Jag håller med Svackan här.formsvackan skrev:"Problemet" är att om du har ett bostadslån har du redan lånat dina egna pensionsavsättningar till detta, men via banken som kräver dig på den ränta du istället vill betala dig själv.ericTheDog skrev:Vad skulle t.ex problemet vara med att belåna sitt eget pensionskonto? Det vore ju bara ett enkelt sätt att öka individens frihet och därmed minska bankens inflytande i motsvarande drag. Du medger ju själv att våra pensionskonton belånas oavsett, så vem är egentligen förvirrad? Förutom foliet då?
Vem av oss som kan tänkas vara en aning förvirrad kan säkerligen diskuteras.
+9
RedMentalCase
DirtyDog
ericTheDog
Infra
formsvackan
Sniperace
Dao
R.O.F.L
F.I.S.T
13 posters
etd är en skit
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 61
Sv: etd är en skit
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 62
lolInfra skrev:Jag håller med Svackan här.formsvackan skrev:"Problemet" är att om du har ett bostadslån har du redan lånat dina egna pensionsavsättningar till detta, men via banken som kräver dig på den ränta du istället vill betala dig själv.ericTheDog skrev:Vad skulle t.ex problemet vara med att belåna sitt eget pensionskonto? Det vore ju bara ett enkelt sätt att öka individens frihet och därmed minska bankens inflytande i motsvarande drag. Du medger ju själv att våra pensionskonton belånas oavsett, så vem är egentligen förvirrad? Förutom foliet då?
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 63
Så du håller också med. Så braRedMentalCase skrev:lolInfra skrev:Jag håller med Svackan här.formsvackan skrev:"Problemet" är att om du har ett bostadslån har du redan lånat dina egna pensionsavsättningar till detta, men via banken som kräver dig på den ränta du istället vill betala dig själv.ericTheDog skrev:Vad skulle t.ex problemet vara med att belåna sitt eget pensionskonto? Det vore ju bara ett enkelt sätt att öka individens frihet och därmed minska bankens inflytande i motsvarande drag. Du medger ju själv att våra pensionskonton belånas oavsett, så vem är egentligen förvirrad? Förutom foliet då?
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 64
Infra skrev:Jag håller med Svackan här.formsvackan skrev:"Problemet" är att om du har ett bostadslån har du redan lånat dina egna pensionsavsättningar till detta, men via banken som kräver dig på den ränta du istället vill betala dig själv.ericTheDog skrev:Vad skulle t.ex problemet vara med att belåna sitt eget pensionskonto? Det vore ju bara ett enkelt sätt att öka individens frihet och därmed minska bankens inflytande i motsvarande drag. Du medger ju själv att våra pensionskonton belånas oavsett, så vem är egentligen förvirrad? Förutom foliet då?
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 65
RedMentalCase skrev:lolInfra skrev:Jag håller med Svackan här.formsvackan skrev:"Problemet" är att om du har ett bostadslån har du redan lånat dina egna pensionsavsättningar till detta, men via banken som kräver dig på den ränta du istället vill betala dig själv.ericTheDog skrev:Vad skulle t.ex problemet vara med att belåna sitt eget pensionskonto? Det vore ju bara ett enkelt sätt att öka individens frihet och därmed minska bankens inflytande i motsvarande drag. Du medger ju själv att våra pensionskonton belånas oavsett, så vem är egentligen förvirrad? Förutom foliet då?
Jo nog skulle det vara en aning förvånande om foliets knähund inte höll med sin herre.
- Inlägg 66
formsvackan skrev:"Problemet" är att om du har ett bostadslån har du redan lånat dina egna pensionsavsättningar till detta, men via banken som kräver dig på den ränta du istället vill betala dig själv.ericTheDog skrev:Vad skulle t.ex problemet vara med att belåna sitt eget pensionskonto? Det vore ju bara ett enkelt sätt att öka individens frihet och därmed minska bankens inflytande i motsvarande drag. Du medger ju själv att våra pensionskonton belånas oavsett, så vem är egentligen förvirrad? Förutom foliet då?
Förstår att det är lite komplicerat för ett folie som tror att Kuba har demokratiska val, men men...
