Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
Infra
Secrist
Dao
formsvackan
RedMentalCase
DMustaine
F.I.S.T
RedCloud
marxisten
13 posters

Hur fan lyckades de?!

marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Hur fan lyckades de?! Empty Hur fan lyckades de?!

Inlägg  marxisten 2010-07-27, 11:01

Alla har väl hört talas om Wikileaks uppläggning av över 90 000 hemligstämplade dokument. Bara de övergrepp som NATO och de andra "fredsbevarande trupperna" gjort mot civila som dokumenten avslöjar är ju skrämmande i sig, men man börjar ju undra lite också.

Hur fan är det möjligt att komma över så pass mycket information som är hemligstälmplad. Över 90 000 dokument är ju inte särskilt lite.

Jag menar, om de har hackat sig in, för det går. Även brandväggar och antivirusprogram är som allt annat i datorer en digital kod av ettor och nollor, och alla koder går att knäcka (även om de inte är det enklaste), men 90 000 dokument. Ett eller två kunde jag kanske förstå att någon skulle kunna komma över utan att de märks via hackning, men 90 000, Pentagon har ju knappast vanlig Windows brandvägg.

En trojan eller annan skadlig kod. Ja kanske, men denna stora summa av dokument bör man inte kunna komma över med den jävligaste trojan. Någon säkerhetsåtgärd bör upptacka den.

Då återstår insider, men bör någon kunna få åtkomst till så pass många dokument utan att man misstänker det, och hur skicka man iväg det till Wikileaks? USB och minneskort, bifogade filer eller fan kan de gjort det?

Den stora mängd som det handlar om är ju riktigt imponerande att de lyckats få ut, men hur fan har de lyckats. 1 eller 2 dokument vore imponerande bara det, men 90 000, hur är det möjligt? Är det någon som har nån idé? Frågan är ju hypotetisk, men likväl intressant.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Hur fan lyckades de?! Empty Sv: Hur fan lyckades de?!

Inlägg  RedCloud 2010-07-27, 11:08

Är det någon som har nån idé?

Absolut.

Efter 9/11 blev underrättelsetjänst big business i den stora demokratin i väster.
    Idag jobbar över 800 000 amerikaner med underrättelsetjänst (!) (US-STASI anyone ?)
    Det är dessutom flera privata företag som är rekryterade i jakten på terrorister.
    Man framställer 50.000 rapporter om året. (femtiotusen)

Det är 137 om dagen, året om.

Så att hitta och tanka av 90 000 dokument tror jag inte är så svårt.

Quis custodiet ipsos custodes?

Top Secret America
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2010-07-27, 11:20

RedCloud skrev:
    Är det någon som har nån idé?

Absolut.

Efter 9/11 blev underrättelsetjänst big business i den stora demokratin i väster.
    Idag jobbar över 800 000 amerikaner med underrättelsetjänst (!) (US-STASI anyone ?)
    Det är dessutom flera privata företag som är rekryterade i jakten på terrorister.
    Man framställer 50.000 rapporter om året. (femtiotusen)

Det är 137 om dagen, året om.

Så att hitta och tanka av 90 000 dokument tror jag inte är så svårt.

Quis custodiet ipsos custodes?

Men hur tar man sig först genom säkerhetsnätet, sen letar man reda på dokumenten, tankar ner dem och smugglar ut dem utan att nån märker det. Det är den stora mängden jag är ganska imponerad av.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-07-27, 11:21

Men hur tar man sig först genom säkerhetsnätet, sen letar man reda på dokumenten, tankar ner dem och smugglar ut dem utan att nån märker det. Det är den stora mängden jag är ganska imponerad av.

Någon med civilkurage på insidan...liten USB-sticka, 5 min....klart
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2010-07-27, 11:24

RedCloud skrev:

Någon med civilkurage på insidan...liten USB-sticka, 5 min....klart
    I.of. Men har de inga säkerhetsrutiner på USB. Och är det en person de handlar om som har tillgång till över 90 000 dokument. Eller är det flera. Vore intressant att veta hur de gjorde det.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-07-27, 11:27

Nu vet jag inte om jag är för dåligt insatt i just detta (vilket förvisso nån enstaka förvirrad forumhöger snabbt kommer att intyga än vad jag skriver) Cool

....Men jag är fascinerad över upprördhetens fokus..... sååå många amerikaner är upprörda över läckaget,..... men inte så många över innehållet, som jag förstod det innehöll info om krigets verkningar på civilbefolkningen
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-07-27, 11:32

Men jag är fascinerad över upprördhetens fokus.

landsförräderi eller civilkurage ?

