Råttan
Ja jag tycker att denna person ska bestämma det själv eftersom hon klarar sig att jobba mindre.
Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Det finns dom som prioriterar sin hälsa eller sina barn i livet också....
Självklart är det det. Men varför skall det var mera värt att gå runt med en barnvagn eller flumma runt med "något roligt" för att Sverige har råd än att arbeta?
Tänk om ingen vill arbeta. Alla vill förverkliga sig själva. Vad händer då?
Klart att det skall löna sig mera att arbeta än att man inte gör det.
ANNA2LINK skrev:Anna,
"Men har vi bara en elit i Sverige som borgarne vill så är det bara dom som kommer leva och ha det bra,"
Det Alliansen gjort är ju faktiskt att genomföra en väldigt bred skattesänkning till alla heltidsarbetande. Att kalla den breda gruppen för en liten elit visar på en synnerligen förvirrad verklighetsuppfattning.
Däremot strävar sosseriet mot det du beskriver. Genom att succesivt införa ett allt högre skattetryck säkerställer de att så många som möjligt har det så dåligt som möjligt. Skatteintäkterna kan sosseriet själva fördela efter behag, vilket gynnar den lilla elit du beskriver. Självklart hävdar man att skatterna är till för de svagaste. Vilket skitsnack.
Råttan
Nej jag menar dom som tjänar mest i samhället Råttan, dom som har årsinkomster på fler miljoner, där har vi eliten i samhället...
ANNA2LINK skrev:Sen Anna så ger jag dig i uppgift att kontrollera hur mycket som nu betalas ut i socialbidrag i jämförelese med 2006. Du borde ju själv vara ntresserad av den uppgiften, eller hur? Eller lyssnar du bara på propaganda?
Socialbidragen ökar kraftigt
Publicerad 22 april 2009 - 06:00
Kommunernas utgifter för socialbidrag ökar nu allt mer. Under första kvartalet i år ökade socialbidragen med i snitt 17 procent jämfört med samma period förra året, men flera kommuner fick mer än fördubblade utgifter.
Hela undersökningen
-För vissa kommuner ingår socialbidragen till flyktingar i beloppen, de kommunerna är markerade med en asterix (*).
-Ystad har valt att räkna bort återbetalda belopp.
-Göteborgs siffror för 2009 är preliminära.
Se hur situationen är i din kommun
Tio kommuner i topp
Dals-Ed 137%
Orsa 115%
Norsjö 105%
Ljusnarsberg 95%
Bollebygd 95%
Herrljunga 92%
Aneby 86%
Mariestad 81%
Lekeberg 81%
Lysekil 80%
Det här visar en undersökning som SVT gjort. 245 av 290 kommuner har svarat och bilden är entydig. Nästan alla har fått ökade utgifter för socialbidrag. Socialbidrag och introduktionsersättning till flyktingar är inte medräknade.
Och många kommuner uppger att den främsta orsaken är förändringarna i sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen.
-Det är både ändringen i sjukförsäkringen och att fler ställer sig utanför a-kassesystemet, säger Ulla Stenlund som är chef för Individ- och familjeomsorgen i Norsjö i Västerbotten där ökningen är 105 procent. Men även varslen och arbetslösheten i vår kommun har ökat drastiskt.
Ungdomsarbetslöshet
Och i de två kommuner där socialbidragen ökat mest pekar man på ungdomsarbetslösheten.
I Orsa i Dalarna ökade socialbidragen med 115 procent.
-Den största ökningen är i kategorin unga vuxna 18-25 år, säger Astrid Lundberg som är chef för kommunens Individ- och familjeomsorg.
I Dals Ed, som har den största ökningen av socialbidrag, 137 procent, går Torbjörn Sigleifs arbetslös sedan drygt fyra månader.
-Det känns verkligen frustrerande att gå arbetslös, säger han. Det är påfrestande. Men jag får hjälp av kommunen med att söka jobb och utveckla mig.
-Det är framförallt ungdomar som blivit arbetslösa efter att ha jobbat under hösten och vintern. Och som inte kvalificerat sig för a-kassan. Eller inte gått med, säger Magnus Åkesson som är arbetsmarknadschef i Dals Ed. Sammanlagt betalade kommunen ut 800.000 kronor i socialbidrag under första kvartalet i år.
Torbjörn Sigleifs söker vidare. I sommar har han i alla fall fått jobb. Som glassbilsförsäljare.
-Det ska bli spännande, säger han. Det är nytt.
