RedCloud skrev:Ingenting av det signaturen Lazy skriver är rasistiskt
Jodå, hon lyckas bara paketera det lite snyggare än du tex...trots dina [sic] 200 akademiska poäng...
Jag skriver inte heller några rasistiska uttryck.
RedCloud skrev:Ingenting av det signaturen Lazy skriver är rasistiskt
Jodå, hon lyckas bara paketera det lite snyggare än du tex...trots dina [sic] 200 akademiska poäng...
ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Ja så är det ju redan ... det är inga muslimer som påtvingar oss deras religiösa symboler... det är ju bara löjligt att påstå !
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
KickTheRasist skrev:fingubben skrev:KickTheRasist skrev:fingubben skrev:KickTheRasist skrev:F.I.S.T skrev:fingubben skrev:F.I.S.T skrev:fingubben skrev:F.I.S.T skrev:lazy skrev:
Utan att vara rasist
Så börjar sällan UTTALANDEN som är främlingsvänliga (Obs uttalanden, inte person)
Så här börjar allt som innehåller ngt kritiskt när det gäller
invandrare/invandring i landet Sverige eftersom vi i flera år
har blivit tillsagda att vi är rasister om vi kritiserar det
allra minsta, hur sjukt är inte det?
Vi kritiserar er kritik, och synar edra teser och påståenden, som oftast i dessa diskussioner synar en rassistisk hållning. Sedan att du inte vågar stå för dina åsikter är inget jag tar ansvar för.
Du å andra sidan gömmer dig bakom påståenden som detta, att all "kritik" kring invandrarfrågor per automatik skulle innebära rasism...
dina tankar avslöjas tysdligt då och då ppga obetänksamhet som gör att du tappar garden, i dona försök att dölja rasistiaka påståenden...
... som när du kommenterade rasrenhet
Du kan knappast ha alla hästar hemma eller så är det så att du ser rasister i alla hörn. Det är sjukligt beting och det kan du få hjälp för.
Bemöt mina påståenden och inlägg istället.... för svårt ??
Hur ska jag annars tolka dig när du skriver ett sådant svar som du skrev till signatur Lazy? Då söker man "rasister" överallt och det liknar mer nazism i sin form.
Herregud så offside du är !!
Lazy har uttalat sig på ett sätt som klart och tydligt står för främlingsfientlighet.... så enkelt är det
jag har känsla att Lazy är Snipes fru
Om det nu vore så är det väl ingenting att vara avensjuk på. Det finns 3,5 miljarder tjejer du kan stöta på. Vi har ju skapat överbefolkning så någon svårighet att hitta en motpart borde det inte vara.
Jag har en fru och den är en "Svensk Gudinna" många många generationer tillbaks , så varför skal jag vara avundsjuk ??
Hon är en ängel så klart !!
"Den"? Är hon en motordel eller?
Skall du leka lärare i SFI ?? Perkelle du kan ju dra och smutta på lite gurkan från Moskva
F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Jo, vi KAN dra slutsatser genom de vittnesmål som finns att detta förekommer, eller hur?
ska jag behöva länkla igen?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Åt vilket håll som helst då eller hur?
KickTheRasist skrev:ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Åt vilket håll som helst då eller hur?
Anna förstår du inte vad andra håller på och förklarar för dig??
Det är klart att det finns tvång , det är ingen som bestrider detta!! Men detta som du gör är gnäll på "ALLA" Muslimska flickor som stolt bär sitt slöja hajar du??
F.I.S.T skrev:redalert skrev:F.I.S.T skrev:redalert skrev:Herregud fist are you for real?
Du närmar dig med stormsteg Dao!
Tack !!
Lika falsk som vatten med dina fejkade citat och historierevisioner!
Vänligen styrk ditt påstående, med exempel!
ANNA2LINK skrev:KickTheRasist skrev:ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Åt vilket håll som helst då eller hur?
Anna förstår du inte vad andra håller på och förklarar för dig??
Det är klart att det finns tvång , det är ingen som bestrider detta!! Men detta som du gör är gnäll på "ALLA" Muslimska flickor som stolt bär sitt slöja hajar du??
Nej det gör jag inte alls. Dom som bär det av fri vilja har jag INGET emot. Vart gnäller jag på alla muslimska kvinnor?
KickTheRasist skrev:ANNA2LINK skrev:KickTheRasist skrev:ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Åt vilket håll som helst då eller hur?
Anna förstår du inte vad andra håller på och förklarar för dig??
Det är klart att det finns tvång , det är ingen som bestrider detta!! Men detta som du gör är gnäll på "ALLA" Muslimska flickor som stolt bär sitt slöja hajar du??
Nej det gör jag inte alls. Dom som bär det av fri vilja har jag INGET emot. Vart gnäller jag på alla muslimska kvinnor?
Jag vet inte om du har inte sovit gött natten förre du har startat denna tråd , men låt mig hjälpa dig bara med din Topic ---
"Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja.."
Denna säger ju egentligen allt.
MVH
//KTR
ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Åt vilket håll som helst då eller hur?
fingubben skrev:F.I.S.T skrev:fingubben skrev:
Ingenting av det signaturen Lazy skriver är rasistiskt om man tolkar det missbrukade slagordet rätt. Vilket ingen här på forumet gör, inte ens du. Du stämplar ifrågasättande av förd politik som rasism och det är inte korrekt.FIST skrev: Det har aldrig funnits rasrena svenskarLazy skrev:Håller med, gör en släktforskning så dyker det upp mindre önskvärda
saker
Ja FG jag ser rasism när den kryper fram ur vrårna
Det finns psykofarmaka för det. Men det är givetvist receptbelagt.
F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Åt vilket håll som helst då eller hur?
Hur menar du nu ?
fingubben skrev:RedCloud skrev:Ingenting av det signaturen Lazy skriver är rasistiskt
Jodå, hon lyckas bara paketera det lite snyggare än du tex...trots dina [sic] 200 akademiska poäng...
Jag skriver inte heller några rasistiska uttryck.
ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:
Ofta muslimska män anser jag, om många muslimska kvinnor är tvingade till att använda dessa av just deras män och hur ska vi veta som sagt att kvinnor inte är tvingade? Det är ju omöjligt att veta om kvinnor tvingas eller inte, lika omöjligt som att ni andra påstår att dom flesta kvinnor bär dessa plagg av egen vilja...
Precis ... vi kan inte veta, alltså inte fördöma, eller dra slutsatser.
Åt vilket håll som helst då eller hur?
Hur menar du nu ?
Ja just att vi inte vet hur många som inte blir tvingade och hur många som blir det.
Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniper!
Om det kom någon och började bylsa på dig en massa kläder skulle
du då stå still och tigande låta det ske? Nej just det!
Du skulle klösas och bita ifrån, eller hur?
Om jag var hotad till liv och lem och utan möjlighet att klara mig undan skulle jag nog ta kläderna hellre än att bli misshandlad och utsatt för våld och hotelser, och jag skulle hoppas på att myndigheterna gjorde ALLT för attt stoppa ett sådant beteende....
det är det problemet du INTE vill bekämpa genom att samhället ska ge sitt stöd, du vill att kvinnorna med eget våld ska försöka klara av detta eller?
