Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
Infra
formsvackan
RedCloud
Dao
redalert
Thetaxpayer
ericTheDog
lazy
RedMentalCase
F.I.S.T
14 posters

Jag vill tacka forumhögern innerligt !

F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Jag vill tacka forumhögern innerligt ! - Sida 4 Empty Sv: Jag vill tacka forumhögern innerligt !

Inlägg  F.I.S.T 2012-06-23, 09:42

Secrist skrev:
    RedCloud skrev:
    Secrist skrev:
    RedCloud skrev:Under alliansregeringens första fyra år ökade antalet unga förtidspensionerade med nära 50 procent. ”En politisk katastrof”, medger socialförsäkringsministern Ulf Kristersson

Och det är oacceptabelt. Inga "blommar upp" som Infra försöker kränga. Även om det faktiska antalet inte är astronomiskt så är det lika illa för den som drabbas.

1990 förtidspensionerades omkring 1 500 unga. 2006 var antalet 4 500, och i fjol var siffran 6 700 (2010), enligt preliminär statistik från Försäkringskassan - en ökning med nära femtio procent under förra mandatperioden.

"Vi ska minska utanförskapet" gick nån till val på....

Därför skrev jag också att det är oacceptabelt. Comprende?

Äh skaffa dig ett jobb vettja secrist Laughing
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag vill tacka forumhögern innerligt ! - Sida 4 Empty Sv: Jag vill tacka forumhögern innerligt !

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 09:46

F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    RedCloud skrev:
    Secrist skrev:
    RedCloud skrev:Under alliansregeringens första fyra år ökade antalet unga förtidspensionerade med nära 50 procent. ”En politisk katastrof”, medger socialförsäkringsministern Ulf Kristersson

Och det är oacceptabelt. Inga "blommar upp" som Infra försöker kränga. Även om det faktiska antalet inte är astronomiskt så är det lika illa för den som drabbas.

1990 förtidspensionerades omkring 1 500 unga. 2006 var antalet 4 500, och i fjol var siffran 6 700 (2010), enligt preliminär statistik från Försäkringskassan - en ökning med nära femtio procent under förra mandatperioden.

Ett till? scratch
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2012-06-23, 09:47

Secrist skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    RedCloud skrev:
    Secrist skrev:

Ett till? scratch

Nej det räcker om du skaffar dig ett enda som vi andra ! Cool
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2012-06-23, 09:51

Secrist skrev:Dao menar att alliansen hindrar folk att få ett värdigt liv genom att vinna val. Eftersom Dao inte gillar något till höger om vänsterpartiet så har han det lite jobbigt just nu. Dessutom så går vänsterpartiet kräftgång i opinionssiffrorna och då fylls Dao av bitterhet över att svenska folket inte inser att vägen till allas lycka går via salongskommunismen.

Dao menar vad Dao själv skriver. Inte vad du vill att Dao skall mena! Åsiktsfrihet kallas det för, och är en av de stora anledningarna till att jag är just vänster - jag gillar sådant!
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 09:53

F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    RedCloud skrev:
    Secrist skrev:

Ett till? scratch

Jag jobbade 12 timmar i tisdags och har 130 komptimmar på tidskontot. Hur mycket ska man jobba menar du?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 09:53

Dao skrev:
    Secrist skrev:Dao menar att alliansen hindrar folk att få ett värdigt liv genom att vinna val. Eftersom Dao inte gillar något till höger om vänsterpartiet så har han det lite jobbigt just nu. Dessutom så går vänsterpartiet kräftgång i opinionssiffrorna och då fylls Dao av bitterhet över att svenska folket inte inser att vägen till allas lycka går via salongskommunismen.

Dao menar vad Dao själv skriver. Inte vad du vill att Dao skall mena! Åsiktsfrihet kallas det för, och är en av de stora anledningarna till att jag är just vänster - jag gillar sådant!

Han blir lite tröttsam denne Secrist när han inte längre har argument för sin sak....
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 09:54

Dao skrev:

Vilket fixas genom förstatligande. Very Happy
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 09:54

RedCloud skrev:
    Dao skrev:

Han blir lite tröttsam denne Secrist när han inte längre har argument för sin sak....

