Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+21
berralarzon
Kakmonstret
Susz X
RedCloud
ANNA2LINK
KickTheRasist
Potatiskungen
Thors
Regndrottning
theward
Sossar ee lata
Sniperace
Redvictory
Infra
redalert
x-medborgare
MartinLindgren
Dao
Secrist
F.I.S.T
R.O.F.L
25 posters

    Yttrandefriheten

    Omröstning

    Var det rätt att publicera muhammed som rondellhund igen?

    [ 13 ]
    Yttrandefriheten Bar_left68%Yttrandefriheten Bar_right [68%] 
    [ 6 ]
    Yttrandefriheten Bar_left32%Yttrandefriheten Bar_right [32%] 
    [ 0 ]
    Yttrandefriheten Bar_left0%Yttrandefriheten Bar_right [0%] 
    [ 0 ]
    Yttrandefriheten Bar_left0%Yttrandefriheten Bar_right [0%] 

    Totalt antal röster: 19
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Yttrandefriheten Empty Yttrandefriheten

    Inlägg  R.O.F.L 2010-03-10, 23:25

    Expressen har idag valt att publicera profeten som rondellhund efter det att konspirationen mot Lars Vilks har avslöjats,

    Extremt viktigt att vi framhåller våra grundläggande rättigheter.
    Tack Expressen!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-10, 23:34

    R.O.F.L skrev:Expressen har idag valt att publicera profeten som rondellhund efter det att konspirationen mot Lars Vilks har avslöjats,

    Extremt viktigt att vi framhåller våra grundläggande rättigheter.
    Tack Expressen!

    Jag såg på debatten idag med Malou

    Där var ett antal tidningsredaktörer med, en muslimsk svensk socialdemokrat, och så konstnären själv....

    Och i den debatten kan jag säga att många av dem hade poänger.....och att frågan inte är helt svart el vit.

    Jag kan I PRINCIP tycka att det ska gå att skämta om det mesta, att det ska gå att trycka det mesta i skrift. Och det kan tyckas svårt för oss att förstå hur många muslimer tar så starkt på detta....

    MEN jag lovar att det finns för varje individ, och varje kultur någonting som skulle kunna tryckas i tidningen eller spridas på nätet, som vi västerlänningar skulle ta rätt hårt på ....

    Och min poäng är nog ändå detta till slut... att bara för att man får och kan, innebär inte att man bör.

    När så många muslimer uppenbarligen blir kränkta av detta .... vad är poängen med att visa upp en bild på Muhammed som en rondellhund ???
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten Empty Kränkt

    Inlägg  Secrist 2010-03-10, 23:38

    När så många muslimer uppenbarligen blir kränkta av detta .... vad är poängen med att visa upp en bild på Muhammed som en rondellhund ???

    Hade de inte brytt sig hade ingen brytt sig om att göra några karikatyrer.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-10, 23:45

    Secrist skrev:När så många muslimer uppenbarligen blir kränkta av detta .... vad är poängen med att visa upp en bild på Muhammed som en rondellhund ???

    Hade de inte brytt sig hade ingen brytt sig om att göra några karikatyrer.

    Hade de inte gjort karikatyrer, när de med facit i hand vet om att det upprör... hade det inte blivit mordhot
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten Empty Mord

    Inlägg  Secrist 2010-03-10, 23:47

    Hade de inte gjort karikatyrer, när de med facit i hand vet om att det upprör... hade det inte blivit mordhot.

    Skulle det rättfärdiga mordhot menar du? För att en massa fanatiska muslimer inte tål yttrandefrihet?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-10, 23:53

    Secrist skrev:Hade de inte gjort karikatyrer, när de med facit i hand vet om att det upprör... hade det inte blivit mordhot.

    Skulle det rättfärdiga mordhot menar du? För att en massa fanatiska muslimer inte tål yttrandefrihet?

    Och hur tror du vi löser detta bäst ??? .. genom att fortsätta provocera och hetsa till nåt vi vet leder till våld, och i förlängningen större konflikter än så ...

    Vad är poängen Secrist ....???

    Du resonerar som dom idioter i trafiken som alltid tycker dom har rättigheter, och inga skyldigheter....

    och på deras gravsten stod: "Jag hade rätt"
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 00:05

    Konst får gärna provocera, men då skall det vara en poäng med provokationen!

    Det är INTE en del av vår tryckfrihet och åsiktsfrihet att man skall ha rätt att håna och förnedra människor!

    Ecco Homo är ett bra exempel på konstnärlig provokation, för den hade en poäng i sin provokation!

