Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
Regndrottning
Infra
RedCloud
ericTheDog
redalert
F.I.S.T
formsvackan
RedMentalCase
15 posters

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-18, 16:24

    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Dina invändningar är korrekta, men gäller i ännu högre grad om grekland släpper Euron helt och hållet.
    Av vilken anledning skulle Zorba vilja ha kvar en valuta som RMC ogiltigförklarat som betalningsmedel inom Grekland?

    Fantasigeneratorn överhettad nu igen? Shocked
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-18, 18:42

    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Dina invändningar är korrekta, men gäller i ännu högre grad om grekland släpper Euron helt och hållet.
    Av vilken anledning skulle Zorba vilja ha kvar en valuta som RMC ogiltigförklarat som betalningsmedel inom Grekland?


    Hur många greker tror du läser vad vi skriver på detta forum och agerar utifrån det? Jubelåsna.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-18, 19:06

    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Dina invändningar är korrekta, men gäller i ännu högre grad om grekland släpper Euron helt och hållet.
    Av vilken anledning skulle Zorba vilja ha kvar en valuta som RMC ogiltigförklarat som betalningsmedel inom Grekland?

    Fantasigeneratorn överhettad nu igen? Shocked
    Det skulle i och för sig kunna vara orsaken till RMC´s dumheter.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-18, 19:17

    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Dina invändningar är korrekta, men gäller i ännu högre grad om grekland släpper Euron helt och hållet.
    Av vilken anledning skulle Zorba vilja ha kvar en valuta som RMC ogiltigförklarat som betalningsmedel inom Grekland?

    Hur många greker tror du läser vad vi skriver på detta forum och agerar utifrån det? Jubelåsna.
    Blir RMC´s uttryckta dumheter mindre dumma för att få greker läser dem?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-18, 19:28

    Blir RMC´s uttryckta dumheter mindre dumma för att få greker läser dem?

    LillEric haltar betänkligt numer, skjutit sig i BÄGGE fötterna......
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-18, 19:47

    RedCloud skrev:
    Blir RMC´s uttryckta dumheter mindre dumma för att få greker läser dem?

    LillEric haltar betänkligt numer, skjutit sig i BÄGGE fötterna......
    Skarpladdade tangentbord ska han nog vara litet försiktigare med Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-18, 20:43

    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Dina invändningar är korrekta, men gäller i ännu högre grad om grekland släpper Euron helt och hållet.
    Av vilken anledning skulle Zorba vilja ha kvar en valuta som RMC ogiltigförklarat som betalningsmedel inom Grekland?

    Hur många greker tror du läser vad vi skriver på detta forum och agerar utifrån det? Jubelåsna.
    Blir RMC´s uttryckta dumheter mindre dumma för att få greker läser dem?


    Det var väl just du som ställde den frågan.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-18, 20:43

    RedCloud skrev:
    Blir RMC´s uttryckta dumheter mindre dumma för att få greker läser dem?

    LillEric haltar betänkligt numer, skjutit sig i BÄGGE fötterna......

    Pssst, det var din fåntratt till polare du citerade.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-19, 02:52

    RedMentalCase skrev:
    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:I den andra länken står det så här:

    En möjlig väg för Grekland att officiellt kunna hålla sigkvar i EMU trots alla problem skulle kunna vara attlandet inofficiellt inför en parallell valuta. Den grekiskastaten kommer ha notorisk brist på pengar närnödlånen från EU och IMF stoppas. Samtidigt kommerman fortfarande ha krav på att betala sina löpandeutgifter i form av löner, pensioner, köp av tjänster mm.Lösningen kan då bli att betala en del av dessakostnader i riktiga euro som vanligt och resterande del iform av statliga skuldsedlar. Dessa skuldsedlar är heltenkelt ett löfte om att betala innehavaren en vissmängd euro i kontanter någon gång i framtiden.Mycket snart kommer det då att uppstå en inofficiellmarknad för handel med dessa skuldsedlar där de kananvändas både för att köpa inhemska varor ochtjänster och till och med växlas mot riktiga euros.Pessimismen om den grekiska statens kreditvärdighetgör naturligtvis att skuldsedlarna kommer att handlastill en stor rabatt mot vanliga euro. I takt med attskuldsedlarna successivt att sprids i ekonomin kommerde att börja fungera som en parallell valuta vid sidanom euron.

    RIDÅ!!!
    Verkligen!

    Vilken seriös handlare skulle acceptera "Svarte-Petter" vilket torde vara den bästa beskrivningen av dessa skuldsedlar?

    Man kan illustrera med följande exempel. Anta att en statligt anställd har en månadslön på € 2000. Den grekiska staten betalar honom € 1000 i kontanter och € 1000 i skuldsedlar. Anta vidare att 1000 ”skuldsedelseuro” på marknaden går att byta mot 200 vanliga euro. Det innebär att den statsanställdes lön mätt i riktiga euro sänkts till € 1200 d v s en lönesänkning (eller om man så vill interndevalvering), på 40 procent.

    ALLA, och nu menar jag verkligen ALLA produkter som har sitt ursprung i utlandet måste betalas med RIKTIGA EURO så hur skall handlare kunna sälja dessa i någon annan valuta?
    Skall man separera alla importvaror från inhemska i butikerna och kommer folk att acceptera att få betalt med skuldsedlar som helt plötsligt bara är värt 20% av sitt ursprungliga värde (idioten på SEB kan inte räkna med %) bara för att nån politiker anser det? Det är möjligt att det accepteras ifall alla skatter betalas med ”skuldsedelseuro”? Twisted Evil

    Det intressanta är dock hur detta märkliga system med "två" valutor (om skuldsedlar kan räknas som en valuta) skulle kunna underlätta för grekerna och ifall grekerna kommer att behöva en skottkärra fylld med skuldsedlar med sig till pizzerian för att ha råd med middan?