Bitter över dessa svenska väljare som inte begriper sitt eget bästa? Razz
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2012-06-23, 09:58

Secrist skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    RedCloud skrev:
    Secrist skrev:

Ett till? scratch

Jag jobbade 12 timmar i tisdags och har 130 komptimmar på tidskontot. Hur mycket ska man jobba menar du?

Bravo .... du ser ni höger kan ju arbeta lika bra som vi vänster, men vår politik överlag inte lika girig !
    Cool
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 10:03

F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    RedCloud skrev:
    Secrist skrev:

Ett till? scratch

Bravo .... du ser ni höger kan ju arbeta lika bra som vi vänster, men vår politik överlag inte lika girig !
    Cool

Änglar?

Fingrarna i syltburken hade exempelvis Gudrun Schyman. Vänsterledaren försökte göra skatteavdrag för resor och krogbesök som hon redan fått betalt för av partiet eller riksdagen. Hon avgick, lämnade vänsterpartiet och startade eget.

Vi minns också Ola Rask, riksdagsman (s) med så gott om tid att han kunde sköta en kursgård åt Byggnads. Dubbla pensioner, dyra resor och anställda familjemedlemmar hamnade i DN, och Rask fick hålla till godo med riksdagen.

Lägenhetsaffären över alla kom från Stiftelsen Anna Johansson-Visborg, som ordnade bostäder åt s-politiker, facktoppar, styrelseledamöter och deras barn.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 10:03

Bitter över dessa svenska väljare som inte begriper sitt eget bästa?

BAra lite trött att du ska tillskriva andra en massa åsikter när du har slut på [sic] argument, dvs dagligen.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 10:06

RedCloud skrev:
    Bitter över dessa svenska väljare som inte begriper sitt eget bästa?

BAra lite trött att du ska tillskriva andra en massa åsikter när du har slut på [sic] argument, dvs dagligen.

Och det gör ju aldrig du? Rolling Eyes
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 10:11

Och det gör ju aldrig du?

två fel blir ju inte ett rätt secrist, försök stå för vad DU skriver nån gång....

"Dao menar att alliansen hindrar folk att få ett värdigt liv genom att vinna val. Eftersom Dao inte gillar något till höger om vänsterpartiet så har han det lite jobbigt just nu. Dessutom så går vänsterpartiet kräftgång i opinionssiffrorna och då fylls Dao av bitterhet över att svenska folket inte inser att vägen till allas lycka går via salongskommunismen. "
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2012-06-23, 10:13

Secrist skrev:
    Dao skrev:

Hur kan man förstatliga åsiktsfrihet??? Nu får du ge dig...
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 10:19

RedCloud skrev:
    Och det gör ju aldrig du?

två fel blir ju inte ett rätt secrist, försök stå för vad DU skriver nån gång....

"Dao menar att alliansen hindrar folk att få ett värdigt liv genom att vinna val. Eftersom Dao inte gillar något till höger om vänsterpartiet så har han det lite jobbigt just nu. Dessutom så går vänsterpartiet kräftgång i opinionssiffrorna och då fylls Dao av bitterhet över att svenska folket inte inser att vägen till allas lycka går via salongskommunismen. "

Varför lägger du dig i den konversationen? Tror du inte Dao kan svara för sig själv eller? Jag tror det.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 10:20

Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:

Hur kan man förstatliga åsiktsfrihet??? Nu får du ge dig...

Var i vänsterpartiets politiska plattform lyfts åsiktsfriheten fram på ett sätt som särskiljer den från övriga partier?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 10:24

Varför lägger du dig i den konversationen?

ooops vill du hindra folk att skriva här också ?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 10:26

RedCloud skrev:
    Varför lägger du dig i den konversationen?

ooops vill du hindra folk att skriva här också ?

Nä, jag bara undrar varför. Har du inget eget att komma med?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 10:33

Har du inget eget att komma med?

På samma sätt som du bemöter Dao med påhittade åsikter bemöter du ju oss alla andra, mig inkl.
    Så jag bara deltar i kampen mot ditt förvirrade sätt att argumentera....

Sluta hitta på åt andra så slipper du kritik....
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-23, 11:14

RedCloud skrev:
    Har du inget eget att komma med?

