Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
RedclownIII
redalert
formsvackan
Dao
RedMentalCase
Thetaxpayer
Sossar ee lata
Secrist
Redvictory
Infra
Sniperace
F.I.S.T
16 posters

M:s utrikesminister vägrar kalla saudi för diktatur !

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

M:s utrikesminister vägrar kalla saudi för diktatur ! - Sida 8 Empty Sv: M:s utrikesminister vägrar kalla saudi för diktatur !

Inlägg  Dao 2012-08-15, 10:18

Sniperace skrev:Ja, judar har fulla rättigheter i sitt land oavsett om de har religionen judendom, är ateister, kristna eller buddister osv osv, även om de är muslimer.

Muslimer har INTE samma rättigheter i Israel som judar! Lite bör du väl ändå ha koll på...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Susan_Nathan
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

M:s utrikesminister vägrar kalla saudi för diktatur ! - Sida 8 Empty Sv: M:s utrikesminister vägrar kalla saudi för diktatur !

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 10:21

Dao skrev:
    Sniperace skrev:Ja, judar har fulla rättigheter i sitt land oavsett om de har religionen judendom, är ateister, kristna eller buddister osv osv, även om de är muslimer.

Muslimer har INTE samma rättigheter i Israel som judar! Lite bör du väl ändå ha koll på...

JO, om de tillhör folkgruppen Judar. ex en jude som konverterar till islam är fortfarande etnisk jude och mister inget.....

och din länk visar iget annat i det hänseendet, du förlorade IGEN
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-08-15, 10:47

Sniperace skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Det är en omöjlighet att ha fria val i en diktatur. Det är därför det kallas diktatur.

Då tillhör du nog de lite väl naiva människorna.

Det krävs mer än fria val för att slippa bli betraktad som diktatur, och för att bli betraktad som demokrati.

Gapskratt igen. Du är ju i princip lika blåst som ff.

Har man fria val kan ju regeringen röstas bort, kan den inte det är det ju inte fria val, hur vill daoren ha det?

med fria val följer ju demokrati, för då kan folket välja i allt i samhället där dessa finns, eller vill du ha det till fria val är att fritt få välja mellan mjölk och vatten?

Jag tror nog du förstod, men ville förstöra och nedgöra, eller är du verkligen så dum att du inte fattar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuba

"Kubas valsystem bottnar i personval. Inga politiska partier är tillåtna i val på Kuba (märk att detta även gäller det Kommunitiska Partiet). Istället röstar folket i distrikt, på omkring 1000 personer, fram sin kandidat. Detta sker i Folkmaktens hus. Kandidaten som vinner valet i sitt distrikt kommer teoretiskt sett att sköta sitt uppdrag, enligt systemet, på grund av två faktorer:

* En personvald lokalpolitiker har samma lön som exempelvis en taxiförare. Vilket skall bidra till ett större politiskt engagemang.
    * Skulle medborgarna som valde kandidatet i distriktet vara missnöjda med hur politikern sköter det förtroendevalda uppdraget så krävs det 10% av väljarna för att ersätta (avsätta) politikern. Detta har en avgörande roll för valsystemets funktioner och har används flera gånger även om det inte är helt vanligt.
    Många politiska kandidater är medlemmar i det Kommunistiska Partiet men det finns också exempelvis liberala och religiösa förtroendevalda. Disktrikten samlas till möte minst en gång i månaden och om inte minst 70% av de medborgarna är närvarande kan inga beslut fattas."

Detta berättar samma sak som jag!

Där finns även en kolumn som heter:

"Kritik av Kubas valsystem" - som är naturliga kritik av systemet.

Mär väl att Kuba INTE är en demokrati!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokrati

Det är en variant av en diktatur!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diktatur

"I sin mera inskränkta mening är diktaturen en stat där fria, allmänna och lika val av politiska beslutsfattare inte förekommer eller fungerar som avsett."