Dom kvinnorna som blir hotade ang detta vågar nog inget annat än att ha på sig slöjor eller vad det kan vara...
nej, återigen läs länken, och försök förneka problemen...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd
frågan är om inte vissa STÖDER dem som hotar.....Är det okej att plädera för att människor ska isolera sig från demokratiska värden, jämställdhet och samhällsliv – till exempel att inte gå och rösta – samt att trakassera dem som inte efterlever sådana påbud?
Dessa frågor måste ställas mot bakgrund av rapporten ”Hot mot demokrati och värdegrund – en lägesbild från Malmö”, med inriktning på situationen i Rosengård, som idag överlämnas till demokratiminister Nyamko Sabuni.
Regeringen uppdrog på senhösten 2007 åt Försvarshögskolan (FHS) och Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) att genomföra en kunskapsöversikt av förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism och radikalisering.
I samråd med uppdragsgivaren och Malmö stad beslöts att genomföra en pilotstudie kring förhållanden i stadsdelen Rosengård, byggt på 30 djupintervjuer med skola, socialtjänst, närpolis, så kallade brobyggare och folk som jobbar ideellt med ungdomar.
Rosengård är en stadsdel i Malmö med flerbostadshus från det så kallade miljonprogrammet med cirka 22000 invånare, varav 60 procent är födda i utlandet och ytterligare 26 procent har föräldrar födda i utlandet. Arbetslösheten är utbredd; i området Herrgården är den så hög som 85 procent.
29 av 30 som svarat beskriver oberoende av varandra en allmän ökning av radikaliseringen de senaste fem åren, även om man tycker det är svårt att precisera exakt hur stor ökningen är. Det är värt att understryka att de radikala individerna är få men har en relativt stor inverkan på omgivningen.
En försvårande faktor är att på bara fem år byts halva befolkningen ut i stadsdelen. De som får arbete flyttar oftast från Rosengård.
Samtidigt beräknas det inofficiella invånarantalet till det dubbla eftersom många bor i Rosengård utan att registrera sig. Migrationsverkets sekretess gentemot kommunerna beträffande nyanlända flyktingars boende försvårar situationen ytterligare.
Trots att de upplever att radikaliseringen ökar tycker samtidigt en övervägande majoritet av respondenterna att ingenting görs i frågan. Den pågående samhällsdebatten är undermålig med små marginella slutsatser som ofta inte är grundade på att man vet hur man ska arbeta med dessa frågor.
Många letar efter beprövade verktyg men avstår oftast från diskussioner kring frågan av rädsla för att befästa eller skapa fördomar.
Samtliga respondenter, oberoende av varandra, pekar på samspelet mellan olika gemensamma externa och interna drivkrafter som grund för den ökade radikaliseringen de senaste fem åren.
Den främsta externa drivkraft som identifierades handlar om det som brukar kallas ”the single narrative”. I första hand gäller det Irakkriget och i andra hand det som många muslimer uppfattar som Västvärldens övergrepp mot muslimer i Irak, Afghanistan och i andra regionala konflikter.
Frustration och ilska i kombination med rädsla och ångest förekommer ofta hos individer med bakgrund från konflikthärdar såsom Irak, palestinska områden, Libanon och Somalia.
Den främsta interna drivkraften handlar om den extrema segregation och det utanförskap som upplevs i områden som Rosengård.
Respondenter inom skola, socialtjänst och polis återgav exempel på ungdomar som trots sin födsel och/eller uppväxt i Rosengård aldrig har lämnat sitt bostadsområde och heller aldrig sett Malmös innerstad – 20 minuter därifrån.
Segregationen leder till en ond spiral av utanförskap, arbetslöshet, misstro och bitterhet mot samhället, som i sin tur leder till ökad isolering.
Några viktiga faktorer vi funnit är trångboddhet och olika former av ”enklavisering”, liksom bristfällig introduktion av nyanlända invandrare kring demokrati, jämställdhet och värdegrund.
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
När det gäller utbildning har de kommunala skolorna problem med att hantera frågor kring kulturkrockar och påtryckningar eftersom allt fler elever väljer att hoppa av kommunala skolor till friskolor. Högstadiet på den kommunala Rosengårdsskolan har minskat från 700 till 350 elever de senaste åren.
Vissa av dessa friskolor ger en annan undervisning på arabiska än den som sker på svenska när det gäller värdegrund och demokrati. Därför är det svårt för kommunen att utöva sin tillsyn.
Tvångsgiften av flickor i högstadiet på sommaren mellan klasserna 8 och 9 är ett annat fenomen som kommer fram i vår studie.
Likaså är det problematiskt att många kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara. I vissa fall bedriver de i själva verket religiös verksamhet med en radikal hållning. De motsätter sig aktivt all form av integrering i samhället, vilket de även uppmanar sina medlemmar att göra.
Man motsätter sig även demokratiska styrelseformer samtidigt som förtryck av kvinnor/flickor förekommer.
Enligt många respondenter sker predikningarna ofta på andra språk där ett uttalat hat mot både Sverige och västvärlden förekommer. Det är dock viktigt att understryka att väldigt få har ett våldsbejakande budskap.
Vilka slutsatser ska man då dra av denna lägesbild i vår studie? Vi har i vår rapport pekat på ett antal möjliga åtgärder, där flera med framgång använts i Nederländerna och i Danmark.
Framför allt är det två viktiga slutsatser som förtjänar att lyftas fram:
• Dels den principiella att vår demokratiska värdegrund och FN-stadgan om till exempel kvinnors rättigheter måste vara tillgänglig för alla i Sverige.
• Dels den mer praktiska att i vårt upplysta egenintresse aktivt motverka sådana subkulturer som föder politisk/religiös extremism och som i sin tur kan utgöra en grogrund för våldsbejakande radikalisering och terrorism.
Detta viktiga förebyggande arbete är alltså inte bara en angelägenhet för regeringen och statsförvaltningen. Vi har funnit att kommunerna måste vara de främsta aktörerna och ges nödvändiga förutsättningar för detta.
MAGNUS RANSTORP, forskningschef, FHS/CATS
JOSEFINE DOS SANTOS, forskningsassistent, FHS/CATS
Fotnot : Inom EU används termen radikalisering för att beskriva en process som leder till att en individ eller en grupp stöder eller begår terroristhandlingar som en metod att främja en sak. FHS studie fokuserar på den process som kan utgöra ett första steg mot mer våldsbejakande radikalisering. Huvudsyftet med studien är dock att belysa den islamistiska extremismen.
eller ska sådant bekämpas?
är det rätt att dessa tvingar flickor och kvinnor att ha sljöja, är det rätt att de dikterar levnadsvillkor, är det rätt att de där ska känna sig mer religiöst förtryckta än i landet de flydde ifrån.
men förneka du bara
Infra skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniper!
Om det kom någon och började bylsa på dig en massa kläder skulle
du då stå still och tigande låta det ske? Nej just det!
Du skulle klösas och bita ifrån, eller hur?
Om jag var hotad till liv och lem och utan möjlighet att klara mig undan skulle jag nog ta kläderna hellre än att bli misshandlad och utsatt för våld och hotelser, och jag skulle hoppas på att myndigheterna gjorde ALLT för attt stoppa ett sådant beteende....
det är det problemet du INTE vill bekämpa genom att samhället ska ge sitt stöd, du vill att kvinnorna med eget våld ska försöka klara av detta eller?
