Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+20
fingubben
Potatiskungen
DMustaine
berralarzon
Kakmonstret
RedCloud
pompoo
croz
Secrist
Corven
MartinLindgren
Regndrottning
x-medborgare
lazy
KickTheRasist
Sniperace
F.I.S.T
Infra
Dao
ANNA2LINK
24 posters

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  Infra 2010-04-16, 16:39

Sniperace skrev:
    Infra skrev:Det tjaffsas för mycket om muslimska huvudbonade. Våra mormördrar hade också huckle.
    Praktiskt och bra när man skulle städa t ex - före ducharnas tid.
    Så här såg flera av oss våra mormödrar iaf.

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Kvinnaih

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Huckle

Att tycka illa om muslimska hucklen tror jag är
    en transformering av "jag tycker illa om muslimer".

men poängen är att detta tog slut, idag är det inte så, vill du säga att dessa ligger bak i utvecklingen? (utvecklingsstörda)

för några hundra år sedan brände vi häxor, idag avrättas sådana i dessa länder....

Det kanske beror på att de befinner sig på 1400--talet, rent religions-
    mässigt. (om du nu syftar på muslimer, det gör du säkerligen). De bränner
    iaf inte häxor fast du säkert skulle vilja ha det till det (tänk vad
    du skulle kunna förfasa dig). Vi bar oss mycket värre åt på 1400-talet;
    anställde progromer, utrotade tempelriddarna bl a samt utfärdade bannbullor.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  Dao 2010-04-16, 18:12

Potatiskungen skrev:
    Dao skrev:
    Jag har hela tiden argumenterat utifrån slöja i det vidare begreppet. Speciellt många med heltäckande slöja finns inte i Sverige, så DET kan banne mig inte vara det som trådstartaren syftade på!

Just det. DU har ju argumenterat utifrån hur DU vill tolka begreppet. Så DÄRFÖR måste det ju vara DET som trådstartaren syftar på.

Vi andra ska alltså inse och bortse från alla andra typer av slöjor, eftersom du har gjort en tolkning av vad trådstartaren menade?

Glöm det. Mitt inlägg vänder sig specifikt mot den typ av slöja som täcker ansikte/kropp och därigenom försvårar naturlig kommunikation. Omvänt kan man säga att ett tygstycke på hjässan INTE försvårar kommunikationen särskilt mycket, eller hur? Och vad är det i så fall du vänder dig mot i mitt inlägg?

Är slöja något annat än slöja? Vad annat kan det vara då? En sten?

Du har förklarat vad du vänder dig till, och där lär du inte hitta någon som säger emot dig...

Vi andra får väl debattera det som tråden handlar om...
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2010-04-16, 18:33

Dao skrev:
    Potatiskungen skrev:
    Dao skrev:
    Jag har hela tiden argumenterat utifrån slöja i det vidare begreppet. Speciellt många med heltäckande slöja finns inte i Sverige, så DET kan banne mig inte vara det som trådstartaren syftade på!

Just det. DU har ju argumenterat utifrån hur DU vill tolka begreppet. Så DÄRFÖR måste det ju vara DET som trådstartaren syftar på.

Vi andra ska alltså inse och bortse från alla andra typer av slöjor, eftersom du har gjort en tolkning av vad trådstartaren menade?

Glöm det. Mitt inlägg vänder sig specifikt mot den typ av slöja som täcker ansikte/kropp och därigenom försvårar naturlig kommunikation. Omvänt kan man säga att ett tygstycke på hjässan INTE försvårar kommunikationen särskilt mycket, eller hur? Och vad är det i så fall du vänder dig mot i mitt inlägg?

Är slöja något annat än slöja? Vad annat kan det vara då? En sten?

Du har förklarat vad du vänder dig till, och där lär du inte hitta någon som säger emot dig...

Vi andra får väl debattera det som tråden handlar om...

Ska snart träffa sonens svärföräldrar funderar på att skoja till med att komma med en burka på mig och min för sexton år skilda fru..
    Ähh.. skoja bara.
    //berra
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-16, 20:26

Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:Det tjaffsas för mycket om muslimska huvudbonade. Våra mormördrar hade också huckle.

