Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+6
x-medborgare
Vercingetorix
Sniperace
MartinLindgren
RedCloud
Dao
10 posters

Kampen fortsätter!

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Kampen fortsätter! - Sida 4 Empty Sv: Kampen fortsätter!

Inlägg  Infra 2010-05-18, 20:57

Sniperace skrev:men med detta är du ju inne på en kamp UTAN våld och vapenmakt mot ockupanten eller hur?

och det är ju vad jag sagt hela tiden att en kamp med våld och vapen gör ingen nytta, utan att istället använda alernativa vägar UTAN våld får många fler med sig i kampen

Tyvärr Sniperace. Du har fel. Svackan har haft rätt hela tiden. Sorry.
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-05-18, 21:00

Mahatma (1869-1948) Gandhi hette egentligen Mohandas Karamchand, men fick hederstiteln mahatma. Titeln är sanskrit och betyder “stor själ”.
    Gandhi föddes 1869 i västra Indien och studerade senare juridik i England. När han arbetade som advokat i Sydafrika åren 1893 till 1912 blev han talesman för den indiska minoriteten mot de vitas diskriminering. Redan då började Gandhi organisera passivt motstånd mot förtrycket. När han 1915 återvände till Indien började han engagera sig i aktioner för de fattiga och de lägsta kasterna.

År 1919 tog Gandhi ledningen i den indiska politiken. Han startade en kampanj mot det brittiska kolonialstyret, som protest mot Storbritanniens nya diskriminerande lagförslag.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:02

Infra skrev:
    Sniperace skrev:men med detta är du ju inne på en kamp UTAN våld och vapenmakt mot ockupanten eller hur?

och det är ju vad jag sagt hela tiden att en kamp med våld och vapen gör ingen nytta, utan att istället använda alernativa vägar UTAN våld får många fler med sig i kampen

Tyvärr Sniperace. Du har fel. Svackan har haft rätt hela tiden. Sorry.

att DU vill att det ska vara så blodigt så möjligt har jag förstått, men nu verkar det som att svackan hellre ser en mer fredlig kamp, utan dessa raketer osv.

funkar inte vapenmakt kan det nog vara så att en fredlig kamp med världens ögon på sig gör större nytta, tänk dig själ reaktionen om det inte förekommer NÅGON som helst beskjutning från Gaza och israel ändå anfaller.....

idag ser många det som ehlt anturligt att en attack följs av en motattack, så är det i alla krig eller hur, fram tills att en part ger sig, och det brukar sällan vara den som har övertaget eller hur?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:03

x-medborgare skrev:Mahatma (1869-1948) Gandhi hette egentligen Mohandas Karamchand, men fick hederstiteln mahatma. Titeln är sanskrit och betyder “stor själ”.
    Gandhi föddes 1869 i västra Indien och studerade senare juridik i England. När han arbetade som advokat i Sydafrika åren 1893 till 1912 blev han talesman för den indiska minoriteten mot de vitas diskriminering. Redan då började Gandhi organisera passivt motstånd mot förtrycket. När han 1915 återvände till Indien började han engagera sig i aktioner för de fattiga och de lägsta kasterna.

År 1919 tog Gandhi ledningen i den indiska politiken. Han startade en kampanj mot det brittiska kolonialstyret, som protest mot Storbritanniens nya diskriminerande lagförslag.

där ser vi en seger med fredliga medel mot en som hade en reell militär övermakt, men det är ju tyvärr så att en del ser hellre blodet flyta så mycket så möjligt
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-05-18, 21:05

Och du vill få mig att tro att den typen av "kamp" skulle vara något som foket i Gaza skulle kunna ta till, efter att du och andra utmålat dem som galna terrorister med avskyvärda stadgar.

Struntprat.

