Sniperace 2011-05-12, 22:05
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev:
nej, jag besvarade den ganska klart tycker jag....
Debattera gärna, och gör det lika mycket när det gäller ex fånglägren jag nämnde, eller kanske borde de tystas ner tycker du?
Men som jag tidigare skrev, vapenlagarna har nog noll betydelse i det fasllet som nämnt, utan geväret kuinde lika gärna en kniv, en stenbumling, ett baseballträ använtes, eller en bil.
ett vapen övertalar aldrig någon att döda, och den som bestämt sig för at döda tar vad han kan använda, ner till att strypa med händerna om så är.
som jag sagt hela tiden, det är inte vapnen som dödar, det är människan som håller vapnet, och denne kan lika gärna döda mned vad annat som helst som blir ett vapen i dennes hand.
För det första undrar jag vad Nordkorea har med Amerikanska vapenlagar att göra ?
Och om du nu vill göra en sådan "jämförelse" i syfte att flytta fokus, så kan jag ändå inte förstå hur ett stort problem i USA blir legitimerat och inte skall diskuteras, bara för att det finns ett lika stort problem nån annanstans på jorden...
Men det är tyvärr en vanlig tankevurpa forumhögern gör.
I USA finns det 100.000.000 vapen hos vanliga medborgare, 30.000 skjuts till döds varje år i USA. Och din teori är att om dessa haft "stenbumlingar, så hade dessa dödats ändå ??
Fånglägren i Nordkorea vet vi väldigt lite om, men de finns där. siffrorna och omständigheterna är grovt uppskattade och gissade av Amerikaner..... och Nordkorea är en diktaturstat, som INGEN vill ha, det är tyvärr bara ni forumhöger som fastnat i huvudet ang Nordkorea.... Jag har inte sett en vänsteranhängare stödja Nordkorea....
Jag själv har fördömt diktaturen där vid ett flertal tillfällen.... men du har valt att inte se detta
Däremot ser jag forumhögern konstant försvara USA än vad de hittar på i form av tortyr, samhällsstruktur med stort utanförskap, klyftor, brottslighet... osv osv
Du undvek frågan om du tyckte debatten skulle lägga sig, a la Reinfeldt, eftersom du framförde att vänster bara tog upp saker uppfattar som negativa ..... uppfattar du det inte negativt nog att 30.000 om året skjuts ihjäl ?? ... märkligt
du fantiserarganska mycket med det lilla svar jag gav, fantasi kan vara ´bra, men inte i det överflöd du har det.
frågan var bara ett jämförande att lägga ner debatten, inget annat.
och visste du att sverige är ett av de vapentätaste länderna i världen och kan nog jämföras med usa i detta, men här händer inte mycket med de LEGALA vapnen, här är mdet istället invandrare med insmugglade illegala vapen som beskjuter varandra, fortfaranade är det så att om någon bestämt sig för att döda, då använder denne det som finns tillgängligt, finns inte gevär används kniv osv osv.
en sak är säker, det skulle bli ungefär lika många mord UTAN skjutvapen som med,
men utan vapen kommer självfallet vådaskjutningar att minska.
men knivmorden, yxmorden, strypningar osv osv ökar, för som sagt, det är aldrig så att ett vapen övertala någon att mörda.