beror antagligen var man står på höger-vänsterskalan

f.ö. tror jag inte wikileaks grundare får ett långt och hälsosamt liv
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2010-07-27, 11:34

F.I.S.T skrev:Nu vet jag inte om jag är för dåligt insatt i just detta (vilket förvisso nån enstaka förvirrad forumhöger snabbt kommer att intyga än vad jag skriver) Cool

....Men jag är fascinerad över upprördhetens fokus..... sååå många amerikaner är upprörda över läckaget,..... men inte så många över innehållet, som jag förstod det innehöll info om krigets verkningar på civilbefolkningen

Japp, men det värsta enligt militären i USA var dokumenten kunde hota soldaterna. Varför är stridspittarna mer värda än kvinnor och barn?
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2010-07-27, 12:33

Vad är det som är så nytt med innehållet? Det innehåller det man redan visste om! Vad är det som upprör annat än läckan? Upprörande kan ju vara att det kan finnas uppgifter som äventyrar de internationella styrkornas säkerhet samt att deras informatörer hängs ut! Det får vi se! Det är krig mot en fanatisk islamistisk terrororganisation! Det kan aldrig vara snyggt om än man gör sitt bästa för att frisera det för röda mupparslen som er!
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2010-07-27, 12:35

marxisten skrev:
    F.I.S.T skrev:Nu vet jag inte om jag är för dåligt insatt i just detta (vilket förvisso nån enstaka förvirrad forumhöger snabbt kommer att intyga än vad jag skriver) Cool

Japp, men det värsta enligt militären i USA var dokumenten kunde hota soldaterna. Varför är stridspittarna mer värda än kvinnor och barn?

Ut ur drogdimman!! Vem tror du avsiktligt har som taktik för att just civila skall drabbas och vem försöker undvika dem??
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2010-07-27, 12:42

DMustaine skrev:Vad är det som är så nytt med innehållet? Det innehåller det man redan visste om! Vad är det som upprör annat än läckan? Upprörande kan ju vara att det kan finnas uppgifter som äventyrar de internationella styrkornas säkerhet samt att deras informatörer hängs ut! Det får vi se! Det är krig mot en fanatisk islamistisk terrororganisation! Det kan aldrig vara snyggt om än man gör sitt bästa för att frisera det för röda mupparslen som er!

Det nyaste är att det är fler civila döda än vad man har rapporterat, vilket jag i.of. inte är det minsta förvånad över.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-27, 13:35

Det är ju praktiskt taget inga nyheter i det wikileak visade upp, däremot är risken för att man gör skada större, tämligen oansavrigt , liknar mest mediakåta oppurtinister.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-07-27, 16:03

DMustaine skrev:Det är krig mot en fanatisk islamistisk terrororganisation
    Jaså, är det så nu ? Inbillar du dig att detta propagandababbel ska få oss andra att tycka att det då är tillåtet att mörda civila bäst man behagar ?

Kontakta Snipern ifall du behöver litet medhåll till kvällen.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-07-27, 16:15

marxisten skrev:Alla har väl hört talas om Wikileaks uppläggning av över 90 000 hemligstämplade dokument. Bara de övergrepp som NATO och de andra "fredsbevarande trupperna" gjort mot civila som dokumenten avslöjar är ju skrämmande i sig, men man börjar ju undra lite också.

Hur fan är det möjligt att komma över så pass mycket information som är hemligstälmplad. Över 90 000 dokument är ju inte särskilt lite.

Jag menar, om de har hackat sig in, för det går. Även brandväggar och antivirusprogram är som allt annat i datorer en digital kod av ettor och nollor, och alla koder går att knäcka (även om de inte är det enklaste), men 90 000 dokument. Ett eller två kunde jag kanske förstå att någon skulle kunna komma över utan att de märks via hackning, men 90 000, Pentagon har ju knappast vanlig Windows brandvägg.

En trojan eller annan skadlig kod. Ja kanske, men denna stora summa av dokument bör man inte kunna komma över med den jävligaste trojan. Någon säkerhetsåtgärd bör upptacka den.

Då återstår insider, men bör någon kunna få åtkomst till så pass många dokument utan att man misstänker det, och hur skicka man iväg det till Wikileaks? USB och minneskort, bifogade filer eller fan kan de gjort det?

Den stora mängd som det handlar om är ju riktigt imponerande att de lyckats få ut, men hur fan har de lyckats. 1 eller 2 dokument vore imponerande bara det, men 90 000, hur är det möjligt? Är det någon som har nån idé? Frågan är ju hypotetisk, men likväl intressant.

