Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
redalert
R.O.F.L
Secrist
RedclownIII
RedMentalCase
Dao
Redvictory
RedCloud
ericTheDog
F.I.S.T
14 posters

Moderat svammel i kvadrat

F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Moderat svammel i kvadrat  Empty Moderat svammel i kvadrat

Inlägg  F.I.S.T 2012-07-03, 10:26

http://www.dn.se/debatt/satsning-pa-de-svaga-nar-m-rustar-infor-2014

http://bjornalvebrand.wordpress.com/2012/07/02/svammel-i-kvadrat/

Moderat svammel i kvadrat  Rappakalja

Idag när jag satte mig för att ta del av morgontidningarna exklusiva nyheter fastnade kaffet i vrångstrupen när jag läste Kent “Bagdad Bob” Perssons och Per “Slingerbulten” Schlingmanns visioner för 2014 i en debattartikel i DN. Tvingade mig att läsa artikeln fler än en gång för att riktigt förstå innebörden av vad som framgick. När mina upprörda känslor bedarrat en aning och jag kunde se aningen mer nyktert på innehållet var min första generella analys – här talar man om ett misslyckande samtidigt som man hävdar en lyckad politik. Hur dessa två motsatser kan bli en förstår jag inte riktigt.

Det första stycket kan jag förlika mig med, bortsett från att man kan förledas tro att den moderatledda regeringen har ett hundraprocentigt förtroende, för så är naturligtvis inte fallet. Förtroendet minskar dessutom rejält då man tar del av alla dessa opinionsundersökningar som dimper ner var och varannan månad. Det signifikativa har ju varit att Alliansregeringen genom dessa undersökningar tappar förtroendet bland väljarna.

Moderat svammel i kvadrat  Arbetslc3b6sfas3

Ock nu till det remarkabla i artikeln. Man hävdar, med den envises rätt 200.000 nya jobb har skapats under den moderatledda regeringen. Bortsett från att antalet växlar över tid beroende på vem i det moderata partiet som argumenterar, så är påståendet räknat i absoluta tal, en beräkning som frångår alla tidigare beräkningar då man anger arbetslösheten i andel av befolkningen. Ock då blir dessa 200.000 inget värt då arbetslösheten är 8.1% ock ökande. Vad som skall inbegripas i definitionen “utanförskap” är det få som vet, det är i alla fall inget vedertaget mått att använda sig av så länge man inte berättar vad som skall ingå. Ett typisk moderat värdeladdat ord som inte har någon mening alls i alla andra sammanhang än att förgylla sin egen förträfflighet. Att arbetslösheten bland våra unga och hos våra invandrare är alldeles för hög konstaterar man helt riktigt, men att därmed hävda att vi har en “massarbetslöshet” är för moderaterna ett alldeles för vågat sätt att uttrycka sitt totala “fiasko” avseende arbetsmarknadspolitiken. Då ställer man hellre grupper mot varandra, förövrigt ett inte helt ovanligt sätt för moderaterna när det gäller att retirera ifrån verkligheten, då talar man hellre i termer “etniska svenskar mitt i livet” för att belysa den stora arbetslöshet som råder bland våra invandrare. Den retoriken får i alla fall jag inte ihop riktigt.

