De som kommer hit ska få lära sig hur svensk lag och kultur fungerar direkt. Vi ska inte lämna dom vind för våg, för att kanske eventuellt nån gång lära sig själv. Om man fångar upp dom innan dom hunnit fastna i den alltför vanliga passiviteten är mycket vunnet, för jag tror deras sinnen är ganska öppna när dom kommer hit. Jag tror inte vi fångar alla på det viset, men många.
Här håller jag med dig, Sveriges flyktingmottagning och våra flyktingförläggningar är under all kritik. Tiden där måste förkortas och dessutom kunna användas till något vettigt som tex undervisning i hur man lever i Sverige.Och nej, inga undantag i lagen. Lag är lag, och så ska det vara. Oavsett varifrån man kommer. PUNKT!
Då SKA vi alltså gripa, döma och fängsla alla? Då får vi bygga många fler anstalter för att få plats med alla. Bara i Stockholm behövs det ju 4000 nya platser.Och det är inte alla ungdomar som lever på detta vis, så det är knappast en hel generation som blir "föräldralösa". Sen tror jag också att om samhället verkligen vågade ta tag i dessa saker, och på ett klart och tydligt sätt stod upp för hur det ska vara, så skulle en del av problemet lösa sig självt, genom att mång skulle inse hur fel det är, just för att samhället visar det. Många förstår helt enkelt inte hur fel det verkligen är.
Nej alla lever inte så, men ganska många iaf. 4000 bara i Stockholm.
Det finns ingen som vågar ta i ämnet, de reduceras ju då till rasister och islamofober direkt. Ingen politiker med självbevarelsedrift uttalar sig negativt om invandrare eller ställer krav på dem, det kallas nämligen politiskt självmord. De enda som vågat ta upp problematiken på allvar är SD, och hur väl blir det mottaget? Kulturen krockar åt båda håll skulle jag vilja påstå. Likväl som det är svårt för dom att komma hit och anamma vår kultur, har vi svårt att förstå deras kultur. Observera att jag skriver förstå. Jag säger inte att vi ska anamma deras kultur, däremot ska vi acceptera den så långt våra lagar och regler tillåter det.
Jag har inget emot, och det tror jag inte att NÅGON vettig människa har, att de behåller sina högtidsdagar, sin religion eller andra saker i deras kultur som inte bryter mot svensk lag. Det anser jag tvärtom som väldigt viktigt.Om vi tar en sån sak som rasist och diskrimineringsstämpeln, så fungerar den av en enda orsak, och det är att ingen vågar stå upp emot det. På väldigt typiskt svenskt maner undviker man konflikter, och backar. Tycker gärna synd om, fast det egentligen inte finns någon anlendning till det. Jag hade en jobbarpolare som kom från Chile, som försökte använda sig av det argumentet mot min chef en gång. Hon backade. Det gjorde inte jag. Jag läste lusen av honom, och han gick och bad henne om ursäkt.
Bra gjort!!Resurser och kostnader..... Tja, vill vi komma tillrätta med problemet, så får vi väl se till att få fram dom resurser som behövs. Var pengarna ska tas, det får ekonomerna hitta ut av. Har vi inga pengar, tja, då får vi väl accepterar problemet då, om det nu skulle vara bättre?
Nej självklart är det inte bättre att acceptera problemet, men ska man tas på allvar så måste man också ha ett svar på hur en problemlösning ska finansieras. Att bara säga "Det får andra lösa" ger ingen respekt och hur bra åsikter och lösningar man än har negligeras och förpassas man till de verklighetsfrånvarandes skara.
Min lösning är att stoppa all invandring utom den procent (7% tror jag det var) med ren flyktingstatus. Lägg pengarna som sparas in där på dem som redan är här och lös problemen som finns istället för att öka på problemet genom att ta in ännu fler som vi varken kan ta hand om på ett humant sätt eller lyckas integrera. Men så får man inte heller säga för då är man också rasist