Sniperace skrev:redalert skrev:Sniperace skrev:redalert skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Tramadoltrollet skrev:att jesus fick plikta med livet var inte judisk lag, utan istället ROMERSK sådan
Alls icke. Under romerskt styre hade judarna kvar sitt råd som dömde ut straff.
Domen löd: "döms till döden" (alltså inte döms till korsfästelse). Korsfästning var
ett romerskt påfund som tillämpades överallt i imperiet på den tiden. Kaifas och
judarnas råd dömde alltså. När det kom till verkställighet så gjorde romarna som
de lärt sig: reste ett kors. Vakna upp! Du kan inte din Bibel. Varför är du då ändå
med och debatterar den.
Om du påstår dig veta så mycket, vet du då inte att jesu död var guds mening, det var meningen att han skulle dö för världens synder, och ge dem möjligheten till himlen osv.
I detta var det heller inte fel vad Judas gjorde, det gjordes ju just för att det skulle fullbordas.
Pontius Pilatus var Romare, och det var HAN som dömde, förvisso på rekommendation från Judarna, men som sagt, detta var meningen at det skulle ske, utan det skulle detv inte fullbordats till profetians ord
Det där att Jesus skulle dö för världens synder, du tror inte att det var en efterkonstruktion?
Nej, det följde profetiorna, och om jag förstått rätt även enligt judendomen, men judarna tror INTE att Jesus var Messias.
och jag tror inte alls på någon gud, men väl att jesus kan ha funnits som en vanlig människa med bra åsikter
Vi delar nog religös uppfattning, dock undrar jag om inte även profetierna är en efterkonstruktion?
Nej, profetiorna kom långt före jesu födelse, att det sedan kan vara konstruerat med att de uppfylldes kan vara en annan sak.
Hur kan du vara så säker på det, finns det bevis?