På samma sätt som du bemöter Dao med påhittade åsikter bemöter du ju oss alla andra, mig inkl.
    Så jag bara deltar i kampen mot ditt förvirrade sätt att argumentera....

Sluta hitta på åt andra så slipper du kritik....

He, he..kritik lär man aldrig slippa. Oavsett vad man skriver.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 11:24

Oavsett vad man skriver.

Du kan ju alltid börja med att sluta skriva åsikter på folks näsa som aldrig uttalats.....enkelt om man har argument, men du har ju inte alltid det.....
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2012-06-23, 12:39

Secrist skrev:

Var i vänsterpartiets politiska plattform lyfts åsiktsfriheten fram på ett sätt som särskiljer den från övriga partier?

- Partiets politik och
    verksamhet bestäms av vårt mål: att förverkliga ett samhälle fritt från varje form av förtryck,
    ett samhälle grundat på demokrati, jämlikhet, solidaritet och ekologisk hållbarhet.
    Vänsterpartiet tillhör den socialistiska och feministiska tanketradition som bygger på
    övertygelsen om alla människors lika värde och förmåga att skapa, upprätthålla och förändra
    sina livsvillkor och forma sin framtid i samverkan med varandra. Vårt ekologiska
    förhållningssätt grundas på en insikt om att hållbar ekologisk utveckling och hållbar mänsklig
    utveckling hör ihop.

- USA och EU åsidosätter folkrätten. De har trängt FN:s fredsroll åt sidan och gjort dess
    sidoorgan till bastioner för nyliberal politik. USA och NATO tar sig rätt att ingripa militärt
    utan FN:s godkännande.
    Över hela världen växer dock motståndet, protesterna och rörelserna för global rättvisa. I ett
    ökat antal länder har politiska krafter fått inflytande och utvecklar motstånd mot den rådande
    världsordningen. Det folkliga motståndet mot rovdrift på natur och mänskor växer. Det är
    vänsterns stora utmaning att samla och organisera alla de människor som är övertygade om att
    en rättvis värld är möjlig.

- Grunder för en vänsterpolitik
    Allas lika värde
    Makten till folket
    Internationell samverkan
    Hållbar utveckling
    Välfärd för alla
    Makt över arbetet
    Gemensamt ägande och demokrati
    Allas lika värde

- Mänskliga rättigheter och folkrätt
    Respekten för de mänskliga rättigheterna, såsom de slås fast i FN:s allmänna förklaring om de
    mänskliga rättigheterna och i FN:s övriga deklarationer och konventioner, ska vara
    grundläggande för all politik. Ingen regim kan i längden ignorera dem, och där de inte
    praktiseras kan de bara erövras och garanteras genom organiserade sociala rörelsers kamp för
    frigörelse och rättvisa.
    Folkrätten, den internationella rättsliga praxis som reglerar förhållandet mellan stater, måste
    försvaras och fördjupas. När så behövs måste folkrätten och FNstadgan
    kunna hävdas
    gentemot säkerhetsrådet för att stärka FN:s ställning. Alla beslut om militärt våld som en sista
    utväg för att skydda freden och de mänskliga rättigheterna måste fattas av FN.
    Vi är motståndare till att FN utnyttjas till försvar av de kapitalistiska staternas intressen och
    för att legitimera anfallskrig.

- Den politiska demokratin – ofullgången men ovärderlig
    Demokrati byggs i ett historiskt givet politiskt, socialt och ekonomiskt sammanhang. Bristen
    på ekonomisk demokrati under kapitalismen innebär inskränkningar i den politiska
    demokratin.
    Demokratins värde består i att det är medborgarna själva som är samhällets högsta beslutande
    instans. Denna folksuveränitet, utövad genom den fritt valda folkförsamlingen, parlamentet,
    har historiskt formats i och genom nationalstaten. Ett försvar av demokratin kräver i dag
    också ett försvar av den nationella självbestämmanderätten. Det är inte detsamma som
    nationalism och isolering.

- Grundlagarna ska värna demokratin och människors rättigheter medan författningen i övrigt
    ska vara politiskt neutral. Ändringar beslutas av riksdagen men underställs folkets prövning i
    allmänna val eller i en särskild folkomröstning. Monarkin ersätts med en republikansk
    författning där statschefen tillsätts i demokratisk ordning. Religionsfriheten garanteras. Staten
    ska vara religiöst neutral och alla kvarvarande band mellan staten och Svenska kyrkan ska
    upplösas.

- Erövra, försvara och utveckla demokratin
    Beslut som fattas i parlamentariska församlingar är beroende av styrkeförhållandena i
    samhället i övrigt och av internationella maktförhållanden. Transnationella koncerner och
    stora valutaspekulanter kan sätta press på regeringar och länder. Internationella organ som
    Världshandelsorganisationen (WTO), Internationella valutafonden (IMF) och Världsbanken
    har i stor utsträckning blivit verktyg för det internationella kapitalet och utnyttjat fattiga
    länders skuldsättning för att tvinga fram en politik i kapitalets intresse, samtidigt som
    verksamheten har en negativ miljöpåverkan både lokalt och globalt.
    Vänsterpartiet kämpar för att förändra det vi uppfattar som felaktiga beslut den
    parlamentariska vägen. Men demokrati är inte bara lagar och regler. Civil olydnad är en
    yttersta möjlighet för människor som saknar makt att på andra sätt försvara folkligt förankrade
    värden som mänskliga rättigheter och naturresurser. Civil olydnad grundar sig på principen
    om ickevåld
    och öppenhet.
    Kampen för demokrati kan inte skiljas från kampen mot orättvisor och ojämlikhet. Tron på
    politikens möjligheter måste återupprättas. Demokrati är mer än allmän rösträtt och formella
    friheter – den måste göras till folkets makt över samhället.

- Ekonomisk och politisk internationalisering
    Internationell samverkan ska grundas på respekt för mänskliga rättigheter och demokratins
    ideal, inte kapitalets intresse av avreglering och nya marknader. Många av världens problem
    är gränsöverskridande: miljöförstöring, vapenhandel, växande sociala klyftor och
    utplundringen av världens fattiga, människosmuggling, sexoch
    narkotikahandel. De kan inte
    lösas utan internationellt samarbete och överenskommelser mellan stater.
    Den internationella samverkan kan bara bli långsiktig och effektiv om den utövas i former
    som stärker demokratin i stället för att urholka den. Istället för överstatliga organ som kränker
    de nationella folkvalda parlamentens suveränitet ska de former för internationell samverkan

som redan finns – bioch
    multilaterala avtal, internationella konventioner, frivillig
    samordning av nationell lagstiftning med mera – utvecklas i riktning mot ökad öppenhet och
    en aktivare medverkan av de nationella parlamenten.
    FN är den enda världsomspännande organisation som kan utveckla ett alternativ till den
    internationella ordning där militär och ekonomisk styrka är avgörande. Men för att en ny,
    internationell rättsordning, grundad på hållbar utveckling, solidarisk fördelning av jordens
    resurser, rättvis handel, demokrati och mänskliga rättigheter, ska kunna förverkligas måste FN
    demokratiseras och stormakternas dominerande ställning brytas. FN:s generalförsamling
    måste stärkas på bekostnad av säkerhetsrådet.