Det innebär att fria val KAN förekomma i diktaturer, men på grund av andra odemokratiska delar av samhället inte kan påverka samhället i demokratisk riktning fullt ut.

Givetvis vill inte högern här lyfta fram konseekvensen av USA:s blockad och direkta militära hot, för samhället. Inte heller Kubas roll i tredje världen. Men dety finns de som faktiskt kan vidga sina vyer mer:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=4904793
    http://hem.bredband.net/marxforum/tentor/0009.htm
    http://vadborgoras.wordpress.com/2011/11/27/svar-till-jonas-sjostedt-om-kuba/

Det finns med andra ord många som "inte fattar"!

Och sedan: Glöm inte att det är en demokratisk rättighet att inte ha samma åsikt som du, Sniper. Detta utan att riskera att bli bedömd som "dum"!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 10:59

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Det är en omöjlighet att ha fria val i en diktatur. Det är därför det kallas diktatur.

Det krävs mer än fria val för att slippa bli betraktad som diktatur, och för att bli betraktad som demokrati.

Gapskratt igen. Du är ju i princip lika blåst som ff.

Har man fria val kan ju regeringen röstas bort, kan den inte det är det ju inte fria val, hur vill daoren ha det?

med fria val följer ju demokrati, för då kan folket välja i allt i samhället där dessa finns, eller vill du ha det till fria val är att fritt få välja mellan mjölk och vatten?

Jag tror nog du förstod, men ville förstöra och nedgöra, eller är du verkligen så dum att du inte fattar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuba

"Kubas valsystem bottnar i personval. Inga politiska partier är tillåtna i val på Kuba (märk att detta även gäller det Kommunitiska Partiet). Istället röstar folket i distrikt, på omkring 1000 personer, fram sin kandidat. Detta sker i Folkmaktens hus. Kandidaten som vinner valet i sitt distrikt kommer teoretiskt sett att sköta sitt uppdrag, enligt systemet, på grund av två faktorer:

* En personvald lokalpolitiker har samma lön som exempelvis en taxiförare. Vilket skall bidra till ett större politiskt engagemang.
    * Skulle medborgarna som valde kandidatet i distriktet vara missnöjda med hur politikern sköter det förtroendevalda uppdraget så krävs det 10% av väljarna för att ersätta (avsätta) politikern. Detta har en avgörande roll för valsystemets funktioner och har används flera gånger även om det inte är helt vanligt.
    Många politiska kandidater är medlemmar i det Kommunistiska Partiet men det finns också exempelvis liberala och religiösa förtroendevalda. Disktrikten samlas till möte minst en gång i månaden och om inte minst 70% av de medborgarna är närvarande kan inga beslut fattas."

Detta berättar samma sak som jag!

Där finns även en kolumn som heter:

"Kritik av Kubas valsystem" - som är naturliga kritik av systemet.

Mär väl att Kuba INTE är en demokrati!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokrati

Det är en variant av en diktatur!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diktatur

"I sin mera inskränkta mening är diktaturen en stat där fria, allmänna och lika val av politiska beslutsfattare inte förekommer eller fungerar som avsett."

Det innebär att fria val KAN förekomma i diktaturer, men på grund av andra odemokratiska delar av samhället inte kan påverka samhället i demokratisk riktning fullt ut.

Givetvis vill inte högern här lyfta fram konseekvensen av USA:s blockad och direkta militära hot, för samhället. Inte heller Kubas roll i tredje världen. Men dety finns de som faktiskt kan vidga sina vyer mer:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=4904793
    http://hem.bredband.net/marxforum/tentor/0009.htm
    http://vadborgoras.wordpress.com/2011/11/27/svar-till-jonas-sjostedt-om-kuba/

Det finns med andra ord många som "inte fattar"!

Och sedan: Glöm inte att det är en demokratisk rättighet att inte ha samma åsikt som du, Sniper. Detta utan att riskera att bli bedömd som "dum"!