För att detta ska vara verksamt måste man som jag skrev, först ha världens ögon på sig och på förtryckarna. Hur får man det tror du ?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-18, 21:06

Sniperace skrev:där ser vi en seger med fredliga medel mot en som hade en reell militär övermakt, men det är ju tyvärr så att en del ser hellre blodet flyta så mycket så möjligt
    Hur skulle detta kunna göras i Gaza ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:09

formsvackan skrev:

Och du vill få mig att tro att den typen av "kamp" skulle vara något som foket i Gaza skulle kunna ta till, efter att du och andra utmålat dem som galna terrorister med avskyvärda stadgar.

Struntprat.

För att detta ska vara verksamt måste man som jag skrev, först ha världens ögon på sig och på förtryckarna. Hur får man det tror du ?

det är INTE folkets stadgar, det är HAMAZ stadgar, folket vill med all säkerhet annat, och de får verkligen världens ögon på sig på ett helt annat sätt om de fortfarande attackeras trots att de lagt ner vapnen...

jag utmålar INTE den valige palestiniern som terrorist, det står HELT för HAMAZ, vilket en väldigt stor del av palestinierna har upptäckt, men de förtrycks av både HAMAZ och Israel, försvinner Hamaz så har de chansen att gå vidare med just ickevåld som Gandhi.....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:11

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:där ser vi en seger med fredliga medel mot en som hade en reell militär övermakt, men det är ju tyvärr så att en del ser hellre blodet flyta så mycket så möjligt
    Hur skulle detta kunna göras i Gaza ?

VARFÖR skulle detta INTE gå I Gaza, israels attacker är ju hela tiden motattacker pga dessa raketer.....

utan dem skulle de inte kunna göra motattacker ens som svepskäl eller hur?

detta skulle vända hela världens ögon mot dem på ett HELT annat sätt
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-18, 21:28

Ship to Gaza skall igenom israels olagliga sjöavspärrningar.
    israel hotar att ta till våld mot konvojen. Israel - den laglösa
    statsbildningen.

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2372091&BroadcastDate=&IsBlock=

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=3704980
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-18, 21:31

x-medborgare skrev:Mahatma (1869-1948) Gandhi hette egentligen Mohandas Karamchand, men fick hederstiteln mahatma. Titeln är sanskrit och betyder “stor själ”.

Helt riktigt X:et.

http://sverigesradio.se/webbradio/?type=db&id=2372025

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:33

Infra skrev:

men ändå förordar du att det ska lösas med VÅLD och så mycket blod som möjligt?
    hur hänger det ihop?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:36

Infra skrev:Ship to Gaza skall igenom israels olagliga sjöavspärrningar.
    statsbildningen.

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2372091&BroadcastDate=&IsBlock=

så går det till med blockader när det anses vara krig, se bara på de blockade som både tyskland och de allierade använde sig av, de sänkte och stoppade så många skepp med förnöderneter de kunde...

det ÄR ju en blockads uppgift eller hur?

vad som kommer ske är att lasten kommer igenomsökas, finns där inga vapen hoppas jag den släpps in sedan.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-18, 21:41

Du har en mycket besynnerlig ståndpunkt här Sniper...

Japan och Tyskland förde ett expansionskrig, med mer eller mindre världsherravälde som utgångspunkt....
    Palestina, slåss för rätten till ett eget land, för självstyre.... att du ens näms nämna dem i sammanhanget är ett hån mot palestinierna....

Och sedan din inställning att det är Palestinierna som skall ge upp, är fascinerande... "meningslös kamp" säger du...

Skulle jag slåss för mitt liv, för mina rättigheter till mitt/vårt land, skulle jag inte se det som meningslöst....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:46

F.I.S.T skrev:Du har en mycket besynnerlig ståndpunkt här Sniper...

Japan och Tyskland förde ett expansionskrig, med mer eller mindre världsherravälde som utgångspunkt....
    Palestina, slåss för rätten till ett eget land, för självstyre.... att du ens näms nämna dem i sammanhanget är ett hån mot palestinierna....

Och sedan din inställning att det är Palestinierna som skall ge upp, är fascinerande... "meningslös kamp" säger du...

