Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
berralarzon
SilverSurfer
Sossar ee lata
x-medborgare
R.O.F.L
Corven
ericTheDog
Secrist
KickTheRasist
MartinLindgren
RedCloud
Redvictory
16 posters

    Öppet brev till Jan Björklund!

    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Redvictory 2010-05-25, 19:44

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article7185306.ab

    Hej Jan!

    Du vet inte vem jag är, men jag vet vem du är. Mitt namn är i alla fall Jesper Lindholm och jag fyller 20 i år. Förutom att plugga heltid på Stockholms universitet så jobbar jag deltid på McDonald’s (och jag trivs riktigt bra på just min restaurang)! Jag läste att du tycker att vi unga löntagare under 23 år ska få halverade löner för att få lägre ungdomsarbetslöshet. Jag visste redan sen tidigare att du och jag har helt olika syn på samhället men det överraskade mig att du inte alls ser situationen för oss unga löntagare på arbetsmarknaden.

    Brevet är mycket längre om ni vill läsa vidare!
    Detta förslag är en katastrof för våra ungdomar!
    Vad tror ni Jesper får för svar?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  RedCloud 2010-05-25, 19:50

    Vad tror ni Jesper får för svar?

    Nåt som innehåller "arbetslinjen".....
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  MartinLindgren 2010-05-25, 19:51

    Kanske att Mac Donalds tycker det är jättebra att dom kan anställa ungdomar för halv urusel lön!

    Dom ger ju ungdomarna utbildning och glädjen att få visa upp sig!
    Men knappast att kunderna får burgarna för halva priset?
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  KickTheRasist 2010-05-25, 19:55

    Redvictory skrev:http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article7185306.ab

    Hej Jan!

    Du vet inte vem jag är, men jag vet vem du är. Mitt namn är i alla fall Jesper Lindholm och jag fyller 20 i år. Förutom att plugga heltid på Stockholms universitet så jobbar jag deltid på McDonald’s (och jag trivs riktigt bra på just min restaurang)! Jag läste att du tycker att vi unga löntagare under 23 år ska få halverade löner för att få lägre ungdomsarbetslöshet. Jag visste redan sen tidigare att du och jag har helt olika syn på samhället men det överraskade mig att du inte alls ser situationen för oss unga löntagare på arbetsmarknaden.

    Brevet är mycket längre om ni vill läsa vidare!
    Detta förslag är en katastrof för våra ungdomar!
    Vad tror ni Jesper får för svar?



    Att han kanske inte får något svar alls , det är ju mera troligt tyvärr .
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Svar

    Inlägg  Secrist 2010-05-25, 22:04

    Nåt som innehåller "arbetslinjen".....

    Kanske något om att vi har kanske västvärldens högsta ungdomsarbetslöshet så en lägre ingångslön kanske kan bryta den trenden. En lägre lön och jobb borde väl vara bättre än inget jobb och socialbidrag/a-kassa. Eller?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Redvictory 2010-05-25, 22:12

    Secrist skrev:Nåt som innehåller "arbetslinjen".....

    Kanske något om att vi har kanske västvärldens högsta ungdomsarbetslöshet så en lägre ingångslön kanske kan bryta den trenden. En lägre lön och jobb borde väl vara bättre än inget jobb och socialbidrag/a-kassa. Eller?

    förklaringen till varför så många ungdomar röstar Rödgrönt!

    http://www.politikerbloggen.se/2010/04/02/29568/
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  ericTheDog 2010-05-25, 22:16

    Tror inte Björklund föreslagit halverade ungdomslöner. Rödgröna fantasier. Vill vi verkligen att dessa rödgröna idioter ska styra vårt land?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Corven 2010-05-25, 22:17

    Secrist skrev:Nåt som innehåller "arbetslinjen".....

    Kanske något om att vi har kanske västvärldens högsta ungdomsarbetslöshet så en lägre ingångslön kanske kan bryta den trenden. En lägre lön och jobb borde väl vara bättre än inget jobb och socialbidrag/a-kassa. Eller?

    McDonalds är en typisk ungdomsarbetsgivare. En stor majoritet av de anställda är under 25 år. På vilket sätt skulle en lägre lön ge fler jobb på McDonalds? Det behövs bara x antal personer för att utföra arbetsuppgifterna, som redan idag alltså utförs av ungdomar.....

