Sniperace 2013-02-25, 22:14
formsvackan skrev: Sniperace skrev:och så har vi ju de som verkligen vill förringa denna at inte betytda något, av voilken anledning vete fan, försvar för sovjet och kommunismen?
Vadå förringa ? På vilket sätt skulle detta dessutom vara ett försvar för sovjet och kommunismen ?
Det låg just då i bägge dödsfiendernas intresse att inte flyga varandra i strupen, som sagt just då. Mer betydde det inte, något som även du borde begripa utifrån de verkliga skeenden som sedan uppstod. Jag misstänker att sovjeterna hade önskat ännu mera tid till uppbyggnad av sin krigskapacitet, men detta "beviljades" inte av nazisterna.
Den överenskommelse som träffades mellan Churchill och Stalin inför krigsslutet hade fasiken så mycket större påverkan på utvecklingen i Europa. Jag betvivlar starkt att Churchills intentioner var att stödja Sovjet och kommunismen, men lik förbaskat delade man upp Europa mellan sig.
De "pakter" som ingicks före krigsutbrottet kan också vara intressanta i sammanhanget, men jag har för dålig koll på dessa för att ta upp dem här och nu.
Så sovjet och Hitlertyskland beslutade i avtal en "vänskapspakt" som kallades nonaggressionsavtal mellan dem att dela europa mellan sig genom anfallskrig.
Att det sedan blev en delning efter krigsslutet berodde helt på de vinnande, och var väl egentligen ganska självklart pga sovjets del i bekämpandet av tyskarna.
att detta sedan skedde pga att hitler SVEK dem är ju en helt annan sak eller hur, utan sveket med bibehållet avtal skulle världern nog sett annan ut, och detta helt pga att hitler svek sovjeterna