å om en skåning äger skog i norrland får han inte ta inkomsten denna ger ner till där han bor?F.I.S.T skrev:Gör du dig dum nu ? ... eller kommer det naturligt för dig ?Secrist skrev:Nu är ju inte Norrland ett företag utan del av ett land.F.I.S.T skrev:Ja begriper du inte varför säljaren ska få betalt för sina varor, ska du inte vara förespråkare för marknadsekonomiSecrist skrev:
Varför skulle det stanna i Norrland?
+9
Sniperace
redalert
F.I.S.T
Infra
Dao
Secrist
lazy
R.O.F.L
Thetaxpayer
13 posters
Sd inte extremisterna?
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 301
Sv: Sd inte extremisterna?
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 302
Sniperace skrev:å om en skåning äger skog i norrland får han inte ta inkomsten denna ger ner till där han bor?F.I.S.T skrev:Gör du dig dum nu ? ... eller kommer det naturligt för dig ?Secrist skrev:Nu är ju inte Norrland ett företag utan del av ett land.F.I.S.T skrev:Ja begriper du inte varför säljaren ska få betalt för sina varor, ska du inte vara förespråkare för marknadsekonomiSecrist skrev:
Fisten verkar tycka Norrland åt norrlänningar. Det ser verkligen inte fint ut. puke
- Inlägg 303
Får vi då tycka att det ska vara Skåne åt skåningarna, småland åt smålänningarna, och kanske även att kommunerna åt kommunerna så att inga kommuner ska tvingas ge pengar till andra kommuner?Thetaxpayer skrev:Sniperace skrev:å om en skåning äger skog i norrland får han inte ta inkomsten denna ger ner till där han bor?F.I.S.T skrev:Gör du dig dum nu ? ... eller kommer det naturligt för dig ?Secrist skrev:Nu är ju inte Norrland ett företag utan del av ett land.F.I.S.T skrev:Ja begriper du inte varför säljaren ska få betalt för sina varor, ska du inte vara förespråkare för marknadsekonomiSecrist skrev:
Fisten verkar tycka Norrland åt norrlänningar. Det ser verkligen inte fint ut. puke
Kanske så att allt som kommer in i danderyds kommun ska också stanna där?
Och ve den som arbetar ien annan kommun, denne får INTE ta sin inkomst till en annan kommun, dvs man måste bo i den kommun man arbetar i *asg*
- Inlägg 304
Sniperace skrev:Får vi då tycka att det ska vara Skåne åt skåningarna, småland åt smålänningarna, och kanske även att kommunerna åt kommunerna så att inga kommuner ska tvingas ge pengar till andra kommuner?Thetaxpayer skrev:Sniperace skrev:å om en skåning äger skog i norrland får han inte ta inkomsten denna ger ner till där han bor?F.I.S.T skrev:Gör du dig dum nu ? ... eller kommer det naturligt för dig ?Secrist skrev:Nu är ju inte Norrland ett företag utan del av ett land.F.I.S.T skrev:Ja begriper du inte varför säljaren ska få betalt för sina varor, ska du inte vara förespråkare för marknadsekonomiSecrist skrev:
Man får tycka vad man vill. (än så länge)
- Inlägg 305
https://www.facebook.com/pages/JA-Tack-Till-Sharia-i-Sverige/147627285436035
Snart i en stad nära dig.
Fisten, Dao och RCs drömsamhälle närmar sig.
Snart i en stad nära dig.
Fisten, Dao och RCs drömsamhälle närmar sig.
- Inlägg 306
JAvisst, ännu lever vi INTE i en kommunistdiktatur, men har vi fel åsikt så är de snara att straffa genom att slå yxa i dörren, hälla in ammoniak och misshandla osv....Thetaxpayer skrev:Sniperace skrev:Får vi då tycka att det ska vara Skåne åt skåningarna, småland åt smålänningarna, och kanske även att kommunerna åt kommunerna så att inga kommuner ska tvingas ge pengar till andra kommuner?Thetaxpayer skrev:Sniperace skrev:å om en skåning äger skog i norrland får han inte ta inkomsten denna ger ner till där han bor?F.I.S.T skrev:Gör du dig dum nu ? ... eller kommer det naturligt för dig ?Secrist skrev:Nu är ju inte Norrland ett företag utan del av ett land.F.I.S.T skrev:Ja begriper du inte varför säljaren ska få betalt för sina varor, ska du inte vara förespråkare för marknadsekonomiSecrist skrev:
Man får tycka vad man vill. (än så länge)
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 307
Hade jag varit korkad så hade jag flyttat till Norrland och levt på bidrag helt utan skrupler. Där uppe så är man ju i gott sällskap.F.I.S.T skrev:Gör du dig dum nu ? ... eller kommer det naturligt för dig ?Secrist skrev:Nu är ju inte Norrland ett företag utan del av ett land.F.I.S.T skrev:Ja begriper du inte varför säljaren ska få betalt för sina varor, ska du inte vara förespråkare för marknadsekonomiSecrist skrev:
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 308
Du bevisar bara hur dumt du resonerarSecrist skrev:Hade jag varit korkad så hade jag flyttat till Norrland och levt på bidrag helt utan skrupler. Där uppe så är man ju i gott sällskap.F.I.S.T skrev:Gör du dig dum nu ? ... eller kommer det naturligt för dig ?Secrist skrev:Nu är ju inte Norrland ett företag utan del av ett land.F.I.S.T skrev:Ja begriper du inte varför säljaren ska få betalt för sina varor, ska du inte vara förespråkare för marknadsekonomiSecrist skrev:
- Inlägg 309
Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
Fisten verkar tycka Norrland åt norrlänningar.