Har landet FRIA val kan det inte vara en diktatur, för är de fria kan de rösta bort ledningen, kan de inte det så är valen INTE fria, eller hur, återigen förlorade du.

Och jag har aldrig förbjudit dig ha en åsikt, men det är min rättighet att anse den är dum och att tala om det eller hur?

så, för mig får du anse vad du vill, men jag behöver inte hålla med dig, eller hålla tyst om att jag INTE gör det, förstår du det?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-08-15, 11:00

Men om daoren faktiskt menar att Kuba är en diktatur, vad håller den sinnessjuke dåren på att dravla om då?

Fria val i en diktatur?? Du är helblåst, daoren. Störd i pallet, det är vad du är.

Resten av familjen folieberra sam också antytt att det förekommer fria val på Kuba är lika vrickade.

Senast ändrad av RedMentalCase den 2012-08-15, 11:04, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 11:03

RedMentalCase skrev:Men om daoren faktiskt menar att Kuba är en diktatur, vad håller den sinnessjuke dåren på att dravla om då?

Att de har fina demokratiska val, men kan man inte rösta på vem som helst, och inte kan rösta bort regeringen är de varken fria eller demokratiska, DET fattar inte Daoren har jag förstått.

Men för mig får han beundra kuba hur mycket han vill, det är ju hans rättighet
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-08-15, 11:14

F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    Hade fisten nu varit normalbegåvad så hade hen aldrig mer visat sig på detta forum. Laughing

Precis det stämmer, jag är ju ÖVER normalbegåvad, och det är det som krävs för att både ha tålamodet att hålla sig kall, och låta sådana som dig fortsätta att stå för dumheterna på eget bevåg Cool.... Men du vägrar hårnackat att ens försöka debattera, jag misstänker att det sitt i bristande kapacitet för din del, så jag förlåter dig ! Cool

Tänk jag tror att det beror på bristande kapacitet hos dig, berra, infra, rv, rc m.fl. i tokvänstern. Evil or Very Mad

Senast ändrad av redalert den 2012-08-15, 11:18, ändrad totalt 1 gång
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2012-08-15, 11:17

Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Men om daoren faktiskt menar att Kuba är en diktatur, vad håller den sinnessjuke dåren på att dravla om då?

Att de har fina demokratiska val, men kan man inte rösta på vem som helst, och inte kan rösta bort regeringen är de varken fria eller demokratiska, DET fattar inte Daoren har jag förstått.

Visst är det deras rättighet, det komiska är att de inte riktigt klarar av att stå för sina åsikter utan måste fara ut i sinnessjuka teorier om att Kuba har demokratiska val. Vänstertomtar.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-08-15, 11:21

Sniperace skrev:Har landet FRIA val kan det inte vara en diktatur, för är de fria kan de rösta bort ledningen, kan de inte det så är valen INTE fria, eller hur, återigen förlorade du.

Och jag har aldrig förbjudit dig ha en åsikt, men det är min rättighet att anse den är dum och att tala om det eller hur?

så, för mig får du anse vad du vill, men jag behöver inte hålla med dig, eller hålla tyst om att jag INTE gör det, förstår du det?

Du kommer med en massa fraser och sublimiteter utan praktiskt innehåll. Vad är ett "fritt" val, till exempel? Finns det NÅGOT helt fritt val någonstans??? Det närmaste jag kan komma till är Schweiz...

Kan man rösta bort ledningen i Sverige? Kan man det i USA?

Jaja... Dina plattityder om dina rättigheter att kalla folk för idioter och dumma, vet vi sedan länge...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-08-15, 11:23

Sniperace skrev:

Problemet här är att man faktiskt KAN allt detta på Kuba!

Varför kan du inte bara ta till dig enkel fakta?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 11:24

Dao skrev:
    Sniperace skrev:Har landet FRIA val kan det inte vara en diktatur, för är de fria kan de rösta bort ledningen, kan de inte det så är valen INTE fria, eller hur, återigen förlorade du.

