[quote="DirtyDog"]
RedMentalCase skrev: DirtyDog skrev: ericTheDog skrev:I den andra länken står det så här:
En möjlig väg för Grekland att officiellt kunna hålla sigkvar i EMU trots alla problem skulle kunna vara attlandet inofficiellt inför en parallell valuta. Den grekiskastaten kommer ha notorisk brist på pengar närnödlånen från EU och IMF stoppas. Samtidigt kommerman fortfarande ha krav på att betala sina löpandeutgifter i form av löner, pensioner, köp av tjänster mm.Lösningen kan då bli att betala en del av dessakostnader i riktiga euro som vanligt och resterande del iform av statliga skuldsedlar. Dessa skuldsedlar är heltenkelt ett löfte om att betala innehavaren en vissmängd euro i kontanter någon gång i framtiden.Mycket snart kommer det då att uppstå en inofficiellmarknad för handel med dessa skuldsedlar där de kananvändas både för att köpa inhemska varor ochtjänster och till och med växlas mot riktiga euros.Pessimismen om den grekiska statens kreditvärdighetgör naturligtvis att skuldsedlarna kommer att handlastill en stor rabatt mot vanliga euro. I takt med attskuldsedlarna successivt att sprids i ekonomin kommerde att börja fungera som en parallell valuta vid sidanom euron.
RIDÅ!!!
Verkligen!
Vilken seriös handlare skulle acceptera "Svarte-Petter" vilket torde vara den bästa beskrivningen av dessa skuldsedlar?
Man kan illustrera med följande exempel. Anta att en statligt anställd har en månadslön på € 2000. Den grekiska staten betalar honom € 1000 i kontanter och € 1000 i skuldsedlar. Anta vidare att 1000 ”skuldsedelseuro” på marknaden går att byta mot 200 vanliga euro. Det innebär att den statsanställdes lön mätt i riktiga euro sänkts till € 1200 d v s en lönesänkning (eller om man så vill interndevalvering), på 40 procent.ALLA, och nu menar jag verkligen
ALLA produkter som har sitt ursprung i utlandet måste betalas med RIKTIGA EURO så hur skall handlare kunna sälja dessa i någon annan valuta?
Skall man separera alla importvaror från inhemska i butikerna och kommer folk att acceptera att få betalt med skuldsedlar som helt plötsligt bara är värt 20% av sitt ursprungliga värde (idioten på SEB kan inte räkna med %) bara för att nån politiker anser det? Det är möjligt att det accepteras ifall alla skatter betalas med ”skuldsedelseuro”?
Det intressanta är dock hur detta märkliga system med "två" valutor (om skuldsedlar kan räknas som en valuta) skulle kunna underlätta för grekerna och ifall grekerna kommer att behöva en skottkärra fylld med skuldsedlar med sig till pizzerian för att ha råd med middan?
Men vad säger du?? Intressant? Nyligen så idiotförklarade du ju mig i denna tråd och hela konceptet.
Ja du, VAD säger jag i mitt inlägg? Att något är intressant?
Jag har ifrågasatt hur det skulle fungera, vilket är något som du har varit dålig på att beskriva.
Jag har varit bra på att beskriva, du är dålig på att fatta RedMentalCase skrev:Detr intressanta är om du är villig att försöka förstå vad det handlar om istället för att bara bete dig som en sur unge som tappat godiset.
Jag har inte tappat något godis? Jag frågade på vilket sätt som grekland skulle ha FLER valutor än Sverige (som mig veterligen bara har EN valuta) och ditt svar var lite svårtolkat?
??, Totalt infantil fråga, rena rama familjen stuket! RedMentalCase skrev:Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
Efter denna förklaring så visste man ju att du svamlade. En flytande valuta som KAN devalveras är i sig ett märkligt påstående. Givetvis så kan ALLA valutor devalveras, men knappast SAMTIDIGT som de är flytande. När du komplementerar med att "Marknaden bestämmer värdet på den" så utesluter du ÅTERIGEN en devalvering (som ju är när STATEN bestämmer värdet, eller rättare sagt riksbanken).
Svammlar jag?, då svammlar alltså alla andra som jag citerat, inkl. fd riksbankschefen och an ensedd ekonomiprofessor, säg är du ett folienick, ett dubbelnick? Du får kanske läsa på vad devalvering av valuta är, det kan även betyda en realtidsdevalvering, i marknaden.Du fortsatte med:
RedMentalCase skrev:Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
Kan detta tolkas på nåt annat sätt än att normala greker inte kommer ha några RIKTIGA EURO? Hur skulle de få dem? Växla till sig? Och varför skulle det göra det (annat än i rent spekulationssyfte)?
