Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
Regndrottning
Infra
RedCloud
ericTheDog
redalert
F.I.S.T
formsvackan
RedMentalCase
15 posters

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-05, 10:26

    RedMentalCase skrev:Din kommentar om att Sverige handlar med en valuta och lånar i andra visar att du inte fattar ett dugg vad jag pratar om trots att jag förklarat, så dina frågor omn hur många valutor Sverige har bara gör dig otroligt pinsam.
    Är det NÅGON som fattar vad du pratar om?
    RedMentalCase skrev:Mina teorier fyllesnack?, du är lika oseriös som vilken familjemedlem som helst, jag har ju sagt att det redan praktiserats i flera länder.
    Och i vilket land, och när, gav det ett positivt resultat?
    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du skrev: "Med 2 valutor behöver inte skulden växa"
    Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    RedMentalCase skrev:
    Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen, och lättar då på trycket för den inrikes ekonomin så att Grekerna får möjlighet att andas och leva någorlunda normalt.
    De skall alltså få "två" valutor på samma sätt som du tydligen anser att Sverige har det? Vad blir annars skillnaden mellan Sverige och Grekland?
    Vi har ju redan denna valuta, fast hur den gör att skulden inte växer har jag missat?
    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit , och komma igen när du slutat ha familjesymptom att sinnessjuke roffe sitter och hakar på dina inlägg måste vara en exdtrem alarmklocka för dig, skärp dig!!
    Ja, som jag skrev tidigare så är det verkligen oroväckande?




    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-05, 11:46

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Din kommentar om att Sverige handlar med en valuta och lånar i andra visar att du inte fattar ett dugg vad jag pratar om trots att jag förklarat, så dina frågor omn hur många valutor Sverige har bara gör dig otroligt pinsam.
    Är det NÅGON som fattar vad du pratar om?
    Förmodligen inte men jag trodde att han menade någon sorts ny valuta "for internal use only" á la gamla öststaterna men samtidigt vill han ha kursen underställd marknaden vilket torde undanröja även denna variant. Att endast denna valuta skulle vara gångbar i butikerna, Euron kunde ju gott få ligga kvar i madrasserna och skräpa, får mig att börja tvivla på det mesta i hans teorier. Jag kan inte se att han förordar något annat än en återgång till Drachman, kombinerat med ett "internt Euroförbud", förmodligen utan att själv begripa det. Att detta skulle innebära att Grekland skulle få fortsatt stöd från eurozonen är dock något han förmodligen är ensam om att förstå.

    Beats me Crying or Very sad
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-05, 12:20

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Din kommentar om att Sverige handlar med en valuta och lånar i andra visar att du inte fattar ett dugg vad jag pratar om trots att jag förklarat, så dina frågor omn hur många valutor Sverige har bara gör dig otroligt pinsam.
    Är det NÅGON som fattar vad du pratar om?

    Någon på detta forum menar du?, ska jag hållas ansvarig för andras fattningsförmåga, du är snart en blåkopia av familjen, ursäkta ordvitsen.Smile
    RedMentalCase skrev:Mina teorier fyllesnack?, du är lika oseriös som vilken familjemedlem som helst, jag har ju sagt att det redan praktiserats i flera länder.
    Och i vilket land, och när, gav det ett positivt resultat?

    Du fattar ju ine vad jag pratar om, så vad gäller din fråga? ( ursäkta igen att jag driver med dig, men din inställning förtjänar inte mer.)
    Det har praktiserats i exempelvis Argentina,´resultatet var väl bra, de har ju rest sig igen.

    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du skrev: "Med 2 valutor behöver inte skulden växa"

    Exakt. Status qou alltså, ingen påverkan, fattar du?
    Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    RedMentalCase skrev:

    Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
    Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen, och lättar då på trycket för den inrikes ekonomin så att Grekerna får möjlighet att andas och leva någorlunda normalt.
    De skall alltså få "två" valutor på samma sätt som du tydligen anser att Sverige har det? Vad blir annars skillnaden mellan Sverige och Grekland?
    Vi har ju redan denna valuta, fast hur den gör att skulden inte växer har jag missat?

    Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor, sa jag inte att du skulle tänka igenom allt innan du frågade?

    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit , och komma igen när du slutat ha familjesymptom att sinnessjuke roffe sitter och hakar på dina inlägg måste vara en exdtrem alarmklocka för dig, skärp dig!!
    Ja, som jag skrev tidigare så är det verkligen oroväckande?