Du kommer med en massa fraser och sublimiteter utan praktiskt innehåll. Vad är ett "fritt" val, till exempel? Finns det NÅGOT helt fritt val någonstans??? Det närmaste jag kan komma till är Schweiz...

Kan man rösta bort ledningen i Sverige? Kan man det i USA?

Jaja... Dina plattityder om dina rättigheter att kalla folk för idioter och dumma, vet vi sedan länge...

Visst kan man rösta bort ledningen i Sverige, det hände senast 2006 när sossarna förlorade makten.

vad gäller kalla folk idiot så ska du inte kasta sten i glashus, återigen förlorade du din stackare....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 11:25

Dao skrev:
    Sniperace skrev:

skulle de kunna rösta bort Castro från ledarposten, skulle de kunna rösta bort diktaturen, eller är det inte riktigt fria val?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-08-15, 11:43

Sniperace skrev:Visst kan man rösta bort ledningen i Sverige, det hände senast 2006 när sossarna förlorade makten.

vad gäller kalla folk idiot så ska du inte kasta sten i glashus, återigen förlorade du din stackare....

Samma teoretiska möjligheter har man på Kuba, när det är val!

Min fråga gällde under övrig tid. Det kan man faktiskt på Kuba, men inte i Sverige.

Jag har inte kallat dig idiot, utan uppenbarligen anser du det själv om dig...

Naiv med en svartvit och idealiserad världs- och människosyn, dock...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-08-15, 11:45

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:

skulle de kunna rösta bort Castro från ledarposten, skulle de kunna rösta bort diktaturen, eller är det inte riktigt fria val?

Jo, det kan de!

Problemet är att det inte finns en fri press, så folk känner inte till alternativen - och det ständiga och brutala hotet från ett mycket mäktigt grannland! Dessa båda faktorer kan bröderna Castro utnyttja till sin fördel.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 11:53

Dao skrev:
    Sniperace skrev:Visst kan man rösta bort ledningen i Sverige, det hände senast 2006 när sossarna förlorade makten.

Samma teoretiska möjligheter har man på Kuba, när det är val!

Min fråga gällde under övrig tid. Det kan man faktiskt på Kuba, men inte i Sverige.

Jag har inte kallat dig idiot, utan uppenbarligen anser du det själv om dig...

Naiv med en svartvit och idealiserad världs- och människosyn, dock...

och varför är det då en diktatur, menar du att folket verkligen vill ha diktatur?

kryss i taket kuba mpste enligt dig då vara en fri demokrati, inte en diktatur

Jasså, du har så kort minne vännen?
    du har visst kallat mig idiot...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2012-08-15, 13:03

Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:

Ja, men om du har en checklista att kryssa i med minimikraven så kommer det att finnas där. Det är sanlöst tramsigt att påstå att det är demokratiska val på Kuba när regimen förtrycker all opposition och oliktänkande.

Ja, du skulle vara överraskad över vad du får se om du bara lär dig att vidga dina vyer! Smile

Kvinnor som inte ser ut som "kvinnor", musllimer som vill ha demokrati, judar som faktiskt är judar, fria val i en diktatur och ofria i en demokrati, styrd media i en demokrati, frihandel som inte är fri, demokratier som är diktaturer, liberala diktaturer, kommunistiska demokratier, "svenskar" som gör brott, vänsterfolk som inte gillar Nordkorea, högerfolk som kritiserar USA:s utrikespolitik, muslimer som avskyr våld, muslimer som respekterar kvinnor, liberaler som vill begränsa åsiktsfrihet, kommunister som kämpar för densamma, folk som VILL betala skatt, folk som inte gillar elitidrott, folk ogillar arropgansen, etc, etc...

Det finns så mycket i världen för dig att upptäcka, om du bara är beredd att... ja... se dig omkring!!

Orkar inte ens replikera på detta. Bara tröttsamt.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-08-15, 13:06

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:

Jo, det kan de!

Problemet är att det inte finns en fri press, så folk känner inte till alternativen - och det ständiga och brutala hotet från ett mycket mäktigt grannland! Dessa båda faktorer kan bröderna Castro utnyttja till sin fördel.

Det finns inte fri press för att landet är en diktatur och styrs av en maktfullkomlig diktator (diktatorer är av tradition maktfullkomliga). Hur kommer det sig att i din värld så är det alltid alla andras fel att länderna är diktaturer? Samma argument förs alltid fram av dig oavsett om det är Iran, NK, Kuba etc....
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-08-15, 13:28

Sniperace skrev:
    Dao skrev:

JO, om de tillhör folkgruppen Judar. ex en jude som konverterar till islam är fortfarande etnisk jude och mister inget....

Människors olika rättigheter beroende på genuppsättning (rasism) är något världen har förfasat sig över tidigare. Varför inte nu ?

kan då religionen judendom kollas med gentest? det är nämligen en sak som kollas när man säker medborgarskap i israel som just JUDE
    JA, det är ju något israel gör för att ge medborgarskap till dem som säger sig vara judar, dvs etniska sådana, inte religiösa judar....
    det ska bevisas att man är detta genom födsel med vad de säger JUDISKA gener
    judeanlaget spåras genom dnatester

Hmmmm....

M:s utrikesminister vägrar kalla saudi för diktatur ! - Sida 8 Benchjewsonly

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2012-08-15, 13:32

Nu är judehatarna igång igen, de drömmer väl våta drömmar om gaskammrar....

Visavi de andra länderna i regionen är Israel ett tolerant liberalt och humanistiskt land,era rödmuppar!

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 13:40

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:

JO, om de tillhör folkgruppen Judar. ex en jude som konverterar till islam är fortfarande etnisk jude och mister inget....

Människors olika rättigheter beroende på genuppsättning (rasism) är något världen har förfasat sig över tidigare. Varför inte nu ?

kan då religionen judendom kollas med gentest? det är nämligen en sak som kollas när man säker medborgarskap i israel som just JUDE
    JA, det är ju något israel gör för att ge medborgarskap till dem som säger sig vara judar, dvs etniska sådana, inte religiösa judar....
    det ska bevisas att man är detta genom födsel med vad de säger JUDISKA gener
    judeanlaget spåras genom dnatester

Hmmmm....

M:s utrikesminister vägrar kalla saudi för diktatur ! - Sida 8 Benchjewsonly

Och?
    ska man även förfasas av gentest i faderskapsmål?
    ska man förfasa sig över gentest för anhöriginvandrare?

dessa klagar i Israel är demokratiskt fastställda av israels befolkning,som gavs landet av FN till världens judar som tidigare kastats ut därifrån.

Och denna lag gäller invandring av just judar som anses ha hemortsrätt i Israel, ändå går det att invandra där, på liknande villkor man kan göra i ex Sverige, dock gäller detta INTE Palestinier eftersom de befinner sig i krig med dessa, men som ex svensk är det inga större problem at invandra och bli fullvärdig medborgare i Israel, detta med gentesten är enbart enb snabbare väg för dem som enligt deras lag har hemortsrätt i Israel, denna sak finns i ett flertal länder, Bla i Tyskland, Japan Irland och Finland, fördömer du då dessa för rasism?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-08-15, 14:04

Sniperace skrev:denna sak finns i ett flertal länder, Bla i Tyskland, Japan Irland och Finland
    I syfte att tilldela enbart "rätt" människor fullständiga medborgerliga rättigheter ?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-08-15, 15:34

Dao skrev:
    Sniperace skrev:

Fakta är att det endast är i teorin detta kan ske. Det sker inte för att staten inte tillåter det. Av någon outgrundlig anledning så förstår du inte detta. Obegripligt. En amerikansk president får sitta max två mandatperioder eller max 10 år. Sedan är det bort och nya får chansen.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 15:44

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:denna sak finns i ett flertal länder, Bla i Tyskland, Japan Irland och Finland
    I syfte att tilldela enbart "rätt" människor fullständiga medborgerliga rättigheter ?

men är det inte sammai de flesta länder där återvändare är garanterade medbograrskap?
    har tyskland, japan, irland och finland fel när de garanterar efterlevande till sådana som har sina anor från dessa länder?