Sänkta kostnader
Totalt i Sverige betalades 1,9 miljarder kronor ut i socialbidrag. Men nitton kommuner hade minskade utgifter för socialbidrag. Säter, Älvdalen, Haparanda, Älvsbyn och Åtvidaberg pekar alla på vikten av en fungerande arbetsförmedling med bra personal och rutiner.
Flera kommuner som Säter, Vindeln och Knivsta räknar dock med att kostnaderna kommer att stiga senare under året.
Nils Edman
Ja gå in på SVT och lä om er egen kommun så får ni se det som flera av er inte trodde på...
ANNA2LINK skrev:Det finns dom som prioriterar sin hälsa eller sina barn i livet också....
Anna
Självklart är det det. Men varför skall det var mera värt att gå runt med en barnvagn eller flumma runt med "något roligt" för att Sverige har råd än att arbeta?
Råttan
Ahaa, du menar att vi ska ha ARBETSPLIKT att INGEN får leva utan att arbeta även om denne skulle ha 20 miljoner på banken? Att lottovinnaren ska tvingas fortsätta som renhållningsarbetare 8 timmar per dag osv?
Att sedan direktörer ska kunna gå och slappa hela dagen om de vill är väl en bagatell i det stora hela, de har ju pengarna att FEJKA ett jobb om de vill.
Näää, jag ser det som att VARJE människa ska ha det EGNA valet att jobba den tid DE kan klara sig på utan understöd från stat/kommun MEN alla ska ha RÄTT till heltid om de behöver!
Ja här håller jag med Sniper. Men det vore bra för dessa då att betala den skatten som dom behöver göra för att få utnyttja samhällets olika "tjänster" så som sjukvård, skola , barnomsorg o dyl.
Ingen ska slipper undan att betala skatt.
Sen är det mer värt att gå omkring med barnvagn än mycket annat i samhället. Det är ju barnen vi människor lever för...
Sniperace skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Det finns dom som prioriterar sin hälsa eller sina barn i livet också....
Ahaa, du menar att vi ska ha ARBETSPLIKT att INGEN får leva utan att arbeta även om denne skulle ha 20 miljoner på banken? Att lottovinnaren ska tvingas fortsätta som renhållningsarbetare 8 timmar per dag osv?
Att sedan direktörer ska kunna gå och slappa hela dagen om de vill är väl en bagatell i det stora hela, de har ju pengarna att FEJKA ett jobb om de vill.
Näää, jag ser det som att VARJE människa ska ha det EGNA valet att jobba den tid DE kan klara sig på utan understöd från stat/kommun MEN alla ska ha RÄTT till heltid om de behöver!
ANNA2LINK skrev:Anna
Vilka är det du missunnar skattesänkningen? Vilka är de som är så förfärligt rika?
När är man rik?
Thetaxpayer
Ja rik är man om man tjänar miljontals kr per år, dessa människor behöver ingen skattesänkning. Dom som lever på existensminimum behöver sänkningen bättre. Men mycket ska ha mer jag vet det... Detta vet jag att flera av er kommer att protestera emot, ni har säkert själva denna skattesänkning...
Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Det finns dom som prioriterar sin hälsa eller sina barn i livet också....
Anna
Råttan
Ja här håller jag med Sniper. Men det vore bra för dessa då att betala den skatten som dom behöver göra för att få utnyttja samhällets olika "tjänster" så som sjukvård, skola , barnomsorg o dyl.
Ingen ska slipper undan att betala skatt.
Sen är det mer värt att gå omkring med barnvagn än mycket annat i samhället. Det är ju barnen vi människor lever för...
Men, om nu någon väljer att klara sig på halvtid med en normallön just för barnens eller familjens skull, ska då denne betala HÖGRE skatt än en heltidsarbetande?
Ett exempel är min familj, när jag opererats blev jag hemskickad, i stort sett som en "grönsak" jag klarade INGET själv, då tog min fru tjänstledigt från ett vanligt lågavlönat fabriksarbete, det ENDA som under två månaders tid försörjde oss var då min sjukpenning som inte var hög, när jag sedan klarade mig själv återgick min fru till sitt arbete, men NU bara halvtid för MIN skull, och för barnens skull, jag är FORTFARANDE arbetsoförmögen och uppbär "sjukpension" sedan operationen 1988, jag ser det som horribelt att HON skuille betala extraskatt för att hon bara jobbar halvtid, det var till att leva SNÅLT utan att unna sig NÅGOT extra, jag hoppas jag missuppfattat dig och att du istället menar att dessa som tjänar de stora pengarna skulle bidra MER, speciellt om de lever på en förmögenhet utan att ha beskattade arbetsinkomster
Thetaxpayer skrev:Sniperace skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Det finns dom som prioriterar sin hälsa eller sina barn i livet också....