Dom kvinnorna som blir hotade ang detta vågar nog inget annat än att ha på sig slöjor eller vad det kan vara...
nej, återigen läs länken, och försök förneka problemen...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd
frågan är om inte vissa STÖDER dem som hotar.....Är det okej att plädera för att människor ska isolera sig från demokratiska värden, jämställdhet och samhällsliv – till exempel att inte gå och rösta – samt att trakassera dem som inte efterlever sådana påbud?
Dessa frågor måste ställas mot bakgrund av rapporten ”Hot mot demokrati och värdegrund – en lägesbild från Malmö”, med inriktning på situationen i Rosengård, som idag överlämnas till demokratiminister Nyamko Sabuni.
Regeringen uppdrog på senhösten 2007 åt Försvarshögskolan (FHS) och Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) att genomföra en kunskapsöversikt av förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism och radikalisering.
I samråd med uppdragsgivaren och Malmö stad beslöts att genomföra en pilotstudie kring förhållanden i stadsdelen Rosengård, byggt på 30 djupintervjuer med skola, socialtjänst, närpolis, så kallade brobyggare och folk som jobbar ideellt med ungdomar.
Rosengård är en stadsdel i Malmö med flerbostadshus från det så kallade miljonprogrammet med cirka 22000 invånare, varav 60 procent är födda i utlandet och ytterligare 26 procent har föräldrar födda i utlandet. Arbetslösheten är utbredd; i området Herrgården är den så hög som 85 procent.
29 av 30 som svarat beskriver oberoende av varandra en allmän ökning av radikaliseringen de senaste fem åren, även om man tycker det är svårt att precisera exakt hur stor ökningen är. Det är värt att understryka att de radikala individerna är få men har en relativt stor inverkan på omgivningen.
En försvårande faktor är att på bara fem år byts halva befolkningen ut i stadsdelen. De som får arbete flyttar oftast från Rosengård.
Samtidigt beräknas det inofficiella invånarantalet till det dubbla eftersom många bor i Rosengård utan att registrera sig. Migrationsverkets sekretess gentemot kommunerna beträffande nyanlända flyktingars boende försvårar situationen ytterligare.
Trots att de upplever att radikaliseringen ökar tycker samtidigt en övervägande majoritet av respondenterna att ingenting görs i frågan. Den pågående samhällsdebatten är undermålig med små marginella slutsatser som ofta inte är grundade på att man vet hur man ska arbeta med dessa frågor.
Många letar efter beprövade verktyg men avstår oftast från diskussioner kring frågan av rädsla för att befästa eller skapa fördomar.
Samtliga respondenter, oberoende av varandra, pekar på samspelet mellan olika gemensamma externa och interna drivkrafter som grund för den ökade radikaliseringen de senaste fem åren.
Den främsta externa drivkraft som identifierades handlar om det som brukar kallas ”the single narrative”. I första hand gäller det Irakkriget och i andra hand det som många muslimer uppfattar som Västvärldens övergrepp mot muslimer i Irak, Afghanistan och i andra regionala konflikter.
Frustration och ilska i kombination med rädsla och ångest förekommer ofta hos individer med bakgrund från konflikthärdar såsom Irak, palestinska områden, Libanon och Somalia.
Den främsta interna drivkraften handlar om den extrema segregation och det utanförskap som upplevs i områden som Rosengård.
Respondenter inom skola, socialtjänst och polis återgav exempel på ungdomar som trots sin födsel och/eller uppväxt i Rosengård aldrig har lämnat sitt bostadsområde och heller aldrig sett Malmös innerstad – 20 minuter därifrån.
Segregationen leder till en ond spiral av utanförskap, arbetslöshet, misstro och bitterhet mot samhället, som i sin tur leder till ökad isolering.
Några viktiga faktorer vi funnit är trångboddhet och olika former av ”enklavisering”, liksom bristfällig introduktion av nyanlända invandrare kring demokrati, jämställdhet och värdegrund.
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
När det gäller utbildning har de kommunala skolorna problem med att hantera frågor kring kulturkrockar och påtryckningar eftersom allt fler elever väljer att hoppa av kommunala skolor till friskolor. Högstadiet på den kommunala Rosengårdsskolan har minskat från 700 till 350 elever de senaste åren.
Vissa av dessa friskolor ger en annan undervisning på arabiska än den som sker på svenska när det gäller värdegrund och demokrati. Därför är det svårt för kommunen att utöva sin tillsyn.
Tvångsgiften av flickor i högstadiet på sommaren mellan klasserna 8 och 9 är ett annat fenomen som kommer fram i vår studie.
Likaså är det problematiskt att många kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara. I vissa fall bedriver de i själva verket religiös verksamhet med en radikal hållning. De motsätter sig aktivt all form av integrering i samhället, vilket de även uppmanar sina medlemmar att göra.
Man motsätter sig även demokratiska styrelseformer samtidigt som förtryck av kvinnor/flickor förekommer.
Enligt många respondenter sker predikningarna ofta på andra språk där ett uttalat hat mot både Sverige och västvärlden förekommer. Det är dock viktigt att understryka att väldigt få har ett våldsbejakande budskap.
Vilka slutsatser ska man då dra av denna lägesbild i vår studie? Vi har i vår rapport pekat på ett antal möjliga åtgärder, där flera med framgång använts i Nederländerna och i Danmark.
Framför allt är det två viktiga slutsatser som förtjänar att lyftas fram:
• Dels den principiella att vår demokratiska värdegrund och FN-stadgan om till exempel kvinnors rättigheter måste vara tillgänglig för alla i Sverige.
• Dels den mer praktiska att i vårt upplysta egenintresse aktivt motverka sådana subkulturer som föder politisk/religiös extremism och som i sin tur kan utgöra en grogrund för våldsbejakande radikalisering och terrorism.
Detta viktiga förebyggande arbete är alltså inte bara en angelägenhet för regeringen och statsförvaltningen. Vi har funnit att kommunerna måste vara de främsta aktörerna och ges nödvändiga förutsättningar för detta.
MAGNUS RANSTORP, forskningschef, FHS/CATS
JOSEFINE DOS SANTOS, forskningsassistent, FHS/CATS
Fotnot : Inom EU används termen radikalisering för att beskriva en process som leder till att en individ eller en grupp stöder eller begår terroristhandlingar som en metod att främja en sak. FHS studie fokuserar på den process som kan utgöra ett första steg mot mer våldsbejakande radikalisering. Huvudsyftet med studien är dock att belysa den islamistiska extremismen.
eller ska sådant bekämpas?
är det rätt att dessa tvingar flickor och kvinnor att ha sljöja, är det rätt att de dikterar levnadsvillkor, är det rätt att de där ska känna sig mer religiöst förtryckta än i landet de flydde ifrån.
men förneka du bara
Grattis Snipe. Nytt rekord i lågvatten från din sida.
