Daoren kan inte hitta ett enda fel med RUT.
+6
RedMentalCase
F.I.S.T
redalert
Sossar ee lata
Dao
Secrist
10 posters
Äldre väljer RUT
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 77
Sv: Äldre väljer RUT
Dåren gör skäl för namnet!ericTheDog skrev:Daoren kan inte hitta ett enda fel med RUT.
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 78
Varför skulle en myndighet som enbart ägnar sig åt dessa frågor inte vara en utmärkt källa till information?Dao skrev:Hur kan skatteverket vara en bra källa för ett sådant påstående?Secrist skrev:Inte mindre trovärdigt än din länks påstående om svart arbetskraft som inte stämmer överens med vad skatteverket säger.Dao skrev:Vad jag tycker om den ser du i inlägg 70 ovan.Secrist skrev:Så den stämmer då? Trots att den säger precis tvärtemot vad din länk påstår.Dao skrev:Det skrev jag inte att den var!Secrist skrev:Varför skulle den vara fel menar du?Dao skrev:Vad bra att du "källkritiskt" hittade "rätt information"!Secrist skrev:Här är en betydligt mer positiv utvärdering.
http://www.foretagarna.se/PageFiles/12973/Tv%C3%A5%20%C3%A5r%20med%20ROT%20och%20RUTuppdaterad.pdf
Utan mer en liten spark mot din form av "källkritik"!
Nej - de valde att ignorera problemen! Mycket trovärdigt!
Senast ändrad av Secrist den 2013-11-03, 22:11, ändrad totalt 1 gång
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 79
Om vilka som INTE betalar skatt?Secrist skrev:Varför skulle en myndighet som enbart ägnar sig åt dessa frågor vara en utmärkt källa till information?Dao skrev:Hur kan skatteverket vara en bra källa för ett sådant påstående?Secrist skrev:Inte mindre trovärdigt än din länks påstående om svart arbetskraft som inte stämmer överens med vad skatteverket säger.Dao skrev:Vad jag tycker om den ser du i inlägg 70 ovan.Secrist skrev:Så den stämmer då? Trots att den säger precis tvärtemot vad din länk påstår.Dao skrev:Det skrev jag inte att den var!Secrist skrev:Varför skulle den vara fel menar du?Dao skrev:Vad bra att du "källkritiskt" hittade "rätt information"!Secrist skrev:Här är en betydligt mer positiv utvärdering.
http://www.foretagarna.se/PageFiles/12973/Tv%C3%A5%20%C3%A5r%20med%20ROT%20och%20RUTuppdaterad.pdf
Hur som helst är deras information OCKSÅ viktig...
- Inlägg 80
Och deras info säger att den svarta sektorn har en beräknad minskning på 10 %.Dao skrev:Om vilka som INTE betalar skatt?Secrist skrev:Varför skulle en myndighet som enbart ägnar sig åt dessa frågor vara en utmärkt källa till information?Dao skrev:Hur kan skatteverket vara en bra källa för ett sådant påstående?Secrist skrev:Inte mindre trovärdigt än din länks påstående om svart arbetskraft som inte stämmer överens med vad skatteverket säger.Dao skrev:Vad jag tycker om den ser du i inlägg 70 ovan.Secrist skrev:Så den stämmer då? Trots att den säger precis tvärtemot vad din länk påstår.Dao skrev:Det skrev jag inte att den var!Secrist skrev:Varför skulle den vara fel menar du?Dao skrev:Vad bra att du "källkritiskt" hittade "rätt information"!Secrist skrev:Här är en betydligt mer positiv utvärdering.
