Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
berralarzon
formsvackan
blueheaven
Redvictory
RedCloud
womanlover
Kakmonstret
råttan.
MartinLindgren
Regndrottning
marxisten
Susz X
16 posters

UPPROOP! Signera NEJ til utbyggd kärnkraft här!

råttan.

Antal inlägg : 4318

UPPROOP! Signera NEJ til utbyggd kärnkraft här! - Sida 5 Empty Sv: UPPROOP! Signera NEJ til utbyggd kärnkraft här!

Inlägg  råttan. 2009-07-12, 23:34

Corven skrev:
    råttan skrev:

Det är ju det som är problemet. Miljömupparna fokuserar på kärnkraften istället för den verkliga boven, kolkraften.

Denna folkusering kommer sig säkert av att Sverige är så beroende av just kärnkraften...

Så sant. I lilla Sverige vet vi ju alltid "bäst".
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

UPPROOP! Signera NEJ til utbyggd kärnkraft här! - Sida 5 Empty Sv: UPPROOP! Signera NEJ til utbyggd kärnkraft här!

Inlägg  Regndrottning 2009-07-12, 23:39

För att fortsätta....

Jag anser det bör investeras i mindre kraftstationer runt om i landet. Vindkraft, där det är lämpligt, vågkraft vid kusterna, Inte bygga ut kvarvarande älvar men bygg ut vattenkraften i älvarna vi redan nu brukar. I min omnejd finns flera nedlagda vatennkraftstationer vid åarna. Varför inte ta dessa i bruk igen?

Bygg bergsvärmeverk där det går, Lägg solceller på alla hustak!

Inga av mina förslag räcker långt, var för sig, men tillsammans så kan de försörja landet me3d el och värme. Detta utan de fel som uppstår när en jätteanläggning måste stängas.

queen
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-07-13, 00:04

Regndrottning skrev:För att fortsätta....

Jag anser det bör investeras i mindre kraftstationer runt om i landet. Vindkraft, där det är lämpligt, vågkraft vid kusterna, Inte bygga ut kvarvarande älvar men bygg ut vattenkraften i älvarna vi redan nu brukar. I min omnejd finns flera nedlagda vatennkraftstationer vid åarna. Varför inte ta dessa i bruk igen?

Inga av mina förslag räcker långt, var för sig, men tillsammans så kan de försörja landet me3d el och värme. Detta utan de fel som uppstår när en jätteanläggning måste stängas.

queen

Små vindkraftverk ger löjligt lite el. Det krävs enorma vindkraftparker för att åstakomma någon som ens är värt att räkna.

Vågkraft har jag ingen aning om hur långt man kommit med, tror att utvinningen hittills är försumbar.

Bergvärmeverk drivs ju av el. Blir det verkligen så bra?

Köpte solceller till min Båt för drygt 10 år sedan. Den var liten som en A4, gav i bästa fall 10 Watt och kostade 1500 Kr. Vågar inte tänka på vad det skulle kosta att lägga ut sådana över hela hustaket.

Menar inte att såga allt, men jag anser inte att det du nämner kan ersätta kärnkraft idag.
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-07-13, 00:08

råttan skrev:

queen

Små vindkraftverk ger löjligt lite el. Det krävs enorma vindkraftparker för att åstakomma någon som ens är värt att räkna.

Vågkraft har jag ingen aning om hur långt man kommit med, tror att utvinningen hittills är försumbar.

Köpte solceller till min Båt för drygt 10 år sedan. Den var liten som en A4, gav i bästa fall 10 Watt och kostade 1500 Kr. Vågar inte tänka på vad det skulle kosta att lägga ut sådana över hela hustaket.

Menar inte att såga allt, men jag anser inte att det du nämner kan ersätta kärnkraft idag.
    Det är ditt ansvar..råttan!
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-07-13, 00:09

råttan skrev:

queen

Många bäckar små....

Hur kommer det sig att i utlandet kan de använda det vi ser som alternativengeri, med god framgång? Vi stirrar oss blinda på kärnkraften utan att ha hänsyn till vad resten av världen håller på med.

Samt du sade ett ett ord om vattenkraft! Och vatten är det något vi har gott om!

queen
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-07-13, 00:09

Bergvärme för att värma hus sprider sig ju rätt bra nu, och det kommer säkert fortsätta att sprida sig.

Vattenkraften kan säkert moderniseras, och effektiviseras, utan att man behöver bygga ut mer i älvarna.

Vindkraften, tja, den är väl nästan det mest osäkra kortet. Det måste finnas något annat, för utan vind, så blir det ingen el, och det kan vara vindstilla i flera dagar...

Solkraft är inte heller något riktigt bra alternativ här i norden. Visserligen så alstrar väl solfångarna energi även när det är mulet, men i betydligt lägre grad. Men jag tror vi har lite för växlande väder för att det skulle vara ett reellt alternativ.

Vågkraften är väl inte tillräckligt utvecklad för att kunna användas i större skala än.