- Europeiska unionen – kapitalets union
    EU uppfyller inte minimikraven på en demokrati. Lagstiftningsmakt har förts från de
    nationella parlamenten till Ministerrådet, där medlemsländernas ministrar enbart representerar
    EU och lagförslagen utarbetas av tjänstemännen i Kommissionen. Lagarnas tillämpning
    övervakas av domstolen i Luxemburg, som i praktiken också är med och formar politikens
    innehåll. Mellanstatliga överenskommelser mellan likaberättigade parter ersätts allt mer av
    överstatliga majoritetsbeslut. Europaparlamentets demokratiska legitimitet är svag. I denna
    beslutsstruktur har folken mycket små möjligheter att utkräva ansvar av makthavarna.
    Vänsterpartiet motsatte sig Sveriges medlemskap i EU. Skälen för vårt ställningstagande är
    fortfarande giltiga. Vi respekterar resultatet i folkomröstningen, men har inte skäl att ändra
    vår principiella ståndpunkt.
    Vår EUkritiska
    position gör det än viktigare att verka för en vänsterpolitik och för EU:s
    demokratisering i de fora där unionens politik bestäms. Det gör vi i samarbete med andra
    radikala och demokratiska krafter inom unionen, såväl parlamentariskt som
    utomparlamentariskt.Vårt mål är att ersätta EU:s odemokratiska beslutsformer och
    fördragsfästa kapitalism med en alleuropeisk samverkan grundad på demokratiska principer.
    Det kräver att EU upplöses. En viktig del i en sådan process kan vara att länder väljer att
    lämna unionen. Det är ett av skälen till att Vänsterpartiet arbetar för ett svenskt utträde ur EU.
    En självständig utrikespolitik för internationell solidaritet
    Det är av yttersta vikt att det militära systemet underställs demokratisk kontroll. En grundbult
    i en sådan kontroll är den allmänna värnplikten. Allmän värnplikt måste gälla såväl kvinnor
    som män. Pliktlagen ska även i fortsättningen ge möjlighet till såväl militär som civil
    tjänstgöring.
    Vänsterpartiet arbetar för militäralliansernas upplösning, ett totalt internationellt förbud mot
    alla former av massförstörelsevapen och för allmän avrustning. Svensk vapenexport ska
    avvecklas.
    Sverige ska föra en självständig utrikespolitik där demokrati, respekt för folkrätten och de
    mänskliga rättigheterna, hållbar utveckling, kvinnors frigörelse och internationell solidaritet är
    vägledande. Det förutsätter att Sverige vågar utmana USA, EU och det internationella
    kapitalets maktanspråk Sverige ska föra en human asyloch
    flyktingpolitik där varje asylsökande garanteras rätten till
    individuell prövning under värdiga omständigheter och kriterierna för flyktingstatus är
    generösa.
    Internationellt bistånd ska ges till fattiga länder utan egennyttiga förbehåll. Sverige ska verka
    för en internationell skuldavskrivning som ger fattiga länder möjlighet att utvecklas på egna
    villkor. Frihandel förutsätter likvärdiga villkor. En rättvis handelspolitik, som motverkar
    dagens ojämlika förhållanden på världsmarknaden, måste utvecklas. Sverige ska verka för en
    skatt på internationella valutatransaktioner för att motverka skadlig spekulation och stabilisera
    världsekonomin. Intäkterna ska användas för att minska fattigdom och miljöförstöring.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 12:47

F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:

- Partiets politik och
    verksamhet bestäms av vårt mål: att förverkliga ett samhälle fritt från varje form av förtryck,
    ett samhälle grundat på demokrati, jämlikhet, solidaritet och ekologisk hållbarhet.
    Vänsterpartiet tillhör den socialistiska och feministiska tanketradition som bygger på
    övertygelsen om alla människors lika värde och förmåga att skapa, upprätthålla och förändra
    sina livsvillkor och forma sin framtid i samverkan med varandra. Vårt ekologiska
    förhållningssätt grundas på en insikt om att hållbar ekologisk utveckling och hållbar mänsklig
    utveckling hör ihop.

- USA och EU åsidosätter folkrätten. De har trängt FN:s fredsroll åt sidan och gjort dess
    sidoorgan till bastioner för nyliberal politik. USA och NATO tar sig rätt att ingripa militärt
    utan FN:s godkännande.
    Över hela världen växer dock motståndet, protesterna och rörelserna för global rättvisa. I ett
    ökat antal länder har politiska krafter fått inflytande och utvecklar motstånd mot den rådande
    världsordningen. Det folkliga motståndet mot rovdrift på natur och mänskor växer. Det är
    vänsterns stora utmaning att samla och organisera alla de människor som är övertygade om att
    en rättvis värld är möjlig.

- Grunder för en vänsterpolitik
    Allas lika värde
    Makten till folket
    Internationell samverkan
    Hållbar utveckling
    Välfärd för alla
    Makt över arbetet
    Gemensamt ägande och demokrati
    Allas lika värde

- Mänskliga rättigheter och folkrätt
    Respekten för de mänskliga rättigheterna, såsom de slås fast i FN:s allmänna förklaring om de
    mänskliga rättigheterna och i FN:s övriga deklarationer och konventioner, ska vara
    grundläggande för all politik. Ingen regim kan i längden ignorera dem, och där de inte
    praktiseras kan de bara erövras och garanteras genom organiserade sociala rörelsers kamp för
    frigörelse och rättvisa.
    Folkrätten, den internationella rättsliga praxis som reglerar förhållandet mellan stater, måste
    försvaras och fördjupas. När så behövs måste folkrätten och FNstadgan
    kunna hävdas
    gentemot säkerhetsrådet för att stärka FN:s ställning. Alla beslut om militärt våld som en sista
    utväg för att skydda freden och de mänskliga rättigheterna måste fattas av FN.
    Vi är motståndare till att FN utnyttjas till försvar av de kapitalistiska staternas intressen och
    för att legitimera anfallskrig.

