Vercingetorix 2013-04-07, 13:32
Dao skrev: Vercingetorix skrev:Vi har en kris i landet gällande blivande NO-lärare, där flera av dessa lärarutbildningar tvingats läggas ner pga för få sökande. Dessa "would-be" NO-lärare söker sig till andra utbildningar där löneläget efter examen ligger bättre till. Detta medför att skolor tvingas anställa obehörig personal till att undervisa i dessa viktiga ämnen. Detta har beskrivits ganska ingående i nyheterna, och det finns undersökningar som stöder detta.
Resultaten mäts genom att följa de ganska detaljerade styrdokumenten från skolverket. Här har lärarna de nationella proven till hjälp.
Kan man inte se sambandet mellan löneläge - arbetsmiljö - kompetens - utfört arbete, kvalitativt och kvantitativt, kan vi debattera detta till döddagar utan att komma någon vart.
Vad gäller NO-lärare, så finns en starkare koppling till lärarlönerna, men fortfarande är detta inte den största nämnaren. Lärare blir ofta de som vill jobba med barn och ungdomar, och som gillar att vara en del av de som hjälper dessa att få en grund att stå på när de går vidare. Skolorna kommer aldrig att kunna konkurrera med näringslivet vad gäller lönerna!
Styrdokumenten är inte så detaljerade som folk tror, de är minst sagt ganska flummiga. Det är nästan helt och hållet baserat på relativt subjektiva bedömningar.
Jo, jag kan se detta samband du nämner - dock är skolan inte riktigt en modell för den formen av ekonomiskt tänkande, då resultaten inte är så mätbara som sossar och arroganser vill ha det till!
Ifall kunskap är så svårt att bedöma är det väl ÄNNU viktigare att ha kompetent personal på rätt plats i skolvärlden?
Noterbart är att drygt hundra blivande lärarstudenter kom in på lärarlinjen med hisnande 0,1 på högskoleprovet... En kunskapsnivå som skulle få mig att tveka att ens låta dem arbeta med att klippa gräset. Dags att uppvärdera läraryrket, kanske?
Att lärare sedan tycker om att arbeta med just barn och ungdomars utveckling får inte vara en lönedämpande faktor.
Styrdokumenten är flummiga om man VILL uppfatta dem som flummiga.
Även om så vore, att "skolan inte riktigt är en modell för den formen av ekonomiskt tänkande" innebär det inte att lärare inte fungerar så. Den stående regeln inom allt ekonomiskt tänkande är "man får det man betalar för". Med det i åtanke borde det få mer än en skolpolitiker att tänka efter.
Senast ändrad av Vercingetorix den 2013-04-07, 13:32, ändrad totalt 1 gång