Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
Infra
Secrist
Dao
formsvackan
RedMentalCase
DMustaine
F.I.S.T
RedCloud
marxisten
13 posters

Hur fan lyckades de?!

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Hur fan lyckades de?! - Sida 4 Empty Sv: Hur fan lyckades de?!

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-30, 10:43

Nu har det visat sig att wikileak har publicerat namn på en mängd Afghanska informatörer, OCH deras anhöriga !

Det framstår mer och mer som en amatörmässig pajasgrej, bara för att själv få lite uppmärksamhet.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-07-30, 11:27

RedMentalCase skrev:Bara du själv och de andra promillen vänstermuppar håller med dig här.
    I din värld är de globala protesterna mot USA´s ”utrikespolitik” kanske ett resultat av några ”promillen vänstermuppar.” Jag tror annorlunda.
    RedMentalCase skrev:"kritiserar.." lol, är det därför du säger mörda i Afghanistan ? du låter som en sektkommunist. lol
    Du skall inte dräpa.

Undrar om Vår Herre ska räknas till dina sektkommunister ?
    RedMentalCase skrev:Och att en som ständigt och jämt visar att han ionte ens kan läsa andras inlägg utan hittar bara på , ska tala tyst om fantasi.
    Om du inte menar det du skriver, varför då skriva det ?
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2010-07-30, 11:33

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Bara du själv och de andra promillen vänstermuppar håller med dig här.
    I din värld är de globala protesterna mot USA´s ”utrikespolitik” kanske ett resultat av några ”promillen vänstermuppar.” Jag tror annorlunda.
    RedMentalCase skrev:"kritiserar.." lol, är det därför du säger mörda i Afghanistan ? du låter som en sektkommunist. lol
    Du skall inte dräpa.

RedMentalCase skrev:Och att en som ständigt och jämt visar att han ionte ens kan läsa andras inlägg utan hittar bara på , ska tala tyst om fantasi.

"Om du inte menar det du skriver, varför då skriva det ?"
    Den frågan kan vi ställa till flera äm RMC, bla till ETD Wink
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-30, 15:28

formsvackan skrev:
    Du skall inte dräpa.

Jag tror inte formsvackan ska förlika sig med protester allmänt sett mot USA, få i dessa protester kallar civila offer i Afghanistan för mördade....det är du och några promille till .

Och nu har det väl ändå slagit runt för sekten, påstår du att gud står på din sida?, låter lite som W Bush eller Irans president.....Smile
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-07-30, 15:58

Dao skrev:Varför skulle mord inte vara mord?

Därför att det finns en skillnad mellan att avsiktligen döda tex ett barn pga de effekter som du hoppas frambringa på föräldrarna (terrorism) och att oavsiktligen döda ett barn i ett försök att komma åt en barnmördare (collateral damage).

I båda fallen har ett barn dött - vilket är en tragedi - men det finns en distinkt etisk skillnad mellan utövarna.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-07-30, 17:08

Potatiskungen skrev:

Därför att det finns en skillnad mellan att avsiktligen döda tex ett barn pga de effekter som du hoppas frambringa på föräldrarna (terrorism) och att oavsiktligen döda ett barn i ett försök att komma åt en barnmördare (collateral damage).

I båda fallen har ett barn dött - vilket är en tragedi - men det finns en distinkt etisk skillnad mellan utövarna.

Men om man vet att det per automatik blir "collateral damage" i överkant, så att främst barn dödas? Är det inte mord då?

Tänker specifikt på USA:s utarmade uran, splitterbomber och Israels "vedergällnings"-angrepp mot avfyringsområden!

Man VET att oskyldiga kommer att drabbas, till nästan 100%, de skyldiga är borta sedan länge..!

DEn skillnad du tar upp verkar VÄLDIGT konstruerad, tycker jag! Jag känner till det du skriver sedan tidigare, men har börjat ifrågasätta vårt språkbruk:

Collateral damage från våra motståndare är terrorism, och terrorism från oss är "olyckliga omständigheter" - collateral damage!?

Det luktar inte gott...
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-07-30, 17:22

Dao skrev:
    Potatiskungen skrev:

Men om man vet att det per automatik blir "collateral damage" i överkant, så att främst barn dödas? Är det inte mord då?

Tänker specifikt på USA:s utarmade uran, splitterbomber och Israels "vedergällnings"-angrepp mot avfyringsområden!

Man VET att oskyldiga kommer att drabbas, till nästan 100%, de skyldiga är borta sedan länge..!

DEn skillnad du tar upp verkar VÄLDIGT konstruerad, tycker jag! Jag känner till det du skriver sedan tidigare, men har börjat ifrågasätta vårt språkbruk:

Collateral damage från våra motståndare är terrorism, och terrorism från oss är "olyckliga omständigheter" - collateral damage!?

Det luktar inte gott...