Skulle jag slåss för mitt liv, för mina rättigheter till mitt/vårt land, skulle jag inte se det som meningslöst....

men det du missar, är att när dessa kapitulerade var deras fiender i deras land, de besegrades på egen mark eller hur, bakgrunden lär sakna betydelse, för som sagt i slutänden var det i deras EGET land de fick ge sig, de kämpade för vad DE tyckte var rätt, och skulle då aldrig gett upp om vi ser till de principer du vill hävda.

Själv ser jag det i detta läge som bäst att lägga ner vapnen, och sedan med fredliga medel vända på situationen, kan man inte vinna med vapen så är det ju bara dumt att offra sitt folk i en meningslös död.

och den ÄR meningslös om den inte leder till frihet eller hur?

kan du inte besegra din fiende så är väpnat motstånd meningslöst.

det är inte fråga om rättvisa, vem som har rätt och vem som har fel utan istället logik....
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-18, 21:51

Sniperace skrev:

men det du missar, är att när dessa kapitulerade var deras fiender i deras land, de besegrades på egen mark eller hur, bakgrunden lär sakna betydelse, för som sagt i slutänden var det i deras EGET land de fick ge sig, de kämpade för vad DE tyckte var rätt, och skulle då aldrig gett upp om vi ser till de principer du vill hävda.

Själv ser jag det i detta läge som bäst att lägga ner vapnen, och sedan med fredliga medel vända på situationen, kan man inte vinna med vapen så är det ju bara dumt att offra sitt folk i en meningslös död.

det är inte fråga om rättvisa, vem som har rätt och vem som har fel utan istället logik....

Isreal kan inte heller vinna .... varför tycker du att just Palestinierna skall lägga ner vapnen...?? ... mycket nyfiken på ditt svar här ...

Krig är alltid meningslöst ur en aspekt... men skulle det vara min sista utväg innan jag blev skjuten eller förtryckt skulle jag oxpå kriga ... knappast vända andra kinden som du så ädelt föreslår ... sittandes i trygga Sverige
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-18, 21:54

Sniperace skrev:försvinner Hamaz så har de chansen att gå vidare med just ickevåld som Gandhi.....
    Jo tjena. Palestinierna kan röka fredspipa hur länge som helst, inspärrade i "sitt" läger och bakom "sina" murar utan att omvärlden skulle bry sig det minsta.
    Sniperace skrev:VARFÖR skulle detta INTE gå I Gaza, israels attacker är ju hela tiden motattacker pga dessa raketer.....
    Ja, jag har förstått att raketerna är problemet, inte lägret Gaza.
    Sniperace skrev:utan dem skulle de inte kunna göra motattacker ens som svepskäl eller hur?
    detta skulle vända hela världens ögon mot dem på ett HELT annat sätt
    Javisst, inga raketer, inga motangrepp, inga rubriker, inga problem, inga skäl för någon alls att bry sig. Kanske Israel Tours kan ordna så att turisterna kan få åka och titta på dem också, mot en liten avgift naturligtvis.

Acceptera att alla har rätten att kämpa för sin frihet, även om du, jag och andra ibland inte gillar de metoder som används.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 21:57

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Isreal kan inte heller vinna .... varför tycker du att just Palestinierna skall lägga ner vapnen...?? ... mycket nyfiken på ditt svar här ...

har inte Israel övermakten, styr inte Israel deras liv genom avspärrningar och blockad?
    Och Israel skulle med all säkerhet vilken dag som helst totalt förinta gaza om de ville.

vad har Hamaz att ställa upp med förutom sina raketer, som resulterar i en tiofalt värre motattack?

Israel har eg vunnit för längesedan, HAMAZ förlänger bara pinan och förvärrar den.

jag tror mer på en gandhiaktion efter att ha lagt ner vapnen, då kommer Israel inte längre kunna säga att vi slår bara tilbaka, och reaktionen från övriga världen blir mycket hårdare, är det så svårt att förstå?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-18, 22:00

Javisst, inga raketer, inga motangrepp, inga rubriker, inga problem, inga skäl för någon alls att bry sig. Kanske Israel Tours kan ordna så att turisterna kan få åka och titta på dem också, mot en liten avgift naturligtvis.