- Den politiska demokratin – ofullgången men ovärderlig
    Demokrati byggs i ett historiskt givet politiskt, socialt och ekonomiskt sammanhang. Bristen
    på ekonomisk demokrati under kapitalismen innebär inskränkningar i den politiska
    demokratin.
    Demokratins värde består i att det är medborgarna själva som är samhällets högsta beslutande
    instans. Denna folksuveränitet, utövad genom den fritt valda folkförsamlingen, parlamentet,
    har historiskt formats i och genom nationalstaten. Ett försvar av demokratin kräver i dag
    också ett försvar av den nationella självbestämmanderätten. Det är inte detsamma som
    nationalism och isolering.

- Grundlagarna ska värna demokratin och människors rättigheter medan författningen i övrigt
    ska vara politiskt neutral. Ändringar beslutas av riksdagen men underställs folkets prövning i
    allmänna val eller i en särskild folkomröstning. Monarkin ersätts med en republikansk
    författning där statschefen tillsätts i demokratisk ordning. Religionsfriheten garanteras. Staten
    ska vara religiöst neutral och alla kvarvarande band mellan staten och Svenska kyrkan ska
    upplösas.

- Erövra, försvara och utveckla demokratin
    Beslut som fattas i parlamentariska församlingar är beroende av styrkeförhållandena i
    samhället i övrigt och av internationella maktförhållanden. Transnationella koncerner och
    stora valutaspekulanter kan sätta press på regeringar och länder. Internationella organ som
    Världshandelsorganisationen (WTO), Internationella valutafonden (IMF) och Världsbanken
    har i stor utsträckning blivit verktyg för det internationella kapitalet och utnyttjat fattiga
    länders skuldsättning för att tvinga fram en politik i kapitalets intresse, samtidigt som
    verksamheten har en negativ miljöpåverkan både lokalt och globalt.
    Vänsterpartiet kämpar för att förändra det vi uppfattar som felaktiga beslut den
    parlamentariska vägen. Men demokrati är inte bara lagar och regler. Civil olydnad är en
    yttersta möjlighet för människor som saknar makt att på andra sätt försvara folkligt förankrade
    värden som mänskliga rättigheter och naturresurser. Civil olydnad grundar sig på principen
    om ickevåld
    och öppenhet.
    Kampen för demokrati kan inte skiljas från kampen mot orättvisor och ojämlikhet. Tron på
    politikens möjligheter måste återupprättas. Demokrati är mer än allmän rösträtt och formella
    friheter – den måste göras till folkets makt över samhället.

- Ekonomisk och politisk internationalisering
    Internationell samverkan ska grundas på respekt för mänskliga rättigheter och demokratins
    ideal, inte kapitalets intresse av avreglering och nya marknader. Många av världens problem
    är gränsöverskridande: miljöförstöring, vapenhandel, växande sociala klyftor och
    utplundringen av världens fattiga, människosmuggling, sexoch
    narkotikahandel. De kan inte
    lösas utan internationellt samarbete och överenskommelser mellan stater.
    Den internationella samverkan kan bara bli långsiktig och effektiv om den utövas i former
    som stärker demokratin i stället för att urholka den. Istället för överstatliga organ som kränker
    de nationella folkvalda parlamentens suveränitet ska de former för internationell samverkan

som redan finns – bioch
    multilaterala avtal, internationella konventioner, frivillig
    samordning av nationell lagstiftning med mera – utvecklas i riktning mot ökad öppenhet och
    en aktivare medverkan av de nationella parlamenten.
    FN är den enda världsomspännande organisation som kan utveckla ett alternativ till den
    internationella ordning där militär och ekonomisk styrka är avgörande. Men för att en ny,
    internationell rättsordning, grundad på hållbar utveckling, solidarisk fördelning av jordens
    resurser, rättvis handel, demokrati och mänskliga rättigheter, ska kunna förverkligas måste FN
    demokratiseras och stormakternas dominerande ställning brytas. FN:s generalförsamling
    måste stärkas på bekostnad av säkerhetsrådet.