    Rondelhundens syfte var inget annat än att förnedra och reta upp - och skall inte förknippas med konst!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 00:06

    Rondelhunden och publiceringen är ett sätt att MISSBRUKA tryckfriheten!

    Inte att hedra den!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  MartinLindgren 2010-03-11, 00:07

    Med tanke på hotbilden mot Lars Vilks, är det han själv och ingen annan som ska avgöra om bildera ska publiseras!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten Empty Konst

    Inlägg  Secrist 2010-03-11, 00:10

    Ecco Homo är ett bra exempel på konstnärlig provokation, för den hade en poäng i sin provokation!

    Då borde man ju kunna avbilda Mohammed i bögmiljö. Wow, då ska jag investera i en flaggfabrik för då lär det brännas flaggor som aldrig förr! Razz

    Den enda anledning att du tycker Ecco Homo är käckt är att den retade kristna och det är betydligt mer ok.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  x-medborgare 2010-03-11, 00:15

    Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-11, 00:36

    x-medborgare skrev:Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..

    varför ?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  x-medborgare 2010-03-11, 00:43

    F.I.S.T skrev:
    x-medborgare skrev:Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..

    varför ?

    Jissus vad du lät besviken... Tyvärr håller jag inte med om allt på rätt sida enl mig är det yttrande frihet.
    Faktiskt lite som secrist antyde om homo ecco vad det nu hette som retade vissa kristna kretsar så borde det vara ok att även störa andra eller ingen..
    Har diskuterat detta för ett år sedan Vet inte om jag orkar en omgång till.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  redalert 2010-03-11, 00:45

    F.I.S.T skrev:
    x-medborgare skrev:Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..

    varför ?

    Är det rättning i ledet nu igen fuck?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 00:53

    Secrist skrev:Ecco Homo är ett bra exempel på konstnärlig provokation, för den hade en poäng i sin provokation!

    Då borde man ju kunna avbilda Mohammed i bögmiljö. Wow, då ska jag investera i en flaggfabrik för då lär det brännas flaggor som aldrig förr! Razz

    Den enda anledning att du tycker Ecco Homo är käckt är att den retade kristna och det är betydligt mer ok.

    Så jag har inte rätt att ha mina egna åsikter enligt dig? Det är DU som skall förmedla vad jag tycker?

    Är det en form av "konstnärlig frihet" för dig?

    Du är patetisk, Secrist!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 00:55

    x-medborgare skrev:
    F.I.S.T skrev:
    x-medborgare skrev:Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..

    varför ?

    Jissus vad du lät besviken... Tyvärr håller jag inte med om allt på rätt sida enl mig är det yttrande frihet.
    Faktiskt lite som secrist antyde om homo ecco vad det nu hette som retade vissa kristna kretsar så borde det vara ok att även störa andra eller ingen..
    Har diskuterat detta för ett år sedan Vet inte om jag orkar en omgång till.

    Ecco Homo var inte rätt för att den retade upp vissa kristna, utan för att den hade en POÄNG!

    Rondellhunden har INGEN poäng, utan bara att reta upp folk!

    Så därför var det fel att den publiceras igen!

    Det är MISSBRUK av yttrandefriheten, som i längden kommer att skada denna!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 00:57

    Liknande provokationer som Ecco Homo har skett och sker i de muslimska länderna också! Fast islam tar inte avstånd från sexualitet på samma sätt som kristendomen, så där har de svårt att provocera...
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  x-medborgare 2010-03-11, 01:16

    Dao skrev:Liknande provokationer som Ecco Homo har skett och sker i de muslimska länderna också! Fast islam tar inte avstånd från sexualitet på samma sätt som kristendomen, så där har de svårt att provocera...

    Jasså vems sexuallitet ? Det där är inte riktigt sant känner ett litet antal homosexuella flyktingar från muslimska länder som flytt just pga. Deras sexuallitet..
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  x-medborgare 2010-03-11, 01:19

    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:
    F.I.S.T skrev:
    x-medborgare skrev:Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..

    varför ?

    Jissus vad du lät besviken... Tyvärr håller jag inte med om allt på rätt sida enl mig är det yttrande frihet.
    Faktiskt lite som secrist antyde om homo ecco vad det nu hette som retade vissa kristna kretsar så borde det vara ok att även störa andra eller ingen..
    Har diskuterat detta för ett år sedan Vet inte om jag orkar en omgång till.

    Ecco Homo var inte rätt för att den retade upp vissa kristna, utan för att den hade en POÄNG!

