Potatiskungen 2010-07-30, 18:02
Dao skrev:Men om man vet att det per automatik blir "collateral damage" i överkant, så att främst barn dödas? Är det inte mord då?
Det är en jätteviktig poäng, absolut, men det blir en cirkelargumentation eftersom det inte går att definiera var gränsen går i så fall. Var gisslanfritagningen i Dubrovkateatern i Moskva 2002 ett planerat mord från fritagarna, då man visste på förhand att flera av gisslan skulle dö? Var landstigningen i Normandie 1944 ett planerat massmord på civilbefolkningen av de allierade trupperna, eftersom de visste på förhand att det inte gick att skära bort nazisterna med kirurgisk precision? Osv osv...
Dao skrev:DEn skillnad du tar upp verkar VÄLDIGT konstruerad, tycker jag! Jag känner till det du skriver sedan tidigare, men har börjat ifrågasätta vårt språkbruk:
Collateral damage från våra motståndare är terrorism, och terrorism från oss är "olyckliga omständigheter" - collateral damage!?
Skillnaden ligger som sagt i uppsåtet/avsikten. Jag vet inte vilka "vi" är som du syftar på, men jag har försökt att förklara den objektiva skillnaden.