Så, än en gång, med den teknik som finns idag, så anser jag kärnkraften vara den minst miljöförstörande. Men jag skulle gärna se att den försvann, men inte till priset av mer kol och oljeeldning.

Mer pengar till forskning på alternativa energikällor!!!!!!
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-07-13, 00:17

Corven.... du har delvis rätt... Ett utav alternativen kan inte ersätta kärnkraften! Men jag pratar om en kombination av alla alternativen!

Solceller på taken skulle kunna värma vattnet i husen, t.ex. Vägkraft på kusterna skulle kunna sköta elförsörjningen för en ort, vindkraften kan fördelas till där det behövs i omnejden.

Vattenkraft är vår styrka! Vi har gott om vatten och detta skulle kunna utnyttjas bättre! Små kraftstationer lite varstans skulle kunna trygga elförsörjningen för en hel del hushåll. Och vi har många små, nedlagda krafstationer runt omkring i landet. Och skulle st skada att modernisera de stora kraftstationerna som vi redan har? Byta ut gamla turbiner mot moderna, effektivare? Lägg till flera turbiner där det redan är byggd för vattenkraften? Mycket skulle kunna göras bara med vattenkraftstationerna!

queen
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2009-07-13, 00:21

Visst finns det många alternativ i liten skala. Men hur värmer du vattnet när det regnar en vecka i sträck? Då måste man ha el utifrån....

Det enda hållbara av dina alternativ, som jag ser det, är modernisering av vattenkraften.

Tyvärr får vi ju inte veta så mycket om den forskning som bedrivs. T ex plattorna på botten, som vajar i vattnet, hur funkar dom, och är det realiserbart? Skulle det kunna vara ett alternativ till utbyggnaden av älvarna?
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-07-13, 00:28

Corven skrev:Visst finns det många alternativ i liten skala. Men hur värmer du vattnet när det regnar en vecka i sträck? Då måste man ha el utifrån....

Det enda hållbara av dina alternativ, som jag ser det, är modernisering av vattenkraften.

Tyvärr får vi ju inte veta så mycket om den forskning som bedrivs. T ex plattorna på botten, som vajar i vattnet, hur funkar dom, och är det realiserbart? Skulle det kunna vara ett alternativ till utbyggnaden av älvarna?

Det skulle det kunna vara... jag är inte insatt i den form av vågenergi. Men, det är ytterligare ett förslag! Jag tror på detta med många bäckar små... samt så är inte dessa stationer sårbara på samma vis som storanläggningar....

Jag pratar inte om att bygga ut älvorna... jag säger istället att bygga ut och modernisera kraftstationerna! Turbiner från 1913 kan säkert bytas ut mot något nyare och efektivare, tror du inte?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2009-07-13, 00:38

Det tror jag definitivt att dom kan. Men det har varit på tapeten att bygga ut älvarna ännu mer. Och alliansen vill göra det ännu lättare för kraftbolagen att få tillstånd, och försvåra överklagandet av vattendomar....
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-07-13, 00:48

Corven skrev:Det tror jag definitivt att dom kan. Men det har varit på tapeten att bygga ut älvarna ännu mer. Och alliansen vill göra det ännu lättare för kraftbolagen att få tillstånd, och försvåra överklagandet av vattendomar....

Även en utbyggnad av älvarna skulle kunna bli bra om det görs med försikthet och långsiktig planering.

Jag hörde att i Kanada så byggde man en damm och tog tio år på sig att fylla den. Allt för att djurlivet skulle ha tid att bosätta sig någon annanstans....

En utbyggnad behöver inte innebära bortsprängda berg, förstörande av ekosystem... med eftertanke kan det bli tvärtom.... en oas för både människor och djur vid dess konstgjorda sjöar..

Men, jag tror inte att någon regering i Sverige är intresserad av något som är långsiktigt.... snabba poäng och snabba åtgärder tycks vara Svenska politikers medoldi!
    No

queen
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-07-13, 01:33

Regndrottning skrev:
    Corven skrev:Det tror jag definitivt att dom kan. Men det har varit på tapeten att bygga ut älvarna ännu mer. Och alliansen vill göra det ännu lättare för kraftbolagen att få tillstånd, och försvåra överklagandet av vattendomar....

Även en utbyggnad av älvarna skulle kunna bli bra om det görs med försikthet och långsiktig planering.

Jag hörde att i Kanada så byggde man en damm och tog tio år på sig att fylla den. Allt för att djurlivet skulle ha tid att bosätta sig någon annanstans....

En utbyggnad behöver inte innebära bortsprängda berg, förstörande av ekosystem... med eftertanke kan det bli tvärtom.... en oas för både människor och djur vid dess konstgjorda sjöar..

Men, jag tror inte att någon regering i Sverige är intresserad av något som är långsiktigt.... snabba poäng och snabba åtgärder tycks vara Svenska politikers medoldi!
    No

queen
    Det är folket som väljer politiker- och alternativ finns- tex MP- så det är minsann ditt ansvar oxå...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 02:53