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Kvinnaih

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Huckle

men poängen är att detta tog slut, idag är det inte så, vill du säga att dessa ligger bak i utvecklingen? (utvecklingsstörda)

för några hundra år sedan brände vi häxor, idag avrättas sådana i dessa länder....

bara religionsmässigt?

är de straff som där använda tidsenliga enligt 2000-tal?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Empty Rätt

Inlägg  Secrist 2010-04-16, 21:14

Mänskliga rättigheterna måste gå före. Bestäms något på arbetsplatsen som bryter mot detta - skall de få rättning!

Fast det ingår inte i de mänskliga rättigheterna att själv få styra och ställa vilka kläder man vill ha på jobbet. Det är arbetsgivaren som betalar din lön så det är AG som bestämmer. Vanligvis efter någon överenskommelse med facket.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-04-16, 21:22

Apropå "slöjor" eller snarare värre men i.a.f "favorit i repris" Laughing
    http://iranpoliticsclub.net/photos/chador2/index.htm

F.Ö tycker jag att hela den här diskussionen är fullständigt sanslös, det finns hur många kvinnor som helst som inget hellre vill än att kasta av sig detta "sjok", varför ska vi då införa det i Sverige som aldrig har haft en islamisk agenda ö.h.t vad jag vet. I Israel, den stygga apartheidstaten så har man även sharialagar, dock får de inte stå över Israels grundlagar, där tycker jag att det är befogat att ha de här lagarna p.g.a att det har varit "rättesnöre" i många, många generationer men det finns absolut ingen som helst anledning att försöka införa det här.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 22:27

Infra skrev:
    Sniperace skrev:

Muslimerna lever idag. Hetsen mot dem har dock anor långt tillbaka, och ställde då till med häxbränningar, bland annat...

Same shit, different names...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 22:30

Secrist skrev:Mänskliga rättigheterna måste gå före. Bestäms något på arbetsplatsen som bryter mot detta - skall de få rättning!

Fast det ingår inte i de mänskliga rättigheterna att själv få styra och ställa vilka kläder man vill ha på jobbet. Det är arbetsgivaren som betalar din lön så det är AG som bestämmer. Vanligvis efter någon överenskommelse med facket.

I en del arbetsplatser är det hård hållning, på de flesta är det inte det.

Tycker det gjort det bra i England, där slöjor, turbaner och liknande inte sällan ingår som en del av uniformen! Perfekt lösning för alla inblandade!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 22:32

lazy skrev:Apropå "slöjor" eller snarare värre men i.a.f "favorit i repris" Laughing

F.Ö tycker jag att hela den här diskussionen är fullständigt sanslös, det finns hur många kvinnor som helst som inget hellre vill än att kasta av sig detta "sjok", varför ska vi då införa det i Sverige som aldrig har haft en islamisk agenda ö.h.t vad jag vet. I Israel, den stygga apartheidstaten så har man även sharialagar, dock får de inte stå över Israels grundlagar, där tycker jag att det är befogat att ha de här lagarna p.g.a att det har varit "rättesnöre" i många, många generationer men det finns absolut ingen som helst anledning att försöka införa det här.

...och det finns de som inget annat vill än att ha den på sig! Slöjan har inte mycket med islam att göra i grunden, utan med vilken gräns man har för att blotta sig. Det finns andra exempel runt om i världen, Indiska Sarin till exempel...

Vi har sharialagar i Sverige också! De rymmer pärmarna i "Svea Rikes Lag"!
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-04-16, 22:42

Så bra att du "erkänner" att vissa män kan köra över sina exfruar hur som helst när det gäller vårdnanden om barnen, för det är väl det du menar?

Vissa män gör allt för att "trycka ner" den f.d frun i "skiten", du verkar stå
    upp för det Dao.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 22:53

lazy skrev:

Så bra att du "erkänner" att vissa män kan köra över sina exfruar hur som helst när det gäller vårdnanden om barnen, för det är väl det du menar?

Vissa män gör allt för att "trycka ner" den f.d frun i "skiten", du verkar stå
    upp för det Dao.