Vad jag förstod så var det i de fallen som gäller Afghanistan och Irak, fråga om en enstaka läcka!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-27, 16:17

DMustaine skrev:Vad är det som är så nytt med innehållet? Det innehåller det man redan visste om! Vad är det som upprör annat än läckan? Upprörande kan ju vara att det kan finnas uppgifter som äventyrar de internationella styrkornas säkerhet samt att deras informatörer hängs ut! Det får vi se! Det är krig mot en fanatisk islamistisk terrororganisation! Det kan aldrig vara snyggt om än man gör sitt bästa för att frisera det för röda mupparslen som er!

Det stämmer! Det innehåller inget nytt, i princip!

men det innehåller bevis för sådant som krigsförespråkarna helst velat stoppa undan från granskning!

Det finns betydligt mer sådana kunskaper idag, som alla vet - men vissa inte vill veta något om!
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2010-07-27, 16:57

Dao skrev:

Det stämmer! Det innehåller inget nytt, i princip!

men det innehåller bevis för sådant som krigsförespråkarna helst velat stoppa undan från granskning!

Det finns betydligt mer sådana kunskaper idag, som alla vet - men vissa inte vill veta något om!

Nu är det ju så att det inte roar oss att vara krigsförespråkare direkt! Däremot är det klarsynthet i hur allvarligt problemet är som ligger till grund för åsikterna om de militära operationernas vikt! På den evige formsvackan framstår det ju som om att det mördas civila utan pardon med ett visst mått av glädje! Det är naturligtvis inte så och de flesta civila som dödas hålls talibanerna skyldiga till! Formsvackan säger sig vara företagare, jag har en aning om vilket sorts företag han bedriver. Förmodligen kränger han t-shirts med haschsymboler och små påsar med 'lagligt' kemiskt innehåll!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-27, 19:12

DMustaine skrev:På den evige formsvackan framstår det ju som om att det mördas civila utan pardon med ett visst mått av glädje!
    Inte alls, men dina formuleringar "Vad är det som upprör", "Det är krig mot en fanatisk islamistisk terrororganisation!" tycker jag är åt helvete, på två sätt.

1. Mord upprör alltid hederliga människor. Dina "ursäkter" stinker.
    2. Orsaken till attacken på Afghanistan är en annan än det du dillar om.
    DMustaine skrev:Det är naturligtvis inte så och de flesta civila som dödas hålls talibanerna skyldiga till!
    Och detta vet du vad om ?
    DMustaine skrev:Formsvackan säger sig vara företagare, jag har en aning om vilket sorts företag han bedriver. Förmodligen kränger han t-shirts med haschsymboler och små påsar med 'lagligt' kemiskt innehåll!
    Import från Afghanistan Very Happy
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2010-07-27, 19:23

Snart är han här igen med sina 'klipp och klistra' argument! Där den ena historiska händelsen klipps in med en helt annan och vips så har vi vår konspiration!

Ofantligt massa vänsterporr vimlar av sånt marijuanaluktande skit har jag förstått!!

Anledningen till NATO:s närvaro är inte den du påstår!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-27, 19:53

DMustaine skrev:Nu är det ju så att det inte roar oss att vara krigsförespråkare direkt! Däremot är det klarsynthet i hur allvarligt problemet är som ligger till grund för åsikterna om de militära operationernas vikt! På den evige formsvackan framstår det ju som om att det mördas civila utan pardon med ett visst mått av glädje! Det är naturligtvis inte så och de flesta civila som dödas hålls talibanerna skyldiga till! Formsvackan säger sig vara företagare, jag har en aning om vilket sorts företag han bedriver. Förmodligen kränger han t-shirts med haschsymboler och små påsar med 'lagligt' kemiskt innehåll!

Vari finns klarsyntheten i ockupationen av Afghanistan och Irak?

Vill du själv leva under ockupation?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-27, 20:01

DMustaine skrev:Anledningen till NATO:s närvaro är inte den du påstår!!
    Vad påstår jag, annat än att din "förklaring" är fel ?

Inte fan kan du väl tro att USA mördar civilbefolkningen i Afghanistan för att skydda dem mot en "fanatisk islamistisk terrororganisation".
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2010-07-27, 22:49

formsvackan skrev:
    DMustaine skrev:Anledningen till NATO:s närvaro är inte den du påstår!!
    Vad påstår jag, annat än att din "förklaring" är fel ?

Inte fan kan du väl tro att USA mördar civilbefolkningen i Afghanistan för att skydda dem mot en "fanatisk islamistisk terrororganisation".