Du förstår, om jag belånar mitt pensionskonto istället för att låna från banken så skulle det ena lånet ersätta det andra och ditt "problem" är inget problem längre.
Sen ser inte jag det konstiga i att om jag belånar mitt eget pensionskonto så blir det just pensionskontot som tar emot räntan jag betalar. Du verkar vara den enda på forumet som inte begriper detta enkla.
- Inlägg 67
"Problemet" är bara det att dina pensionsavsättningar redan är utlånade, vanligtvis mot en bostadsobligation som säkerhet. Om du nu har ett bostadslån har du också redan lånat av pensionsavsättningarna. Du har lånat av banken med din bostad som säkerhet. Denna pant har banken sedan pantsatt i sin tur genom att ge ut en bostadsobligation och med denna som säkerhet lånat pengar från pensionsfonderna. Du kan kanske säga att du idag lånar pengarna av dig själv och samtidigt pantsätter din bostad två gånger, samt dessutom får nöjet att betala banken ränta på lånetericTheDog skrev:Du förstår, om jag belånar mitt pensionskonto istället för att låna från banken så skulle det ena lånet ersätta det andra och ditt "problem" är inget problem längre.
Vill du slippa ha banken som "mellanhand" kommer du att mötas av illvilliga bankirer som garanterat vill ha dessa bostadsobligationer för sig själva. Hur illa det skulle gå om de inte fick detta kan du läsa om här.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article596746.ece
Sverige var bara timmar från en finansiell härdsmälta i september förra året. Den gigantiska marknaden för bostadsobligationer hade slutat fungera.
- Inlägg 68
Foliet har idiotförklarat mig typ 100 gånger och påstår nu att jag haft rätt hela tiden.
GAPSKRATT!!!
Vidare är det väl självklart att de mellanhänder som tjänar stora pengar på just ingenting blir lite arga när denna möjlighet försvinner. Jag brukar kalla de som bejakar gammalmodiga ineffektiva system för bakåtsträvare.
GAPSKRATT!!!
Vidare är det väl självklart att de mellanhänder som tjänar stora pengar på just ingenting blir lite arga när denna möjlighet försvinner. Jag brukar kalla de som bejakar gammalmodiga ineffektiva system för bakåtsträvare.
- Inlägg 69
Så förbannat litet begrep duericTheDog skrev:Foliet har idiotförklarat mig typ 100 gånger och påstår nu att jag haft rätt hela tiden.
GAPSKRATT!!!
Sverige var bara timmar från en finansiell härdsmälta i september förra året. Den gigantiska marknaden för bostadsobligationer hade slutat fungera.
Denna "gigantiska marknad" som verkligen är systemkritisk vill du radera ut på ditt eget lilla sätt. Fortsättningsvis ska du kanske inte anklaga mig för att vara överdivet kritisk till banksystemet. Du vill ju för fan ta död på hela skiten i en enda smäll
- Inlägg 70
Du verkar till varje pris vilja bevara det gamla.formsvackan skrev:Så förbannat litet begrep duericTheDog skrev:Foliet har idiotförklarat mig typ 100 gånger och påstår nu att jag haft rätt hela tiden.
GAPSKRATT!!!
Denna "gigantiska marknad" som verkligen är systemkritisk vill du radera ut på ditt eget lilla sätt. Fortsättningsvis ska du kanske inte anklaga mig för att vara överdivet kritisk till banksystemet. Du vill ju för fan ta död på hela skiten i en enda smäll
Den "gigantiska marknaden" finns ju självfallet kvar efter en reform. Det bara fungerar på ett annat - lite effektivare - sätt. Banksystemet av idag tar ut för höga marginaler. Konkurrensen är satt ur spel. Det ser man på deras osunt höga vinstmarginaler.
- Inlägg 71
Oj då, får du inte in en träff från ena hållet, byter du bara sida och försöker från det andraericTheDog skrev:Du verkar till varje pris vilja bevara det gamla.
Hur i hela fridens namn har du tänkt dig att kunna reformera "den gigantiska marknaden för bostadsobligationer" för att själv kunna konkurrera med bankerna om dina pensionspengar ? Är du medveten om vilken attack mot banksystemet du egentligen förbereder ?ericTheDog skrev:Den "gigantiska marknaden" finns ju självfallet kvar efter en reform. Det bara fungerar på ett annat - lite effektivare - sätt. Banksystemet av idag tar ut för höga marginaler. Konkurrensen är satt ur spel. Det ser man på deras osunt höga vinstmarginaler.
