Sniperace 2011-05-13, 09:42
F.I.S.T skrev:Det var någon "smart snubbe" som jämförde Irak och Finlands vapeninnehav, men råkade glömma två faktorer, att Irak är en krigszon, och helt enkelt råkade glömma swjälva statistiken av mord/dödsskjutningar med skjutvapen.
Vidare så är det ett konstigt samhälle ni propagerar för, där folk ska ha skjutvapen till "eget försvar" .... Ja jag tror säkert att de allra flesta sker av människor som är inblandade i knarkaffärer och brottsliga ligor..... hur nu detta förbättrar bilden av USA som modell för "övriga världen" har jag svårt att se.
Undrar om det var Formis som skrev det eller vem det var, men givetvis är USAs samhällsstruktur oxå ett av de stora problemen som bidrar till våld och mord, eller de fakto är själva krutdurken.
Och i likhet med Usama Bin Ladin, så skiner Amerikanernas sätt igenom här.
Man anser att folk ska få bära licentierade vapen för att "skydda sig".
I Sverige har vi polis till detta... samt den viktigaste åtgärden; att innan alliansen kom till makten, försökte vi bygga ett samhälle som tog bort krutdurkarna, orättvisorna i samhället, utanförskapet som Alliansen odlar.
I USA har tom förslag kommit på att eleverna på skolor skall få bära vapen för att skydda sig..... pga av skolmassakrerna som varit ....
Hur sjuk är inte det då ??....
Och ni tror fortfarande på att mer skjutvapen resulterar i färre skjutningar ... mycket märkligt må jag säga.-...
.....
nu är det ju eg ingen som propagerar för att man ska ha dem för eget försvar, det är trots allt förbjudet at gå omkring med sådana utan giltigt skäl, man får ex inte ha med sitt vapen på stan, eller ens för en avstickare när man ska till eller från skjutbanan.
de tillåter inte att du kör borton snabbköpet för at handla kaffe ens, gör du det riskerar du licensen.
och det är inte de legala vapnen som är de som används, ta bort alla sådana, och de illegala som används i brott finns kvar i samma mängd, men SJÄLVFALLET skulle det bli färre mord med vapen om INGA fanns....
vad gäller mord med vapen så ligger sverige idg högt, mord gjorda av kriminella ligor bestående av vilka?
tror du det var en svenne som mördade en svenne i Malmö nu sist vid kallbadhuset?
tror du han använde ett legalt vapen?
som sagt, i stort sett allt sådant görs med insmugglade enhandsvapen och likaså insmugglade militära vapen...