Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+19
SiP
Corven
Vercingetorix
Regndrottning
RedCloud
ANNA2LINK
Secrist
Kakmonstret
lazy
theward
datic
F.I.S.T
Redvictory
ericTheDog
RedMentalCase
formsvackan
redalert
Dao
Thecharmed
23 posters

Det är inte arbetarnas fel att det inte finns jobb!!

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Det är inte arbetarnas fel att det inte finns jobb!! - Sida 6 Empty Sv: Det är inte arbetarnas fel att det inte finns jobb!!

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 19:39

[quote="RedCloud"]
    Men VAD gör du då för att rädda den svältande?

Är kommunist.
    på vilket sätt ger det ett svältande barn i Kina mat?

så återigen VAD gör du då handgripligt i realiteten att rädda den som IDAG är tvingad till detta?

Är kommunist.
    På vilket sätt ger det mat till ett svältande barn?
    Som jag ser det är det att PÅVERKA, inte att bojkotta, för bojkotten dödar dessa, eller hur?

Underskatta inte en hungrig trängd människas förmåga att revoltera.

"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." som det så vackert heter.

har ett barn den makten att revoltera, utan mat för dagen?

det kan du väl ändå inte föreka

se svaret ovan

inget av dina svar har varit ett svar, så frågan är på vilket sätt rädda det ett enda svältande barn att du kallar dig kommunist?

ser du bara till framtiden att DÅ ska inget barn svälta, och vi ska minnas de barn som dött som offer för saken?

Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Det är inte arbetarnas fel att det inte finns jobb!! - Sida 6 Empty Sv: Det är inte arbetarnas fel att det inte finns jobb!!

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-31, 19:40

RedCloud skrev:
    Kontakta journalister, människorättsgrupper, konsumentorganisationer och slutligen ledningen för den detaljhandelskedja man velat syna i sömmarna för att kräva bättre villkor för underleverantörernas arbetsvillkor.

Ledsen Verc, detta görs redan 24-7-365 wordwide.

Minskar barnarbetandet ?

Jag tror inte det.
    Globaliseringen kräver billig arbetskraft.

Minns rabaldret runt H&M, IKEA och Indiska... Det fungerar. Inte fullt ut, det medges, men fortfarande bättre än att bara skita i att handla i nämnda butiker. Samtliga seriösa kedjor har etiska regler vilka de är måna om att inte få nedsvärtade.

Varje barn i tredje världen som får gå i skolan är en seger.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-08-31, 19:46

Sniper jag är så ödmjuk att jag inser att jag inte kan förändra världen själv eller rädda alla som far illa. Vad jag kan göra är att kämpa för det man tror är rätt.
    Jag är kommunist för att jag inte tror på dagens ekonomiska system.
    En förändring av det globala ekonomiska systemet till en grön uthållig folkens ekonomi skulle reducera barnarbete till 0.

Därav mitt svar.

tänkte mest på de vuxna...

inget av dina svar har varit ett svar

jodå, men de passade kanske inte....

Bjussar på en dikt, över 50 år gammal:

Jorden kan du inte göra om,
    så stilla din häftiga själ.
    Endast en sak kan du göra
    en annan människa väl.

Men det är redan så mycket
    att själva stjärnorna ler

En hungrande människa mindre
    betyder en broder mer.

Stig Dagerman 1953
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 19:46

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:som JAG skrev, jag ser helst att de INTE skulle behöva detta och att de verkligen behandlas som barn ska behandlas, men jag ställer inte upp på att det är bättre att låta dem svälta ihjäl.
    Barn ska gå i skolan och få lunchen serverad där !!!

Det tycker jag med, men OM dessa barn inte används som arbetare ger ex Kina då föräldrarna de pengar som behövs för att rädda familjen och låter dem gå i skola och få skolmåltider osv?

så frågan är vad är det reella alternativet?

HAr du en omedelbar lösning som gör att dessa INTE behöver svälta ihjäl?

så frågan är vad gör NI för att dessa ska klara sig?

att bara säga jag är kommunist löser inga problem, det kräver också handling eller hur?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-31, 19:48

Samtliga seriösa kedjor har etiska regler vilka de är måna om att inte få nedsvärtade.

Självklart, allt annat vore ekonomiskt och varumässigt självmord.

Men ringer man en vecka innan och annonserar sitt besök kanske man får se en annan verklighet än om man dyker upp oanmäld ?

H&M betalade under trehundra kronor i skatt i Bangladesh där huvudelen av deras varor sys....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 19:49

RedCloud skrev:

Sniper jag är så ödmjuk att jag inser att jag inte kan förändra världen själv eller rädda alla som far illa. Vad jag kan göra är att kämpa för det man tror är rätt.
    Jag är kommunist för att jag inte tror på dagens ekonomiska system.
    En förändring av det globala ekonomiska systemet till en grön uthållig folkens ekonomi skulle reducera barnarbete till 0.

