formsvackan 2014-06-29, 18:20
Sniperace skrev: formsvackan skrev: Sniperace skrev: formsvackan skrev: Sniperace skrev: formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Många pensionärer gnäller över "Pensionärsskatten" trots att skatten har sänkts kraftigt för alla pensionärer och det inte existerar någon "Pensionärsskatt".
Du har rätt i att det inte finns någon specifierad extra pensionärsskatt, men min skatt höjdes lik förbannat med 1825 kr/mån när jag tog ut samma bruttoinkomst som pension i.stf lön.
Självklart får du försöka agrumentera för att pensionärer inte betalar högre skatt än löntagare om du känner dig manad.
Nej den höjdes INTE däremot fick du inget jobbskatteavdrag.
Aha, så då menar du alltså att jobbskatteavdraget inte är en skattesänkning trots att högern påstår detta.
så då är det även skattesänkning pm man har jättelån och drar av räntorna?
Nej alla har samma skatt, men kan ha legala avdrag ocj på den summa som är kvat är skatten samma för alla.
Så då är frågan, ska avdragsrätten för resor räntor och allt annat bort så den verkligen blir samma?
Trots att jag själv inte anser att jobbskatteavdraget är en skattesänkning måste jag ändå säga emot dig. Jag anser inte att du ska jämföra avdrag för specificerade kostnader med ett generellt avdrag som beviljas alla som har en inkomst av tjänst och/eller kapital.
Tar man bort jobbskatteavdragen och använder dessa pengar till en höjning av grundavdraget kan man få kalla det skattesänkning, dessutom lika för alla.
Oavsett hur man vänder och vrider på begreppen kvarstår faktum att i Sverige betalar pensionärer idag högre skatt än löntagare. Du får gärna visa på ett enda land till i världen där samma förhållande råder.
inye högre men mer egtrrsom fe inte jobbar pch har detta avdrag inte mycket annorlunfa ön att de inte har bilavdrag osv.
Till saken hör att som pendopnär hsr man inye de kostnader som oftast hör ihop med dem som arbetar, jag lider inte av avundsjuka att jag inte har jobbskatteavdrag
Det har inte det minsta med avundsjuka att göra. De kostnader som du förknippar med arbetet täcks till stor del upp av just specifika avdrag för dessa och ska väl då inte kompenseras ytterligare en gång.
Ditt argumentet har alltså ingen som helst bäring. Faktum är att jobbskatteavdragen missgynnar de svagaste grupperna i samhället, pensionärer, arbetslösa, sjuka etc. samtidigt som det gynnar de mest bemedlade mest. Ett ytterst kontraproduktivt upplägg i en konsumtionsdriven ekonomi.
Behåll "skattesänkningen" men fördela den lika för alla genom en höjning av grundavdraget istället. Dagens konstruktion är inget annat än en ideologisk tankevurpa där avsikten är att jaga litet fart på latoxarna i samhället, något som också drabbar dem som redan har uppfyllt sin "arbetsplikt"
Samhällets bidrag ska riktas till de mest behövande, inte som i högerns värld till de rikaste först. Du får gärna förklara varför du anser att våra skattepengar ska användas till att gynna rika framför fattiga om du vill. Övertron på trickle down ekonomin är enbart ett ideologiskt vansinne och inget annat, så något sådant kan du bespara oss.