Jag hinner inte mer än lägga till rätta de värsta fördomarna
mot muslimer i denna länk http://sverigesradio.se/webbradio/?type=broadcast&id=2329566 förr än Sniper kommer dragande med en av de värsta islamofober Svedala kan uppvisa, i form av Magnus Ranstorp. I likhet med Snappe döper denne helt symptomatiskt om sig efter ett amnutionsmärke, Ranstorp. Samma andas barn som Snappe (Sniper/Ranstorp), alltså. Just ett
snyggt sanningsvittne om islam och muslimer som Snappe här har hittat, en av de drivande karaktärerna bakom Civilisationernas krig, en ökänd islamhatare
som vikt hela sitt liv åt kampen mot muslimer och Islam. Botten Sniper.
Fullt förväntat att Ranstorp skulle elda under fördomar mot svanska muslimer -kanske inte lika förväntat att du skulle stämma in i kören. Där försvann din sista anständighetsrest, Sniper.
Sniperace skrev:Infra skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniper!
Om det kom någon och började bylsa på dig en massa kläder skulle
du då stå still och tigande låta det ske? Nej just det!
Du skulle klösas och bita ifrån, eller hur?
Om jag var hotad till liv och lem och utan möjlighet att klara mig undan skulle jag nog ta kläderna hellre än att bli misshandlad och utsatt för våld och hotelser, och jag skulle hoppas på att myndigheterna gjorde ALLT för attt stoppa ett sådant beteende....
det är det problemet du INTE vill bekämpa genom att samhället ska ge sitt stöd, du vill att kvinnorna med eget våld ska försöka klara av detta eller?
Dom kvinnorna som blir hotade ang detta vågar nog inget annat än att ha på sig slöjor eller vad det kan vara...
nej, återigen läs länken, och försök förneka problemen...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd
frågan är om inte vissa STÖDER dem som hotar.....Är det okej att plädera för att människor ska isolera sig från demokratiska värden, jämställdhet och samhällsliv – till exempel att inte gå och rösta – samt att trakassera dem som inte efterlever sådana påbud?
Dessa frågor måste ställas mot bakgrund av rapporten ”Hot mot demokrati och värdegrund – en lägesbild från Malmö”, med inriktning på situationen i Rosengård, som idag överlämnas till demokratiminister Nyamko Sabuni.
Regeringen uppdrog på senhösten 2007 åt Försvarshögskolan (FHS) och Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) att genomföra en kunskapsöversikt av förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism och radikalisering.
I samråd med uppdragsgivaren och Malmö stad beslöts att genomföra en pilotstudie kring förhållanden i stadsdelen Rosengård, byggt på 30 djupintervjuer med skola, socialtjänst, närpolis, så kallade brobyggare och folk som jobbar ideellt med ungdomar.
Rosengård är en stadsdel i Malmö med flerbostadshus från det så kallade miljonprogrammet med cirka 22000 invånare, varav 60 procent är födda i utlandet och ytterligare 26 procent har föräldrar födda i utlandet. Arbetslösheten är utbredd; i området Herrgården är den så hög som 85 procent.
29 av 30 som svarat beskriver oberoende av varandra en allmän ökning av radikaliseringen de senaste fem åren, även om man tycker det är svårt att precisera exakt hur stor ökningen är. Det är värt att understryka att de radikala individerna är få men har en relativt stor inverkan på omgivningen.
En försvårande faktor är att på bara fem år byts halva befolkningen ut i stadsdelen. De som får arbete flyttar oftast från Rosengård.
Samtidigt beräknas det inofficiella invånarantalet till det dubbla eftersom många bor i Rosengård utan att registrera sig. Migrationsverkets sekretess gentemot kommunerna beträffande nyanlända flyktingars boende försvårar situationen ytterligare.
Trots att de upplever att radikaliseringen ökar tycker samtidigt en övervägande majoritet av respondenterna att ingenting görs i frågan. Den pågående samhällsdebatten är undermålig med små marginella slutsatser som ofta inte är grundade på att man vet hur man ska arbeta med dessa frågor.
Många letar efter beprövade verktyg men avstår oftast från diskussioner kring frågan av rädsla för att befästa eller skapa fördomar.
Samtliga respondenter, oberoende av varandra, pekar på samspelet mellan olika gemensamma externa och interna drivkrafter som grund för den ökade radikaliseringen de senaste fem åren.
Den främsta externa drivkraft som identifierades handlar om det som brukar kallas ”the single narrative”. I första hand gäller det Irakkriget och i andra hand det som många muslimer uppfattar som Västvärldens övergrepp mot muslimer i Irak, Afghanistan och i andra regionala konflikter.
Frustration och ilska i kombination med rädsla och ångest förekommer ofta hos individer med bakgrund från konflikthärdar såsom Irak, palestinska områden, Libanon och Somalia.
Den främsta interna drivkraften handlar om den extrema segregation och det utanförskap som upplevs i områden som Rosengård.
Respondenter inom skola, socialtjänst och polis återgav exempel på ungdomar som trots sin födsel och/eller uppväxt i Rosengård aldrig har lämnat sitt bostadsområde och heller aldrig sett Malmös innerstad – 20 minuter därifrån.
Segregationen leder till en ond spiral av utanförskap, arbetslöshet, misstro och bitterhet mot samhället, som i sin tur leder till ökad isolering.
Några viktiga faktorer vi funnit är trångboddhet och olika former av ”enklavisering”, liksom bristfällig introduktion av nyanlända invandrare kring demokrati, jämställdhet och värdegrund.
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
När det gäller utbildning har de kommunala skolorna problem med att hantera frågor kring kulturkrockar och påtryckningar eftersom allt fler elever väljer att hoppa av kommunala skolor till friskolor. Högstadiet på den kommunala Rosengårdsskolan har minskat från 700 till 350 elever de senaste åren.
Vissa av dessa friskolor ger en annan undervisning på arabiska än den som sker på svenska när det gäller värdegrund och demokrati. Därför är det svårt för kommunen att utöva sin tillsyn.
Tvångsgiften av flickor i högstadiet på sommaren mellan klasserna 8 och 9 är ett annat fenomen som kommer fram i vår studie.
Likaså är det problematiskt att många kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara. I vissa fall bedriver de i själva verket religiös verksamhet med en radikal hållning. De motsätter sig aktivt all form av integrering i samhället, vilket de även uppmanar sina medlemmar att göra.
Man motsätter sig även demokratiska styrelseformer samtidigt som förtryck av kvinnor/flickor förekommer.
Enligt många respondenter sker predikningarna ofta på andra språk där ett uttalat hat mot både Sverige och västvärlden förekommer. Det är dock viktigt att understryka att väldigt få har ett våldsbejakande budskap.
Vilka slutsatser ska man då dra av denna lägesbild i vår studie? Vi har i vår rapport pekat på ett antal möjliga åtgärder, där flera med framgång använts i Nederländerna och i Danmark.
Framför allt är det två viktiga slutsatser som förtjänar att lyftas fram:
• Dels den principiella att vår demokratiska värdegrund och FN-stadgan om till exempel kvinnors rättigheter måste vara tillgänglig för alla i Sverige.
• Dels den mer praktiska att i vårt upplysta egenintresse aktivt motverka sådana subkulturer som föder politisk/religiös extremism och som i sin tur kan utgöra en grogrund för våldsbejakande radikalisering och terrorism.
Detta viktiga förebyggande arbete är alltså inte bara en angelägenhet för regeringen och statsförvaltningen. Vi har funnit att kommunerna måste vara de främsta aktörerna och ges nödvändiga förutsättningar för detta.