Tvärt om! Det är du, och dina kumpaner, som vill bestämma över andra!

Försök inte "analysera" mina åsikter, för det betyder bara att du gör med dem som du gör med dina faktakällor - omvandlar dem till det du bestämt i förväg!
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-04-16, 23:24

Lazy: "det finns hur många kvinnor som helst som inget hellre vill än att kasta av sig detta "sjok",......"

Kan vi få ett enda belägg för det tack! Ett enda. Please
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-16, 23:33

lazy skrev:Apropå "slöjor" eller snarare värre men i.a.f "favorit i repris" Laughing

Vaddå "införa" ??... är du rädd att staten tas över av muslimer och du ska "tvingas" ha slöja ?

Det finns nog VISSA kvinnor i VISSA KULTURER, som skulle vilja bli av med slöjan.
    Sen är det med stor säkerhet så att de flesta vill ha slöjan, det är en del av deras kultur, och identitet....
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Empty Ansvar

Inlägg  Secrist 2010-04-17, 00:22

Tycker det gjort det bra i England, där slöjor, turbaner och liknande inte sällan ingår som en del av uniformen! Perfekt lösning för alla inblandade!

Lite ansvar får de väl ta efter att ha sugit ut länder där detta klädesplagg är populärt.
    croz

Antal inlägg : 278

Inlägg  croz 2010-04-17, 04:30

Infra skrev:Lazy: "det finns hur många kvinnor som helst som inget hellre vill än att kasta av sig detta "sjok",......"

Kan vi få ett enda belägg för det tack! Ett enda. Please

Det är klart att det finns kvinnor runt om i världen som gärna vill kasta av sig den, det tvivlar jag inte på. Men hur många procent av de som har slöja i sverige vill kasta av sig den? Om vi skulle fråga alla som bär slöja i sverige och svaret blir att 95% vill kasta av sig den kanske vi skulle börja fundera på det. Men vad gör vi om svaret blir att 95% vill behålla den?

Så länge vi inte vet vad slöjbärarna vill så kan vi inte ta ställning för om det ska förbjudas eller inte..

Med slöja menar jag nu, icke ansiktstäckande.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-17, 09:09

När jag läste teologi i Uppsala, tog jag del av forskning som hade studerat fenomenet slöja i Sverige. Dels hade de lagt märke till att vissa invandrarkvinnor började bära slöja först några år efter att de ankommit till Sverige, och att så gott som alla konverterade svenska kvinnor (till islam) tog på sig slöjan för att markera sin konvertering.

Resomenget som togs upp byggde på följande:

På den om inandrarna menade man att slöjan blev en del av identiteten i ett samhälle där kvinnorna tappade sin identitet. I väst blev de "invandrare" och liknande, när de försökte anpassa sig till det nya landet. De blev aldrig helt accepterade som enskilda individer. Då uppstod ett tomrum, som måste fyllas upp. Traditioner från sitt hemland blev då viktigare, bland annat slöjan - ett plagg de i hemlandet avskydde då det var tvång där, blev nu en identitetsskapande tradition.

Mycket av sökandet till "sina egna" i förorterna är ett resultat av samma problem också!

Sverige är ett av de svåraste länderna att anpassa sig in i, då det många gånger kvittar hur bra svenska o.dyl. man lär sig - man kommer altid att vara "invandraren"...

Vad gäller de svenska kvinnorna som konverterat, så är de offer för den förenklade bilden av islam som genomsyrar Sverige just nu. De TROR helt enkelt att en muslimsk kvinna måste ha slöja!

Det blev rätt lustigt när de träffade andra muslimska kvinnor från muslimska länder. Så gott som alla undrade varför svenskorna hade på sig slöja, och när de svarade att det var för att de "var muslimer" så skrattade de andra kvinnorna. De hävdade att sådana fasoner har de kastat bort för länge sedan!