Undrar om RMC börjar kalla dig sektkommunist, stalinist eller bara sinnessjuk ......
RedclownIII- Antal inlägg : 2772
- Inlägg 72
Ja kunde man inte ge sig den på att finna den degenererade slasktratten formsvackan i denna slakstråd?formsvackan skrev:Oj då, får du inte in en träff från ena hållet, byter du bara sida och försöker från det andraericTheDog skrev:Du verkar till varje pris vilja bevara det gamla.Hur i hela fridens namn har du tänkt dig att kunna reformera "den gigantiska marknaden för bostadsobligationer" för att själv kunna konkurrera med bankerna om dina pensionspengar ? Är du medveten om vilken attack mot banksystemet du egentligen förbereder ?ericTheDog skrev:Den "gigantiska marknaden" finns ju självfallet kvar efter en reform. Det bara fungerar på ett annat - lite effektivare - sätt. Banksystemet av idag tar ut för höga marginaler. Konkurrensen är satt ur spel. Det ser man på deras osunt höga vinstmarginaler.
Undrar om RMC börjar kalla dig sektkommunist, stalinist eller bara sinnessjuk ......
- Inlägg 73
formsvackan skrev:Oj då, får du inte in en träff från ena hållet, byter du bara sida och försöker från det andraericTheDog skrev:Du verkar till varje pris vilja bevara det gamla.Hur i hela fridens namn har du tänkt dig att kunna reformera "den gigantiska marknaden för bostadsobligationer" för att själv kunna konkurrera med bankerna om dina pensionspengar ? Är du medveten om vilken attack mot banksystemet du egentligen förbereder ?ericTheDog skrev:Den "gigantiska marknaden" finns ju självfallet kvar efter en reform. Det bara fungerar på ett annat - lite effektivare - sätt. Banksystemet av idag tar ut för höga marginaler. Konkurrensen är satt ur spel. Det ser man på deras osunt höga vinstmarginaler.
Det är ganska enkelt att ändra på detta. Tror det kallas "fri konkurrens". Marknaden vinner alltid till slut.
- Inlägg 74
Nu har nog den värre varianten av marknadsgalenskap brytit ut. Sök hjälp !ericTheDog skrev:Det är ganska enkelt att ändra på detta. Tror det kallas "fri konkurrens". Marknaden vinner alltid till slut.
Utgivande av bostadsobligationer är ett av de absolut viktigaste sättet bankerna har att "finansiera" sin utlåning. Dessa köps till stor del upp av pensionsfonder. Att du kallar pengar du betalar till dig själv för avkastning är egentligen illa nog, men det är faktiskt värre än så med dina funderingar. Skulle du få rätt att själv låna dina egna pensionsavsättningar, utan banken som "mellanhand", sänker du vårt befintliga banksystem för gott !
Läs och försök förstå.
Du måste för att systemet ska fungera låna dina pensionsavsättningar via banken, i sammanhanget pantsätta din bostad två gånger samt betala banken ränta på lånet. Vi kan vara överens om att systemet har sina uppenbara brister, men nämner jag något om detta gör du och de andra ankorna allt ni kan för att idiotförklara mig. Att du själv kommer med ett "förslag" som överträffar mina idéer med hästlängder räknas liksom inte.
Om jag är en idiot är du fan en fara för samhälle och civilisation och borde spärras in
btw: Hälsa BH att han inte blir mindre oviktig för att han dubbelnickar.
- Inlägg 75
Haha, denna s.k "kris" löste ju några låtsasekonomer med en åtgärd så simpel att öppna förskolan hade klarat av det.
Vidare är det knappast så att hela banksystemet skulle rasa ihop p.g.a av mitt lilla förslag. Tvärtom, bankerna skulle inför den konkurrensen tvingas effektivisera sig till den grad att de skulle bli ett alternativ trots allt. Vidare kallas avkastningen för pensionsfonder för just avkastning. Oavsett hur förräntningen går till.