    Que??





    ( Det här blev lite rörigt med frågor och svar, mina svar är de i fetstil, hoppas du ser det.)

    Foliemiffots skitsnack och bitterhet bara konfirmerar att han ska sitta på undantag, du är inte värd en seriös diskussion, rödnasse!
    Vilka oss pratar du om foliet?, du och knarkaren? Ingen vill ta i er med tång!



    Senast ändrad av RedMentalCase den 2012-06-05, 12:58, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-05, 12:56

    RedMentalCase skrev: Det har praktiserats i exempelvis Argentina,´resultatet var väl bra, de har ju rest sig igen.
    Då kanske du kan börja med att upplysa oss om vilket problem som Argentina löste på vilket sätt och med vilka samtidiga argentinska valutor. Därefter kan vi diskutera om Greklands problem är detsamma.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  R.O.F.L 2012-06-05, 13:02

    Sverige lånar inte, vi har amorterat sen Allians för Sverige tog över

    fast idag är det är svenska privatpersoner som står för skulderna och det lika ohållbart som om svenska staten skulle öka sina egna skulder.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-05, 13:05

    RedMentalCase skrev:Vilka oss pratar du om foliet?, du och knarkaren? Ingen vill ta i er med tång!
    Du kunde alltså inte. Du får ursäkta mig men jag orkar inte låtsas vara förvånad.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-05, 13:15

    R.O.F.L skrev:
    Sverige lånar inte, vi har amorterat sen Allians för Sverige tog över

    fast idag är det är svenska privatpersoner som står för skulderna och det lika ohållbart som om svenska staten skulle öka sina egna skulder.

    Du har en viktig poäng där, de "privata" skulderna i Sverige är exempelvis mycket högre än i USA, för ett litet land kan det vara en tickande bomb.

    Om den sista krisen lärt oss nåt så är det ju att små länder är så oerhört mycker mer utsatta än andra,
    vi kan nu vända oss mot Borg och Reinfeldt och slicka marken.....
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-05, 13:26

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev: Det har praktiserats i exempelvis Argentina,´resultatet var väl bra, de har ju rest sig igen.
    Då kanske du kan börja med att upplysa oss om vilket problem som Argentina löste på vilket sätt och med vilka samtidiga argentinska valutor. Därefter kan vi diskutera om Greklands problem är detsamma.

    Tja de hade amerikansk dollar som valuta ett tag när det var som värst, vad är det du inte begriper med detta? Shocked
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-05, 13:37

    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev: Det har praktiserats i exempelvis Argentina,´resultatet var väl bra, de har ju rest sig igen.
    Då kanske du kan börja med att upplysa oss om vilket problem som Argentina löste på vilket sätt och med vilka samtidiga argentinska valutor. Därefter kan vi diskutera om Greklands problem är detsamma.

    Tja de hade amerikansk dollar som valuta ett tag när det var som värst, vad är det du inte begriper med detta? Shocked
    Jaså?
    Krångla inte till det mer för RMC. Låt honom själv komma med sina förklaringar utan att behöva försvara andras dumheter.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-05, 14:10

    RedMentalCase skrev: vi kan nu vända oss mot Borg och Reinfeldt och slicka marken.....
    I tacksamhet över våra höga privata skulder?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-05, 14:54

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev: vi kan nu vända oss mot Borg och Reinfeldt och slicka marken.....
    I tacksamhet över våra höga privata skulder?

    Nej de höga privatskulderna får du tacka sossarna för! Laughing
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-05, 19:01

    R.O.F.L skrev:
    Sverige lånar inte, vi har amorterat sen Allians för Sverige tog över

    fast idag är det är svenska privatpersoner som står för skulderna och det lika ohållbart som om svenska staten skulle öka sina egna skulder.

    De privata skuldernas tillväxttakt har avtagit kraftigt och utgör i de flesta fall inget som helst problem för individen. Därmed är det inget problem för banken och ännu mindre ett problem för staten. Men propagandan har självfallet sina syften.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-05, 19:04

    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Hur menar du att Sverige bara har en valuta?
    Att övriga valutor inte är vår valuta och inget som vi själva har kontroll över kanske?
    ericTheDog skrev:Vad är definitionen på "att ha en valuta" ?
    Ja, en mindre än att ha två valutor gissar jag? Vad tror du?
    Nu måste man dock definiera vad "att ha två valutor" är.

    Det finns ett antal länder som har två valutor. Man kanske skulle fråga dem? Rolling Eyes


    Kronan är en skvalpvaluta. "Vi" har ingen som helst kontroll över den. Så i det avseendet skiljer den sig inte från andra valutor.

    För att kunna definiera vad det innebär att ha 2 valutor måste man nog inse vad det innebär att ha en valuta. Kanske dags att be RMC om ursäkt?

    Jag anser att valutornas koppling till respektive land börjar spela ut sin roll.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  R.O.F.L 2012-06-05, 19:10

    ericTheDog skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Sverige lånar inte, vi har amorterat sen Allians för Sverige tog över

    fast idag är det är svenska privatpersoner som står för skulderna och det lika ohållbart som om svenska staten skulle öka sina egna skulder.

    De privata skuldernas tillväxttakt har avtagit kraftigt och utgör i de flesta fall inget som helst problem för individen. Därmed är det inget problem för banken och ännu mindre ett problem för staten. Men propagandan har självfallet sina syften.

    Avtagit kraftigt vet jag inte men det har bromsat upp med krav på 15-20% i kontaktinsats numera. Spekulerar själv i fastigheter och idagsläget tar en bostadsrätt längre tid att få sålt om jämför med 2-4 år sedan.
    Folkmi allmänhet väljer att konsumera istället för att amortera och det kan straffas sig, bubbla kallas det för va?
    Skulderna måste vara stabila i förhållande till BNP, idag stiger skulderna snabbare än BNP och det KAN vara ett problem.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-06, 00:47

    Visst kan det ta lite längre tid att få en bostad såld idag, men några kraftiga ras på bostäder är fullständigt uteslutet. Att bo i eget hus en bit utanför stan är ju billigt om man jämför med svindyra nyproducerade hyresrätter. Om priserna halverades skulle det bli löjligt billigt.

    Att leva istället för att amortera kan vara det klokaste folk gör. Inflationen kommer äta upp skulden förr eller senare.

    På lång sikt bör priserna följa bnp. Det är nog också vad som kommer att hända nu när ränta och diverse regler stabiliseras.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-06, 00:47

    RedMentalCase skrev:
    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Din kommentar om att Sverige handlar med en valuta och lånar i andra visar att du inte fattar ett dugg vad jag pratar om trots att jag förklarat, så dina frågor omn hur många valutor Sverige har bara gör dig otroligt pinsam.
    Är det NÅGON som fattar vad du pratar om?

    Någon på detta forum menar du?, ska jag hållas ansvarig för andras fattningsförmåga, du är snart en blåkopia av familjen, ursäkta ordvitsen.Smile
    RedMentalCase skrev:Mina teorier fyllesnack?, du är lika oseriös som vilken familjemedlem som helst, jag har ju sagt att det redan praktiserats i flera länder.
    Och i vilket land, och när, gav det ett positivt resultat?

    Du fattar ju ine vad jag pratar om, så vad gäller din fråga? ( ursäkta igen att jag driver med dig, men din inställning förtjänar inte mer.)
    Det har praktiserats i exempelvis Argentina,´resultatet var väl bra, de har ju rest sig igen.

    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du skrev: "Med 2 valutor behöver inte skulden växa"

    Exakt. Status qou alltså, ingen påverkan, fattar du?
    Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    RedMentalCase skrev:

    Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
    Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen, och lättar då på trycket för den inrikes ekonomin så att Grekerna får möjlighet att andas och leva någorlunda normalt.
    De skall alltså få "två" valutor på samma sätt som du tydligen anser att Sverige har det? Vad blir annars skillnaden mellan Sverige och Grekland?
    Vi har ju redan denna valuta, fast hur den gör att skulden inte växer har jag missat?

    Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor, sa jag inte att du skulle tänka igenom allt innan du frågade?

    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit , och komma igen när du slutat ha familjesymptom att sinnessjuke roffe sitter och hakar på dina inlägg måste vara en exdtrem alarmklocka för dig, skärp dig!!
    Ja, som jag skrev tidigare så är det verkligen oroväckande?

    Que??





    ( Det här blev lite rörigt med frågor och svar, mina svar är de i fetstil, hoppas du ser det.)

    Foliemiffots skitsnack och bitterhet bara konfirmerar att han ska sitta på undantag, du är inte värd en seriös diskussion, rödnasse!
    Vilka oss pratar du om foliet?, du och knarkaren? Ingen vill ta i er med tång!

    Gör om och gör rätt. Det går ju för fan inte att svara med citat när du blandat ihop allt som nån jävla knarkare?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-06, 01:52

    ericTheDog skrev:Kronan är en skvalpvaluta. "Vi" har ingen som helst kontroll över den. Så i det avseendet skiljer den sig inte från andra valutor.
    Eeeh, Riksbanken kan välja att devalvera den svenska kronan men de kan inte devalvera Euron. Det är Euron som de har "ingen som helst kontroll över" men kronans värde kan de sänka fortare än grisen blinkar. Behöver jag förklara tydligare vad en riksbank kan göra med SIN EGEN valuta?
    Senast man "talade högt" om att devalvera var 2009. Detta "offentliga" spekulerande från riksbankschefen fick samma effekt som en riktig devalvering då utländska intressenter snabbt sålde ut sina kronor och åstadkom en sänkning av kronans värde gentemot andra valutor och Sverige slapp en deflation (att priserna sjunker eftersom ingen köper något). Ekonomer gillar inte inflation men deflation ogillar de nog ännu mer. Wink
    ericTheDog skrev:För att kunna definiera vad det innebär att ha 2 valutor måste man nog inse vad det innebär att ha en valuta. Kanske dags att be RMC om ursäkt?
    Vad i helvete är det för FEL på er?
    Exakt VAD i mitt svar var det som du inte begrep???
    1. Sverige har EN valuta och är det NÅGON valuta som vi har kontroll på så är det den.
    Menar du seriöst att Sverige skulle ha FLER än en valuta? Vilken valuta skulle det isåfall vara? Kom fan inte och gläfs om att butiker accepterar betalning i andra valutor. Det handlar ALLTID om en fast växelkurs i RELATION till vår svenska valuta. De kan lika gärna komma med en guldtacka.
    Du kan kanske betala med sexuella tjänster men vi har FORTFARANDE bara EN valuta så antyd för helvete inget annat!

    2. Din fråga "Vad är definitionen på "att ha en valuta" ?" var ju en idiotfråga och förtjänade väl inget seriöst svar?
    Vad är definitionen på "att ha ett språk"? Har Sverige något eget språk? Nej, svenskans koppling till Sverige har väl spelat ut sin roll? Det är ju så många som talar andra språk och alla kan väl engelska? Inte ens Riksbanken har väl nån kontroll över det svenska språket?

    Inser DU vad det innebär att ha EN valuta? Och VARFÖR skulle jag be RMC om ursäkt? Karln är ju FULLSTÄNDIGT ute och cyklar och man misstänker nästan att han är på det röda laget och håller på så här för att misskreditera oss. Man blir ju nästan gråtfärdig!

    ericTheDog skrev:Jag anser att valutornas koppling till respektive land börjar spela ut sin roll.
    Kan du förklara dig? Merparten av europa har ju EN valuta UTAN koppling till något land vi på vilket sätt har andra valutor förlorat kopplingen till sina länder. Vad gör att kronans koppling till Sverige har minskat? Något måste alltså ha hänt på senare tid som jag missat?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Infra 2012-06-06, 02:19

    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Kronan är en skvalpvaluta. "Vi" har ingen som helst kontroll över den. Så i det avseendet skiljer den sig inte från andra valutor.
    Eeeh, Riksbanken kan välja att devalvera den svenska kronan men de kan inte devalvera Euron. Det är Euron som de har "ingen som helst kontroll över" men kronans värde kan de sänka fortare än grisen blinkar. Behöver jag förklara tydligare vad en riksbank kan göra med SIN EGEN valuta?
    Senast man "talade högt" om att devalvera var 2009. Detta "offentliga" spekulerande från riksbankschefen fick samma effekt som en riktig devalvering då utländska intressenter snabbt sålde ut sina kronor och åstadkom en sänkning av kronans värde gentemot andra valutor och Sverige slapp en deflation (att priserna sjunker eftersom ingen köper något). Ekonomer gillar inte inflation men deflation ogillar de nog ännu mer. Wink
    ericTheDog skrev:För att kunna definiera vad det innebär att ha 2 valutor måste man nog inse vad det innebär att ha en valuta. Kanske dags att be RMC om ursäkt?
    Vad i helvete är det för FEL på er?
    Exakt VAD i mitt svar var det som du inte begrep???
    1. Sverige har EN valuta och är det NÅGON valuta som vi har kontroll på så är det den.
    Menar du seriöst att Sverige skulle ha FLER än en valuta? Vilken valuta skulle det isåfall vara? Kom fan inte och gläfs om att butiker accepterar betalning i andra valutor. Det handlar ALLTID om en fast växelkurs i RELATION till vår svenska valuta. De kan lika gärna komma med en guldtacka.
    Du kan kanske betala med sexuella tjänster men vi har FORTFARANDE bara EN valuta så antyd för helvete inget annat!