- Inlägg 81
Påminner om den siffra som min länk gav. Det var ju knappast en stor skillnad. Märk väl att det är en s.k. "kvalificerad" gissning. Och din länk gav nästan samma gissning som min länk. Enda skillnaden var att din länk var några som ignorerade företeelser som VEM som använder sig av RUT, eller om deltidsanställningar och obekväm arbetstid. Inte heller analyserar de nedgången i hemtjänsten under samma tid.Secrist skrev:Och deras info säger att den svarta sektorn har en beräknad minskning på 10 %.Dao skrev:Om vilka som INTE betalar skatt?Secrist skrev:Varför skulle en myndighet som enbart ägnar sig åt dessa frågor vara en utmärkt källa till information?Dao skrev:Hur kan skatteverket vara en bra källa för ett sådant påstående?Secrist skrev:Inte mindre trovärdigt än din länks påstående om svart arbetskraft som inte stämmer överens med vad skatteverket säger.Dao skrev:Vad jag tycker om den ser du i inlägg 70 ovan.Secrist skrev:Så den stämmer då? Trots att den säger precis tvärtemot vad din länk påstår.Dao skrev:Det skrev jag inte att den var!Secrist skrev:Varför skulle den vara fel menar du?Dao skrev:Vad bra att du "källkritiskt" hittade "rätt information"!Secrist skrev:Här är en betydligt mer positiv utvärdering.
Det finns faktiskt inte mycket som visar att RUT gett mer jobb, än om man satsat lika mycket pengar statligt på att fylla de tomma platserna på sjukhusen, äldreomsorgen, skolan och inte minst hemtjänsten.
Så jag tackar dig för din länk. Den förstärker det jag har visat!
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 82
Ja, den svarta delen kan nog inte direkt konkurrera med halverat pris från företag som kör det vitt.Secrist skrev:Och deras info säger att den svarta sektorn har en beräknad minskning på 10 %.Dao skrev:Om vilka som INTE betalar skatt?Secrist skrev:Varför skulle en myndighet som enbart ägnar sig åt dessa frågor vara en utmärkt källa till information?Dao skrev:Hur kan skatteverket vara en bra källa för ett sådant påstående?Secrist skrev:Inte mindre trovärdigt än din länks påstående om svart arbetskraft som inte stämmer överens med vad skatteverket säger.Dao skrev:Vad jag tycker om den ser du i inlägg 70 ovan.Secrist skrev:Så den stämmer då? Trots att den säger precis tvärtemot vad din länk påstår.Dao skrev:Det skrev jag inte att den var!Secrist skrev:Varför skulle den vara fel menar du?Dao skrev:Vad bra att du "källkritiskt" hittade "rätt information"!Secrist skrev:Här är en betydligt mer positiv utvärdering.
med andra ord vill ruts motståndare GYNNA svartarbetet eftersom om rut försvinner så kommer många istället utnyttja svartjobbare, eller också inte få städningen gjord
- Inlägg 83
Industrin behöver ingenjörer. Om vi slopar RUT och ser till att industrin anställer dessa människor som produktutvecklare och systemutvecklare istället Vad tror du om det?Dao skrev:Påminner om den siffra som min länk gav. Det var ju knappast en stor skillnad. Märk väl att det är en s.k. "kvalificerad" gissning. Och din länk gav nästan samma gissning som min länk. Enda skillnaden var att din länk var några som ignorerade företeelser som VEM som använder sig av RUT, eller om deltidsanställningar och obekväm arbetstid. Inte heller analyserar de nedgången i hemtjänsten under samma tid.Secrist skrev:Och deras info säger att den svarta sektorn har en beräknad minskning på 10 %.Dao skrev:Om vilka som INTE betalar skatt?Secrist skrev:Varför skulle en myndighet som enbart ägnar sig åt dessa frågor vara en utmärkt källa till information?Dao skrev:Hur kan skatteverket vara en bra källa för ett sådant påstående?Secrist skrev:Inte mindre trovärdigt än din länks påstående om svart arbetskraft som inte stämmer överens med vad skatteverket säger.Dao skrev:Vad jag tycker om den ser du i inlägg 70 ovan.Secrist skrev:Så den stämmer då? Trots att den säger precis tvärtemot vad din länk påstår.Dao skrev:Det skrev jag inte att den var!Secrist skrev:Varför skulle den vara fel menar du?Dao skrev:Vad bra att du "källkritiskt" hittade "rätt information"!Secrist skrev:Här är en betydligt mer positiv utvärdering.