Därav mitt svar.

tänkte mest på de vuxna...

inget av dina svar har varit ett svar

jodå, men de passade kanske inte....

Bjussar på en dikt, över 50 år gammal:

Jorden kan du inte göra om,
    så stilla din häftiga själ.
    Endast en sak kan du göra
    en annan människa väl.

Men det är redan så mycket
    att själva stjärnorna ler

En hungrande människa mindre
    betyder en broder mer.

Stig Dagerman 1953

Med andra ord föredrar du att de fortsätter svälta ihjäl tills att detta ändras till att der får den hjälp de inte får idag?

men som sagt, jag hjälpte i ett flertal år en kinesisk familj som min morbror ordnade kontakten till strax innan han avled av hjärtattack i just Kina...

Detta avslutade jag när jag fick ett brev där de förklarade att NU klarar de sig själva....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-31, 19:53

Med andra ord föredrar du att de fortsätter svälta ihjäl tills att detta ändras till att der får den hjälp de inte får idag?

öhhh nej

föredra = finna bäst inom en samling alternativ; helst vilja välja, om det är möjligt; preferera
    Thecharmed
    Thecharmed

Antal inlägg : 197

Inlägg  Thecharmed 2010-08-31, 19:54

Sniper litar som vanligt inte på folket...

Det är PRECIS så som RC skriver: Underskatta inte en hungrig människa!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger-_och_milit%C3%A4rdemonstrationerna_1917
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-08-31, 20:00

Sniperace skrev:att bara säga jag är kommunist löser inga problem, det kräver också handling eller hur?
    För mig som inte ens vet om att jag är kommunist, känns det helt klart ganska meningslöst. Jag tror dock att arbetarrörelsen, i den mån den finns kvar, måste lära sig att verka internationellt på samma sätt som kapitalet. Europeiska fackföreningar skulle kunna göra stor nytta för sina medlemmar genom att jobba för högre löner i Kina, konstigt eller hur Very Happy
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-31, 20:05

Ikväll när vi går och lägger oss, mätta, trygga, varma så går en miljard människor till sängs hungriga.
    1 000 000 000 individer.
    Av kött och blod precis som du och jag.

Detta SAMTIDIGT som det finns mat att mätta alla planetens munnar.

Att tycka att detta är en normal del i det ekonomiska systemet gör en förändring omöjlig.

Alltså måste det ekonomiska systemet förändras i grunden.

Vad gör DU sniper för att detta ska ske ?
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-08-31, 20:11

formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:
    Ja, vad säger de när deras arbete är skillnaden mellan liv och död för en familj?

så fattigdom är ett skäl att acceptera slaveri ?

märklig inställning
    högerdoktrinen säger att låga skatter och ökade klyftor skapar nationell framgång. Ju lägre skatter och ju större klyftor, desto större framgång. Det vore inte fel om fler förstod att denna framgång inte med automatik kommer just dem till del.

De fria fantasiernas kung!

Och du är framgångsrik företagare sa du? Laughing
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2010-08-31, 20:14

RedMentalCase skrev:Heja Lennart !

En av de sista idiotiska entusiasterna !Smile

Den siste kommunisten! cheers
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2010-08-31, 20:16

RedCloud skrev:
    Kontakta journalister, människorättsgrupper, konsumentorganisationer och slutligen ledningen för den detaljhandelskedja man velat syna i sömmarna för att kräva bättre villkor för underleverantörernas arbetsvillkor.

Ledsen Verc, detta görs redan 24-7-365 wordwide.

Minskar barnarbetandet ?

Jag tror inte det.
    Globaliseringen kräver billig arbetskraft.

Kommunismen kräver diktatur! Basketball
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 20:17

Thecharmed skrev:Sniper litar som vanligt inte på folket...

Men varför finns då barnarbetet och förtrycket i dessa länder, varför har de inte makten i ex Kina då?

varför har då folket inte makten i alla dessa länder?

RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-31, 20:20

Kommunismen kräver diktatur!

Nu tror jag du missförstått igen, kommunism och diktatur är inte kompatibla med varandra.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 20:21

RedCloud skrev:Ikväll när vi går och lägger oss, mätta, trygga, varma så går en miljard människor till sängs hungriga.
    1 000 000 000 individer.
    Av kött och blod precis som du och jag.

Detta SAMTIDIGT som det finns mat att mätta alla planetens munnar.

Att tycka att detta är en normal del i det ekonomiska systemet gör en förändring omöjlig.

Alltså måste det ekonomiska systemet förändras i grunden.

Vad gör DU sniper för att detta ska ske ?

