formsvackan 2013-03-19, 16:45
Sniperace skrev:men jag håller med om det du sist sade, och tydlighen är det i den tidsandan dessa islamister befinner sig.
Om "tidsandan" är rätt begrepp vet jag inte, men att religionen har mera makt i många muslimska länder än i Sverige är väl inte fel att tro. Likaså kan man nog utgå från att demokratin inte är lika utvecklad.
Min uppfattning är den att det är lönlöst att angripa religionen som sådan om man vill minska de problem man anser att den medför. Man måste istället förändra samhället i en demokratisk riktning. Gör man det kommer de religiösa "problemen" att minska i takt med att människors okunskap och vidskepelse minskar. Tyvärr är detta inte något som ligger i diktatorers intresse.
Sniperace skrev:och visst läste jag igenom, det VAR de fattiga och lågutbildade som anklagade, och anklagelserna var mot deras fränder, ofta av barn som anklagde kvinnor att ha fört dem till blåkulla osv...
Ofta barn, ja tyvärr. Du kan dock inte vara vid dina sinnens fulla bruk om du menar att dessa mord utfördes av annat än överheten, dit prästerskapet naturligtvis räknas. Vilka var det som spred denna vansinniga förkunnelse och därmed också styrde människornas tro och tyckande?
Sniperace skrev:så visst var det från den sidan man kan räkna som vänstern i så fall
Det fanns ingen "vänster" på den tiden ! Dina fördomar om vänsterns sammansättning har alltså ingen som helst bäring.
Sniperace skrev: men absolut inte som talibaner som ju är en islamsk företeelse
En onödig kommentar då både tid och rum är helt åt skogen.