Det finns faktiskt inte mycket som visar att RUT gett mer jobb, än om man satsat lika mycket pengar statligt på att fylla de tomma platserna på sjukhusen, äldreomsorgen, skolan och inte minst hemtjänsten.
Så jag tackar dig för din länk. Den förstärker det jag har visat!
Lite mer inlägg i debatten.
RUT-avdragets existens är omdebatterad.
Men många städföretag uppger att avdraget inneburit ett riktigt lyft.
– Utan det skulle vi nog få sparka folk, säger Jens Pedersen på Maid Hemservice.
På Maid Hemservice i Gävle jobbar i dag sju personer. Företaget har funnits i stan sedan förra året och har en profil som riktats mot privatkunder.
– Vi har många pensionärer och folk som inte är höginkomsttagare bland våra kunder, säger verksamhetschef Jens Pedersen.
Majoriteten av kunderna finns bland folk som är födda i slutet av 60-talet och början av 70-talet, ofta rör det sig om barnfamiljer. Jens Pedersen befarar att många kunder försvinner om RUT-avdraget tas bort
http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1916557-stadforetag-hyllar-rut
- Inlägg 84
Så du menar att RUT skapat ett ökat beroende av svart arbetskraft?Sniperace skrev:Ja, den svarta delen kan nog inte direkt konkurrera med halverat pris från företag som kör det vitt.
med andra ord vill ruts motståndare GYNNA svartarbetet eftersom om rut försvinner så kommer många istället utnyttja svartjobbare, eller också inte få städningen gjord
Du känner till hemtjänsten, va? De som har behov FÅR hjälp, även om det även där behövs reformer...
- Inlägg 85
Ja, de som får bidragen gillar garanterat arrogansens bidragslinje!Secrist skrev:Industrin behöver ingenjörer. Om vi slopar RUT och ser till att industrin anställer dessa människor som produktutvecklare och systemutvecklare istället Vad tror du om det?
– Utan det skulle vi nog få sparka folk, säger Jens Pedersen på Maid Hemservice.
På Maid Hemservice i Gävle jobbar i dag sju personer. Företaget har funnits i stan sedan förra året och har en profil som riktats mot privatkunder.
– Vi har många pensionärer och folk som inte är höginkomsttagare bland våra kunder, säger verksamhetschef Jens Pedersen.
Majoriteten av kunderna finns bland folk som är födda i slutet av 60-talet och början av 70-talet, ofta rör det sig om barnfamiljer. Jens Pedersen befarar att många kunder försvinner om RUT-avdraget tas bort
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 86
Daoren är så trög att klockorna stannar.
Behovet av att anlita arbetskraft har definitivt ökat. Med eller utan RUT. Tar man bort RUT slår man ihjäl tiotusentals vita jobb. En del av dem blir då svarta, medan andra försvinner helt.
Ska det vara så j-a svårt för vänstermupparna att begripa konsekvensen av de tokhöga skatter de förespråkar. Den som ska anlita arbetskraft med privata pengar måste först betala 70% skatt själv (inklusive soc. avgifter). Sen måste denne dessutom betala arbetarens skatter och soc. avgift. OVanpå detta kommer momsen.
Totalt ca 93% skatt. Förstår vänstermuppen problemet?
Behovet av att anlita arbetskraft har definitivt ökat. Med eller utan RUT. Tar man bort RUT slår man ihjäl tiotusentals vita jobb. En del av dem blir då svarta, medan andra försvinner helt.