Vidare är det knappast så att hela banksystemet skulle rasa ihop p.g.a av mitt lilla förslag. Tvärtom, bankerna skulle inför den konkurrensen tvingas effektivisera sig till den grad att de skulle bli ett alternativ trots allt. Vidare kallas avkastningen för pensionsfonder för just avkastning. Oavsett hur förräntningen går till.
- Inlägg 76
Riksbanken och övriga myndigheter, som fått så mycket beröm för sina insatser i kreditkrisen, hade varit för långsamma.ericTheDog skrev:Haha, denna s.k "kris" löste ju några låtsasekonomer med en åtgärd så simpel att öppna förskolan hade klarat av det.
Kanske räknenisse Borg, Stefan Ingves och några till då borde börja om sin skolgång.
Du får mycket gärna förklara exakt hur "ditt lilla förslag" skulle kunna implementeras i systemet.ericTheDog skrev:Vidare är det knappast så att hela banksystemet skulle rasa ihop p.g.a av mitt lilla förslag. Tvärtom, bankerna skulle inför den konkurrensen tvingas effektivisera sig till den grad att de skulle bli ett alternativ trots allt.
- Inlägg 77
formsvackan skrev:Riksbanken och övriga myndigheter, som fått så mycket beröm för sina insatser i kreditkrisen, hade varit för långsamma.ericTheDog skrev:Haha, denna s.k "kris" löste ju några låtsasekonomer med en åtgärd så simpel att öppna förskolan hade klarat av det.
Kanske räknenisse Borg, Stefan Ingves och några till då borde börja om sin skolgång.Du får mycket gärna förklara exakt hur "ditt lilla förslag" skulle kunna implementeras i systemet.ericTheDog skrev:Vidare är det knappast så att hela banksystemet skulle rasa ihop p.g.a av mitt lilla förslag. Tvärtom, bankerna skulle inför den konkurrensen tvingas effektivisera sig till den grad att de skulle bli ett alternativ trots allt.
Nu är det knappast "räknenisse Borgs" sak att sköta bankens interna angelägenheter. Om du trodde det är det kanske du som borde gå om öppna förskolan.
Vadå hur? Det är bara att implementera. Hur svårt kan de va?
- Inlägg 78
Tillräckligt svårt för att du inte ens törs försöka. Sanningen är nog den att du inte förstår vad du dillar om.ericTheDog skrev:Vadå hur? Det är bara att implementera. Hur svårt kan de va?
- Inlägg 79
Hade jag makt att göra detta skulle det implementeras omedelbart. Vad är problemet?formsvackan skrev:Tillräckligt svårt för att du inte ens törs försöka. Sanningen är nog den att du inte förstår vad du dillar om.ericTheDog skrev:Vadå hur? Det är bara att implementera. Hur svårt kan de va?
- Inlägg 80
Problemet är återigen att du inte vet vad du pratar om.ericTheDog skrev:Hade jag makt att göra detta skulle det implementeras omedelbart. Vad är problemet?formsvackan skrev:Tillräckligt svårt för att du inte ens törs försöka. Sanningen är nog den att du inte förstår vad du dillar om.ericTheDog skrev:Vadå hur? Det är bara att implementera. Hur svårt kan de va?
- Inlägg 81
formsvackan skrev:Problemet är återigen att du inte vet vad du pratar om.ericTheDog skrev:Hade jag makt att göra detta skulle det implementeras omedelbart. Vad är problemet?formsvackan skrev:Tillräckligt svårt för att du inte ens törs försöka. Sanningen är nog den att du inte förstår vad du dillar om.ericTheDog skrev:Vadå hur? Det är bara att implementera. Hur svårt kan de va?
Så länge du inte har någon konkret invändning så utgår jag ifrån att du håller med mig.
- Inlägg 82
Jag kan inte längre förneka det. TS har rätt.
- Inlägg 83
Foliet är barnslig.Infra skrev:
- Inlägg 84
Jag är inget folium.ericTheDog skrev:Foliet är barnslig.Infra skrev:
- Inlägg 85
Korrekt, du är inget folium. Du är totalt blåst.Infra skrev:Jag är inget folium.ericTheDog skrev:Foliet är barnslig.Infra skrev: