DirtyDog skrev: Regndrottning skrev:Ovanstående blir något löjlig.
1. Sniper och andra sitter och diskutera Vänsterpartiets historia.
2. SD fanns inte för 70 år sedan. Vilket gör det löjligt att hänvisa till historien.
3. Det finns gott om diskussion om SD:s nuvarande ställningstagande. Medier svämmar över med artiklar om vad SD tycker, tänker och gör just nu...
Du kan inte erkänna att jag kan ha ett poäng i det jag säger, eller hur?
Jo, din poäng att det är löjligt att hänvisa till SD och nazism är lika löjligt som att göra det för något annat parti (inklusive Vänsterpartiet).
Den enda orsaken till att Snipern talar om V och nazism är ju att vänsteranhängarna på detta forum ständigt kallar SD för nassar och gör denna koppling. Hans åsikt är nog densamma som min (och kanske även din) att dagens partier skall bemötas för den politik som de för idag.
Så vänligen förklara för mig VAD i dagens SD-politik som är nazistiskt? Viljan att stoppa invandring på olika sätt är ju knappast något nazistiskt särdrag utan nazzarna angrep överhuvudtaget inte någon invandringsproblematik då de helt enkelt inte hade några sådana problem.
I resten av världen är dock invandring problem på många ställen och hur ofta kallas de som vill minska den för nazister tror du? Nej, endast med en korkad svensk vänster så kan man göra den kopplingen. Som tur är så är väl resten av världen förskonade från vår svenska vänster men däremot uppkommer i vissa länder frågan om rasism även om det i europa mest handlar om islamofobi och inte rasism. Endast i Sverige är det vanligt att man gnäller om rasism och nazism, men så har vi ju vår svenska vänster då förstås.
Förstår du MIN syn på detta?
Att anklaga Vänsterpartiet för samröre med nazzismen är roligt men knappast rättvist då nästan samtliga svenska partier visade stor brist på "anti-nazism" när det begav sig och på samma sätt visade många partier väldigt lite "anti-kommunism" trots de ohyggliga dåd som utfördes i öst-europa. Men som du sade, detta var för 70 år sedan (åtminstone nazismen) och har väldigt lite med dagens politiska partier att göra.
Sen är det sant att kommunisterna vacklade gällande nazismen men trots allt så var de nog totalt sett de som var MEST emot dem och detta pga de konflikter som ständigt skedde mellan fascister och kommunister trots att de låg väldigt nära varann när det gäller deras syn på hur ett land bör styras. Du kan kika på detta inlägg och kommentarerna som följer under:
http://www.frihetssmedjan.se/2012/07/det-dar-om-hitler-och-vanstern-och-hogern/Hur man skall placera nazismen på den politiska skalan är problematiskt men att placera dem längst till höger är ju befängt. De var ju för att staten (folket) skulle kontrollera allt (även om de sen lät företagare styra sina företag förutsatt att de följde nazismens order). Någon "Marknadsekonomi" är ju knappast nazismen då man bestämde VAD de privata företagen skulle producera, hur mycket, vem som skulle få köpa och vad det skulle kosta. Även tillåten vinst bestämdes av nazisterna.
Slutsats, denna tråd är rätt meningslös precis som tråden om vänsterns koppling till nazism. Men, vi är väl här för att diskutera?