    Men vad säger du?? Intressant? Nyligen så idiotförklarade du ju mig i denna tråd och hela konceptet.
    Ja du, VAD säger jag i mitt inlägg? Att något är intressant?
    Jag har ifrågasatt hur det skulle fungera, vilket är något som du har varit dålig på att beskriva.
    RedMentalCase skrev:Detr intressanta är om du är villig att försöka förstå vad det handlar om istället för att bara bete dig som en sur unge som tappat godiset.
    Jag har inte tappat något godis? Jag frågade på vilket sätt som grekland skulle ha FLER valutor än Sverige (som mig veterligen bara har EN valuta) och ditt svar var lite svårtolkat?
    RedMentalCase skrev:Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
    Efter denna förklaring så visste man ju att du svamlade. En flytande valuta som KAN devalveras är i sig ett märkligt påstående. Givetvis så kan ALLA valutor devalveras, men knappast SAMTIDIGT som de är flytande. När du komplementerar med att "Marknaden bestämmer värdet på den" så utesluter du ÅTERIGEN en devalvering (som ju är när STATEN bestämmer värdet, eller rättare sagt riksbanken).

    Du fortsatte med:
    RedMentalCase skrev:Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
    Kan detta tolkas på nåt annat sätt än att normala greker inte kommer ha några RIKTIGA EURO? Hur skulle de få dem? Växla till sig? Och varför skulle det göra det (annat än i rent spekulationssyfte)?
    Vad skiljer ditt förslag från att de återinför Drachmer? Även då kan de ju växla till sig vilken jävla valuta de vill, men Grekland får väl inte fler valutor för det?
    Om nu Grekland skulle ha mer än en valuta. Vilka produkter eller tjänster skulle de INTE få använda den inhemska valutan till? Statsskulden? Smile
    RedMentalCase skrev:Ja på nåt sätt måste Grekland kunna devalvera sin inhemska marknad , och fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
    Så med en återgång till Drachmer (och inga fler valutor) så skulle de inte kunna få fortsatt stöd? Och varför inte det?

    Sen fortsatte du med:
    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Någon förklaring på detta fick vi inte heller? Så om Sverige endast lånar i dollar eller euro så kan kanske inte våran statsskuld växla heller? Det låter nästan för bra för att vara sant? Jag trodde naturligt nog att du drev med oss. Twisted Evil

    Trots att jag ställt frågor i varje inlägg så har jag inte fått några svar annat än:
    RedMentalCase skrev:Vad är det du inte begriper, DD, fråga så kan jag förklara, så även en lite lätt berusad? som du kan hänga med
    Men jag HAR ju frågat åtskilliga frågor. Vettiga svar har dock inte synts till.
    Istället yttrade du:
    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du påstod väl ovan att skulden skulle sluta öka. Är inte det en påverkan på skuldbördan (om den tidigare ständigt ökat)?
    RedMentalCase skrev:Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen
    Och när skall DU och din vapendragare eTD vakna? Betyder inte "Ställas mot marknaden" just att den är flytande? Du vet väl vad eTD sagt om devalvering av flytande valutor? Laughing
    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit
    Talar du med dig själv nu? Lite självinsikt kan väl aldrig skada? Wink

    Jag skrev: Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    Du svarade då:
    RedMentalCase skrev:Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
    Så att kronans värde sjunker påverkar inte vår utlandsskuld? Hur tänkte du nu? Eller snarare.....TÄNKTE du överhuvudtaget?
    Men varför skulle inte vi införa din geniala lösning för säkerhets skull? Status qou låter väl trevligt? Neutral
    RedMentalCase skrev:Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor............
    ...............Den som inte fattar skillnaden ( du DD) mellan att ha 2 valutor och hantera 2 valutor som du uppvisat här, ska nog inte ge sig in i en diskussion om detta ämne?

    Har du försökt reda ut skillnaden mellan att handla, hantera flera valutor och att verkligen ha 2 valutor, fattar du öht vad detta handlar om?, jag ser att du i inlägg efter inlägg traggar om detta, du kopplar helt enkelt inte vad det handlar om.
    Du kan väl försöka förklara. Det blir säkert MYCKET underhållande. Wink
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-19, 03:02

    ericTheDog skrev:Du får nog läsa på lite innan du fortsätter debatten. Svenska kronan har flutit fritt (eller rent av sjunkit) i ca 20 år. Så länge den flyter fritt kan inte riksbanken vare sig devalvera eller revalvera.
    Ahahahahahaaaa.........
    Riksbanken kan göra vad de vill, men givetvis inte PÅSTÅ att valutan "flyter fritt" om de devalverar. Det är nog din kompis som har lite svårare att förstå det där med "flytande valutor som devalveras" men där har du inte kommenterat trots att han faktiskt PÅSTÅR att det går (vilket jag alltså inte gjorde). Att riksbanken gick ut med devalveringsrykten för några år sedan (för att låta "Marknaden" sköta den saken åt dem) är knappast någon nyhet. Har du testat Google?
    ericTheDog skrev: Devalvera? Asgarv!
    Sen när du lärt dig Googla så kanske skrattet fastnar i halsen? Wink

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-19, 14:40

    DirtyDog skrev:Du kan väl försöka förklara. Det blir säkert MYCKET underhållande. Wink
    Du är inte ensam om att se fram emot den föreställningen Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-19, 15:16

    [quote="DirtyDog"]
    RedMentalCase skrev:
    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:I den andra länken står det så här:

    En möjlig väg för Grekland att officiellt kunna hålla sigkvar i EMU trots alla problem skulle kunna vara attlandet inofficiellt inför en parallell valuta. Den grekiskastaten kommer ha notorisk brist på pengar närnödlånen från EU och IMF stoppas. Samtidigt kommerman fortfarande ha krav på att betala sina löpandeutgifter i form av löner, pensioner, köp av tjänster mm.Lösningen kan då bli att betala en del av dessakostnader i riktiga euro som vanligt och resterande del iform av statliga skuldsedlar. Dessa skuldsedlar är heltenkelt ett löfte om att betala innehavaren en vissmängd euro i kontanter någon gång i framtiden.Mycket snart kommer det då att uppstå en inofficiellmarknad för handel med dessa skuldsedlar där de kananvändas både för att köpa inhemska varor ochtjänster och till och med växlas mot riktiga euros.Pessimismen om den grekiska statens kreditvärdighetgör naturligtvis att skuldsedlarna kommer att handlastill en stor rabatt mot vanliga euro. I takt med attskuldsedlarna successivt att sprids i ekonomin kommerde att börja fungera som en parallell valuta vid sidanom euron.

    RIDÅ!!!
    Verkligen!

    Vilken seriös handlare skulle acceptera "Svarte-Petter" vilket torde vara den bästa beskrivningen av dessa skuldsedlar?