Vad skiljer ditt förslag från att de återinför Drachmer? Även då kan de ju växla till sig vilken jävla valuta de vill, men Grekland får väl inte fler valutor för det?
Jisses, du fattar verkligen inte vad hela den här grejen med 2 valutor innebär, men du tycks ändå besluten att försöka kasta skit på mig, och dina frågor tycks bara handla om att du vill försöka "sätta dit mig" och inte att du vill lära dig nåt. Mitt förslag skiljer sig åt på det sätt att Euron behålls parallellt, har du fortfarande inte fattat det?, är du hlet gjord av trä eller???Om nu Grekland skulle ha mer än en valuta. Vilka produkter eller tjänster skulle de INTE få använda den inhemska valutan till? Statsskulden?
RedMentalCase skrev:Ja på nåt sätt måste Grekland kunna devalvera sin inhemska marknad , och fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
Så med en återgång till Drachmer (och inga fler valutor) så skulle de inte kunna få fortsatt stöd? Och varför inte det?
Jag tröttnar på dig, din kunskap om vad som hänt de sista åren verkar 0, har du inte följt med vad den övriga eurozonen sagt och ställt för krav? om du ska debattera detta ämne krävs att du vet vad som hänt och händerSen fortsatte du med:
RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
Någon förklaring på detta fick vi inte heller? Så om Sverige endast lånar i dollar eller euro så kan kanske inte våran statsskuld växla heller? Det låter nästan för bra för att vara sant? Jag trodde naturligt nog att du drev med oss.
Trots att jag ställt frågor i varje inlägg så har jag inte fått några svar annat än:
RedMentalCase skrev:Vad är det du inte begriper, DD, fråga så kan jag förklara, så även en lite lätt berusad? som du kan hänga med
Men jag HAR ju frågat åtskilliga frågor. Vettiga svar har dock inte synts till.
JO, vettiga svar finns, du verkar bara intresserad av att trolla samtidigt som du inte verkar ha en aning om hur det aktuella läget ser ut, menar du att jag ska förklara för dig hela skeendet i Greklands kris??, ´ditt troll!!!!!Istället yttrade du:
RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
Tja, du påstod väl ovan att skulden skulle sluta öka. Är inte det en påverkan på skuldbördan (om den tidigare ständigt ökat)?
Nej, det är inte en påverkan, status quo är ingen påverkan, man baxnar över hur okunnig du är i de mest basala frågeställningar, du vet ju praktiskt taget ingenting opm ekonomi! RedMentalCase skrev:Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen
Och när skall DU och din vapendragare eTD vakna? Betyder inte "Ställas mot marknaden" just att den är flytande? Du vet väl vad eTD sagt om devalvering av flytande valutor?
Jag är vaken, du har 0 koll på det verkliga läget och hela denna kris, vad vill du egenmtligen ha sagt annat 'n att du försöker sätta dit mig och Eric ? Ingenting uppenbarligen. RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit
Talar du med dig själv nu? Lite självinsikt kan väl aldrig skada?
Hysteriskt roligt, dina försök att förminska mig är lika infantila som dina kunskaper om Greklands kris och frågeställningen kring deras valuta.Jag skrev:
Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?Du svarade då:
RedMentalCase skrev:Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
Så att kronans värde sjunker påverkar inte vår utlandsskuld? Hur tänkte du nu? Eller snarare.....TÄNKTE du överhuvudtaget?
Men varför skulle inte vi införa din geniala lösning för säkerhets skull? Status qou låter väl trevligt?
Du kan ingenting om ekonomi, dina frågor påminner om familjens. begriper du inte nersidorna med ideen? RedMentalCase skrev:Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor............
...............Den som inte fattar skillnaden ( du DD) mellan att ha 2 valutor och hantera 2 valutor som du uppvisat här, ska nog inte ge sig in i en diskussion om detta ämne?
Exakt, du ska kanske inte diskutera detta ämne, du fattar ju helt enkelt inte skillnaden mellan dessa 2 saker, fortfarande, menar du på fullt allvar att jag ska försöka tvinga dig, en häst som vägrar dricka, att lära sig skillnadne mellan dessa 2 saker?
Har du försökt reda ut skillnaden mellan att handla, hantera flera valutor och att verkligen ha 2 valutor, fattar du öht vad detta handlar om?, jag ser att du i inlägg efter inlägg traggar om detta, du kopplar helt enkelt inte vad det handlar om.
Du kan väl försöka förklara. Det blir säkert MYCKET underhållande.
Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka. Dina förvirrade insikter bara visar att du inte vill debattera och förstå, du är bara ute efter att kasta skit på mig, har du läst länkarna som finns i tråden? de idiotförklarar dig i kubik men det verkar du strunta i
Min föreslagna lösning med 2 valutor kan mycket väl fungera, stör det dig, så ta upp det med din terapuet.