Det är horribelt att påstå att USA mördar civilbefolkningen med vilje, vilket du uppenbarligen påstår! Däremot vet jag att talibanerna gör just detta, de mördar civila för att få underkastelse och ta över byar med civila för att sen utnyttja dem som mänskliga sköldar! Ni är sannerligen bindgalna båda 2! Men jag har hört att långvarigt drogmissbruk har den effekten!

http://socialmediaseo.net/2010/06/10/taliban-kills-child-spy/
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-27, 23:12

DMustaine skrev:Det är horribelt att påstå att USA mördar civilbefolkningen med vilje, vilket du uppenbarligen påstår!
    Nu har jag väl i och för sig inte påstått något sådant, men när USA attackerar och dödar obeväpnade civila kan det väl inte kallas för så mycket annat.

Oavsett uppsåtet med dödandet är det ett förbaskat konstigt sätt att skydda befolkningen mot "fanatiska islamistiska terrorister". Är du säker på att det är det man sysslar med ?

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-27, 23:34

Fasligt vilket liv det blir på kommunskiterna när det kommer civila liv till spillo i Afghanistan i kampen mot denna planets förmodligen vedervärdigaste styre, talibanernas,
    ingen av dem höjde rösten när ryssarna slaktade i Tjetjenien eller DDR sköt ihjäl sina egna medborgare på muren.

Jag tror att jag, och världen i stort är tacksamma för att er moral inte är den som styr.
    Bara talibanerna håller med er .
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2010-07-28, 00:40

formsvackan skrev:
    DMustaine skrev:Det är horribelt att påstå att USA mördar civilbefolkningen med vilje, vilket du uppenbarligen påstår!
    Nu har jag väl i och för sig inte påstått något sådant, men när USA attackerar och dödar obeväpnade civila kan det väl inte kallas för så mycket annat.

Oavsett uppsåtet med dödandet är det ett förbaskat konstigt sätt att skydda befolkningen mot "fanatiska islamistiska terrorister". Är du säker på att det är det man sysslar med ?

Det är för fan precis det du påstår! Helt plötsligt beslöt du dig för att 'frisera' din argumentation till döda istället för att "mörda"!! Och det är ingen som påstår något annat än att civila i Afghanistan får sätta livet till och det FRÄMST pga era 'frihetskämpar' som beslutat att i så långt som möjligt agera i skydd av civila för att, de är inte dumma, de vet att den politiska effekten i våra demokratier har svårt att stå ut med civila dödsoffer! Likt förbannat pågår det ett krig som Nato och alla andra länder under FN mandat måste utkämpa. När de blir attackerade måste de i vissa fall skjuta tillbaka för att freda sina egna liv! Under Mc Crystal och den nya doktrinen har man varit återhållsamma med flygunderstöd och artilleri och reducerat de civila dödsantalen med 40%.(vår eminente utrikesminister Bildt hade den siffran) under det senaste året! Men FAKTA är att talibanerna tjänar på att det dör civila afghaner och ser ingen anledning att försöka förändra detta! Dom är inte där för att blidka befolkningen, det spelar dom ingen roll i sammanhanget. De kommer betvinga människorna där under deras sharialagar så fort alla utlänningar är borta!

Det begriper vem fan som helst att när man slåss mot en motståndare som bara ligger i bakhåll lr använder sig av IED lr VBIED:s och dessutom använder sig av mänskliga sköldar, den stackars afghanska civilbefolkningen, binder ju nästan båda armarna vid ryggen på koalitionens soldater!

Men sådana är dom era 'frihetskämpar' och jag har ganska klart för mig hur det afghanska folkets frihet skulle se ut om ni fick som ni ville! Skäms för fan pundare!!
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2010-07-28, 00:47

Dao skrev:
    DMustaine skrev:Nu är det ju så att det inte roar oss att vara krigsförespråkare direkt! Däremot är det klarsynthet i hur allvarligt problemet är som ligger till grund för åsikterna om de militära operationernas vikt! På den evige formsvackan framstår det ju som om att det mördas civila utan pardon med ett visst mått av glädje! Det är naturligtvis inte så och de flesta civila som dödas hålls talibanerna skyldiga till! Formsvackan säger sig vara företagare, jag har en aning om vilket sorts företag han bedriver. Förmodligen kränger han t-shirts med haschsymboler och små påsar med 'lagligt' kemiskt innehåll!

Vari finns klarsyntheten i ockupationen av Afghanistan och Irak?

Vill du själv leva under ockupation?

Vilken sorts ockupation skulle du välja, scenariot idag är att det finns 2 alternativ? Eller tror du i din rökdimma att när koalitionen försvinner så upphör talibanerna? Den väsentliga skillnaden mellan dessa 2 alternativ är att det Västinfluerade alternativet skulle påbörja uppbyggandet av landet medans det andra alternativet nog har medeltiden i sikte!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 15:00