Den rödgröna röran fortsätter på den inslagna vägen att bryta vallöften på löpande band. Nu är det återigen bensinskatten som föreslås höjas ännu mer trots alla löften om motsatsen.
Regeringen har hittills angett minst fyra olika skäl till att bensinskatten höjs. Trots att det absolut största regeringspartiet i valet lovade att den inte alls skulle höjas.
Vid årsskiftet kommer bensinskatten att höjas med 48 öre litern och skatten på diesel med 53 öre litern. Eftersom moms ska läggas på det blir skattehöjningen i praktiken knappt 60 öre för bensinen och 66 öre för dieseln.
Det beror på att det blandas in en mindre andel etanol i bensin och att den inte beskattas på samma sätt som bensin.
I våras sade regeringen att höjningen skulle bli något lägre än den nu kommer att bli. Då motiverades höjningen på två sätt.
Finansminister Magdalena Andersson (S) sade förmodligen sanningen. Hon sade att Socialdemokraterna regerar tillsammans med Miljöpartiet och i en koalition ”får man både ge och ta”. S, som är mer än fyra gånger så stort som MP, hade alltså blivit överkörda av de gröna i denna fråga. Förmodligen för att vinna en annan budgetstrid, oklart vilken.
Statsminister Stefan Löfven (S) anförde ett helt annat skäl. Priset på råolja hade halverats på knappt ett år. Alltså fanns utrymme för en skattehöjning utan att bilisternas plånböcker skulle belastas. Att priset på bensinen på macken däremot sjunkit mycket marginellt under samma period sade han inte.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21303053.ab
Regeringen har hittills angett minst fyra olika skäl till att bensinskatten höjs. Trots att det absolut största regeringspartiet i valet lovade att den inte alls skulle höjas.
Vid årsskiftet kommer bensinskatten att höjas med 48 öre litern och skatten på diesel med 53 öre litern. Eftersom moms ska läggas på det blir skattehöjningen i praktiken knappt 60 öre för bensinen och 66 öre för dieseln.
Det beror på att det blandas in en mindre andel etanol i bensin och att den inte beskattas på samma sätt som bensin.
I våras sade regeringen att höjningen skulle bli något lägre än den nu kommer att bli. Då motiverades höjningen på två sätt.
Finansminister Magdalena Andersson (S) sade förmodligen sanningen. Hon sade att Socialdemokraterna regerar tillsammans med Miljöpartiet och i en koalition ”får man både ge och ta”. S, som är mer än fyra gånger så stort som MP, hade alltså blivit överkörda av de gröna i denna fråga. Förmodligen för att vinna en annan budgetstrid, oklart vilken.
Statsminister Stefan Löfven (S) anförde ett helt annat skäl. Priset på råolja hade halverats på knappt ett år. Alltså fanns utrymme för en skattehöjning utan att bilisternas plånböcker skulle belastas. Att priset på bensinen på macken däremot sjunkit mycket marginellt under samma period sade han inte.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21303053.ab