Acceptera att alla har rätten att kämpa för sin frihet, även om du, jag och andra ibland inte gillar de metoder som används.

med andra ord stöder du hellre ett evigt pågående krig där palestinierna utplånas?

att inte ens överväga en möjlig fredsöverenskommelse utan blodsutgjutning?

är det så viktigt att förlora med vapenmakt och bli totalt nedkämpade istllet för en möjlig fredsöverenskommelse som kan passa båda parter?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-18, 22:06

Sniperace skrev:har inte Israel övermakten, styr inte Israel deras liv genom avspärrningar och blockad?
    Och Israel skulle med all säkerhet vilken dag som helst totalt förinta gaza om de ville.

De skulle militärt kunna göra det... men ställ dig själv frågan varför de inte gör det ??.... skulle väl vara typ likställas med Holocaust ....Skulle INTE accepteras av omvärlden

Sniperace skrev:Israel har eg vunnit för längesedan, HAMAZ förlänger bara pinan och förvärrar den.

Jasså om de vunnit... varför är det inte fred då ??

Sniperace skrev:jag tror mer på en gandhiaktion efter att ha lagt ner vapnen, då kommer Israel inte längre kunna säga att vi slår bara tilbaka, och reaktionen från övriga världen blir mycket hårdare, är det så svårt att förstå?

Då föreslår jag att Snipe åker ner till Gaza själv och sätter sig ner likt Gandhi.... och ser vad som händer... det är lätt att be andra vända kinden till när man sitter i Sverige....men att vända kinden till när kulorna viner kring en .... det är annat.

Jag tycker du är hånfull mot Palestinierna i ditt resonemang...

Att fred är den enda lösningen, är sant, Men att den svaga sidan skulle bära ansvaret att kapitulera säger lite om hur du tänker
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-18, 22:28

Sniperace skrev:
    Infra skrev:

men ändå förordar du att det ska lösas med VÅLD och så mycket blod som möjligt?
    hur hänger det ihop?

Även vårt svenska lagverk har en skrivning om våld i självförsvar.
    Nödvärnsrätten gäller alla och överallt i hela världen. Om blodvite
    uppstår vid nyttjande av nödvärnsrätten så är detta alls ingen
    anledning att avstå från nödvärn. Sällan har väl
    nödvärn varit lika berättigat för ett folk som i det palestinska fallet.
    Om det är detta
    du menar så - visst! Jag försvarar nödvärnsrätten - ja!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-18, 22:31

Sniperace skrev:med andra ord stöder du hellre ett evigt pågående krig där palestinierna utplånas?
    Detta är ett scenario och ett hot som du målar upp. Var vänlig och blanda inte in mig i detta, vare sig med "andra ord" eller något annat.
    Sniperace skrev:att inte ens överväga en möjlig fredsöverenskommelse utan blodsutgjutning?
    Borde inte den frågan ställas till Israelerna ?
    Sniperace skrev:är det så viktigt att förlora med vapenmakt och bli totalt nedkämpade istllet för en möjlig fredsöverenskommelse som kan passa båda parter?
    Vad som är viktigt för palestinierna anser jag att de själva har rätt att bestämma. Du tycks dock vara av en annan uppfattning.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-18, 22:31

Sniperace skrev:
    Infra skrev:Ship to Gaza skall igenom israels olagliga sjöavspärrningar.
    statsbildningen.

så går det till med blockader när det anses vara krig, se bara på de blockade som både tyskland och de allierade använde sig av, de sänkte och stoppade så många skepp med förnöderneter de kunde...

det ÄR ju en blockads uppgift eller hur?

vad som kommer ske är att lasten kommer igenomsökas, finns där inga vapen hoppas jag den släpps in sedan.