    Rondellhunden har INGEN poäng, utan bara att reta upp folk!

    Så därför var det fel att den publiceras igen!

    Det är MISSBRUK av yttrandefriheten, som i längden kommer att skada denna!

    Vad hade Ecco för poäng som var så bra att det var ok att reta kristna grupper ????
    inte för att jag på något sätt har något emot just ecco.
    Bara undrar vad skillnaden är och vilka eller vem som bestämmer anras tolerans nivå.
    Vem är vi faktiskt att tala om att detta får du tåla men inte detta.
    Har vi olika regler för olika grupperingar eller?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 01:25

    x-medborgare skrev:
    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:
    F.I.S.T skrev:
    x-medborgare skrev:Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..

    varför ?

    Jissus vad du lät besviken... Tyvärr håller jag inte med om allt på rätt sida enl mig är det yttrande frihet.
    Faktiskt lite som secrist antyde om homo ecco vad det nu hette som retade vissa kristna kretsar så borde det vara ok att även störa andra eller ingen..
    Har diskuterat detta för ett år sedan Vet inte om jag orkar en omgång till.

    Ecco Homo var inte rätt för att den retade upp vissa kristna, utan för att den hade en POÄNG!

    Rondellhunden har INGEN poäng, utan bara att reta upp folk!

    Så därför var det fel att den publiceras igen!

    Det är MISSBRUK av yttrandefriheten, som i längden kommer att skada denna!

    Vad hade Ecco för poäng som var så bra att det var ok att reta kristna grupper ????
    inte för att jag på något sätt har något emot just ecco.
    Bara undrar vad skillnaden är och vilka eller vem som bestämmer anras tolerans nivå.
    Vem är vi faktiskt att tala om att detta får du tåla men inte detta.
    Har vi olika regler för olika grupperingar eller?

    Homo Ecco tog upp, och kritiserade, kyrkans syn på homosexualitet!

    Det handar inte om toleransnivå! Det handlar om vad man vill säga med konsten! Med Ecco Homo är det uppenbart! Vad gäller rondellhunden finns det bara ett skäl - att reta upp. Ur den synvinkeln borde det vara en del av vår yttrandefrihet att gå och reta upp folk på stan med obscena gester, eller att sparka gamla tanter i häcken. Protesterar de eller blir allmänt förbannade, kan man anklaga dem för att vilja begränsa yttrandefriheten!

    Yttrandefriheten skall inte användas till att reta upp människor, utan för att försvara allas rätt till en egen åsikt!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  x-medborgare 2010-03-11, 01:30

    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:
    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:
    F.I.S.T skrev:
    x-medborgare skrev:Jag tycker det var rätt att publicera bilden igen..

    varför ?

    Jissus vad du lät besviken... Tyvärr håller jag inte med om allt på rätt sida enl mig är det yttrande frihet.
    Faktiskt lite som secrist antyde om homo ecco vad det nu hette som retade vissa kristna kretsar så borde det vara ok att även störa andra eller ingen..
    Har diskuterat detta för ett år sedan Vet inte om jag orkar en omgång till.

    Ecco Homo var inte rätt för att den retade upp vissa kristna, utan för att den hade en POÄNG!

    Rondellhunden har INGEN poäng, utan bara att reta upp folk!

    Så därför var det fel att den publiceras igen!

    Det är MISSBRUK av yttrandefriheten, som i längden kommer att skada denna!

    Vad hade Ecco för poäng som var så bra att det var ok att reta kristna grupper ????
    inte för att jag på något sätt har något emot just ecco.
    Bara undrar vad skillnaden är och vilka eller vem som bestämmer anras tolerans nivå.
    Vem är vi faktiskt att tala om att detta får du tåla men inte detta.
    Har vi olika regler för olika grupperingar eller?

    Homo Ecco tog upp, och kritiserade, kyrkans syn på homosexualitet!

    Det handar inte om toleransnivå! Det handlar om vad man vill säga med konsten! Med Ecco Homo är det uppenbart! Vad gäller rondellhunden finns det bara ett skäl - att reta upp. Ur den synvinkeln borde det vara en del av vår yttrandefrihet att gå och reta upp folk på stan med obscena gester, eller att sparka gamla tanter i häcken. Protesterar de eller blir allmänt förbannade, kan man anklaga dem för att vilja begränsa yttrandefriheten!

    Yttrandefriheten skall inte användas till att reta upp människor, utan för att försvara allas rätt till en egen åsikt!