    Man kan illustrera med följande exempel. Anta att en statligt anställd har en månadslön på € 2000. Den grekiska staten betalar honom € 1000 i kontanter och € 1000 i skuldsedlar. Anta vidare att 1000 ”skuldsedelseuro” på marknaden går att byta mot 200 vanliga euro. Det innebär att den statsanställdes lön mätt i riktiga euro sänkts till € 1200 d v s en lönesänkning (eller om man så vill interndevalvering), på 40 procent.

    ALLA, och nu menar jag verkligen ALLA produkter som har sitt ursprung i utlandet måste betalas med RIKTIGA EURO så hur skall handlare kunna sälja dessa i någon annan valuta?
    Skall man separera alla importvaror från inhemska i butikerna och kommer folk att acceptera att få betalt med skuldsedlar som helt plötsligt bara är värt 20% av sitt ursprungliga värde (idioten på SEB kan inte räkna med %) bara för att nån politiker anser det? Det är möjligt att det accepteras ifall alla skatter betalas med ”skuldsedelseuro”? Twisted Evil

    Det intressanta är dock hur detta märkliga system med "två" valutor (om skuldsedlar kan räknas som en valuta) skulle kunna underlätta för grekerna och ifall grekerna kommer att behöva en skottkärra fylld med skuldsedlar med sig till pizzerian för att ha råd med middan?

    Men vad säger du?? Intressant? Nyligen så idiotförklarade du ju mig i denna tråd och hela konceptet.
    Ja du, VAD säger jag i mitt inlägg? Att något är intressant?
    Jag har ifrågasatt hur det skulle fungera, vilket är något som du har varit dålig på att beskriva.

    Jag har varit bra på att beskriva, du är dålig på att fatta

    RedMentalCase skrev:Detr intressanta är om du är villig att försöka förstå vad det handlar om istället för att bara bete dig som en sur unge som tappat godiset.
    Jag har inte tappat något godis? Jag frågade på vilket sätt som grekland skulle ha FLER valutor än Sverige (som mig veterligen bara har EN valuta) och ditt svar var lite svårtolkat?

    ??, Totalt infantil fråga, rena rama familjen stuket!

    RedMentalCase skrev:Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
    Efter denna förklaring så visste man ju att du svamlade. En flytande valuta som KAN devalveras är i sig ett märkligt påstående. Givetvis så kan ALLA valutor devalveras, men knappast SAMTIDIGT som de är flytande. När du komplementerar med att "Marknaden bestämmer värdet på den" så utesluter du ÅTERIGEN en devalvering (som ju är när STATEN bestämmer värdet, eller rättare sagt riksbanken).

    Svammlar jag?, då svammlar alltså alla andra som jag citerat, inkl. fd riksbankschefen och an ensedd ekonomiprofessor, säg är du ett folienick, ett dubbelnick? Du får kanske läsa på vad devalvering av valuta är, det kan även betyda en realtidsdevalvering, i marknaden.


    Du fortsatte med:
    RedMentalCase skrev:Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
    Kan detta tolkas på nåt annat sätt än att normala greker inte kommer ha några RIKTIGA EURO? Hur skulle de få dem? Växla till sig? Och varför skulle det göra det (annat än i rent spekulationssyfte)?
    Vad skiljer ditt förslag från att de återinför Drachmer? Även då kan de ju växla till sig vilken jävla valuta de vill, men Grekland får väl inte fler valutor för det?

    Jisses, du fattar verkligen inte vad hela den här grejen med 2 valutor innebär, men du tycks ändå besluten att försöka kasta skit på mig, och dina frågor tycks bara handla om att du vill försöka "sätta dit mig" och inte att du vill lära dig nåt. Mitt förslag skiljer sig åt på det sätt att Euron behålls parallellt, har du fortfarande inte fattat det?, är du hlet gjord av trä eller???


    Om nu Grekland skulle ha mer än en valuta. Vilka produkter eller tjänster skulle de INTE få använda den inhemska valutan till? Statsskulden? Smile


    RedMentalCase skrev:Ja på nåt sätt måste Grekland kunna devalvera sin inhemska marknad , och fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
    Så med en återgång till Drachmer (och inga fler valutor) så skulle de inte kunna få fortsatt stöd? Och varför inte det?

    Jag tröttnar på dig, din kunskap om vad som hänt de sista åren verkar 0, har du inte följt med vad den övriga eurozonen sagt och ställt för krav? om du ska debattera detta ämne krävs att du vet vad som hänt och händer

    Sen fortsatte du med:
    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Någon förklaring på detta fick vi inte heller? Så om Sverige endast lånar i dollar eller euro så kan kanske inte våran statsskuld växla heller? Det låter nästan för bra för att vara sant? Jag trodde naturligt nog att du drev med oss. Twisted Evil

    Trots att jag ställt frågor i varje inlägg så har jag inte fått några svar annat än:
    RedMentalCase skrev:Vad är det du inte begriper, DD, fråga så kan jag förklara, så även en lite lätt berusad? som du kan hänga med
    Men jag HAR ju frågat åtskilliga frågor. Vettiga svar har dock inte synts till.

    JO, vettiga svar finns, du verkar bara intresserad av att trolla samtidigt som du inte verkar ha en aning om hur det aktuella läget ser ut, menar du att jag ska förklara för dig hela skeendet i Greklands kris??, ´ditt troll!!!!!

    Istället yttrade du:
    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du påstod väl ovan att skulden skulle sluta öka. Är inte det en påverkan på skuldbördan (om den tidigare ständigt ökat)?

    Nej, det är inte en påverkan, status quo är ingen påverkan, man baxnar över hur okunnig du är i de mest basala frågeställningar, du vet ju praktiskt taget ingenting opm ekonomi!

    RedMentalCase skrev:Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen
    Och när skall DU och din vapendragare eTD vakna? Betyder inte "Ställas mot marknaden" just att den är flytande? Du vet väl vad eTD sagt om devalvering av flytande valutor? Laughing

    Jag är vaken, du har 0 koll på det verkliga läget och hela denna kris, vad vill du egenmtligen ha sagt annat 'n att du försöker sätta dit mig och Eric ? Ingenting uppenbarligen.
    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit
    Talar du med dig själv nu? Lite självinsikt kan väl aldrig skada? Wink

    Hysteriskt roligt, dina försök att förminska mig är lika infantila som dina kunskaper om Greklands kris och frågeställningen kring deras valuta.