    Däremot finns det säkert andra branscher där det kunde vara en möjlig väg in. Men McDonalds är väl det absolut sämsta exemplet på att lägre ingångslön skulle skapa fler jobb.... Dom enda som skulle tjäna något är McDonalds som får lägre lönekostnader för samma anställda. Och hur ska dom göra med de ungdomar som redan är anställda, ska man sänka deras löner?
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  R.O.F.L 2010-05-25, 22:18

    Hur ska högre arbetsgivaravgift för ungdomar få fler i jobb?

    Öppen fråga till Darth (V)ader.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Corven 2010-05-25, 22:19

    ericTheDog skrev:Tror inte Björklund föreslagit halverade ungdomslöner. Rödgröna fantasier. Vill vi verkligen att dessa rödgröna idioter ska styra vårt land?
    Aftonbladet
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-25, 22:20

    ericTheDog skrev:Tror inte Björklund föreslagit halverade ungdomslöner. Rödgröna fantasier. Vill vi verkligen att dessa rödgröna idioter ska styra vårt land?

    Jo visst fria fantasier...*ASG*

    Folkpartiets Jan Björklund vill att 19-åringar tjänar hälften av vad en vuxen gör
    Ungdomar under 23 ska ha rejält lägre lön än vuxna.

    Det är Folkpartiets Jan Björklunds lösning för att minska ungdomsarbetslösheten.

    – Är man 19 år så kanske man tjänar hälften av vad en vuxen person gör, sa han i SVT:s morgonsoffa i morse.

    Jan Björklund vill införa ett så kallat lärlingssystem enligt dansk och tysk modell för att få ner arbetslösheten bland ungdomar.



    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7177239.ab

    Missat nått ???
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty McD

    Inlägg  Secrist 2010-05-25, 22:25

    McDonalds är en typisk ungdomsarbetsgivare

    Fast nu kan man ju inte kalla McD för sveriges största arbetsgivare direkt. Dessutom så handlar det bara om en övergångsperiod för de yngre. Allt för att få in en fot i arbetslivet. Utan jobb, ingen erfarenhet. Utan erfarenhet, inget jobb. Moment 22 som är så svårt att bryta.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Redvictory 2010-05-25, 22:25

    x-medborgare skrev:
    ericTheDog skrev:Tror inte Björklund föreslagit halverade ungdomslöner. Rödgröna fantasier. Vill vi verkligen att dessa rödgröna idioter ska styra vårt land?

    Jo visst fria fantasier...*ASG*

    Folkpartiets Jan Björklund vill att 19-åringar tjänar hälften av vad en vuxen gör
    Ungdomar under 23 ska ha rejält lägre lön än vuxna.

    Det är Folkpartiets Jan Björklunds lösning för att minska ungdomsarbetslösheten.

    – Är man 19 år så kanske man tjänar hälften av vad en vuxen person gör, sa han i SVT:s morgonsoffa i morse.

    Jan Björklund vill införa ett så kallat lärlingssystem enligt dansk och tysk modell för att få ner arbetslösheten bland ungdomar.



    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7177239.ab

    Missat nått ???

    Hela Sverige har läst det! det talas om det på affärer på bensinstationer på skolgårdar på arbetsplatserna men anhängarna har missat det? Very Happy
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Nej det är ju bättre att vara utan jobb och leva på bidrag

    Inlägg  Sossar ee lata 2010-05-25, 22:44

    än att jobba med lägre lön, så tycker en äkta bidragssnyltare!!! Lägre ingångslöner ger mer jobb, vad är problemet? varför vill ni aldrig jobba?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-25, 22:45

    Sossar ee lata skrev:än att jobba med lägre lön, så tycker en äkta bidragssnyltare!!! Lägre ingångslöner ger mer jobb, vad är problemet? varför vill ni aldrig jobba?

    Very Happy Very Happy tiss tiss... Very Happy
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Redvictory 2010-05-25, 22:46

    Sossar ee lata skrev:än att jobba med lägre lön, så tycker en äkta bidragssnyltare!!! Lägre ingångslöner ger mer jobb, vad är problemet? varför vill ni aldrig jobba?

    Lägre skatter skulle också ge fler jobb men de uteblev! varför?
    Very Happy
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-25, 22:47

    Redvictory skrev:
    Sossar ee lata skrev:än att jobba med lägre lön, så tycker en äkta bidragssnyltare!!! Lägre ingångslöner ger mer jobb, vad är problemet? varför vill ni aldrig jobba?

