Sniperace 2010-03-12, 14:30
Gör om Muhammeds ansikte till en karikatyrjude med stor näsa, så skulle du fått se på reaktioner - även från högerhåll! Wink
Men NU är du inne på en HELT annan sak, då ger du dig på ETT FOLK, men det gör du INTE om du gör denna att föreställa en enskild person.
At göra en karikatyr med göran person är inte hets mot folkgrupp på något sätt, det är mot just GÖRAN, em på Mohammed är mot just MOHAMMED inte ett folk, Muslimerna består av ALLA sk raser inte ett folkslag.
Att sedan en del av dessa är så förstockade att de blir kränkta är inte ett dugg annorlunda än att vissa kristna blir lika kränkta av Jesus som homosexuell eller nedstoppad i en pisstunna.
Det går INTE att försvara den ena och fördöma den andra, för de är LIKA kränkande mot båda religionerna.
Så antingen borde väl alla kränkningar mot ALLA religioner fördömas eller ingen, det är inte meningen någon ska ha frisedel.
Och jo, med rycker på axlarna är helt enkelt ett avfärdande, som kanske lite olämpligt, men JAG bryr mig inte var vad de jag talat med ansåg...
och jag tvivlar på att majoriteten bryr sig, men e minoritet blir högljudd och piskar upp stämningen, och se skillnaden, det blev inga upplopp för ecce homo trots att en del kristna blev riktig sårade av denna...
så som jag sa en karikatyrbild på den Israeliska premiärministern skulle nog inte vålla upplopp eftersom det är en person, men en som utmålar JUDEN på det sättet vore illa, precis som en som utmålar en arab eller mörkhyad osv....