Där kan man tala om kulturkrock!
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-04-17, 12:20

Jag har ingen som helst anledning att vilja förbjuda en sjal på huvudet
    det finns många snygga sådana men när det börjar komma krav på burka
    och niqab och att det skulle vara en obestridlig rättighet att få
    använda det även på arbetsplatser då är det dags att sätta stopp för
    alla orimliga krav.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-17, 12:26

Nu vet jag ju att det inte är nåt nytt med rädsla för Islam iofs ... Redan Disney på sin tid målade upp dem som som onda
    Cool

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 10 Phantomblot_47989432
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-04-17, 12:28

då är det dags att sätta stopp för alla orimliga krav.

Framåt, mot forntiden.
    /Lazy
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-04-17, 12:29

Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:

bara religionsmässigt?

är de straff som där använda tidsenliga enligt 2000-tal?

Nä, det finns konflikter mellan olika tidsåldrar. Så långt håller
    jag med dig. Men varför ska du ge dig på de som är yngre? Ge dom
    samma chans som du själv fick att utveckla dig till nuvarande storlek
    och förstånd. Detta skulle gå smidigare med dialog i stället för med
    våld och hat. Vad mycket vi skulle ha att lära varandra.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-04-17, 12:32

Dao skrev:När jag läste teologi i Uppsala, tog jag del av forskning som hade studerat fenomenet slöja i Sverige. Dels hade de lagt märke till att vissa invandrarkvinnor började bära slöja först några år efter att de ankommit till Sverige, och att så gott som alla konverterade svenska kvinnor (till islam) tog på sig slöjan för att markera sin konvertering.

Resomenget som togs upp byggde på följande:

På den om inandrarna menade man att slöjan blev en del av identiteten i ett samhälle där kvinnorna tappade sin identitet. I väst blev de "invandrare" och liknande, när de försökte anpassa sig till det nya landet. De blev aldrig helt accepterade som enskilda individer. Då uppstod ett tomrum, som måste fyllas upp. Traditioner från sitt hemland blev då viktigare, bland annat slöjan - ett plagg de i hemlandet avskydde då det var tvång där, blev nu en identitetsskapande tradition.

Mycket av sökandet till "sina egna" i förorterna är ett resultat av samma problem också!

Sverige är ett av de svåraste länderna att anpassa sig in i, då det många gånger kvittar hur bra svenska o.dyl. man lär sig - man kommer altid att vara "invandraren"...

Vad gäller de svenska kvinnorna som konverterat, så är de offer för den förenklade bilden av islam som genomsyrar Sverige just nu. De TROR helt enkelt att en muslimsk kvinna måste ha slöja!

Det blev rätt lustigt när de träffade andra muslimska kvinnor från muslimska länder. Så gott som alla undrade varför svenskorna hade på sig slöja, och när de svarade att det var för att de "var muslimer" så skrattade de andra kvinnorna. De hävdade att sådana fasoner har de kastat bort för länge sedan!

Där kan man tala om kulturkrock!

Mycket informativt och sedelärande. Den där texten gillade jag.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-04-17, 12:40

RedCloud skrev:
    då är det dags att sätta stopp för alla orimliga krav.

Framåt, mot forntiden.
    /Lazy

Tja, forntid blir det nog om vissa ska springa runt med niqab i det moderna
    Sverige. Wink
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-17, 12:44

Tja, forntid blir det nog om vissa ska springa runt med niqab i det moderna
    Sverige.

Du vill alltså begränsa andra människors rätt att klä sig som DE vill ?
    Härlig människosyn..../NOT
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-04-17, 12:57

Du vill alltså begränsa andra människors rätt att klä sig som DE vill ?
    Härlig människosyn..../NOT

Ja, det vill jag faktiskt när det gäller niqab för det är inte ett
    klädesplagg som hör hemma i ett modernt samhälle och om nu ngn
    känner ett så stort behov av att få leva efter sådana traditioner
    så borde personen kanske fundera på om Sverige verkligen är rätt
    land att bo i.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-17, 12:58

Ja, det vill jag faktiskt när det gäller niqab för det är inte ett
    klädesplagg som hör hemma i ett modernt samhälle

Enligt DIG, Lazy !!!

Inte enligt mig...tex

Så varför skulle du få bestämma över andra människor för att "du tycker" ?

Fy fan vilka vidriga människor det finns....

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 15:11