    Lägre skatter skulle också ge fler jobb men de uteblev! varför?
    Very Happy

    Märkligt.... Cool Cool Cool
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Redvictory 2010-05-25, 22:50

    x-medborgare skrev:
    Redvictory skrev:
    Sossar ee lata skrev:än att jobba med lägre lön, så tycker en äkta bidragssnyltare!!! Lägre ingångslöner ger mer jobb, vad är problemet? varför vill ni aldrig jobba?

    Lägre skatter skulle också ge fler jobb men de uteblev! varför?
    Very Happy

    Märkligt.... Cool Cool Cool

    Hur kunde det gå så snett? Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Uteblivit?

    Inlägg  Secrist 2010-05-25, 22:59

    Lägre skatter skulle också ge fler jobb men de uteblev! varför?

    Och vad är det som säger att de uteblivit?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Redvictory 2010-05-25, 23:02

    Secrist skrev:Lägre skatter skulle också ge fler jobb men de uteblev! varför?

    Och vad är det som säger att de uteblivit?

    arbetslöshetssiffror för april månad, som var betydligt högre än väntat. I april var 483 000 personer, eller 9,8 procent av arbetskraften, arbetslösa enligt SCB. Det är en ökning med 80 000 personer jämfört med april i fjol. Säsongsrensat ligger arbetslösheten på 9,3 procent i april i år. Förändringen på månadsbasis visar att arbetslösheten ännu inte har toppat, i mars var arbetslösheten 8,8 procent, enligt säsongsrensade siffror.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Arbetslöshet

    Inlägg  Secrist 2010-05-25, 23:08

    arbetslöshetssiffror för april månad, som var betydligt högre än väntat. I april var 483 000 personer, eller 9,8 procent av arbetskraften, arbetslösa enligt SCB. Det är en ökning med 80 000 personer jämfört med april i fjol. Säsongsrensat ligger arbetslösheten på 9,3 procent i april i år. Förändringen på månadsbasis visar att arbetslösheten ännu inte har toppat, i mars var arbetslösheten 8,8 procent, enligt säsongsrensade siffror.

    Och vad är det som inte säger att utan stimulansåtgärder så hade arbetslösheten varit 11-12%? De måste ju finnas någon anledning till att de rödgröna väljer att behålla jobbskatteavdraget. För du inser väl att de gör det va? scratch
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Redvictory 2010-05-25, 23:12

    Secrist skrev:arbetslöshetssiffror för april månad, som var betydligt högre än väntat. I april var 483 000 personer, eller 9,8 procent av arbetskraften, arbetslösa enligt SCB. Det är en ökning med 80 000 personer jämfört med april i fjol. Säsongsrensat ligger arbetslösheten på 9,3 procent i april i år. Förändringen på månadsbasis visar att arbetslösheten ännu inte har toppat, i mars var arbetslösheten 8,8 procent, enligt säsongsrensade siffror.

    Och vad är det som inte säger att utan stimulansåtgärder så hade arbetslösheten varit 11-12%? De måste ju finnas någon anledning till att de rödgröna väljer att behålla jobbskatteavdraget. För du inser väl att de gör det va? scratch

    Bortförklaring efter bortförklaring! var är alla jobben som skulle komma vid skattesänkningarna? Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Fråga

    Inlägg  Secrist 2010-05-25, 23:16

    Bortförklaring efter bortförklaring! var är alla jobben som skulle komma vid skattesänkningarna?

    Jag märker att du i vanlig ordning duckar för frågor. Rolling Eyes
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-25, 23:20

    Secrist skrev:Bortförklaring efter bortförklaring! var är alla jobben som skulle komma vid skattesänkningarna?

    Jag märker att du i vanlig ordning duckar för frågor. Rolling Eyes

    Frågor hum sista raderna i ditt förra inlägg är ju bara en spekulation...Om inte om fans vore jag "kung" Very Happy Får mig att tänka på nån som hänger i en sytråd över en klippkant och hoppas tråden håller. Cool
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Corven 2010-05-25, 23:21

    Secrist skrev:McDonalds är en typisk ungdomsarbetsgivare

    Fast nu kan man ju inte kalla McD för sveriges största arbetsgivare direkt. Dessutom så handlar det bara om en övergångsperiod för de yngre. Allt för att få in en fot i arbetslivet. Utan jobb, ingen erfarenhet. Utan erfarenhet, inget jobb. Moment 22 som är så svårt att bryta.

    Nu handlade ju artikeln som denna tråd inleddes med om att han jobbade för McDonalds....

    Sponsored content


    Öppet brev till  Jan Björklund! Empty Sv: Öppet brev till Jan Björklund!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 23:47