>Som jag skrev innan, jag stödde ex en kinesisk familj under mer än ett årtionde med den blygsamma summan 50:- i månaden, och det med min skrala ekonomi....

men min vän, HUR räddar du den svältande kinesiska familjen där arnets arbete är skillnaden mellan liv och död, vad gör du efter att ha tagit jobbet från denne och de svälter?

fixar du så att familjen får mat för dagen, eller litar du på att den kinesiska sten ser till att de slipper svälta?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-31, 20:22

varför har de inte makten i ex Kina då?

För att makten har stridsvagnar och de hungrande inte organiserade, är tillräckligt många, inte tillräckligt hungriga..

Det är inte arbetarnas fel att det inte finns jobb!! - Sida 6 China
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2010-08-31, 20:23

Sniperace skrev:
    Thecharmed skrev:Sniper litar som vanligt inte på folket...

Men varför finns då barnarbetet och förtrycket i dessa länder, varför har de inte makten i ex Kina då?

varför har då folket inte makten i alla dessa länder?

Därför att kommunismen kräver diktatur!
    Dessutom klarar inte planekonomi av att skapa välfärd och fungerande infrastruktur!
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-08-31, 20:23

redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:
    Ja, vad säger de när deras arbete är skillnaden mellan liv och död för en familj?

så fattigdom är ett skäl att acceptera slaveri ?

märklig inställning
    högerdoktrinen säger att låga skatter och ökade klyftor skapar nationell framgång. Ju lägre skatter och ju större klyftor, desto större framgång. Det vore inte fel om fler förstod att denna framgång inte med automatik kommer just dem till del.

De fria fantasiernas kung!

Och du är framgångsrik företagare sa du? Laughing
    Framgångsrik är nog felaktigt, men vi är trots finanskrisen alive and kickin´. Får vi nu också bort den snåle bondeförbundaren som kommunfullmäktiges ordförande är krisen snart slut Very Happy
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-31, 20:24

men min vän, HUR räddar du den svältande kinesiska familjen där arnets arbete är skillnaden mellan liv och död, vad gör du efter att ha tagit jobbet från denne och de svälter?

det kan jag naturligtvis inte, vad jag KAN göra är att inte stödja de krafter som vill att barnarbete ska var en del av den naturliga ekonomin.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 20:24

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:att bara säga jag är kommunist löser inga problem, det kräver också handling eller hur?
    För mig som inte ens vet om att jag är kommunist, känns det helt klart ganska meningslöst. Jag tror dock att arbetarrörelsen, i den mån den finns kvar, måste lära sig att verka internationellt på samma sätt som kapitalet. Europeiska fackföreningar skulle kunna göra stor nytta för sina medlemmar genom att jobba för högre löner i Kina, konstigt eller hur Very Happy

Och om dessa då får löner som är lika dem i Tyskland, var tror du då att tillverkningen kommer ske i Tyskland eller i Kina?

dvs helt plötsligt så mister de jobben där, och de kommer till landet de de ska säljas i...

det är väl en sak som är lätt att räkna ut eller?

nästan hur vi gör så kommer vi ha röven bak.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2010-08-31, 20:30

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

Och om dessa då får löner som är lika dem i Tyskland, var tror du då att tillverkningen kommer ske i Tyskland eller i Kina?

dvs helt plötsligt så mister de jobben där, och de kommer till landet de de ska säljas i...

det är väl en sak som är lätt att räkna ut eller?

nästan hur vi gör så kommer vi ha röven bak.

Ja inte lär det lösa någonting genom att ge kommunisterna mera makt!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 20:30

RedCloud skrev:

det kan jag naturligtvis inte, vad jag KAN göra är att inte stödja de krafter som vill att barnarbete ska var en del av den naturliga ekonomin.

Javisst, och under tiden svälter då dessa ihjäl, varför då inte istället arbeta för att detta ska kunna förändras, istället dför att NU köper vi INGET av dessa utsugare, resultatet blir ju då DIREKT svältande barn drabbade eller?

så frågan blir hur du än vänder dig, ser du hellre att ett antal barn drabbas nu och framåt TILLS situationen är löst, än att detta bger dem ÖVERLEVNAD?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-31, 20:32

"Av kött och blod precis som du och jag."

Mer skinn och ben... Tyvärr...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-31, 20:32

RedCloud skrev:
    varför har de inte makten i ex Kina då?

För att makten har stridsvagnar och de hungrande inte organiserade, är tillräckligt många, inte tillräckligt hungriga..

Det är inte arbetarnas fel att det inte finns jobb!! - Sida 6 China

just det, och när de är tillräckligt hungriga, då sviker styrkan och man orkar inget mer än lägga sig ner och dö.

så i väntan på att vi kan PÅVERKA och arbeta för dessa, ser jag det som bättre att de får chansen att äta sig mätta, än att ta den från dem och tvinga dem till en död i svält

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 19:01