Man säger sig förstå den arbetsmarknad som växer fram och vill anpassa sin politik utifrån dessa förutsättningar.Låter ju bra förvisso. Men det finns väsentligheter i denna arbetsmarknad som man väljer att inte tala så högt om. Här talar man om fler tillfälliga anställningar som en trygghet för löntagarna, man talar om utbildningar och en anpassning av de ungas möjligheter att kunna ta de arbeten som näringslivet behöver. Allt detta låter bra men har inte under Alliansregeringens mandatperioder påvisat några tendenser åt de man nu vill hävda skall vara den arbetsmarknadspolitiska reform man så gärna hyllar. Man vill istället förstärka de incitament man drivit under 6 års tid med fortsatt två tredjedels politik där den tredjedel som har det svårast på arbetsmarknaden skall drivas in i återvändsgränder, en sådan är det numer så riksbekanta ock hårt kritiserade Fas3. Man fortsätter genom att segregera möjligheter för ungdomar att läsa på högskolor och universitet, på så sätt skapar man eliter i samhället. Arbetsmarknad i all oändlighet talar man om men inte en enda rad om hur vi skall förbättra arbetstagarnas arbetsklimat då man reducerat anslagen för exempelvis Arbetsmiljöverket med resultatet att arbetsmiljöinspektörerna minskat rejält samt avskaffade 2007 Arbetslivsinstitutet. Den senare myndigheten där forskning bedrevs inom arbetsmarknad och arbetsrätt, arbetsorganisation, belastningsskador, arbetsmiljöteknik, “hälsoeffekter av det nya arbetslivets psykosociala problem”,arbetsmedicin, allergi, påverkan på nervsystemet samt kemiska riskfaktorer och toxikologi. Sådant är inte viktig för moderaterna! Men sådant är viktigt för arbetarna och inte minst viktigt för samhällsekonomin.

Moderat svammel i kvadrat  Images9taj

'

Ett modernt “arbetarparti” vill man vara! men hur modernt är det att skicka till dags dato 31.000 rakt in i en återvändsgränd där möjligheterna reduceras väsentligt och inte bara ekonomiskt. Hur modernt är det med “slaveri” i ett modernt samhälle? Hur modernt är det att jämställa industrin som ett “särintresse”? Hur modernt är det att ställa grupper i samhället mot varandra? Hur modernt är det att gynna vissa företag genom att inte bara subventionera dessa genom att sänka arbetsgivaravgiften, ett av löntagarna avstått löneutrymme för att “drivkrafter ock sänka trösklar”, är i den moderata terminologin ordet för skapade drivkrafter, läs piska, för ungdomar och lättnader för företagen och då främst tjänstesektorn, hur modernt är det att utöver det betala miljarder till sk. anordnare som gör sig en bra hacka på den konstiga arbetsmarknadspolitik som moderaterna bedriver? Hur modernt är det att halvera momsen för en bransch där effekterna är så dåliga att det inte går att påvisa någon som helst nya arbetstillfällen? hur modernt är det att lägga ner Arbetslivsinstitutet och minska anslagen för Arbetsmiljöverket för ett arbetarparti? Ock oj!!! jag glömde också den sjuka sjukförsäkringen, en försäkring som snart reducerats till noll ock intet för att bekosta “jobbskatteavdragen” en ytterligare av den moderata moderna retorikens avladdade definition på skattesänkning, jobbskatteavdrag som inte gett de utlovade arbetstillfällen som angavs 2006.

Hela artikeln är ett enda svamlande om åtgärder som går stick i stäv med en modern framtidsinriktad arbetsmarknadspolitik. Något som torde “sticka” medborgarna i ögonen är slutklämmen. ”Alla människor behövs och alla jobb behövs” oavsett de får betalt eller ej, oavsett de är sjuka eller ej.

“Alliansen har sänkt arbetsgivaravgiften för unga under 26 år, halverat restaurangmomsen och infört de populära RUT- och ROT-avdragen. Det har skapat tusentals nya jobb i sektorer som för många, inte minst unga, erbjuder en första väg in på arbetsmarknaden” Är det därför vi ser en ungdomsarbetslöshet på 25%? Populära RUT och ROT! För vem är de populära? Är det de 22% av landets befolkning som bor i de rika kommunerna som får 45% avdragspengarna. Eller menar du den andel 57% av höginkomstagarna som nyttjar det populära RUT -avdraget. Eller är det i Reinfeldts Täby där var 9:0nde invånare flitigt använder sig av avdraget medan endast knappt 1 i Gällivari kommun anser sig ha råd, eller knappt 4 i Salems kommun.

