synovate i AB, där 55% av oss sägs vara för, resten mot, så självklart kan inte motståndet bli för stort! Evil or Very Mad
    Så det är bara ösa på!

    nu handlar det ju om liiite mer än bara kärnkraft, fast dina rödgröna gör sitt bästa för att poltisk valboskap som du inte skall veta resten.

    du visar enkom hur dåligt påläst du är och att du debatterar med hjärnan avstängd och logiken lika så.

    du tror verkligen på allvar att det bara handlar om att alliansen vill bygga nya kärnkraftverk va, ja antaglgen.. det andra har ju magiskt försvunnit i det rödgröna bruset i media??
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-23, 01:25

    Så här är det, jag vet precis vad jag är motståndare till, jag vill aldrig mer uppleva osynligt, luktfritt, livsfarligt nedfallande radioaktivt kärnavfall över mig,
    Hur enkelt som helst, det är fullt tillräckligt med allt utbränt avfall vi redan har både här och ute i världen,
    NEJ TILL KÄRNKRAFT!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-23, 01:27

    Nu handlar det om nej till utbyggnad av all kärnkraft, inga nya varken reaktorer eller kraftverk,
    DET ÄR VAD DET HANDLAR OM!

    Sponsored content


    SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT... Empty Sv: SÄG NEJ, TILL KÄRNKRAFT...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 04:24