MAGNUS RANSTORP, forskningschef, FHS/CATS
JOSEFINE DOS SANTOS, forskningsassistent, FHS/CATS
Fotnot : Inom EU används termen radikalisering för att beskriva en process som leder till att en individ eller en grupp stöder eller begår terroristhandlingar som en metod att främja en sak. FHS studie fokuserar på den process som kan utgöra ett första steg mot mer våldsbejakande radikalisering. Huvudsyftet med studien är dock att belysa den islamistiska extremismen.
eller ska sådant bekämpas?
är det rätt att dessa tvingar flickor och kvinnor att ha sljöja, är det rätt att de dikterar levnadsvillkor, är det rätt att de där ska känna sig mer religiöst förtryckta än i landet de flydde ifrån.
men förneka du bara
Grattis Snipe. Nytt rekord i lågvatten från din sida.
Jag hinner inte mer än lägga till rätta de värsta fördomarna
mot muslimer i denna länk http://sverigesradio.se/webbradio/?type=broadcast&id=2329566 förr än Sniper kommer dragande med en av de värsta islamofober Svedala kan uppvisa, i form av Magnus Ranstorp. I likhet med Snappe döper denne helt symptomatiskt om sig efter ett amnutionsmärke, Ranstorp. Samma andas barn som Snappe (Sniper/Ranstorp), alltså. Just ett
snyggt sanningsvittne om islam och muslimer som Snappe här har hittat, en av de drivande karaktärerna bakom Civilisationernas krig, en ökänd islamhatare
som vikt hela sitt liv åt kampen mot muslimer och Islam. Botten Sniper.
Fullt förväntat att Ranstorp skulle elda under fördomar mot svanska muslimer -kanske inte lika förväntat att du skulle stämma in i kören. Där försvann din sista anständighetsrest, Sniper.
ska notera det och arkivera i hundbajspåsen!!!
men det kvittar vad man skulle länka till ALLT som inte följer din åsikt förkastas självfallet, så det är nog inte mycket lönt det här....
Sniperace skrev:Infra skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniper!
Om det kom någon och började bylsa på dig en massa kläder skulle
du då stå still och tigande låta det ske? Nej just det!
Du skulle klösas och bita ifrån, eller hur?
Om jag var hotad till liv och lem och utan möjlighet att klara mig undan skulle jag nog ta kläderna hellre än att bli misshandlad och utsatt för våld och hotelser, och jag skulle hoppas på att myndigheterna gjorde ALLT för attt stoppa ett sådant beteende....
det är det problemet du INTE vill bekämpa genom att samhället ska ge sitt stöd, du vill att kvinnorna med eget våld ska försöka klara av detta eller?
Dom kvinnorna som blir hotade ang detta vågar nog inget annat än att ha på sig slöjor eller vad det kan vara...
nej, återigen läs länken, och försök förneka problemen...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd
frågan är om inte vissa STÖDER dem som hotar.....Är det okej att plädera för att människor ska isolera sig från demokratiska värden, jämställdhet och samhällsliv – till exempel att inte gå och rösta – samt att trakassera dem som inte efterlever sådana påbud?
Dessa frågor måste ställas mot bakgrund av rapporten ”Hot mot demokrati och värdegrund – en lägesbild från Malmö”, med inriktning på situationen i Rosengård, som idag överlämnas till demokratiminister Nyamko Sabuni.
Regeringen uppdrog på senhösten 2007 åt Försvarshögskolan (FHS) och Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) att genomföra en kunskapsöversikt av förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism och radikalisering.
I samråd med uppdragsgivaren och Malmö stad beslöts att genomföra en pilotstudie kring förhållanden i stadsdelen Rosengård, byggt på 30 djupintervjuer med skola, socialtjänst, närpolis, så kallade brobyggare och folk som jobbar ideellt med ungdomar.
Rosengård är en stadsdel i Malmö med flerbostadshus från det så kallade miljonprogrammet med cirka 22000 invånare, varav 60 procent är födda i utlandet och ytterligare 26 procent har föräldrar födda i utlandet. Arbetslösheten är utbredd; i området Herrgården är den så hög som 85 procent.
29 av 30 som svarat beskriver oberoende av varandra en allmän ökning av radikaliseringen de senaste fem åren, även om man tycker det är svårt att precisera exakt hur stor ökningen är. Det är värt att understryka att de radikala individerna är få men har en relativt stor inverkan på omgivningen.
En försvårande faktor är att på bara fem år byts halva befolkningen ut i stadsdelen. De som får arbete flyttar oftast från Rosengård.
Samtidigt beräknas det inofficiella invånarantalet till det dubbla eftersom många bor i Rosengård utan att registrera sig. Migrationsverkets sekretess gentemot kommunerna beträffande nyanlända flyktingars boende försvårar situationen ytterligare.
Trots att de upplever att radikaliseringen ökar tycker samtidigt en övervägande majoritet av respondenterna att ingenting görs i frågan. Den pågående samhällsdebatten är undermålig med små marginella slutsatser som ofta inte är grundade på att man vet hur man ska arbeta med dessa frågor.
Många letar efter beprövade verktyg men avstår oftast från diskussioner kring frågan av rädsla för att befästa eller skapa fördomar.
Samtliga respondenter, oberoende av varandra, pekar på samspelet mellan olika gemensamma externa och interna drivkrafter som grund för den ökade radikaliseringen de senaste fem åren.
Den främsta externa drivkraft som identifierades handlar om det som brukar kallas ”the single narrative”. I första hand gäller det Irakkriget och i andra hand det som många muslimer uppfattar som Västvärldens övergrepp mot muslimer i Irak, Afghanistan och i andra regionala konflikter.
Frustration och ilska i kombination med rädsla och ångest förekommer ofta hos individer med bakgrund från konflikthärdar såsom Irak, palestinska områden, Libanon och Somalia.
Den främsta interna drivkraften handlar om den extrema segregation och det utanförskap som upplevs i områden som Rosengård.
Respondenter inom skola, socialtjänst och polis återgav exempel på ungdomar som trots sin födsel och/eller uppväxt i Rosengård aldrig har lämnat sitt bostadsområde och heller aldrig sett Malmös innerstad – 20 minuter därifrån.
Segregationen leder till en ond spiral av utanförskap, arbetslöshet, misstro och bitterhet mot samhället, som i sin tur leder till ökad isolering.
Några viktiga faktorer vi funnit är trångboddhet och olika former av ”enklavisering”, liksom bristfällig introduktion av nyanlända invandrare kring demokrati, jämställdhet och värdegrund.
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
När det gäller utbildning har de kommunala skolorna problem med att hantera frågor kring kulturkrockar och påtryckningar eftersom allt fler elever väljer att hoppa av kommunala skolor till friskolor. Högstadiet på den kommunala Rosengårdsskolan har minskat från 700 till 350 elever de senaste åren.
Vissa av dessa friskolor ger en annan undervisning på arabiska än den som sker på svenska när det gäller värdegrund och demokrati. Därför är det svårt för kommunen att utöva sin tillsyn.
Tvångsgiften av flickor i högstadiet på sommaren mellan klasserna 8 och 9 är ett annat fenomen som kommer fram i vår studie.