De där argumenten har du använt till förbannelse.
    De föll lika platt till marken sist också. Skärp dig!
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata

Antal inlägg : 5378

Kampen fortsätter! - Sida 4 Empty ÄR ISRAEL EN TERRORSTAT???

Inlägg  Sossar ee lata 2010-05-18, 22:31

RedCloud skrev:Vi får se hur terrorstaten Israel reagerar när Ship to Gaza konvojen närmar sig...

Fakta på var de är stämplade som det? typ FN.....
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata

Antal inlägg : 5378

Kampen fortsätter! - Sida 4 Empty Martin min vän

Inlägg  Sossar ee lata 2010-05-18, 22:33

MartinLindgren skrev:En tjej som jag lärt känna genom några repotage jag varit med i, hon är journalist
    på TV 4 / EXPRESSEN, Terese Christiansson som sen ett antal månader tillbaks rapporterar från Afganistan,

Men förra året var hon 6 månader i Gaza, vi brukar träffas när hon är hemma mellan varven och ta en fika, hon har berättat en hel del om Gaza och situationen för folket där, men har aldrig velat ta upp ämnet för att slippa få hela högerdrevet över mig! silent

Men vad jag förstått så välkommnas säkert Ship to Gaza konvojen med öppna armar av befolkningen! cheers

Dom damerna du känner sitter på parkbänken och vet inte var Israel ligger..... scratch scratch scratch
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-18, 22:35

Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:Citat Sniperace:

"...säge eot hamaz..."

Då säger vi eot Snappe i stället.

javisst, jag skadar inte dem som säger emot mig, det är hamaz som sysslar med nackskott eller sönderskjutna knän om man säger emot dem, det ni stöder med andra ord...

stöder ni avrättningarnna de gör med?

stöder ni avrättningarna av "förrädare" i Iran också?

jag misstänker det starkt.... de är ju emot "saken"

och det med DOM, den hade blivit mycket större om dessa attacker INTE förekommit, DÅ skulle världens reaktioner bli mycket större, men det begriper ni väl inte?

De där "avrättningarna" drar du fram bara för att vända bort
    uppmärksamheten från israels terrorbrott. Det håller inte Sniper.
    Först gnäller du för att det skjuts raketer från Gaza. Sedan
    kallar du det avrättningar när Hamas utmanar de grupper som
    skjuter dessa raketer. Hycklare!

nej Infra, nu försöker du blanda bort korten, de avrättningar jag nämner är meningsmotståndare, sådana som inte tycker det är bra att skicka raketerna eller slå till mot Israels civila, de som vill att det ska försökas med fredlig lösning, och avrättningar av palestinier som inte är muslimer utan kristna, idag är dessa nästan helt utrotade i Gaza....

men visst, du kallar ju dessa för förrädare så......

Du tycker väl det är bra att du slipper påvisa vilka palestinier detta skulle vara, då?
    Själv har jag bara hört detta från dig och du har inte gjort dig känd för att vara ett sanningsvittne direkt, i dessa frågor. Säker på att det inte är israeliska propagandalögner? Det tror jag det är du vidarebefodrar. Belägg tack!

tror inte det hjälper när det gäller dig, det är då bara zionistlögner eller propaganda....

du godtar ändå bara sådant som är emot Israel och till 100% för dina hjältar i Hamaz

Det hjälper. Belägg tack. Man vräker inte bara ur sig.

att Israel blockerar pga att det skett sådana är tillräckliga belägg.....

de gör inte detta bara för att vara elaka om du nu trodde det

Israels ondska belägger ingenting än just ondskan. Är det den du belägger nu?

utan smuggling av vapen och raketattacker skulle blockaden inte finnas, det är det enda jag säger....

Så där naiv är du inte Sniper. Du inser lika bra som jag att ockupationen, blockaderna, bosättningarna, markstölderna ingår i utrotnings- och terrorpolitiken. Du vet om det!
    Det är en gåta varför du sitter och låtsas annat. Vill du bli betraktad som en komplett idiot?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 14:28