Rätten har alltid stått att återfinna i spjutskaftets ände.
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-07-30, 18:02

Dao skrev:Men om man vet att det per automatik blir "collateral damage" i överkant, så att främst barn dödas? Är det inte mord då?

Det är en jätteviktig poäng, absolut, men det blir en cirkelargumentation eftersom det inte går att definiera var gränsen går i så fall. Var gisslanfritagningen i Dubrovkateatern i Moskva 2002 ett planerat mord från fritagarna, då man visste på förhand att flera av gisslan skulle dö? Var landstigningen i Normandie 1944 ett planerat massmord på civilbefolkningen av de allierade trupperna, eftersom de visste på förhand att det inte gick att skära bort nazisterna med kirurgisk precision? Osv osv...

Dao skrev:DEn skillnad du tar upp verkar VÄLDIGT konstruerad, tycker jag! Jag känner till det du skriver sedan tidigare, men har börjat ifrågasätta vårt språkbruk:

Skillnaden ligger som sagt i uppsåtet/avsikten. Jag vet inte vilka "vi" är som du syftar på, men jag har försökt att förklara den objektiva skillnaden.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-30, 19:24

Potatiskungen skrev:
    Dao skrev:Men om man vet att det per automatik blir "collateral damage" i överkant, så att främst barn dödas? Är det inte mord då?

Det är en jätteviktig poäng, absolut, men det blir en cirkelargumentation eftersom det inte går att definiera var gränsen går i så fall. Var gisslanfritagningen i Dubrovkateatern i Moskva 2002 ett planerat mord från fritagarna, då man visste på förhand att flera av gisslan skulle dö? Var landstigningen i Normandie 1944 ett planerat massmord på civilbefolkningen av de allierade trupperna, eftersom de visste på förhand att det inte gick att skära bort nazisterna med kirurgisk precision? Osv osv...

Dao skrev:DEn skillnad du tar upp verkar VÄLDIGT konstruerad, tycker jag! Jag känner till det du skriver sedan tidigare, men har börjat ifrågasätta vårt språkbruk:

Skillnaden ligger som sagt i uppsåtet/avsikten. Jag vet inte vilka "vi" är som du syftar på, men jag har försökt att förklara den objektiva skillnaden.

Om man kallar mord för mord, blir det inget cirkelargument!

Det jag syftar till är vanliga företeelser i Afghanistan och Irak, där ockupationsstyrkor medvetet riktar sina vapen mot civila, och använder något som betecknas som övervåld i alla andra situationer - använder klusterbomber mot bönder, fosfor mot sjuktransporter och hela systemet med det utarmade uranet, som i detta fallet var en tootalt onödig komponent mot det irakiska försvaret!

Det går KNAPPAST att jämföra med landstigningen av Normandie, men troligen till gisslanfritagningen... Tycker nog du konstruerar ett problem som inte behöver vara något bekymmer.

Vi vet idag att massbombningen av tyska städer i Tyskland mot slutet av kriget inte hade någon som helst effekt gentemot Tysklands militära styrka, främst de stora angreppen på Hamburg och Dresden. Men Bomber-Harris blev aldrig dömd för krigsförbrytelser! Varför? Därför att han var på den segrande sidan och en av "våra grabbar"!

Därför har jag aktualiserat problemen här, då vissa vill liställa ockupationens medvetna dödande av civila som olyckliga omständigheter, där man "menade väl" - och när det sker av motståndarna, så är det "bevis" på hur grymma och elaka de är!

Det är den skillnaden jag vänder mig mot!!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-30, 19:25

Vercingetorix skrev:Rätten har alltid stått att återfinna i spjutskaftets ände.

Javisst! Problemet är att vissa FÖRSVARAR detta!!!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Hur fan lyckades de?! - Sida 4 Empty Rätt

Inlägg  Secrist 2010-07-31, 01:28

Rätten har alltid stått att återfinna i spjutskaftets ände.

Förvisso, men det betyder inte att de automatiskt har fel.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-31, 02:09

Secrist skrev:Rätten har alltid stått att återfinna i spjutskaftets ände.

Förvisso, men det betyder inte att de automatiskt har fel.

Eller tvärt om...

Med detta borde en saklig debatt kunna komma fram...
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-07-31, 05:33

DMustaine skrev:Vad är det som är så nytt med innehållet? Det innehåller det man redan visste om! Vad är det som upprör annat än läckan? Upprörande kan ju vara att det kan finnas uppgifter som äventyrar de internationella styrkornas säkerhet samt att deras informatörer hängs ut! Det får vi se! Det är krig mot en fanatisk islamistisk terrororganisation! Det kan aldrig vara snyggt om än man gör sitt bästa för att frisera det för röda mupparslen som er!