Likaså är det problematiskt att många kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara. I vissa fall bedriver de i själva verket religiös verksamhet med en radikal hållning. De motsätter sig aktivt all form av integrering i samhället, vilket de även uppmanar sina medlemmar att göra.
Man motsätter sig även demokratiska styrelseformer samtidigt som förtryck av kvinnor/flickor förekommer.
Enligt många respondenter sker predikningarna ofta på andra språk där ett uttalat hat mot både Sverige och västvärlden förekommer. Det är dock viktigt att understryka att väldigt få har ett våldsbejakande budskap.
Vilka slutsatser ska man då dra av denna lägesbild i vår studie? Vi har i vår rapport pekat på ett antal möjliga åtgärder, där flera med framgång använts i Nederländerna och i Danmark.
Framför allt är det två viktiga slutsatser som förtjänar att lyftas fram:
• Dels den principiella att vår demokratiska värdegrund och FN-stadgan om till exempel kvinnors rättigheter måste vara tillgänglig för alla i Sverige.
• Dels den mer praktiska att i vårt upplysta egenintresse aktivt motverka sådana subkulturer som föder politisk/religiös extremism och som i sin tur kan utgöra en grogrund för våldsbejakande radikalisering och terrorism.
Detta viktiga förebyggande arbete är alltså inte bara en angelägenhet för regeringen och statsförvaltningen. Vi har funnit att kommunerna måste vara de främsta aktörerna och ges nödvändiga förutsättningar för detta.
MAGNUS RANSTORP, forskningschef, FHS/CATS
JOSEFINE DOS SANTOS, forskningsassistent, FHS/CATS
Fotnot : Inom EU används termen radikalisering för att beskriva en process som leder till att en individ eller en grupp stöder eller begår terroristhandlingar som en metod att främja en sak. FHS studie fokuserar på den process som kan utgöra ett första steg mot mer våldsbejakande radikalisering. Huvudsyftet med studien är dock att belysa den islamistiska extremismen.
eller ska sådant bekämpas?
är det rätt att dessa tvingar flickor och kvinnor att ha sljöja, är det rätt att de dikterar levnadsvillkor, är det rätt att de där ska känna sig mer religiöst förtryckta än i landet de flydde ifrån.
men förneka du bara
Grattis Snipe. Nytt rekord i lågvatten från din sida.
Jag hinner inte mer än lägga till rätta de värsta fördomarna
mot muslimer i denna länk http://sverigesradio.se/webbradio/?type=broadcast&id=2329566 förr än Sniper kommer dragande med en av de värsta islamofober Svedala kan uppvisa, i form av Magnus Ranstorp. I likhet med Snappe döper denne helt symptomatiskt om sig efter ett amnutionsmärke, Ranstorp. Samma andas barn som Snappe (Sniper/Ranstorp), alltså. Just ett
snyggt sanningsvittne om islam och muslimer som Snappe här har hittat, en av de drivande karaktärerna bakom Civilisationernas krig, en ökänd islamhatare
som vikt hela sitt liv åt kampen mot muslimer och Islam. Botten Sniper.
Fullt förväntat att Ranstorp skulle elda under fördomar mot svanska muslimer -kanske inte lika förväntat att du skulle stämma in i kören. Där försvann din sista anständighetsrest, Sniper.
ska notera det och arkivera i hundbajspåsen!!!
men det kvittar vad man skulle länka till ALLT som inte följer din åsikt förkastas självfallet, så det är nog inte mycket lönt det här....
hur gör jag henne ledsen?Infra skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniper!
Om det kom någon och började bylsa på dig en massa kläder skulle
du då stå still och tigande låta det ske? Nej just det!
Du skulle klösas och bita ifrån, eller hur?
Om jag var hotad till liv och lem och utan möjlighet att klara mig undan skulle jag nog ta kläderna hellre än att bli misshandlad och utsatt för våld och hotelser, och jag skulle hoppas på att myndigheterna gjorde ALLT för attt stoppa ett sådant beteende....
det är det problemet du INTE vill bekämpa genom att samhället ska ge sitt stöd, du vill att kvinnorna med eget våld ska försöka klara av detta eller?
Dom kvinnorna som blir hotade ang detta vågar nog inget annat än att ha på sig slöjor eller vad det kan vara...
nej, återigen läs länken, och försök förneka problemen...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd
frågan är om inte vissa STÖDER dem som hotar.....Är det okej att plädera för att människor ska isolera sig från demokratiska värden, jämställdhet och samhällsliv – till exempel att inte gå och rösta – samt att trakassera dem som inte efterlever sådana påbud?
Dessa frågor måste ställas mot bakgrund av rapporten ”Hot mot demokrati och värdegrund – en lägesbild från Malmö”, med inriktning på situationen i Rosengård, som idag överlämnas till demokratiminister Nyamko Sabuni.
Regeringen uppdrog på senhösten 2007 åt Försvarshögskolan (FHS) och Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) att genomföra en kunskapsöversikt av förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism och radikalisering.
I samråd med uppdragsgivaren och Malmö stad beslöts att genomföra en pilotstudie kring förhållanden i stadsdelen Rosengård, byggt på 30 djupintervjuer med skola, socialtjänst, närpolis, så kallade brobyggare och folk som jobbar ideellt med ungdomar.
Rosengård är en stadsdel i Malmö med flerbostadshus från det så kallade miljonprogrammet med cirka 22000 invånare, varav 60 procent är födda i utlandet och ytterligare 26 procent har föräldrar födda i utlandet. Arbetslösheten är utbredd; i området Herrgården är den så hög som 85 procent.
29 av 30 som svarat beskriver oberoende av varandra en allmän ökning av radikaliseringen de senaste fem åren, även om man tycker det är svårt att precisera exakt hur stor ökningen är. Det är värt att understryka att de radikala individerna är få men har en relativt stor inverkan på omgivningen.
En försvårande faktor är att på bara fem år byts halva befolkningen ut i stadsdelen. De som får arbete flyttar oftast från Rosengård.
Samtidigt beräknas det inofficiella invånarantalet till det dubbla eftersom många bor i Rosengård utan att registrera sig. Migrationsverkets sekretess gentemot kommunerna beträffande nyanlända flyktingars boende försvårar situationen ytterligare.
Trots att de upplever att radikaliseringen ökar tycker samtidigt en övervägande majoritet av respondenterna att ingenting görs i frågan. Den pågående samhällsdebatten är undermålig med små marginella slutsatser som ofta inte är grundade på att man vet hur man ska arbeta med dessa frågor.
Många letar efter beprövade verktyg men avstår oftast från diskussioner kring frågan av rädsla för att befästa eller skapa fördomar.
Samtliga respondenter, oberoende av varandra, pekar på samspelet mellan olika gemensamma externa och interna drivkrafter som grund för den ökade radikaliseringen de senaste fem åren.
Den främsta externa drivkraft som identifierades handlar om det som brukar kallas ”the single narrative”. I första hand gäller det Irakkriget och i andra hand det som många muslimer uppfattar som Västvärldens övergrepp mot muslimer i Irak, Afghanistan och i andra regionala konflikter.
Frustration och ilska i kombination med rädsla och ångest förekommer ofta hos individer med bakgrund från konflikthärdar såsom Irak, palestinska områden, Libanon och Somalia.