- Inlägg 310
Så andra har inte där att göra?F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
hållert du på Sverige åt svenskarna med?
- Inlägg 311
Lever inte Norrland? Ni har väldigt fina vägar däruppe med tanke på att trafiken är typ en bil om dagen eller nåt som passerar där.F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
- Inlägg 312
F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
Modigt att du erkänner din främlingsfientlighet. I hur många generationer skall man bo i Norrland innan man kan tillgodoräkna sig norrlandsgenen då?
Jag anser att Sveriges resurser skall gå till just Sverige och Svenskar. Inte bara till Norrland.
- Inlägg 313
Och så kallar han oss rasister?Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
Modigt att du erkänner din främlingsfientlighet. I hur många generationer skall man bo i Norrland innan man kan tillgodoräkna sig norrlandsgenen då?
Jag anser att Sveriges resurser skall gå till just Sverige och Svenskar. Inte bara till Norrland.
- Inlägg 314
anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
- Inlägg 315
Vilka resurser saknar du menar du?F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
- Inlägg 316
F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
Vilka resurser tänker du på?
Vad var oklart med att resurserna är SVERIGES. Inte Bohusläns eller södermanlands eller NORRLANDS.
- Inlägg 317
Så södra sverige levererar inte gröda och kött till norrland, och det levereras inga andra produkter tillverkade i de södra delarna till norrland?F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
eller menar du att resurserna dvs den odlingsbara marken skulle flyttas till norrland? *fniss*
- Inlägg 318
Jag menar - vilket borde framgått för den normalbegåvade - att Norrland får för dåligt betalt för vad vi bidrar med, vilket skapar en urbanisering och en geografisk segregering som inte är bra för Sverige, och arbetsmarknaden i norr ... blev det för svårt ?Sniperace skrev:Så södra sverige levererar inte gröda och kött till norrland, och det levereras inga andra produkter tillverkade i de södra delarna till norrland?F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:Modigt att du erkänner din främlingsfientlighet. I hur många generationer skall man bo i Norrland innan man kan tillgodoräkna sig norrlandsgenen då?F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
eller menar du att resurserna dvs den odlingsbara marken skulle flyttas till norrland? *fniss*
- Inlägg 319
F.I.S.T skrev:Jag menar - vilket borde framgått för den normalbegåvade - att Norrland får för dåligt betalt för vad vi bidrar med, vilket skapar en urbanisering och en geografisk segregering som inte är bra för Sverige, och arbetsmarknaden i norr ... blev det för svårt ?Sniperace skrev:Så södra sverige levererar inte gröda och kött till norrland, och det levereras inga andra produkter tillverkade i de södra delarna till norrland?F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:Modigt att du erkänner din främlingsfientlighet. I hur många generationer skall man bo i Norrland innan man kan tillgodoräkna sig norrlandsgenen då?F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
Återigen. Vad saknar du i Norrland?
Varför skall norrlänningar ha oproportionerligt mycket av Sveriges resurser?
Jag får dåligt betalt mot vad jag bidrar med. Det verkar du inte ha några problem med. Varför?