Ska det vara så j-a svårt för vänstermupparna att begripa konsekvensen av de tokhöga skatter de förespråkar. Den som ska anlita arbetskraft med privata pengar måste först betala 70% skatt själv (inklusive soc. avgifter). Sen måste denne dessutom betala arbetarens skatter och soc. avgift. OVanpå detta kommer momsen.
- Inlägg 87
I vilket fall så kommer RUT att vara kvar. Så det är lika bra att du lär dig leva med det och satsa dina krig på annat håll. Sorry.Dao skrev:Ja, de som får bidragen gillar garanterat arrogansens bidragslinje!Secrist skrev:Industrin behöver ingenjörer. Om vi slopar RUT och ser till att industrin anställer dessa människor som produktutvecklare och systemutvecklare istället Vad tror du om det?
Miljöpartiet vill utöka RUT-avdraget. Hur känns det?
- Inlägg 88
Dao har någon märklig åsikt om att om städföretagen säger upp folk så kan dessa anställas som sjuksköterskor istället. Blir ju intressant att få vård på det sjukhuset.ericTheDog skrev:Daoren är så trög att klockorna stannar.
- Inlägg 89
Vilket jag inte påstod, men what the hell - det har du ju aldrig brytt dig om tidigare vad JAG tycker...Secrist skrev:Dao har någon märklig åsikt om att om städföretagen säger upp folk så kan dessa anställas som sjuksköterskor istället. Blir ju intressant att få vård på det sjukhuset.ericTheDog skrev:Daoren är så trög att klockorna stannar.
- Inlägg 90
Inte? Du babblar ju hela tiden om skolan och vården.Dao skrev:Vilket jag inte påstod, men what the hell - det har du ju aldrig brytt dig om tidigare vad JAG tycker...Secrist skrev:Dao har någon märklig åsikt om att om städföretagen säger upp folk så kan dessa anställas som sjuksköterskor istället. Blir ju intressant att få vård på det sjukhuset.ericTheDog skrev:Daoren är så trög att klockorna stannar.
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 91
Men nu gör INTE hemtjänsten allt städarbete som rut ger skattelättnader för, trodde du det?Dao skrev:Så du menar att RUT skapat ett ökat beroende av svart arbetskraft?Sniperace skrev:Ja, den svarta delen kan nog inte direkt konkurrera med halverat pris från företag som kör det vitt.
Du känner till hemtjänsten, va? De som har behov FÅR hjälp, även om det även där behövs reformer...
ett exempel är att Hemtjänsten FÅR INTE PUTSA FÖNSTER och mycket annat, det de hjälper till med är ex duschning hårtvätt, personlig hygien, sätta in och ta ut mat ur kylskåp, ch smärre dammsugning eller liknande aldrig en grundlig städning, hemtjänsten ärt helt enkelt INTE STÄDPERSONAL, detta är inte deras huvuduppgift.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CF4QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.vadstena.se%2Fupload%2FSocialf%25C3%25B6rvaltningen%2FBroschyr%2520om%2520hemtj%25C3%25A4nst.pdf&ei=67F2UvjABMbi4QTJ7oG4Aw&usg=AFQjCNGBIPlcpJh4mly_I7r-X2zCfr2pxA
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 92
Secrist skrev:Ett exempel ur verkligheten istället för din egentillverkade kommunistpropaganda.F.I.S.T skrev:så nu förvandlades "allt fler" till "massor" .... du begår brutala övergrepp både på språk , sanning och rättvisa återkommande utan att skämmasSecrist skrev:Med andra ord så har vi massvis av stenrika pensionärer i Sverige? Så bra!F.I.S.T skrev:det finns rika pensionärer oxå ... glömde du visst ?Secrist skrev:Idag kan vi läsa att allt fler pensionärer väljer RUT istället för Hemtjänstens städning. Till vänsterns stora irritation kan man tänka eftersom de jobbar hårt att sprida myten att det bara är stenrika människor på Östermalm som använder det.
Rut är guld värt för en ensam pensionär.
En gång varannan vecka kommer Åsa Larsson, Maid hemservice, till Ulla Myhr och städar.
- Tack vare rut-avdraget kan jag unna mig det här och om det dessutom bidrar till att skapa arbetstillfällen så är det väl bra, säger Ulla Myhr.
Ulla Myhr, 76, bor ensam i lägenheten i centrala Luleå sedan maken Erik avled 2003. Två timmar varannan vecka städar Åsa Larsson hennes lägenhet
Rut-reformen har kritiserats för att vara en lyx-reform som bara gynnar höginkomsttagare och för att låsa unga kvinnor i lågavlönade och traditionella kvinnliga jobb.
Ulla Myhr berättar att utan rut-avdraget skulle hon inte anlita städhjälp.
- Det är väl snarare så att om inte rut-avdraget fanns så är det bara höginkomsttagare som kan anlita städhjälp. Jag har gjort mig av med bilen och valt att unna mig det här i stället.
- Genom rut-tjänster kanske många äldre kan bo kvar i sina hem längre i stället för att tvingas flytta till resurskrävande äldreboenden.
- Det måste ju vara både samhällsekonomiskt lönsamt och bra för många äldres livskvalitet. Om det dessutom bidrar till att skapa arbetstillfällen för unga människor så är det väl bra, säger Ulla Myhr.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5950926
Först förvandlades "allt fler" till "massor"... och nu tar secrist upp ETT exempel som tydligen skulle vara bevisande för att "massor" av fattiga pensionärer utnyttjar RUT... och inte medföljer heller något bevis på vad tanten i fråga tjänar.
Skattesubventionen RUT utnyttjas främst av höginkomsttagare, varför i hela friden Secrist väljer att mörka detta är för varje humanist mycket tragiskt ...
Om denna typ av subventioner ska förekomma så är det ENBART till personer som inte har råd själva samt är fysiskt inkapabla att städa själva.... eljest kan som nu förekomma att fattiga subventionerar rikas städning ... något som med den vetskapen Secrist tycks sova gott om nätterna
- Inlägg 93
Regelverket för hemtjänsten ändras hela tiden! Får de lön därefter så kan de nog städa också!Sniperace skrev:Men nu gör INTE hemtjänsten allt städarbete som rut ger skattelättnader för, trodde du det?
ett exempel är att Hemtjänsten FÅR INTE PUTSA FÖNSTER och mycket annat, det de hjälper till med är ex duschning hårtvätt, personlig hygien, sätta in och ta ut mat ur kylskåp, ch smärre dammsugning eller liknande aldrig en grundlig städning, hemtjänsten ärt helt enkelt INTE STÄDPERSONAL, detta är inte deras huvuduppgift.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CF4QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.vadstena.se%2Fupload%2FSocialf%25C3%25B6rvaltningen%2FBroschyr%2520om%2520hemtj%25C3%25A4nst.pdf&ei=67F2UvjABMbi4QTJ7oG4Aw&usg=AFQjCNGBIPlcpJh4mly_I7r-X2zCfr2pxA
- Inlägg 94
Har bara en sak att säga. Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill ha kvar RUT. Gilla läget. De enda som är emot är Vänsterpartiet men de säger ju nej till allt så deras åsikt är det ändå ingen som bryr sig om.F.I.S.T skrev:Secrist skrev:Ett exempel ur verkligheten istället för din egentillverkade kommunistpropaganda.F.I.S.T skrev:så nu förvandlades "allt fler" till "massor" .... du begår brutala övergrepp både på språk , sanning och rättvisa återkommande utan att skämmasSecrist skrev:Med andra ord så har vi massvis av stenrika pensionärer i Sverige? Så bra!F.I.S.T skrev:det finns rika pensionärer oxå ... glömde du visst ?Secrist skrev:Idag kan vi läsa att allt fler pensionärer väljer RUT istället för Hemtjänstens städning. Till vänsterns stora irritation kan man tänka eftersom de jobbar hårt att sprida myten att det bara är stenrika människor på Östermalm som använder det.