Den främsta interna drivkraften handlar om den extrema segregation och det utanförskap som upplevs i områden som Rosengård.
Respondenter inom skola, socialtjänst och polis återgav exempel på ungdomar som trots sin födsel och/eller uppväxt i Rosengård aldrig har lämnat sitt bostadsområde och heller aldrig sett Malmös innerstad – 20 minuter därifrån.
Segregationen leder till en ond spiral av utanförskap, arbetslöshet, misstro och bitterhet mot samhället, som i sin tur leder till ökad isolering.
Några viktiga faktorer vi funnit är trångboddhet och olika former av ”enklavisering”, liksom bristfällig introduktion av nyanlända invandrare kring demokrati, jämställdhet och värdegrund.
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
När det gäller utbildning har de kommunala skolorna problem med att hantera frågor kring kulturkrockar och påtryckningar eftersom allt fler elever väljer att hoppa av kommunala skolor till friskolor. Högstadiet på den kommunala Rosengårdsskolan har minskat från 700 till 350 elever de senaste åren.
Vissa av dessa friskolor ger en annan undervisning på arabiska än den som sker på svenska när det gäller värdegrund och demokrati. Därför är det svårt för kommunen att utöva sin tillsyn.
Tvångsgiften av flickor i högstadiet på sommaren mellan klasserna 8 och 9 är ett annat fenomen som kommer fram i vår studie.
Likaså är det problematiskt att många kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara. I vissa fall bedriver de i själva verket religiös verksamhet med en radikal hållning. De motsätter sig aktivt all form av integrering i samhället, vilket de även uppmanar sina medlemmar att göra.
Man motsätter sig även demokratiska styrelseformer samtidigt som förtryck av kvinnor/flickor förekommer.
Enligt många respondenter sker predikningarna ofta på andra språk där ett uttalat hat mot både Sverige och västvärlden förekommer. Det är dock viktigt att understryka att väldigt få har ett våldsbejakande budskap.
Vilka slutsatser ska man då dra av denna lägesbild i vår studie? Vi har i vår rapport pekat på ett antal möjliga åtgärder, där flera med framgång använts i Nederländerna och i Danmark.
Framför allt är det två viktiga slutsatser som förtjänar att lyftas fram:
• Dels den principiella att vår demokratiska värdegrund och FN-stadgan om till exempel kvinnors rättigheter måste vara tillgänglig för alla i Sverige.
• Dels den mer praktiska att i vårt upplysta egenintresse aktivt motverka sådana subkulturer som föder politisk/religiös extremism och som i sin tur kan utgöra en grogrund för våldsbejakande radikalisering och terrorism.
Detta viktiga förebyggande arbete är alltså inte bara en angelägenhet för regeringen och statsförvaltningen. Vi har funnit att kommunerna måste vara de främsta aktörerna och ges nödvändiga förutsättningar för detta.
MAGNUS RANSTORP, forskningschef, FHS/CATS
JOSEFINE DOS SANTOS, forskningsassistent, FHS/CATS
Fotnot : Inom EU används termen radikalisering för att beskriva en process som leder till att en individ eller en grupp stöder eller begår terroristhandlingar som en metod att främja en sak. FHS studie fokuserar på den process som kan utgöra ett första steg mot mer våldsbejakande radikalisering. Huvudsyftet med studien är dock att belysa den islamistiska extremismen.
eller ska sådant bekämpas?
är det rätt att dessa tvingar flickor och kvinnor att ha sljöja, är det rätt att de dikterar levnadsvillkor, är det rätt att de där ska känna sig mer religiöst förtryckta än i landet de flydde ifrån.
men förneka du bara
Grattis Snipe. Nytt rekord i lågvatten från din sida.
Jag hinner inte mer än lägga till rätta de värsta fördomarna
mot muslimer i denna länk http://sverigesradio.se/webbradio/?type=broadcast&id=2329566 förr än Sniper kommer dragande med en av de värsta islamofober Svedala kan uppvisa, i form av Magnus Ranstorp. I likhet med Snappe döper denne helt symptomatiskt om sig efter ett amnutionsmärke, Ranstorp. Samma andas barn som Snappe (Sniper/Ranstorp), alltså. Just ett
snyggt sanningsvittne om islam och muslimer som Snappe här har hittat, en av de drivande karaktärerna bakom Civilisationernas krig, en ökänd islamhatare
som vikt hela sitt liv åt kampen mot muslimer och Islam. Botten Sniper.
Fullt förväntat att Ranstorp skulle elda under fördomar mot svanska muslimer -kanske inte lika förväntat att du skulle stämma in i kören. Där försvann din sista anständighetsrest, Sniper.
ska notera det och arkivera i hundbajspåsen!!!
men det kvittar vad man skulle länka till ALLT som inte följer din åsikt förkastas självfallet, så det är nog inte mycket lönt det här....
Förstår du inte att du gör Anna2 ledsen?
Sniperace skrev:hur gör jag henne ledsen?Infra skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Sniper!
Om det kom någon och började bylsa på dig en massa kläder skulle
du då stå still och tigande låta det ske? Nej just det!
Du skulle klösas och bita ifrån, eller hur?
Om jag var hotad till liv och lem och utan möjlighet att klara mig undan skulle jag nog ta kläderna hellre än att bli misshandlad och utsatt för våld och hotelser, och jag skulle hoppas på att myndigheterna gjorde ALLT för attt stoppa ett sådant beteende....
det är det problemet du INTE vill bekämpa genom att samhället ska ge sitt stöd, du vill att kvinnorna med eget våld ska försöka klara av detta eller?
Dom kvinnorna som blir hotade ang detta vågar nog inget annat än att ha på sig slöjor eller vad det kan vara...
nej, återigen läs länken, och försök förneka problemen...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd
frågan är om inte vissa STÖDER dem som hotar.....Är det okej att plädera för att människor ska isolera sig från demokratiska värden, jämställdhet och samhällsliv – till exempel att inte gå och rösta – samt att trakassera dem som inte efterlever sådana påbud?
Dessa frågor måste ställas mot bakgrund av rapporten ”Hot mot demokrati och värdegrund – en lägesbild från Malmö”, med inriktning på situationen i Rosengård, som idag överlämnas till demokratiminister Nyamko Sabuni.
Regeringen uppdrog på senhösten 2007 åt Försvarshögskolan (FHS) och Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) att genomföra en kunskapsöversikt av förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism och radikalisering.
I samråd med uppdragsgivaren och Malmö stad beslöts att genomföra en pilotstudie kring förhållanden i stadsdelen Rosengård, byggt på 30 djupintervjuer med skola, socialtjänst, närpolis, så kallade brobyggare och folk som jobbar ideellt med ungdomar.
Rosengård är en stadsdel i Malmö med flerbostadshus från det så kallade miljonprogrammet med cirka 22000 invånare, varav 60 procent är födda i utlandet och ytterligare 26 procent har föräldrar födda i utlandet. Arbetslösheten är utbredd; i området Herrgården är den så hög som 85 procent.
29 av 30 som svarat beskriver oberoende av varandra en allmän ökning av radikaliseringen de senaste fem åren, även om man tycker det är svårt att precisera exakt hur stor ökningen är. Det är värt att understryka att de radikala individerna är få men har en relativt stor inverkan på omgivningen.