    Ja men om vi nu sskall respektera religoner så må ju kyrkan och vissa inom den få tolka sin bibel som dom vill.
    Även om vi andra anser att dom har fel.
    Varför ska vi inte respektera dem oxå .
    Då kan man ju lika gärna säga att enda syftet med ecco var att reta upp kristna med en stram syn på sexuallitet..
    Jag kan inte se någon skillnad.
    Varför tror du jag inte gillar religon föutom ur ett rent historiskt perspektiv.
    Som för mig ger förklaring till varför vi är gör tycker och tänker i olika länder.
    Förövrigt tycker jag väldigt få religoner är toleranta mot oliktänkande.
    Tex den muslimska kontra den kristna vi otrogna.. Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 01:33

    x-medborgare skrev:
    Dao skrev:Liknande provokationer som Ecco Homo har skett och sker i de muslimska länderna också! Fast islam tar inte avstånd från sexualitet på samma sätt som kristendomen, så där har de svårt att provocera...

    Jasså vems sexuallitet ? Det där är inte riktigt sant känner ett litet antal homosexuella flyktingar från muslimska länder som flytt just pga. Deras sexuallitet..

    Det är diktaturerna som agerar mot de homosexuella. Alla som flyr från muslimska länder gör det inte av religiösa skäl, vet du...

    Inom islams värld har man bejakat det sexuella, även om det finns en del mindre sekter som vill förbanna homosexuella och liknande. Men generellt sätt har sexualiteten bejakats. Någon motsvarighet till celibat har till exempel aldrig existerat i den muslimska världen.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  x-medborgare 2010-03-11, 01:37

    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:
    Dao skrev:Liknande provokationer som Ecco Homo har skett och sker i de muslimska länderna också! Fast islam tar inte avstånd från sexualitet på samma sätt som kristendomen, så där har de svårt att provocera...

    Jasså vems sexuallitet ? Det där är inte riktigt sant känner ett litet antal homosexuella flyktingar från muslimska länder som flytt just pga. Deras sexuallitet..

    Det är diktaturerna som agerar mot de homosexuella. Alla som flyr från muslimska länder gör det inte av religiösa skäl, vet du...

    Inom islams värld har man bejakat det sexuella, även om det finns en del mindre sekter som vill förbanna homosexuella och liknande. Men generellt sätt har sexualiteten bejakats. Någon motsvarighet till celibat har till exempel aldrig existerat i den muslimska världen.

    Ja som sagt vad alla tolkar sin bibel/koran på sitt sätt och någon blir lidande.
    Så vad är skillnaden vem bestämmmer vem man får reta vem man skall repektera eller inte???
    Det finns ju krista som inte retade sig på ecco det finns andra som gorde det.
    Vem har mest rätt att försvara sin syn på sin religon.
    du,jag,han,hon den eller det???
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 01:53

    Hade ni försvarat lika intensivt om det hade varit en nidbild av judar med råttkroppar som hade stått i rondellerna?

    Eller motsvarande med svarta med apkroppar?

    Är det vad yttrandefrihet har degraderats till idag?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-11, 01:56

    x-medborgare skrev:
    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:
    Dao skrev:Liknande provokationer som Ecco Homo har skett och sker i de muslimska länderna också! Fast islam tar inte avstånd från sexualitet på samma sätt som kristendomen, så där har de svårt att provocera...

    Jasså vems sexuallitet ? Det där är inte riktigt sant känner ett litet antal homosexuella flyktingar från muslimska länder som flytt just pga. Deras sexuallitet..

    Det är diktaturerna som agerar mot de homosexuella. Alla som flyr från muslimska länder gör det inte av religiösa skäl, vet du...

    Inom islams värld har man bejakat det sexuella, även om det finns en del mindre sekter som vill förbanna homosexuella och liknande. Men generellt sätt har sexualiteten bejakats. Någon motsvarighet till celibat har till exempel aldrig existerat i den muslimska världen.

    Ja som sagt vad alla tolkar sin bibel/koran på sitt sätt och någon blir lidande.
    Så vad är skillnaden vem bestämmmer vem man får reta vem man skall repektera eller inte???
    Det finns ju krista som inte retade sig på ecco det finns andra som gorde det.
    Vem har mest rätt att försvara sin syn på sin religon.
    du,jag,han,hon den eller det???

    Förstår faktiskt inte vad du vill säga med detta nlägget!

    Vad har dina frågor med ämnet att göra?

    Varför måste någon bestämma någonting?

    Förklara istället vad konstnären ville säga med denna rondellhund! Kan du göra det?

    Sponsored content


    Yttrandefriheten Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-27, 08:32