    Jag skrev: Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    Du svarade då:
    RedMentalCase skrev:Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
    Så att kronans värde sjunker påverkar inte vår utlandsskuld? Hur tänkte du nu? Eller snarare.....TÄNKTE du överhuvudtaget?
    Men varför skulle inte vi införa din geniala lösning för säkerhets skull? Status qou låter väl trevligt? Neutral

    Du kan ingenting om ekonomi, dina frågor påminner om familjens. begriper du inte nersidorna med ideen?

    RedMentalCase skrev:Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor............
    ...............Den som inte fattar skillnaden ( du DD) mellan att ha 2 valutor och hantera 2 valutor som du uppvisat här, ska nog inte ge sig in i en diskussion om detta ämne?

    Exakt, du ska kanske inte diskutera detta ämne, du fattar ju helt enkelt inte skillnaden mellan dessa 2 saker, fortfarande, menar du på fullt allvar att jag ska försöka tvinga dig, en häst som vägrar dricka, att lära sig skillnadne mellan dessa 2 saker?

    Har du försökt reda ut skillnaden mellan att handla, hantera flera valutor och att verkligen ha 2 valutor, fattar du öht vad detta handlar om?, jag ser att du i inlägg efter inlägg traggar om detta, du kopplar helt enkelt inte vad det handlar om.
    Du kan väl försöka förklara. Det blir säkert MYCKET underhållande. Wink


    Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka. Dina förvirrade insikter bara visar att du inte vill debattera och förstå, du är bara ute efter att kasta skit på mig, har du läst länkarna som finns i tråden? de idiotförklarar dig i kubik men det verkar du strunta i
    Min föreslagna lösning med 2 valutor kan mycket väl fungera, stör det dig, så ta upp det med din terapuet.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-19, 15:35

    RMC förklarar sina idéer Very Happy

    Jag har varit bra på att beskriva, du är dålig på att fatta

    ??, Totalt infantil fråga, rena rama familjen stuket!

    Svammlar jag?, då svammlar alltså alla andra som jag citerat, inkl. fd riksbankschefen och an ensedd ekonomiprofessor, säg är du ett folienick, ett dubbelnick? Du får kanske läsa på vad devalvering av valuta är, det kan även betyda en realtidsdevalvering, i marknaden.

    Jisses, du fattar verkligen inte vad hela den här grejen med 2 valutor innebär, men du tycks ändå besluten att försöka kasta skit på mig, och dina frågor tycks bara handla om att du vill försöka "sätta dit mig" och inte att du vill lära dig nåt. Mitt förslag skiljer sig åt på det sätt att Euron behålls parallellt, har du fortfarande inte fattat det?, är du hlet gjord av trä eller???

    Jag tröttnar på dig, din kunskap om vad som hänt de sista åren verkar 0, har du inte följt med vad den övriga eurozonen sagt och ställt för krav? om du ska debattera detta ämne krävs att du vet vad som hänt och händer

    JO, vettiga svar finns, du verkar bara intresserad av att trolla samtidigt som du inte verkar ha en aning om hur det aktuella läget ser ut, menar du att jag ska förklara för dig hela skeendet i Greklands kris??, ´ditt troll!!!!!

    Nej, det är inte en påverkan, status quo är ingen påverkan, man baxnar över hur okunnig du är i de mest basala frågeställningar, du vet ju praktiskt taget ingenting opm ekonomi!

    Jag är vaken, du har 0 koll på det verkliga läget och hela denna kris, vad vill du egenmtligen ha sagt annat 'n att du försöker sätta dit mig och Eric ? Ingenting uppenbarligen.

    Hysteriskt roligt, dina försök att förminska mig är lika infantila som dina kunskaper om Greklands kris och frågeställningen kring deras valuta.

    Du kan ingenting om ekonomi, dina frågor påminner om familjens. begriper du inte nersidorna med ideen?

    Exakt, du ska kanske inte diskutera detta ämne, du fattar ju helt enkelt inte skillnaden mellan dessa 2 saker, fortfarande, menar du på fullt allvar att jag ska försöka tvinga dig, en häst som vägrar dricka, att lära sig skillnadne mellan dessa 2 saker?

    Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka. Dina förvirrade insikter bara visar att du inte vill debattera och förstå, du är bara ute efter att kasta skit på mig, har du läst länkarna som finns i tråden? de idiotförklarar dig i kubik men det verkar du strunta i
    Min föreslagna lösning med 2 valutor kan mycket väl fungera, stör det dig, så ta upp det med din terapuet.
    [/quote]



    Genialt RMC, informativt och upplyftande. Det är precis sådan vägledning de som är vilse i vuxenvärlden behöver Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-19, 15:37

    Förklaring på lätt Svenska för DD .

    Grekland har kris, de har lånat för myckat pengar samtidigt som deras underskott i statsbudgeten
    ( budget är en jobbig sak, det kan liknas vid din mammas lista över köpa grejer och lönelappar)
    bara ökat.

    Samtidigt som de elaka farbröderna vill ha sina pengar tillbaka så blir mammas lönelappar allt mindre, du förstår kanske att mamma är ledsen, DD?

    Mamma är förtvivlad, om lånegubbarna inte får sina pengar tillbaka så hotar de med att mamma måste använda andra pengar än de andra mammorna, vilket lämna mamma utanför allt förutom hennes egna olivträd. Suck.....

    Mamma vill hanla med de andra utländska mammorna så hon är förtvivlad, vad göra?

    Mamma får en ide ( ideer är jobbiga, de innebär att du måste börja tänka själv lilla DD...)
    Mamma undrar om hon kan få igång sina inköpslistor och kanske få ett jobb om mammorna i hennes land skaffar en egen sorts pengar, som de kan betala med till varanmdra utan att bry sig om den hemska utländska pengen? På det sättet så kommer de inhemska mommornas ekonomi på fötter igen och folk kan ge varandra jobb och köpa ost av varandra utan att bli utfattiga.

    Lånegubbarna ser det som en bra ide, de vill ju inte att mammas land ska gå fullständigt åt fanders, de är inte onda.Smile
    Dessutom kan det ge dem en möjlighet att få tillbaka en del pengar.

    ( folier som är vilse i vuxenvärlden skulle kanske ägna sig åt broderi eller lekar på dagcentret, inte försöka diskutera politik.)





    Senast ändrad av RedMentalCase den 2012-06-19, 16:03, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-19, 15:50

    RedMentalCase skrev:Förklaring på lätt Svenska för DD .