Fel igen, DM. Det är krig mot civilbefolkningar av
    vilka en del har fräckheten att tillämpa självförsvar.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-07-31, 05:35

formsvackan skrev:
    DMustaine skrev:Det är krig mot en fanatisk islamistisk terrororganisation
    Jaså, är det så nu ? Inbillar du dig att detta propagandababbel ska få oss andra att tycka att det då är tillåtet att mörda civila bäst man behagar ?

Kontakta Snipern ifall du behöver litet medhåll till kvällen.
    Smile
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-07-31, 06:24

RedMentalCase skrev:Fasligt vilket liv det blir på kommunskiterna när det kommer civila liv till spillo i Afghanistan i kampen mot denna planets förmodligen vedervärdigaste styre, talibanernas,
    ingen av dem höjde rösten när ryssarna slaktade i Tjetjenien eller DDR sköt ihjäl sina egna medborgare på muren.

Jag tror att jag, och världen i stort är tacksamma för att er moral inte är den som styr.
    Bara talibanerna håller med er .

Håll i foliehatten, Gurra.
    Du är väl inte så dum att du tror att "De fredsbevarande styrkorna" är
    i Afghanistan för att bekämpa talibaner? Svackan hade rätt hela tiden.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article6639251.ab
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Hur fan lyckades de?! - Sida 4 Empty Clarté

Inlägg  Secrist 2010-07-31, 09:33

Detta är Mikael Nyberg, anvarig utgivare för Clarté.

Under 1960-talet radikaliserades Clarté och förklarade sig vara en kommunistisk organisation; jfr 68-vänstern. Från sent 60-tal och långt in på 70-talet samarbetade förbundet nära med Kommunistiska förbundet marxist-leninisterna (KFML) (som under samma tid bytte namn till Sveriges kommunistiska parti).

Känns ju som en nyanserad kille med objektiva bedömningar.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-07-31, 10:42

Secrist skrev:Detta är Mikael Nyberg, anvarig utgivare för Clarté.

Under 1960-talet radikaliserades Clarté och förklarade sig vara en kommunistisk organisation; jfr 68-vänstern. Från sent 60-tal och långt in på 70-talet samarbetade förbundet nära med Kommunistiska förbundet marxist-leninisterna (KFML) (som under samma tid bytte namn till Sveriges kommunistiska parti).

Är det assholet Dao som kommer dragandes med den skiten, föga förvånande "ickekommunist" som ham är? affraid
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-07-31, 12:33

Klart att jag kan kolla upp det men så här tar jag det fritt
    ur minnet. Vet om du inte torgför en felaktighet här secrist?
    Enligt mina minnesfragment från denna tid stämmer det inte att KFML(r)
    ändrade namn till SKP. Tvärtom var KFML(r) en marxist/leninistisk
    organisation medan SKP var en uttalat maoistisk dito. KFML(r) ändrade
    senare namn till KPML(r) vilket skulle markera övergång från förbund
    till parti. Kanske har jag blandat ihop KFML med KFML(r). Dessa
    eviga partisprängningar inom vänstern. Det skulle nog kunna
    tänkas att Clarté drogs åt det maoistiska hållet. Mao stod högt i kurs
    hos den svenska vänstern, tidigt 70-tal.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-31, 13:10

Infra skrev:
    RedMentalCase skrev:Fasligt vilket liv det blir på kommunskiterna när det kommer civila liv till spillo i Afghanistan i kampen mot denna planets förmodligen vedervärdigaste styre, talibanernas,
    ingen av dem höjde rösten när ryssarna slaktade i Tjetjenien eller DDR sköt ihjäl sina egna medborgare på muren.

Jag tror att jag, och världen i stort är tacksamma för att er moral inte är den som styr.

Självklart, infra, självklart..........

En gammal hyllare till världens värsta massmördare har säkerligen koll på grejerna, han har säkert inga som helst förutfattade meningar.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-31, 13:21

Så för att han är kommunist så är han inte "objektiv och nyanserad"?

Ja, det var ju en "liberal" onyanserad bedömning.... Rolling Eyes
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-07-31, 16:15

RedMentalCase skrev:
    Infra skrev:

Självklart, infra, självklart..........

En gammal hyllare till världens värsta massmördare har säkerligen koll på grejerna, han har säkert inga som helst förutfattade meningar.
    Vad du hittar på om andra människor och deras åsikter har egentligen ingen betydelse, faktum förändrar du ändå inte.

USA har också aktualiserat planerna på en gasledning från Turkmenistan genom Afghanistan till Pakistan och Indien, ett projekt som talibanregeringen i Kabul tackade nej till i augusti 2001 efter förhandlingar med amerikanska Unocal. USA har i Afghanistan ”grundläggande strategiska intressen” som sträcker sig långt utöver kampen mot terrorismen, förklarade USA:s biträdande utrikesminister Richard Bouchner när ett avtal om ledningen till slut kom till stånd i juni 2008.

Tänka sig, USA´s biträdande utrikesminister har heller ingen koll på grejerna Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 21:05