- Europeiska unionen – kapitalets union
    EU uppfyller inte minimikraven på en demokrati. Lagstiftningsmakt har förts från de
    nationella parlamenten till Ministerrådet, där medlemsländernas ministrar enbart representerar
    EU och lagförslagen utarbetas av tjänstemännen i Kommissionen. Lagarnas tillämpning
    övervakas av domstolen i Luxemburg, som i praktiken också är med och formar politikens
    innehåll. Mellanstatliga överenskommelser mellan likaberättigade parter ersätts allt mer av
    överstatliga majoritetsbeslut. Europaparlamentets demokratiska legitimitet är svag. I denna
    beslutsstruktur har folken mycket små möjligheter att utkräva ansvar av makthavarna.
    Vänsterpartiet motsatte sig Sveriges medlemskap i EU. Skälen för vårt ställningstagande är
    fortfarande giltiga. Vi respekterar resultatet i folkomröstningen, men har inte skäl att ändra
    vår principiella ståndpunkt.
    Vår EUkritiska
    position gör det än viktigare att verka för en vänsterpolitik och för EU:s
    demokratisering i de fora där unionens politik bestäms. Det gör vi i samarbete med andra
    radikala och demokratiska krafter inom unionen, såväl parlamentariskt som
    utomparlamentariskt.Vårt mål är att ersätta EU:s odemokratiska beslutsformer och
    fördragsfästa kapitalism med en alleuropeisk samverkan grundad på demokratiska principer.
    Det kräver att EU upplöses. En viktig del i en sådan process kan vara att länder väljer att
    lämna unionen. Det är ett av skälen till att Vänsterpartiet arbetar för ett svenskt utträde ur EU.
    En självständig utrikespolitik för internationell solidaritet
    Det är av yttersta vikt att det militära systemet underställs demokratisk kontroll. En grundbult
    i en sådan kontroll är den allmänna värnplikten. Allmän värnplikt måste gälla såväl kvinnor
    som män. Pliktlagen ska även i fortsättningen ge möjlighet till såväl militär som civil
    tjänstgöring.
    Vänsterpartiet arbetar för militäralliansernas upplösning, ett totalt internationellt förbud mot
    alla former av massförstörelsevapen och för allmän avrustning. Svensk vapenexport ska
    avvecklas.
    Sverige ska föra en självständig utrikespolitik där demokrati, respekt för folkrätten och de
    mänskliga rättigheterna, hållbar utveckling, kvinnors frigörelse och internationell solidaritet är
    vägledande. Det förutsätter att Sverige vågar utmana USA, EU och det internationella
    kapitalets maktanspråk Sverige ska föra en human asyloch
    flyktingpolitik där varje asylsökande garanteras rätten till
    individuell prövning under värdiga omständigheter och kriterierna för flyktingstatus är
    generösa.
    Internationellt bistånd ska ges till fattiga länder utan egennyttiga förbehåll. Sverige ska verka
    för en internationell skuldavskrivning som ger fattiga länder möjlighet att utvecklas på egna
    villkor. Frihandel förutsätter likvärdiga villkor. En rättvis handelspolitik, som motverkar
    dagens ojämlika förhållanden på världsmarknaden, måste utvecklas. Sverige ska verka för en
    skatt på internationella valutatransaktioner för att motverka skadlig spekulation och stabilisera
    världsekonomin. Intäkterna ska användas för att minska fattigdom och miljöförstöring.

WORD
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-06-23, 13:46

Debatt med familejn kackerlacka, secrist försöker sig på Mission Impossible.....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-23, 13:47

RedMentalCase skrev:Debatt med familejn kackerlacka, secrist försöker sig på Mission Impossible.....

Ett alternativ är ju då att du aldrig mer loggar in här.
    Ingen mer än dina befjädrade vänner skulle förmodligen sakna dig.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 18:30