    Grekland har kris, de har lånat för myckat pengar samtidigt som deras underskott i statsbudgeten
    ( budget är en jobbig ska, det kan liknas vid din mammas lista över köpa grejer och lönelappar)
    bara ökat.

    Samtidigt som de elaka farbröderna vill ha sina pengar tillbaka så blir mammas lönelappar allt mindre, du förstår kanske att mamma är ledsen, DD?

    Mamma är förtvivlad, om lånegubbarna inte får sina pengar tillbaka så hotar de med att mamma måste använda andra pengar än de andra mammorna, vilket lämna mamma utanför allt förutom hennes egna olivträd. Suck.....

    Mamma vill hanla med de andra utländska mammorna så hon är förtvivlad, vad göra?

    Mamma får en ide ( ideer är jobbiga, de innebär att du måste börja tänka själv lilla DD...)
    Mamma undrar om hon kan få igång sina inköpslistor och kanske få ett jobb om mammorna i hennes land skaffar en egen sorts pengar, som de kan betala med till varanmdra utan att bry sig om den hemska utländska pengen? På det sättet så kommer de inhemska mommornas ekonomi på fötter igen och folk kan ge varandra jobb och köpa ost av varandra utan att bli utfattiga.

    Lånegubbarna ser det som en bra ide, de vill ju inte att mammas land ska gå fullständigt åt fanders, de är inte onda.Smile
    Dessutom kan det ge dem en möjlighet att få tillbaka en del pengar.

    ( folier som är vilse i vuxenvärlden skulle kanske ägna sig åt broderi eller lekar på dagcentret, inte försöka diskutera politik.)
    Hur ska papporna göra då? De har ju lånat till familjens bostäder av de utländska farbröderna och dessa vill inte ha mammornas leksakspengar som återbetalning.

    Kanske blir både lånegubbarna och papporna glada om du talar om för dem att folieroffanfamiljen och Dao är helidioter samt att DD är en halvidiot. Det kanske löser hela krisen Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-19, 16:06

    Tja, vad jag talar om för er tycks inte spela nån roll, man kan leda en häst till vatten......

    Vad vill ni om ni bara försöker vara en del av problemet?, och enda målsättningen tycks vara att försöka kasta skit och "sätta dit" andra debattörer? inte debattera i alla fall.

    Håll er till dagcentret och broderi!!

    Inte ens ett erkännande att jag var långt före min tid och har torrt på fötterna när jag presenterade mitt förslag orkar ni med,
    ni är sannerligen en flock ynkryggar av sämsta sort, trashpeople och lowlife, precis som jag alltid sagt.Smile
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-19, 16:19

    RedMentalCase skrev:Vad vill ni om ni bara försöker vara en del av problemet?, och enda målsättningen tycks vara att försöka kasta skit och "sätta dit" andra debattörer? inte debattera i alla fall.
    Flera av oss har vid ett antal tillfällen bett dig förklara vad du menat men bara fått förvirrade okvädningsord som svar.
    RedMentalCase skrev:Inte ens ett erkännande att jag var långt före min tid
    Jag erkänner härmed med glädje att jag anser dig vara långt före din tid. Minst 99% av dina teorier har ingen annan på vår planet hört talas om innan du framfört dem.
    RedMentalCase skrev:och har torrt på fötterna när jag presenterade mitt förslag orkar ni med
    Så långt kan jag tyvärr inte sträcka mig i mina hyllningar av dig som föregångare.
    RedMentalCase skrev: ni är sannerligen en flock ynkryggar av sämsta sort, trashpeople och lowlife, precis som jag alltid sagt.
    Som sagt, minst 99% ...... Very Happy
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  berralarzon 2012-06-19, 20:13

    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Du kan väl försöka förklara. Det blir säkert MYCKET underhållande. Wink
    Du är inte ensam om att se fram emot den föreställningen Very Happy


    Den ser ut och ha tagit slut redan,(stor humor) DD tvåla till rmc precis som CN gjorde på gamla abforum som gjorde att awfultruht förvandlades till gustavander och sedemera till rmc och detta omodererade forum där slappsticket rmc kan skriva precis det han vill utan att behöva byta nick!
    //Niklas
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-19, 22:46

    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Du får nog läsa på lite innan du fortsätter debatten. Svenska kronan har flutit fritt (eller rent av sjunkit) i ca 20 år. Så länge den flyter fritt kan inte riksbanken vare sig devalvera eller revalvera.
    Ahahahahahaaaa.........
    Riksbanken kan göra vad de vill, men givetvis inte PÅSTÅ att valutan "flyter fritt" om de devalverar. Det är nog din kompis som har lite svårare att förstå det där med "flytande valutor som devalveras" men där har du inte kommenterat trots att han faktiskt PÅSTÅR att det går (vilket jag alltså inte gjorde). Att riksbanken gick ut med devalveringsrykten för några år sedan (för att låta "Marknaden" sköta den saken åt dem) är knappast någon nyhet. Har du testat Google?
    ericTheDog skrev: Devalvera? Asgarv!
    Sen när du lärt dig Googla så kanske skrattet fastnar i halsen? Wink



    Nej, riksbanken kan inte göra vad de vill. De är begränsade av en massa saker.

    I övrigt kan jag bara fortsätta gapskratta åt din korkade argumentation. Du hänvisar till Google i förhoppning om att någon knäppskalle skrivit nåt som stöder dina dumheter. Det får vi nog ta för vad det är värt - inte mycket.

    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  berralarzon 2012-06-19, 23:51

    ericTheDog skrev:
    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Du får nog läsa på lite innan du fortsätter debatten. Svenska kronan har flutit fritt (eller rent av sjunkit) i ca 20 år. Så länge den flyter fritt kan inte riksbanken vare sig devalvera eller revalvera.
    Ahahahahahaaaa.........
    Riksbanken kan göra vad de vill, men givetvis inte PÅSTÅ att valutan "flyter fritt" om de devalverar. Det är nog din kompis som har lite svårare att förstå det där med "flytande valutor som devalveras" men där har du inte kommenterat trots att han faktiskt PÅSTÅR att det går (vilket jag alltså inte gjorde). Att riksbanken gick ut med devalveringsrykten för några år sedan (för att låta "Marknaden" sköta den saken åt dem) är knappast någon nyhet. Har du testat Google?
    ericTheDog skrev: Devalvera? Asgarv!
    Sen när du lärt dig Googla så kanske skrattet fastnar i halsen? Wink



    Nej, riksbanken kan inte göra vad de vill. De är begränsade av en massa saker.