- Inlägg 320
Tror snarare det är klimatet, myggen, tjuriga samer och den enorma avstånden som är orsaken till att folk inte vallfärdar dit.F.I.S.T skrev:Jag menar - vilket borde framgått för den normalbegåvade - att Norrland får för dåligt betalt för vad vi bidrar med, vilket skapar en urbanisering och en geografisk segregering som inte är bra för Sverige, och arbetsmarknaden i norr ... blev det för svårt ?Sniperace skrev:Så södra sverige levererar inte gröda och kött till norrland, och det levereras inga andra produkter tillverkade i de södra delarna till norrland?F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:Modigt att du erkänner din främlingsfientlighet. I hur många generationer skall man bo i Norrland innan man kan tillgodoräkna sig norrlandsgenen då?F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
- Inlägg 321
Ditt solidaritetstänkande verkar som bortblåst. Du borde väl vara överlycklig över att få ge mer än du får istället för att sitta här och lipa?F.I.S.T skrev:Jag menar - vilket borde framgått för den normalbegåvade - att Norrland får för dåligt betalt för vad vi bidrar med, vilket skapar en urbanisering och en geografisk segregering som inte är bra för Sverige, och arbetsmarknaden i norr ... blev det för svårt ?Sniperace skrev:Så södra sverige levererar inte gröda och kött till norrland, och det levereras inga andra produkter tillverkade i de södra delarna till norrland?F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:Modigt att du erkänner din främlingsfientlighet. I hur många generationer skall man bo i Norrland innan man kan tillgodoräkna sig norrlandsgenen då?F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
- Inlägg 322
ska de ha överpris för sina tilgångar?F.I.S.T skrev:Jag menar - vilket borde framgått för den normalbegåvade - att Norrland får för dåligt betalt för vad vi bidrar med, vilket skapar en urbanisering och en geografisk segregering som inte är bra för Sverige, och arbetsmarknaden i norr ... blev det för svårt ?Sniperace skrev:Så södra sverige levererar inte gröda och kött till norrland, och det levereras inga andra produkter tillverkade i de södra delarna till norrland?F.I.S.T skrev:anser du att du återgav det jag skrev nu ? Sen kanske du tycker att södra Sveriges resurser bör fördelas mer till Norrland oxå ? .. eller ? ...Thetaxpayer skrev:Modigt att du erkänner din främlingsfientlighet. I hur många generationer skall man bo i Norrland innan man kan tillgodoräkna sig norrlandsgenen då?F.I.S.T skrev:Självklart ! .... Och du verkar inte vilja att hela Sverige ska levaThetaxpayer skrev:
kanske borde norrlänningar betala mycket mer för sydsvenska grödor och sydsvenskt kött
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 323
Det kanske vore en bra början att ge fan i att lägga igen den som redan finns.Sniperace skrev:eller menar du att resurserna dvs den odlingsbara marken skulle flyttas till norrland? *fniss*
-
-
Det jag har sått har jag fått skördat
frånsett en och annan lördag
har den ena dagen varit den andra dagen lik
ibland var det för torrt
ibland frös kornet bort
ibland så blev man drabbad
utav jordbrukspolitik
Fast jag inte förstår mig på
politik eller papperspyssel
fast bondförnyftet
knappast längre räknas som merit
Så nog fattar jag ändå
att det är långt härifrån till Bryssel
Och ännu mycket längre
ifrån Bryssel och hit
Nu lockar dom med pengar
om jag låter det bli ängar
utav mina odlade hektar
Och slutar jag med mjölken
och slaktar alla kor
så lovar dom ett frustigt honorar
Nu ska slyet få ta över
för marknaden behöver
inte några norrlandsbönder kvar
-
-
- Inlägg 324
då ställer jag bara frågan, är övre norrland en bra odlingszon för brödsäd potatis, tomater gurka, sallad moröter osv?formsvackan skrev:Det kanske vore en bra början att ge fan i att lägga igen den som redan finns.Sniperace skrev:eller menar du att resurserna dvs den odlingsbara marken skulle flyttas till norrland? *fniss*
-
-
Det jag har sått har jag fått skördat
frånsett en och annan lördag
har den ena dagen varit den andra dagen lik
ibland var det för torrt
ibland frös kornet bort
utav jordbrukspolitik
Fast jag inte förstår mig på
politik eller papperspyssel
fast bondförnyftet
knappast längre räknas som merit
Så nog fattar jag ändå
att det är långt härifrån till Bryssel
Och ännu mycket längre
ifrån Bryssel och hit
Nu lockar dom med pengar
om jag låter det bli ängar
utav mina odlade hektar
Och slutar jag med mjölken
och slaktar alla kor
så lovar dom ett frustigt honorar
Nu ska slyet få ta över
för marknaden behöver
inte några norrlandsbönder kvar
-
-
vore det en bra ide att röja åkermark av skogen där och göra stora sådana odlingar?
skulle detta ge lika bra avkastning som odlingarna i södra sverige?
Ochg då frågan, om det nu är så, varför finns inte dessa redan där?
Nu är det ju tyvärr så att massor av riktigt bördig mark i södra sverige förslyas pga att det köps för mycket billigare grödor från syldligare områden även i ex skåne, och bördig åkermark bebygs med industri och bostad runt städerna.
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 325
Helt åt helvete !Sniperace skrev:Nu är det ju tyvärr så att massor av riktigt bördig mark i södra sverige förslyas pga att det köps för mycket billigare grödor från syldligare områden även i ex skåne, och bördig åkermark bebygs med industri och bostad runt städerna.
http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/September-2012/Innehall/Ovriga-artiklar/Nu-hardnar-kampen-om-marken/
Ökad efterfrågan på förnyelsebara resurser leder till en mer hållbar global utveckling. Men konkurrensen om odlingsbar jord riskerar att leda världen mot nya konflikter och fördjupade klyftor.
-
-
utav jordbrukspolitik
-
-