En försvårande faktor är att på bara fem år byts halva befolkningen ut i stadsdelen. De som får arbete flyttar oftast från Rosengård.
Samtidigt beräknas det inofficiella invånarantalet till det dubbla eftersom många bor i Rosengård utan att registrera sig. Migrationsverkets sekretess gentemot kommunerna beträffande nyanlända flyktingars boende försvårar situationen ytterligare.
Trots att de upplever att radikaliseringen ökar tycker samtidigt en övervägande majoritet av respondenterna att ingenting görs i frågan. Den pågående samhällsdebatten är undermålig med små marginella slutsatser som ofta inte är grundade på att man vet hur man ska arbeta med dessa frågor.
Många letar efter beprövade verktyg men avstår oftast från diskussioner kring frågan av rädsla för att befästa eller skapa fördomar.
Samtliga respondenter, oberoende av varandra, pekar på samspelet mellan olika gemensamma externa och interna drivkrafter som grund för den ökade radikaliseringen de senaste fem åren.
Den främsta externa drivkraft som identifierades handlar om det som brukar kallas ”the single narrative”. I första hand gäller det Irakkriget och i andra hand det som många muslimer uppfattar som Västvärldens övergrepp mot muslimer i Irak, Afghanistan och i andra regionala konflikter.
Frustration och ilska i kombination med rädsla och ångest förekommer ofta hos individer med bakgrund från konflikthärdar såsom Irak, palestinska områden, Libanon och Somalia.
Den främsta interna drivkraften handlar om den extrema segregation och det utanförskap som upplevs i områden som Rosengård.
Respondenter inom skola, socialtjänst och polis återgav exempel på ungdomar som trots sin födsel och/eller uppväxt i Rosengård aldrig har lämnat sitt bostadsområde och heller aldrig sett Malmös innerstad – 20 minuter därifrån.
Segregationen leder till en ond spiral av utanförskap, arbetslöshet, misstro och bitterhet mot samhället, som i sin tur leder till ökad isolering.
Några viktiga faktorer vi funnit är trångboddhet och olika former av ”enklavisering”, liksom bristfällig introduktion av nyanlända invandrare kring demokrati, jämställdhet och värdegrund.
Bland annat förekommer grupper av ultraradikala islamistiska medlemmar med hemvist i någon av de källarmoskéer (till skillnad från den officiella muslimska församlingen) som finns i området.
Dessa predikar isolering och agerar åsiktskontrollanter samt upprätthåller en stark hotkultur, där främst kvinnor trakasseras psykiskt och fysiskt.
Nyinflyttade familjer får besök hemma av företrädare för radikala grupper som talar om för dem vilka regler som gäller i Rosengård.
Förhållningsreglerna innebär bland annat att kvinnor som aldrig tidigare burit slöja nu tvingas till det, att flickor och pojkar inte får leka tillsammans och att patriarkala maktstrukturer cementeras.
Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i Rosengård.
När det gäller utbildning har de kommunala skolorna problem med att hantera frågor kring kulturkrockar och påtryckningar eftersom allt fler elever väljer att hoppa av kommunala skolor till friskolor. Högstadiet på den kommunala Rosengårdsskolan har minskat från 700 till 350 elever de senaste åren.
Vissa av dessa friskolor ger en annan undervisning på arabiska än den som sker på svenska när det gäller värdegrund och demokrati. Därför är det svårt för kommunen att utöva sin tillsyn.
Tvångsgiften av flickor i högstadiet på sommaren mellan klasserna 8 och 9 är ett annat fenomen som kommer fram i vår studie.
Likaså är det problematiskt att många kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara. I vissa fall bedriver de i själva verket religiös verksamhet med en radikal hållning. De motsätter sig aktivt all form av integrering i samhället, vilket de även uppmanar sina medlemmar att göra.
Man motsätter sig även demokratiska styrelseformer samtidigt som förtryck av kvinnor/flickor förekommer.
Enligt många respondenter sker predikningarna ofta på andra språk där ett uttalat hat mot både Sverige och västvärlden förekommer. Det är dock viktigt att understryka att väldigt få har ett våldsbejakande budskap.
Vilka slutsatser ska man då dra av denna lägesbild i vår studie? Vi har i vår rapport pekat på ett antal möjliga åtgärder, där flera med framgång använts i Nederländerna och i Danmark.
Framför allt är det två viktiga slutsatser som förtjänar att lyftas fram:
• Dels den principiella att vår demokratiska värdegrund och FN-stadgan om till exempel kvinnors rättigheter måste vara tillgänglig för alla i Sverige.
• Dels den mer praktiska att i vårt upplysta egenintresse aktivt motverka sådana subkulturer som föder politisk/religiös extremism och som i sin tur kan utgöra en grogrund för våldsbejakande radikalisering och terrorism.
Detta viktiga förebyggande arbete är alltså inte bara en angelägenhet för regeringen och statsförvaltningen. Vi har funnit att kommunerna måste vara de främsta aktörerna och ges nödvändiga förutsättningar för detta.
MAGNUS RANSTORP, forskningschef, FHS/CATS
JOSEFINE DOS SANTOS, forskningsassistent, FHS/CATS
Fotnot : Inom EU används termen radikalisering för att beskriva en process som leder till att en individ eller en grupp stöder eller begår terroristhandlingar som en metod att främja en sak. FHS studie fokuserar på den process som kan utgöra ett första steg mot mer våldsbejakande radikalisering. Huvudsyftet med studien är dock att belysa den islamistiska extremismen.
eller ska sådant bekämpas?
är det rätt att dessa tvingar flickor och kvinnor att ha sljöja, är det rätt att de dikterar levnadsvillkor, är det rätt att de där ska känna sig mer religiöst förtryckta än i landet de flydde ifrån.
men förneka du bara
Grattis Snipe. Nytt rekord i lågvatten från din sida.
Jag hinner inte mer än lägga till rätta de värsta fördomarna
mot muslimer i denna länk http://sverigesradio.se/webbradio/?type=broadcast&id=2329566 förr än Sniper kommer dragande med en av de värsta islamofober Svedala kan uppvisa, i form av Magnus Ranstorp. I likhet med Snappe döper denne helt symptomatiskt om sig efter ett amnutionsmärke, Ranstorp. Samma andas barn som Snappe (Sniper/Ranstorp), alltså. Just ett
snyggt sanningsvittne om islam och muslimer som Snappe här har hittat, en av de drivande karaktärerna bakom Civilisationernas krig, en ökänd islamhatare
som vikt hela sitt liv åt kampen mot muslimer och Islam. Botten Sniper.
Fullt förväntat att Ranstorp skulle elda under fördomar mot svanska muslimer -kanske inte lika förväntat att du skulle stämma in i kören. Där försvann din sista anständighetsrest, Sniper.
ska notera det och arkivera i hundbajspåsen!!!
men det kvittar vad man skulle länka till ALLT som inte följer din åsikt förkastas självfallet, så det är nog inte mycket lönt det här....
Förstår du inte att du gör Anna2 ledsen?
hon är inte heller förtjust i religiöst tvång utan vill att människor själva ska få välja om de vill eller INTE vill, att inga ska tvinga på dem detta tygstycke, och att ingen ska påtvinga dem religiösa levnadsnormer
är det fel?