Nej det menar jag inte.
Jag tycker att alla skall få göra precis hur de vill. Men jag vill inte att min skatt skall höjas bara för att det finns folk som tycker att det är deras rätt att gå hemma. Eller att jag skall få högre skatt bara för att jag har förmågan att betala mera. jag tror inte att det kommer att falla väl ut.
Sniperace skrev:Thetaxpayer skrev:Sniperace skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Det finns dom som prioriterar sin hälsa eller sina barn i livet också....
Nej det menar jag inte.
Jag tycker att alla skall få göra precis hur de vill. Men jag vill inte att min skatt skall höjas bara för att det finns folk som tycker att det är deras rätt att gå hemma. Eller att jag skall få högre skatt bara för att jag har förmågan att betala mera. jag tror inte att det kommer att falla väl ut.
Trots att jag inte är vänster eller för den sakens skull höger ser jag det som naturligt att man betala skatt efter förmåga, men det gäller naturligtvis INTE att betala MER för att några väljer att klara sih på MINDRE inkomst genom att ex arbeta halvtid och därmed försaka en hel del som ex utlandssemestrar osv.
Större delen av dem som väljer att leva så gör det för FAMILJENS skull för att leva med denna och att FOSTRA sina barn istället för att överlämna denna fostran till samhället.
Faktum är att jag ser med SORG på utvecklingen som hindrar att EN förälder kunde vara hemma med barnen, ge dem frukost innan de pinnade till skolan, ta emot dem när de kom hem, ALLTID finnas till för dem osv.
I sådana fall skulle jag se det som ett HÅN att de skulle betala EXTRASKATT, men att den som tjänar MILJONER skulle kunna detta ser jag som riktigt i ett rättvist samhälle
martin7lindgren skrev:Många av alliansens beslut kan inte skyllas på några kriser, då besluten togs i dom tidigare goda tiderna, mitt i en dånande högkonjuktur,
En förd borgasrpolitik som direkt har ställt 500.000 utan akassa, och åtskilliga tusentals utkastade ur sjukförsäkringen,
En förd politik som nu när kriserna är här lagt över allt ansvar på kommunerna med chockökningar överallt med folk som nu tvingas leva på socbidrag,
Det är helt och hållet alliansen eget ansvar,
Vercingetorix skrev:martin7lindgren skrev:Många av alliansens beslut kan inte skyllas på några kriser, då besluten togs i dom tidigare goda tiderna, mitt i en dånande högkonjuktur,
En förd borgasrpolitik som direkt har ställt 500.000 utan akassa, och åtskilliga tusentals utkastade ur sjukförsäkringen,
En förd politik som nu när kriserna är här lagt över allt ansvar på kommunerna med chockökningar överallt med folk som nu tvingas leva på socbidrag,
Jag som i min enfald gått och trott att man som medlem går ur a-kassan på eget bevåg... Jag visste faktiskt inte att alliansen i sig kunde stänga ute folk. Det är ju horribelt!
fredrik rahm skrev:Vercingetorix skrev:martin7lindgren skrev:Många av alliansens beslut kan inte skyllas på några kriser, då besluten togs i dom tidigare goda tiderna, mitt i en dånande högkonjuktur,
Jag som i min enfald gått och trott att man som medlem går ur a-kassan på eget bevåg... Jag visste faktiskt inte att alliansen i sig kunde stänga ute folk. Det är ju horribelt!
Lika bra att avskaffa myndighetsålder och eget ansvar..martin är ju ett levande exempel på att han ej riktigt fattar det där ed ansvar och beslut.
Våt sossedröm: staten bestämmer allt i ditt liv och DU har ej nått ansvar.
Valboskap Råååma nu?=)
Vad menar du med att hon betalar extraskatt?
Sniperace skrev:Vad menar du med att hon betalar extraskatt?
Jag menar INTE att hon gör eller gjorde det, utan det var kommentar på att OM man VALDE att bara jobba halvtid för att man hade råd, då borde man betala EXTRA skatt för detta, och mitt svar var ju att VARFÖR betala extra skatt för att man avstår från högre inkomst och lever snålt, för familjens, eller sin egen skull