Israel garanterar medborgarskap till Judar i förskingringen genom antingen genterst eller fullvärdiga bevis för härstamning, andra kan söka medborgarskap på normalt vis precis som ex i sverige, där skäl ska redovisas, och de flesta kan då få fullvärdigt medborgarskap, förutom Palestinier som de ju nu ligger i hrig med, hade detta inte existerat skulle de inte heller stått utanför....

Så du anser inte att ex sådana som blev kvar i Karelen skulle ha rätt till Finsk medborgarskap, att Japaner som suttit fast i sovjets styre skulle ha rätt till japansk medborgarskap osv osv...

och då inte heller barnbarn till svenska medborgare som funnits i andra länder?

HAr inte länder en suverän rätt att bestämma vilka de tar emot osv....?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 15:45

Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:

Fakta är att det endast är i teorin detta kan ske. Det sker inte för att staten inte tillåter det. Av någon outgrundlig anledning så förstår du inte detta. Obegripligt. En amerikansk president får sitta max två mandatperioder eller max 10 år. Sedan är det bort och nya får chansen.

JAg tror aTT BEUNDEAN hos vissa INFÖR kUBA ÄR ALLTFÖR STOR FÖR ATT ERKÄNNA FEL OCH BRISTER
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-08-15, 16:15

återvändande
    Rasistiskt?
    knappast
    Lagen om Återvändande (Law of Return)

Israel har en lag som tillåter judar att bli medborgare i Israel så snart de vill (går under beteckningen ”Law of Return”). Kriteriet för vem som räknas som jude så baseras på både eller antingen religion och etnicitet. Människor som lever helt icke-judiskt och inte bekänner sig till den judiska religionen kan därför bli medborgare i Israel på stört om de kan visa att de härstammar från judar två släktled bakåt i tiden (with one Jewish grandparent, or who is married to someone with one Jewish grandparent.). På samma sätt kan en person utan judisk bakgrund men som konverterat till judendomen bli medborgare i Israel på kort varsel. Judenheten/judendomen är ju både en religion och en etnicitet vilket man tagit hänsyn till i lagen. ”Law of Return” utesluter dock inte andra att bli medborgare i Israel. Redan nu består ca 20% av Israels befolkning av människor som varken är judar (etniskt) eller tillhör den judiska religionen. Om en person som inte är jude, varken etniskt eller religiöst, vill immigrera till Israel är reglerna ganska lika de som finns i Sverige för invandring.

Lagar som gör det lättare för folk med etnisk härstamning att bli medborgare i sina ursprungsländer är vanligt förekommande och går ofta under beteckningen ”Right of Return”. Exempel på länder som har sådana lagar är Irland, Tyskland, Japan och Finland.

Bakgrunden till ”Law of return” ligger i både ideologi och praktik. Israel skapades som en stat som skulle vara öppen för invandring av judar från alla länder och att Israel skulle bidra till samlandet av alla de judar som levt i exil i ca 2000 år. Det var också så att efter andra världskrigets slut så ville man ta bort alla de restriktioner mot judisk invandring som hade funnits under britternas styre samt underlätta mottagningen av de stora flyktingströmmar som kom vid den tiden.

De mer än en miljon ryssar som invandrat till Israel sedan 1989 har visat hur lagen har fått stora ekonomiska och sociala konsekvenser för det israeliska samhället men även visat på hur väl Israel lyckas ta emot och integrera nya medborgare.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-24, 20:48