Secrist skrev:ericTheDog skrev:Secrist skrev:ericTheDog skrev:Secrist skrev:ericTheDog skrev:Ingen är förvånad över att det händer.
Ingen kan förklara vilket brott som har begåtts.
Ingen kommer att bli straffad.
Så vem fan bryr sig. Låt folk göra vad de vill med sina pengar.
Nja, varför ska man låta de mycket välbärgade smita undan massa skatt genom avancerad skatteplanering? Det enda som det leder till är minskade skatteintäkter och ett urholkat förtroende för systemet. Det bygger mycket på att man litar på att alla drar sitt strå till stacken. Vi kan ju ta Grekland som skräckexempel där det skattefuskas hejdlöst och staten kollapsar.
Vad menar du att det är för skatter de smiter undan? Jag frågar för att jag inte vet. Förmögenhetsskatten är ju avskaffad. Varför ska man inte få ha sina skattade pengar i ett annat land om man så önskar?
Varför tror du man sätter pengarna i ett annat land? För att skicka de på semester? Visserligen är jag alliansröstare men jag har aldrig röstat på moderaterna eftersom deras inställning av tradition varit att den grupp i samhället som behöver mest stöd är de superrika.
Vad jag tror är irrelevant. Om jag jobbar 100 timmar och skattar något kopiöst för detta så anser jag att pengarna därefter är mina att göra vad jag vill med. Vill jag köpa en rostg bil i Afrika så gör jag det. ill jag sätta in dem på en bank i Turkiet så gör jag det. Mina pengar, mitt val.
R.O.F.L nämnde kapitalvinster. Det är troligen det man vill komma undan. Men kapitalvinsten ska väl rimligen beskattas i det land den uppstår, kan jag tycka.
Fattig eller rik handlar mest om hur man väljer att leva. LEver man sparsamt blir man till slut ganska rik. Det är inget för mig, men jag förstår inte varför man ska jaga de som sparat ihop en slant.
Då kan man ju i princip lägga ner skattemyndigheten och be folk skicka in vad de har lust med. Eller tycker du politikernas siffertrixande för att få ut dubbel lön är helt ok bara för att det är lagligt?
Ja har man rätt nivå på skatten det vill säga låg så kan man i princip minska ned på skattemyndigheten det stämmer bra det.
Ju högre skatteläge desto större byråkrati behövs för att driva in pengarna det vill säga svinnet ökar med skattenivån.