    I övrigt kan jag bara fortsätta gapskratta åt din korkade argumentation. Du hänvisar till Google i förhoppning om att någon knäppskalle skrivit nåt som stöder dina dumheter. Det får vi nog ta för vad det är värt - inte mycket.


    Ge dig nu jubelåsna.. din ankompis rmc har inte bara fått sina kortbyxor nerdragna av DD o FS han är SÅ avklädd in till sin spinkiga benstomme..
    //Niklas
    Pst: att också du råttan fick din beskärda del är bara en bonus..
    Hehe..
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-20, 00:39

    ericTheDog skrev:Nej, riksbanken kan inte göra vad de vill. De är begränsade av en massa saker.
    Nej. de kan inte flyga till Mars eller starta krig med Åland, men DEVALVERA eller besluta om huruvida kronan skall vara flytande eller ha en fast växelkurs kan de. Du fårstår väl att det var sådant och inte att gå på vatten som jag syftade på? De kan även höja räntan till 500% om de vill. Wink
    ericTheDog skrev:I övrigt kan jag bara fortsätta gapskratta åt din korkade argumentation. Du hänvisar till Google i förhoppning om att någon knäppskalle skrivit nåt som stöder dina dumheter. Det får vi nog ta för vad det är värt - inte mycket.
    Jag vet uppriktigt inte VAD som hänt med dig den senaste månaden? Har RMC snott ditt konto medans du har semester, eller är det bara hjärnan som åkt på semester? Rolling Eyes

    Vad anser du t.ex om DENNA länk?
    http://www.dn.se/ekonomi/devalvering-av-kronan-en-riskfylld-vag-ut-ur-krisen
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-20, 01:04

    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Nej, riksbanken kan inte göra vad de vill. De är begränsade av en massa saker.
    Nej. de kan inte flyga till Mars eller starta krig med Åland, men DEVALVERA eller besluta om huruvida kronan skall vara flytande eller ha en fast växelkurs kan de. Du fårstår väl att det var sådant och inte att gå på vatten som jag syftade på? De kan även höja räntan till 500% om de vill. Wink
    ericTheDog skrev:I övrigt kan jag bara fortsätta gapskratta åt din korkade argumentation. Du hänvisar till Google i förhoppning om att någon knäppskalle skrivit nåt som stöder dina dumheter. Det får vi nog ta för vad det är värt - inte mycket.
    Jag vet uppriktigt inte VAD som hänt med dig den senaste månaden? Har RMC snott ditt konto medans du har semester, eller är det bara hjärnan som åkt på semester? Rolling Eyes

    Vad anser du t.ex om DENNA länk?
    http://www.dn.se/ekonomi/devalvering-av-kronan-en-riskfylld-vag-ut-ur-krisen


    Bra där, riksbanken kan ändra räntan, det är riktigt.

    Vad gäller artikeln kan man undra om du missade följande:
    I praktiken handlar det då om en tillfällig återgång till fast växelkurs och därmed också om en avsiktligt genomförd devalvering.

    Vad som hänt med mig senaste månaden är att jag efter att ha blivit idiotförklarad av dig valt att svara med samma mynt.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-20, 02:03

    Eftersom du är för imbecil för att klara av att citera så får väl jag fortsätta på samma eländiga sätt som du gör.
    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:
    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:I den andra länken står det så här:

    En möjlig väg för Grekland att officiellt kunna hålla sigkvar i EMU trots alla problem skulle kunna vara attlandet inofficiellt inför en parallell valuta. Den grekiskastaten kommer ha notorisk brist på pengar närnödlånen från EU och IMF stoppas. Samtidigt kommerman fortfarande ha krav på att betala sina löpandeutgifter i form av löner, pensioner, köp av tjänster mm.Lösningen kan då bli att betala en del av dessakostnader i riktiga euro som vanligt och resterande del iform av statliga skuldsedlar. Dessa skuldsedlar är heltenkelt ett löfte om att betala innehavaren en vissmängd euro i kontanter någon gång i framtiden.Mycket snart kommer det då att uppstå en inofficiellmarknad för handel med dessa skuldsedlar där de kananvändas både för att köpa inhemska varor ochtjänster och till och med växlas mot riktiga euros.Pessimismen om den grekiska statens kreditvärdighetgör naturligtvis att skuldsedlarna kommer att handlastill en stor rabatt mot vanliga euro. I takt med attskuldsedlarna successivt att sprids i ekonomin kommerde att börja fungera som en parallell valuta vid sidanom euron.

    RIDÅ!!!
    Verkligen!

    Vilken seriös handlare skulle acceptera "Svarte-Petter" vilket torde vara den bästa beskrivningen av dessa skuldsedlar?

    Man kan illustrera med följande exempel. Anta att en statligt anställd har en månadslön på € 2000. Den grekiska staten betalar honom € 1000 i kontanter och € 1000 i skuldsedlar. Anta vidare att 1000 ”skuldsedelseuro” på marknaden går att byta mot 200 vanliga euro. Det innebär att den statsanställdes lön mätt i riktiga euro sänkts till € 1200 d v s en lönesänkning (eller om man så vill interndevalvering), på 40 procent.

    ALLA, och nu menar jag verkligen ALLA produkter som har sitt ursprung i utlandet måste betalas med RIKTIGA EURO så hur skall handlare kunna sälja dessa i någon annan valuta?
    Skall man separera alla importvaror från inhemska i butikerna och kommer folk att acceptera att få betalt med skuldsedlar som helt plötsligt bara är värt 20% av sitt ursprungliga värde (idioten på SEB kan inte räkna med %) bara för att nån politiker anser det? Det är möjligt att det accepteras ifall alla skatter betalas med ”skuldsedelseuro”? Twisted Evil

    Det intressanta är dock hur detta märkliga system med "två" valutor (om skuldsedlar kan räknas som en valuta) skulle kunna underlätta för grekerna och ifall grekerna kommer att behöva en skottkärra fylld med skuldsedlar med sig till pizzerian för att ha råd med middan?