Sansade medborgare kan omöjligt ta denna artikel på allvar, ett sammelsurium av självförhärliganden, kryddad med lögner och friserad verklighet. De två som klarar detta bäst är ju faktiskt Schlingmann med bihanget Kent Persson. Svammel utan verklighetsförankring!!!
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Moderat svammel i kvadrat  Empty Sv: Moderat svammel i kvadrat

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 10:58

Som jag ser det samtycker denne tyckare med moderaternas debatt-artikel. Kanske är det just detta samtycke som gör honom så arg?

Vill vänstern minska arbetslösheten? Och isåfall hur? Hjälper det med åtgärder som underlättar för etniska svenskar mitt i livet? Eller ska man istället kanske satsa på de grupper som idag står utanför?

Hur menar dumvänstern att man ska kunna hjälpa de som står utanför om man inte ens får tala om dem?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2012-07-03, 11:02

Som jag ser det samtycker denne tyckare med moderaternas debatt-artikel.

Ta av de mörkbruna glasögonen så ser du bättre....

Vill vänstern minska arbetslösheten?

Alliansens vill det ju inte....

LillEric har sparkbyxorna på sig idag....beware...

Moderat svammel i kvadrat  Moonkids-bla-sparkbyxor
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2012-07-03, 11:06

ericTheDog skrev:Som jag ser det samtycker denne tyckare med moderaternas debatt-artikel. Kanske är det just detta samtycke som gör honom så arg?

Vill vänstern minska arbetslösheten? Och isåfall hur? Hjälper det med åtgärder som underlättar för etniska svenskar mitt i livet? Eller ska man istället kanske satsa på de grupper som idag står utanför?

Hur menar dumvänstern att man ska kunna hjälpa de som står utanför om man inte ens får tala om dem?

Den här tråden handlar om Allianzens rappakalja! (svårt att fatta det?) förmodligen!!
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 11:08

Redvictory skrev:
    ericTheDog skrev:Som jag ser det samtycker denne tyckare med moderaternas debatt-artikel. Kanske är det just detta samtycke som gör honom så arg?

Den här tråden handlar om Allianzens rappakalja! (svårt att fatta det?) förmodligen!!

Kan du inte försöka bli lite knäppare? Du är inte lika rolig som förr. Kackerlackan är numera mycket mer underhållande än dig.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2012-07-03, 11:13

ericTheDog skrev:Som jag ser det samtycker denne tyckare med moderaternas debatt-artikel.

hur får du till det ?
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2012-07-03, 11:15

F.I.S.T skrev:
    ericTheDog skrev:Som jag ser det samtycker denne tyckare med moderaternas debatt-artikel.

hur får du till det ?

Det mesta ser annorlunda ut med bruna glasögon på! Cool
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 11:16

F.I.S.T skrev:

hur får du till det ?

Tyckaren är mest arg, men ser du några konkreta motargument från honom? Istället för att vara glad över 200000 nya jobb ojar han sig över hur man ska mäta. Alldeles förtvivlad över att arbetslösheten inte är homogen o.s.v. o.s.v.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-07-03, 11:19

Istället för att vara glad över 200000 nya jobb ojar han sig över hur man ska mäta.

Du vet om att vi har massarbetslöshet under minoritetsregeringen Reinfeldt va ?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 11:42

RedCloud skrev:
    Istället för att vara glad över 200000 nya jobb ojar han sig över hur man ska mäta.

Det faktum att du börjar bry dig om arbetslöshet kan vi nog tacka Alliansen för.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-07-03, 11:44

Det faktum att du börjar bry dig om arbetslöshet kan vi nog tacka Alliansen för.

Nej
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 11:45

RedCloud skrev:

Nej

Jo
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-07-03, 11:46

ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:

Nej

Jo

Jag har tolkningsföreträde...nej
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2012-07-03, 11:59

Ser att det fortfarande finns några högernissar som fått för sig att moderaterna för arbetspolitik! Smile

Alltså: VILKEN arbetspolitik som helst, demokratisk sådan, är bättre än den icke-politik som förs idag!
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 12:15

Dao skrev:Ser att det fortfarande finns några högernissar som fått för sig att moderaterna för arbetspolitik! Smile

Alltså: VILKEN arbetspolitik som helst, demokratisk sådan, är bättre än den icke-politik som förs idag!