Rut är guld värt för en ensam pensionär.
En gång varannan vecka kommer Åsa Larsson, Maid hemservice, till Ulla Myhr och städar.
- Tack vare rut-avdraget kan jag unna mig det här och om det dessutom bidrar till att skapa arbetstillfällen så är det väl bra, säger Ulla Myhr.
Ulla Myhr, 76, bor ensam i lägenheten i centrala Luleå sedan maken Erik avled 2003. Två timmar varannan vecka städar Åsa Larsson hennes lägenhet
Rut-reformen har kritiserats för att vara en lyx-reform som bara gynnar höginkomsttagare och för att låsa unga kvinnor i lågavlönade och traditionella kvinnliga jobb.
Ulla Myhr berättar att utan rut-avdraget skulle hon inte anlita städhjälp.
- Det är väl snarare så att om inte rut-avdraget fanns så är det bara höginkomsttagare som kan anlita städhjälp. Jag har gjort mig av med bilen och valt att unna mig det här i stället.
- Genom rut-tjänster kanske många äldre kan bo kvar i sina hem längre i stället för att tvingas flytta till resurskrävande äldreboenden.
- Det måste ju vara både samhällsekonomiskt lönsamt och bra för många äldres livskvalitet. Om det dessutom bidrar till att skapa arbetstillfällen för unga människor så är det väl bra, säger Ulla Myhr.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5950926
Först förvandlades "allt fler" till "massor"... och nu tar secrist upp ETT exempel som tydligen skulle vara bevisande för att "massor" av fattiga pensionärer utnyttjar RUT... och inte medföljer heller något bevis på vad tanten i fråga tjänar.
Skattesubventionen RUT utnyttjas främst av höginkomsttagare, varför i hela friden Secrist väljer att mörka detta är för varje humanist mycket tragiskt ...
Om denna typ av subventioner ska förekomma så är det ENBART till personer som inte har råd själva samt är fysiskt inkapabla att städa själva.... eljest kan som nu förekomma att fattiga subventionerar rikas städning ... något som med den vetskapen Secrist tycks sova gott om nätterna
- Inlägg 95
Hoppas de åtminstone gör om den, så den blir lite mer... rättvis..!Secrist skrev:Har bara en sak att säga. Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill ha kvar RUT. Gilla läget. De enda som är emot är Vänsterpartiet men de säger ju nej till allt så deras åsikt är det ändå ingen som bryr sig om.
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 96
egen undersökning igen ?Secrist skrev: men de säger ju nej till allt
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 97
F.I.S.T skrev:egen undersökning igen ?Secrist skrev: men de säger ju nej till allt
Det är väl snarare vad många arbetare upplever.
När sade senast vänstern JA till något bra? Det enda de jobbar för är ju fler och högre skatter.
- Inlägg 98
Det är "källkritik" á la Secrist: De säger nej till allt han säger ja till, därför är de "dumma"!F.I.S.T skrev:egen undersökning igen ?Secrist skrev: men de säger ju nej till allt
- Inlägg 99
Så du vill öka bidragsdelen nu? Det var ju dåligt innan. Blev RUT bättre nu när du insåg att 2/3 av de rödgröna stödjer RUT?Dao skrev:Hoppas de åtminstone gör om den, så den blir lite mer... rättvis..!Secrist skrev:Har bara en sak att säga. Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill ha kvar RUT. Gilla läget. De enda som är emot är Vänsterpartiet men de säger ju nej till allt så deras åsikt är det ändå ingen som bryr sig om.
- Inlägg 100
De som framförallt tycker V är "dumma" är de två andra i de rödgröna.Dao skrev:Det är "källkritik" á la Secrist: De säger nej till allt han säger ja till, därför är de "dumma"!F.I.S.T skrev:egen undersökning igen ?Secrist skrev: men de säger ju nej till allt