    Men vad säger du?? Intressant? Nyligen så idiotförklarade du ju mig i denna tråd och hela konceptet.
    Ja du, VAD säger jag i mitt inlägg? Att något är intressant?
    Jag har ifrågasatt hur det skulle fungera, vilket är något som du har varit dålig på att beskriva.

    Jag har varit bra på att beskriva, du är dålig på att fatta
    Du fantiserar om att du beskrivit hur det skall ske menar du? Det tråkiga för dig är ju att inte ens dina länkar beskriver detta så inte ens där kan du hitta nån hjälp. Smile

    RedMentalCase skrev:Detr intressanta är om du är villig att försöka förstå vad det handlar om istället för att bara bete dig som en sur unge som tappat godiset.
    Jag har inte tappat något godis? Jag frågade på vilket sätt som grekland skulle ha FLER valutor än Sverige (som mig veterligen bara har EN valuta) och ditt svar var lite svårtolkat?

    ??, Totalt infantil fråga, rena rama familjen stuket!
    Trots det så lyckades du inte med att besvara den. Smile

    RedMentalCase skrev:Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
    Efter denna förklaring så visste man ju att du svamlade. En flytande valuta som KAN devalveras är i sig ett märkligt påstående. Givetvis så kan ALLA valutor devalveras, men knappast SAMTIDIGT som de är flytande. När du komplementerar med att "Marknaden bestämmer värdet på den" så utesluter du ÅTERIGEN en devalvering (som ju är när STATEN bestämmer värdet, eller rättare sagt riksbanken).

    Svammlar jag?, då svammlar alltså alla andra som jag citerat, inkl. fd riksbankschefen och an ensedd ekonomiprofessor, säg är du ett folienick, ett dubbelnick? Du får kanske läsa på vad devalvering av valuta är, det kan även betyda en realtidsdevalvering, i marknaden.

    "realtidsdevalvering" ? Det var ett nytt ord som endast får 1 träff på Google. Gissa vart den pekar. Twisted Evil
    Nåja, jag förstår dock vad du menar med ordet även om det är nåt annat än vad du skrev tidigare.
    Sverige införde en sorts "realtidsdevalvering" 1992 även om resten av världen kallar detta för en "flytande valuta" eftersom den inte bara sänker valutakursen utan även höjer kursen beroende på landets ekonomiska situation. En sänkning av en valutakurs i samband med flytande växelkurs kallas dock inte för devalvering (inte ens för realtidsdevalvering) utan för depreciering. Kan ju inte förvänta mig att någon med dina ringa kunskaper i ekonomi skall kunna sådana saker, men så är det trots allt. Wink

    Du menar väl inte att Bengt Dennis (du vet han som drog ned Sverige i skiten 1992) trots sin inkompetens hävdar att det finns nåt som heter realtidsdevalvering? Och vilken ekonomiprofessor gör det? Det var ju i diskussionen om "devalvering" av en flytande växelkurs som du drog upp dessa herrar till ditt försvar. Och vad anser EricTheDog? Anser han också att man kan devalvera en flytande växelkurs?
    Laughing

    Du fortsatte med:
    RedMentalCase skrev:Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
    Kan detta tolkas på nåt annat sätt än att normala greker inte kommer ha några RIKTIGA EURO? Hur skulle de få dem? Växla till sig? Och varför skulle det göra det (annat än i rent spekulationssyfte)?
    Vad skiljer ditt förslag från att de återinför Drachmer? Även då kan de ju växla till sig vilken jävla valuta de vill, men Grekland får väl inte fler valutor för det?

    Jisses, du fattar verkligen inte vad hela den här grejen med 2 valutor innebär, men du tycks ändå besluten att försöka kasta skit på mig, och dina frågor tycks bara handla om att du vill försöka "sätta dit mig" och inte att du vill lära dig nåt. Mitt förslag skiljer sig åt på det sätt att Euron behålls parallellt, har du fortfarande inte fattat det?, är du hlet gjord av trä eller???

    Visst förstod jag att de skulle behålla EURON men du förklarade inte hur vanliga människor skulle använda den? Vem skall betala med EURO i butikerna om ingen får lön eller bidrag m.m. i EURO? Den måste väl ha en funktion?
    Varför skulle jag vilja sätta dit dig? Vi tillhör väl normalt samma sida i höger/vänster tjafset? Har du förföljelsemani?
    Det innebär dock inte att jag säljer ut mitt förnuft (som vissa andra) i nån iver att försvara allt du skriver.


    Om nu Grekland skulle ha mer än en valuta. Vilka produkter eller tjänster skulle de INTE få använda den inhemska valutan till? Statsskulden? Smile


    RedMentalCase skrev:Ja på nåt sätt måste Grekland kunna devalvera sin inhemska marknad , och fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
    Så med en återgång till Drachmer (och inga fler valutor) så skulle de inte kunna få fortsatt stöd? Och varför inte det?

    Jag tröttnar på dig, din kunskap om vad som hänt de sista åren verkar 0, har du inte följt med vad den övriga eurozonen sagt och ställt för krav? om du ska debattera detta ämne krävs att du vet vad som hänt och händer
    Nu börjar du leva farligt. Vill du att vi skall undersöka hur insatt du är i dessa frågor? Twisted Evil
    För att diskutera de frågor som jag tagit upp krävs dock ingensomhelst kunskap om vad andra länder ställt för krav.


    Sen fortsatte du med:
    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Någon förklaring på detta fick vi inte heller? Så om Sverige endast lånar i dollar eller euro så kan kanske inte våran statsskuld växla heller? Det låter nästan för bra för att vara sant? Jag trodde naturligt nog att du drev med oss. Twisted Evil

    Trots att jag ställt frågor i varje inlägg så har jag inte fått några svar annat än:
    RedMentalCase skrev:Vad är det du inte begriper, DD, fråga så kan jag förklara, så även en lite lätt berusad? som du kan hänga med
    Men jag HAR ju frågat åtskilliga frågor. Vettiga svar har dock inte synts till.

    JO, vettiga svar finns, du verkar bara intresserad av att trolla samtidigt som du inte verkar ha en aning om hur det aktuella läget ser ut, menar du att jag ska förklara för dig hela skeendet i Greklands kris??, ´ditt troll!!!!!

