formsvackan skrev:Jag har litet svårt att förstå hur skottlossningar i storstadsregionerna kan bero på somaliers låga utbildningsnivå, men säger du det så är det väl så. Är detta då ett ärende för migrationsverket, rättsväsendet eller skolverket ?Secrist skrev:formsvackan skrev:Är detta ett ärende för migrationsverket eller rättsväsendet ?Secrist skrev:Och du har naturligtvis tusentals exempel på detta, eller ?
Öh, skämtar du? Eftersom du uppenbarligen har levt under en sten på månen eller något den senaste tiden så kan jag hjälpa dig lite.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6004484
Exempel på havererad asylpolitik. När man tar emot långt fler människor än man har skuggan av en chans att ta hand om.
När Per Brinkemo ifrågasatta Aftobladets något märkliga statistik angående utbildningsnivån bland somalier så blev han rasiststämplad. Det är klimatet i Sverige idag.
Per Brinkemo, projektledare på Somalilands förening i Malmö, framställdes som främlingsfientlig av Aftonbladet efter att ha ifrågasatt höga siffror om somaliers läskunnighet – trots att det fanns anledning att tro att statistiken var missvisande.
Hösten 2012 publicerade Aftonbladets kultursida en artikel där skribenten Martin Aagård gick ut och kritiserade Sverigedemokraterna.
Sverigedemokraterna hade påstått att en stor del av somalierna var analfabeter.
Men Martin Aagård kunde lägga fram statistik från SCB som visade att 85 procent av somalierna hade för- eller eftergymnasial utbildning. Problemet med analfabetism kunde därför inte vara så stort.
Per Brinkemo, tidigare medarbetare på Uppdrag granskning och nu projektledare på Somalilands förening i Malmö, reagerade på Aagårds resonemang.
- Jag tyckte det var en förskönande bild. Man ska tala sanning och man ska förstå siffror rätt. Man kan inte vara så förblindad av sin politiska fiende, i det här fallet Sverigedemokraterna, att man inte handskas med statistik och verkligheten på ett korrekt sätt, säger Per Brinkemo.
http://www.svt.se/ug/ifragasatte-statistiken-pekades-ut-som-sd-sympatisor
Därför att det finns inga jobb längre till människor som inte har minst gymnasieutbildning eller specifika kunskaper som efterfrågas. Utan jobb så hamnar man i hopplöshet. Och exemplet med somalierna tog jag för det kartlades av tidningen GP för något år sedan. Ingen munter läsning. Arbetslöshet, missbruk, kriminalitet, bidragsfusk etc etc.