RedCloud skrev:Ett sanningens ord och det kallar du för ordbajseri, jefla stolle?
GFAC!Rc är huvudorsaken till utebliven debatt
Just precis!
RedCloud skrev:Ett sanningens ord och det kallar du för ordbajseri, jefla stolle?
redalert skrev:RedCloud skrev:Ett sanningens ord och det kallar du för ordbajseri, jefla stolle?
Just precis!
Gandalf skrev:Man kan undra vart folievänstern vill komma med att jämföra Kuba med Nordkorea. Man kan misstänka att demokrati inte är så viktigt för dem.
Begreppet Demokrati är en svår nöt att knäcka för somliga anhängare till den slags ideologi där Demokratin är själva motståndsrörelsen.
F.I.S.T skrev:Gandalf skrev:Man kan undra vart folievänstern vill komma med att jämföra Kuba med Nordkorea. Man kan misstänka att demokrati inte är så viktigt för dem.
Begreppet Demokrati är en svår nöt att knäcka för somliga anhängare till den slags ideologi där Demokratin är själva motståndsrörelsen.
Begreppet nyansering är ett svårt nöt att käcka för de som ser allt i svart-vitt, ....typ som i diktaturer
ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:
Ti-hi, tyckte du Kubas siffror var bra?.
Nej ... hur har du lyckats fantisera ihop det ?ericTheDog skrev:Intressant är att folievänstern ett flertal gånger kritiserat demokratin i Sverige. Trots detta får Sverige näst intill toppbetyg i undersökningen..
Det är tack vare att det finns observanta kritiker som demokratihalten behålls hög i Sverige, i samband med ett välstånd framarbetat av svensk arbetarrörelse.ericTheDog skrev: Kuba däremot får bedrövliga siffror. De är väldigt långt ifrån att kunna kalla sig ens en gnutta demokratiskt. .
Ja de får bedrövliga siffror för att det inte har yttrandefrihet etc .... men inte lika låga som NK... USA får betydligt sämre siffror än tex Sverige ... finns det nyanser där eller är allt svartvitt för ETD igen ?ericTheDog skrev:Detta Kuba försvaras dock av samma folievänster..
Jasså ? ... vart då ?ericTheDog skrev:Jag försvarar inte Kuba, men....
Ja precis ... men vaddå, vart har jag försvarat Kuba ?
En liten fråga som ni glömt är om det finns nyanser i demokrati och diktatur, eller om alla demokratier är lika demokratiska, och alla diktaturer är lika hårda diktaturer ....
... tänkte bara påminna om det eftersom ni inte tycks våga svara på frågan
Nej du försvarar inte Kuba, men känner dig ändå tvungen att jämföra dem med Nordkorea.
Du jämför Sverige med USA. Du jämför Kuba med NK....ni fattar va?
Är det fel att nyansera menar du ?
Gapskratt, nej jag förstår att det ligger nära till hands att jämföra Kuba med Nordkorea.
ska det tystas ner menar du ? ... svart-vitt bättre än nyanser ?
Vem - förutom folievänstern? - vill tysta ner att Kuba är en diktatur?
F.I.S.T skrev:
Åter till frågor SOM INTE HAR BESVARATS ....
1 Finns det nyanser och grader i diktaturhalt och demokratihalt anser ni ?.... eller är det svart-vitt... ni vet svart-vitt som i just diktaturer ?
F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:
Nej ... hur har du lyckats fantisera ihop det ?ericTheDog skrev:Intressant är att folievänstern ett flertal gånger kritiserat demokratin i Sverige. Trots detta får Sverige näst intill toppbetyg i undersökningen..
Det är tack vare att det finns observanta kritiker som demokratihalten behålls hög i Sverige, i samband med ett välstånd framarbetat av svensk arbetarrörelse.ericTheDog skrev: Kuba däremot får bedrövliga siffror. De är väldigt långt ifrån att kunna kalla sig ens en gnutta demokratiskt. .
Ja de får bedrövliga siffror för att det inte har yttrandefrihet etc .... men inte lika låga som NK... USA får betydligt sämre siffror än tex Sverige ... finns det nyanser där eller är allt svartvitt för ETD igen ?ericTheDog skrev:Detta Kuba försvaras dock av samma folievänster..
En liten fråga som ni glömt är om det finns nyanser i demokrati och diktatur, eller om alla demokratier är lika demokratiska, och alla diktaturer är lika hårda diktaturer ....