Var och en med förmåga -> arbetsläger ? Nej tack.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-07-03, 12:17

Var och en med förmåga -> arbetsläger ?

Och forats barnsligaste har gjort det igen ! HURRA ! Basketball Basketball Basketball
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 12:25

RedCloud skrev:
    Var och en med förmåga -> arbetsläger ?

Och forats barnsligaste har gjort det igen ! HURRA ! Basketball Basketball Basketball

Så du kapitulerar direkt...
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-07-03, 12:35

Japp det är omöjligt att slå dig när det kommer till tölpaktigthet, barnslighet och oförstånd. Där är du överlägsen....
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-07-03, 12:38

RedCloud skrev:

Japp det är omöjligt att slå dig när det kommer till tölpaktigthet, barnslighet och oförstånd. Där är du överlägsen....

Nu var det ju Dao's idé och inte min att arbetsläger för de med arbetsförmåga skulle vara bättre för Sverige. Så du får väl kritisera honom. Om du törs.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-07-03, 13:09

ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:

Hear- hear.

Ingen vänstermupp brydde sig om den skenande arbetslösheten så länge man kunde leva fett på bidrag, på andra, utan att jobba!

RedclownIII
    RedclownIII

Antal inlägg : 2772

Inlägg  RedclownIII 2012-07-04, 22:50

RedMentalCase skrev:
    ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:

Hear- hear.

Ingen vänstermupp brydde sig om den skenande arbetslösheten så länge man kunde leva fett på bidrag, på andra, utan att jobba!

Lata oduglingar är vad det är! affraid
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2012-07-05, 00:01

RedclownIII skrev:
    RedMentalCase skrev:
    ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:

Hear- hear.

Lata oduglingar är vad det är! affraid

Ja det är ni anhängare! ta och kamma till er och sök er ett jobb för f-n!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2012-07-06, 00:02

[quote="ericTheDog"]
    F.I.S.T skrev:

hur får du till det ?

ericTheDog skrev:Tyckaren är mest arg,

Ja det är jag oxå ... när människor far illa av Alliansens lögner

ericTheDog skrev:Istället för att vara glad över 200000 nya jobb ojar han sig över hur man ska mäta.
    Alldeles förtvivlad över att arbetslösheten inte är homogen o.s.v. o.s.v.

Nej ser du det handlar om att FR använder sig av att ljuga med statistik för att dölja att "arbetslinjen" ... inte alls är nån arbetslinje, utan en bidragslinje....

Om den procentuella arbetslösheten 6 %, var "massarbetslöshet" under S enl FR så borde den inte vara en politisk succe vid nuvarande 8 %. Och jag undrar fortfarande hur du får till att tyckaren "samtycker" med artikeln

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2012-07-06, 00:22

[quote="F.I.S.T"]
    ericTheDog skrev:
    F.I.S.T skrev:

hur får du till det ?

ericTheDog skrev:Tyckaren är mest arg,

Ja det är jag oxå ... när människor far illa av Alliansens lögner

ericTheDog skrev:Istället för att vara glad över 200000 nya jobb ojar han sig över hur man ska mäta.
    Alldeles förtvivlad över att arbetslösheten inte är homogen o.s.v. o.s.v.

Nej ser du det handlar om att FR använder sig av att ljuga med statistik för att dölja att "arbetslinjen" ... inte alls är nån arbetslinje, utan en bidragslinje....

Om den procentuella arbetslösheten 6 %, var "massarbetslöshet" under S enl FR så borde den inte vara en politisk succe vid nuvarande 8 %. Och jag undrar fortfarande hur du får till att tyckaren "samtycker" med artikeln

Hur kan den vara 6% under S? Det är ingen fast siffra. Arbetslösheten går upp och ner hela tiden. Ibland lägre, ibland högre. Den var 6,7% sept 2006 om det är det du menar.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2012-07-06, 00:31

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 21:18