DirtyDog 2013-04-08, 16:26
Dao skrev:Har aldrig hört talas om någon arbetsgivare som vill se skolbetygen...
Vad kan de annars gå på om det gäller en individ som precis avslutat sina studier?
Självklart är arbetsgivare mest intresserade av slutbetyget. Ev. "mellantider" är inte lika intressanta när man skall bedöma slutresultatet.
En arbetsgivare är nog väldigt sällan intresserad av om en elev har 3,0 , 4,0 eller 5,0 i slutbetyg utan de skiter ofta högaktningsfullt i betyget i många ämnen som kan tänkas dra upp snittet. Det är som regel endast VISSA ämnen som kan tänkas intressera dem. Snittet är egentligen en idiotisk mätfaktor som väl endast används för att komma in på högre studier.
Betyg i tidigare årsklasser än avgångsklassen gynnar ENDAST elever och deras anhöriga. Lärarna vet ju redan hur duktiga deras elever är (får man hoppas) och framtida arbetsgivare skiter i det.
Problemet är att väldigt många elever (och anhöriga) får en chock när usla kunskaper visar sig först efter 9 års skolgång och då är det redan försent att sätta in några åtgärder av de som verkligen BRYR sig (och då syftar jag INTE på lärarna).
Om en elev knappt är läskunnig och föräldrarna får besked om detta när barnen är 15 år så förklarar detta för dem varför de inte klarat av de andra ämnena (som kräver läsförståelse) fast då är det försent för dem att ifrågasätta lärarna. Trots detta självklara faktum har läskunnigheten ständigt gått ned.
Med regelbundna s.k. "Standardprov" (inte nödvändigtvis betyg) där elever (och deras anhöriga) kan jämföra sitt resultat med elever i resten av landet så får de åtminstone besked om huruvida de borde öka sin inlärning i något (eller några) ämnen. Speciellt viktigt torde resultat i läsförståelse vara eftersom det rimligtvis är GRUNDEN i all annan inlärning. Tyvärr så verkar läs- & skriv-kunnigheten gå ned (vilket även syns på forum över nätet).
Beatrice Gardelin tycker själv att hon har luckor i sitt skrivande.
- Jag har fått möjlighet att öva på skrivandet här, men jag känner att jag har mycket kvar, säger hon.
Hon tyckte att det var kämpigt att gå från gymnasiet till universitetet. När det gäller språket låg självförtroendet i botten.
Blir en kalldusch
Och för många blir det något av en kalldusch att gå från gymnasiet till högskolan. Sofia Ask är språkforskare och har studerat hur svår övergången kan vara.
- De senaste årens betygsinflation har gjort att man kan komma från att vara bäst i klassen till att faktiskt inte klara sina uppgifter här på universitetet.
Sofia Ask utbildar också blivande svensklärare vid Linnéuniversitetet i Växjö. Hon bekräftar att det har blivit ett allt vanligare problem med studenter som har stora språkliga brister.
- De kan ha svårt att skriva meningar och texter och har svårt med språkbehandlingen i övrigt, t ex med stavning och ordbildning, säger hon.
Hon ser flera anledningar. Allt fler läser vidare efter gymnasiet, även de som kommer från studieovana hem. På många högskolor och universitet står man i dag handfallen inför de här nya grupperna och deras behov, menar Sofia Ask. Läs detta upprop:
http://www.unt.se/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspxCiterar slutklämmen.
Varför har dessa studenter inte fått grundläggande kunskaper i vårt officiella språk?
Vi förutsätter inte att våra studenter ska komma från gymnasiet med perfekta språkkunskaper. Den individuella språkutvecklingen är en process, och alla gör fel ibland. Vi är heller inga bakåtsträvare – som historiker är vi självklart fullt medvetna om att språk förändras. Vad vi önskar är att våra studenter kommer till oss med en svenska som fungerar.
Vi vädjar till landets beslutsfattare att tilldela svenskundervisningen de resurser som behövs. Dagens skolungdomar måste få ett fungerande språk. Vi som undervisar på universitetsnivå har inga möjligheter att täcka upp för de brister som uppstått redan i grund- och gymnasieskolan. Som läget är nu har vi stora svårigheter att ens åstadkomma en acceptabel kunskapsnivå i vårt eget ämne hos våra studenter – alltför många av dem förstår helt enkelt inte vad vi säger.Språket skall man behärska redan efter 3 - 4 års grundskola. Det skall inte komma som nån jävla överraskning i 9:e klass eller senare. Då är de förstörda för livet!