Nej du försvarar inte Kuba, men känner dig ändå tvungen att jämföra dem med Nordkorea.
Gapskratt, nej jag förstår att det ligger nära till hands att jämföra Kuba med Nordkorea.
hur är det med läskunnigheten ?.... det hjälper alltså inte att jag skriver att Kuba är diktatur pga att de inte har yttrandefrihet ?... vilket jag för övrigt gjort flera ggr.
1 Finns det nyanser och grader i diktaturhalt och demokratihalt anser ni ?.... eller är det svart-vitt... ni vet svart-vitt som i just diktaturer ?
lazy skrev:F.I.S.T skrev:
Visst finns det "grader av diktatur" men det innebär inte att de länderna är mindre diktaturer bara för att de har fri sjukvård m.m, om Sverige hade haft fri sjukvård och fri skolgång men fängslat alla som protesterat mot regeringen så tror jag inte att du hade tyckt att Sverige är ett demokratiskt land.
ericTheDog skrev:lazy skrev:F.I.S.T skrev:
Visst finns det "grader av diktatur" men det innebär inte att de länderna är mindre diktaturer bara för att de har fri sjukvård m.m, om Sverige hade haft fri sjukvård och fri skolgång men fängslat alla som protesterat mot regeringen så tror jag inte att du hade tyckt att Sverige är ett demokratiskt land.
En sten kan ha olika färger, men det är fortfarande en sten.
om Sverige hade haft fri sjukvård och fri skolgång men fängslat alla som protesterat mot regeringen så tror jag inte att du hade tyckt att Sverige är ett demokratiskt land.
Infra skrev:
Lazy:
om Sverige hade haft fri sjukvård och fri skolgång men fängslat alla som protesterat mot regeringen så tror jag inte att du hade tyckt att Sverige är ett demokratiskt land.
Om förutsättningarna är dom du säger - vad fanns det då att protestera mot.
Det var ju längde sen du fick lära dig att bara hungriga människor gör uppror.
lazy skrev:F.I.S.T skrev:
F.I.S.T skrev:lazy skrev:F.I.S.T skrev:
Jag har inte påstått att Kuba är ett demokratiskt land !!!!!!!!!!!
däremot finns det demokratiska inslag i valen.
Är ni uppriktigt sagt så j-a dumma som ni gör er ?
Att påstå att Nordkorea är en mycket hårdare diktatur än Kuba är ju bara ren sanning, varför är det så j-as svårt för er att ta till er ?
Lika svårt som att ni inte tycks vilja förstå att USA inte har samma demokratihalt som tex Sverige
Secrist skrev:
Fast att Sverige hamnar något över USA i demokratiindex förändrar inte att USA är en demokrati
Secrist skrev:precis som att Kuba, som hamnar något bättre än NK, är en diktatur. Varför denna besatthet över procenttal och hårklyverier? Att vara något bättre än världens sämsta, är det något att skryta över?
ericTheDog skrev:det inte är demokratiska poäng på att tortera fångar, och hålla fångar utan rättegång
Vilken tur för dig, annars hade du tvingats kalla NK för demokrati.
Oavsett detta är valen på Kuba odemokratiska.
ericTheDog skrev:Alla kan ju se att skalan verkar gå från 0,0 till 10,0, d.v.s från NK till Sverige.
Har man som Kuba varken demokratiska val eller yttrandefrihet så är man en diktatur. Punkt. Nyansen är inget annat än nattsvart.
Att Nordkorea dessutom håller små barn i nazi-liknande fångläger är självfallet en humanitär katastrof, men detta får nog anses som något regimen gör utöver att de är en diktatur.
Jag försvarar inte Kuba, men...
F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:det inte är demokratiska poäng på att tortera fångar, och hålla fångar utan rättegång
Vilken tur för dig, annars hade du tvingats kalla NK för demokrati.
Oavsett detta är valen på Kuba odemokratiska.
Och hur var logiken här då ?
visste du att USA torterar fångar utan en chans till rättegång ?
F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:
hur är det med läskunnigheten ?.... det hjälper alltså inte att jag skriver att Kuba är diktatur pga att de inte har yttrandefrihet ?... vilket jag för övrigt gjort flera ggr.
Det är väl knappast bara yttrandefriheten som gör Kuba till diktatur kan du bara inte erkänna rakt av att Kuba är en diktatur utan förbehåll?