    Om jag trodde att du kunde det så skulle en sådan önskan vara meningsfull. Din version av "förklaring" är nog något som endast du (och några trogna ja-sägare) förstår. Lite lustigt att just du anklagar andra för att vara ett troll? Rolling Eyes

    Istället yttrade du:
    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du påstod väl ovan att skulden skulle sluta öka. Är inte det en påverkan på skuldbördan (om den tidigare ständigt ökat)?

    Nej, det är inte en påverkan, status quo är ingen påverkan, man baxnar över hur okunnig du är i de mest basala frågeställningar, du vet ju praktiskt taget ingenting opm ekonomi!
    Nåja, är trots allt en utbildad ekonom och har jobbat med ekonomi under 32 år.
    Med din logik så har man inte påverkat något när man får en båt att sluta ta in vatten? Jag påstod väl inte att status quo var en påverkan? Det är ett rockband för helvete!


    RedMentalCase skrev:Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen
    Och när skall DU och din vapendragare eTD vakna? Betyder inte "Ställas mot marknaden" just att den är flytande? Du vet väl vad eTD sagt om devalvering av flytande valutor? Laughing

    Jag är vaken, du har 0 koll på det verkliga läget och hela denna kris, vad vill du egenmtligen ha sagt annat 'n att du försöker sätta dit mig och Eric ? Ingenting uppenbarligen.

    Nej, just i denna diskussion är väl det mitt enda mål. Ni BER ju om det för helvete med era idiotförklaringar av mig och andra. Speciellt svårt är det ju heller inte och det underlättas av ert goda självförtroende. Twisted Evil

    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit
    Talar du med dig själv nu? Lite självinsikt kan väl aldrig skada? Wink

    Hysteriskt roligt, dina försök att förminska mig är lika infantila som dina kunskaper om Greklands kris och frågeställningen kring deras valuta.

    Så om jag returnerar din smutskastning av mig så försöker jag förminska dig? Tja, och vad var ditt syfte med det du skrev innan mitt svar? Cool

    Jag skrev: Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    Du svarade då:
    RedMentalCase skrev:Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
    Så att kronans värde sjunker påverkar inte vår utlandsskuld? Hur tänkte du nu? Eller snarare.....TÄNKTE du överhuvudtaget?
    Men varför skulle inte vi införa din geniala lösning för säkerhets skull? Status qou låter väl trevligt? Neutral

    Du kan ingenting om ekonomi, dina frågor påminner om familjens. begriper du inte nersidorna med ideen?

    Nag, nag, nag.... Fortfarande ingen substans. Jag är nog mer ekonom än vad du är lille vän. Wink

    RedMentalCase skrev:Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor............
    ...............Den som inte fattar skillnaden ( du DD) mellan att ha 2 valutor och hantera 2 valutor som du uppvisat här, ska nog inte ge sig in i en diskussion om detta ämne?

    Exakt, du ska kanske inte diskutera detta ämne, du fattar ju helt enkelt inte skillnaden mellan dessa 2 saker, fortfarande, menar du på fullt allvar att jag ska försöka tvinga dig, en häst som vägrar dricka, att lära sig skillnadne mellan dessa 2 saker?

    Ja, jag kan väl också få mig ett gott skratt? Laughing
    En häst dricker när den är törstig, inte för att du vill det. Wink


    Har du försökt reda ut skillnaden mellan att handla, hantera flera valutor och att verkligen ha 2 valutor, fattar du öht vad detta handlar om?, jag ser att du i inlägg efter inlägg traggar om detta, du kopplar helt enkelt inte vad det handlar om.
    Du kan väl försöka förklara. Det blir säkert MYCKET underhållande. Wink


    Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka. Dina förvirrade insikter bara visar att du inte vill debattera och förstå, du är bara ute efter att kasta skit på mig, har du läst länkarna som finns i tråden? de idiotförklarar dig i kubik men det verkar du strunta i
    Min föreslagna lösning med 2 valutor kan mycket väl fungera, stör det dig, så ta upp det med din terapuet.
    Har tyvärr ingen sådan men du kanske kan låna ut nån av dina?

    Hur tycker du att det går?
    Är du tillräckligt slipad för att utmana mig i att vara dryg och oförskämd?

    Misströsta inte. Att du är en misslyckad debattör innebär ju inte att du har fel i sak. Men försök inte att vara oförskämd mot nån som är proffs på detta. Det blir lätt så pinsamt då. Wink

    Fortsätt att argumentera med argument istället.

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-20, 02:20

    ericTheDog skrev:Bra där, riksbanken kan ändra räntan, det är riktigt.
    De kan även sätta en fast växelkurs på valutan precis när de vill. Det innebär dock inte att de devalverar, tvärtom ifall den flytande kursen är på väg ned, men det MÖJLIGGÖR både devalvering och revalvering av valutan. Du påstod att riksbanken överhuvudtaget inte KUNDE genomföra någon devalvering eftersom vi har en flytande valuta. Det är som att säga till en bilist att han inte kan tanka. Och varför inte då? Man kan ju inte tanka om man kör?
    ericTheDog skrev:Vad gäller artikeln kan man undra om du missade följande:
    I praktiken handlar det då om en tillfällig återgång till fast växelkurs och därmed också om en avsiktligt genomförd devalvering.

    Vad får dig att tro att jag missade det?
    Finns det någon annan sorts devalvering än en avsiktligt genomförd sådan? Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
    Tidigare svarade jag dig såhär:
    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Så länge den flyter fritt kan inte riksbanken vare sig devalvera eller revalvera.
    Ahahahahahaaaa.........
    Riksbanken kan göra vad de vill, men givetvis inte PÅSTÅ att valutan "flyter fritt" om de devalverar.

    I praktiken säger jag ju att man inte kan devalvera en flytande valuta och vilken jävla idiot som helst begriper väl att man inte kan sätta en FAST kurs på en flytande valuta?
    Du däremot hävdar att Riksbanken inte KAN devalvera och asgarvade när jag nämnde att man spekulerat om detta bara för några år sedan. Givetvis påstod jag inte att man skulle göra detta och samtidigt BEHÅLLA en flytande kurs. Det är ju en omöjlighet! Twisted Evil

    ericTheDog skrev:Vad som hänt med mig senaste månaden är att jag efter att ha blivit idiotförklarad av dig valt att svara med samma mynt.
    Lycka till! Twisted Evil
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-20, 07:27

    Fortsätt att argumentera med argument istället.

    Men lycka till DD, har inte hänt de befjädrade på flera år...

    Sponsored content


    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 15 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 02:30