    2. Din fråga "Vad är definitionen på "att ha en valuta" ?" var ju en idiotfråga och förtjänade väl inget seriöst svar?
    Vad är definitionen på "att ha ett språk"? Har Sverige något eget språk? Nej, svenskans koppling till Sverige har väl spelat ut sin roll? Det är ju så många som talar andra språk och alla kan väl engelska? Inte ens Riksbanken har väl nån kontroll över det svenska språket?

    Inser DU vad det innebär att ha EN valuta? Och VARFÖR skulle jag be RMC om ursäkt? Karln är ju FULLSTÄNDIGT ute och cyklar och man misstänker nästan att han är på det röda laget och håller på så här för att misskreditera oss. Man blir ju nästan gråtfärdig!

    ericTheDog skrev:Jag anser att valutornas koppling till respektive land börjar spela ut sin roll.
    Kan du förklara dig? Merparten av europa har ju EN valuta UTAN koppling till något land vi på vilket sätt har andra valutor förlorat kopplingen till sina länder. Vad gör att kronans koppling till Sverige har minskat? Något måste alltså ha hänt på senare tid som jag missat?
    Det du har missa kallas för Eurokrisen. Grekland och nu också Spanien är på fallrepet och hotar att
    dra med sig hela imperiebygget i djupet.

    Kanske blev vi på så sätt mer lyckliga och harmoniska människor och skulle åtmonstone slippa
    ställa om klockan fram och tillbaka bara för några EU-byråkrater vill njuta av sin makt att hunsa Europas fotfolk.
    Smile
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-06, 09:46

    Infra skrev:Det du har missa kallas för Eurokrisen.

    Och VAD i mitt inlägg får dig att dra ovanstående märkliga slutsats? Vi har genom historien genomlidit MÅNGA kriser men varje gång så gnäller kommunist-patrasket om att det är kapitalismens undergång. Har dessa kriser gjort världen mindre kapitalistisk? Knappast!
    Infra skrev:Grekland och nu också Spanien är på fallrepet och hotar att dra med sig hela imperiebygget i djupet.
    I din våta dröm, ja. Runt om i Europa har EU-bygget främst setts som ett sosse-bygge och konservativa i t.ex England har ständigt varit skeptiska.
    Infra skrev:Kanske blev vi på så sätt mer lyckliga och harmoniska människor och skulle åtmonstone slippa ställa om klockan fram och tillbaka bara för några EU-byråkrater vill njuta av sin makt att hunsa Europas fotfolk. Smile
    På vilket sätt? Vad fan har ditt inlägg med vår diskussion om valutor att göra?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-06, 09:54

    I din våta dröm, ja.

    Faller Grekland OCH Spanien så är väl Euro-drömmen slut.
    Italien, Irland och Portugal ligger ju lika illa till.
    Och eftersom ekonomierna är så tätt sammanvuxna är det ju att likna vid ett korthus.
    Faller ett, faller alla....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sniperace 2012-06-06, 10:02

    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:Det du har missa kallas för Eurokrisen.

    Och VAD i mitt inlägg får dig att dra ovanstående märkliga slutsats? Vi har genom historien genomlidit MÅNGA kriser men varje gång så gnäller kommunist-patrasket om att det är kapitalismens undergång. Har dessa kriser gjort världen mindre kapitalistisk? Knappast!
    Infra skrev:Grekland och nu också Spanien är på fallrepet och hotar att dra med sig hela imperiebygget i djupet.
    I din våta dröm, ja. Runt om i Europa har EU-bygget främst setts som ett sosse-bygge och konservativa i t.ex England har ständigt varit skeptiska.
    Infra skrev:Kanske blev vi på så sätt mer lyckliga och harmoniska människor och skulle åtmonstone slippa ställa om klockan fram och tillbaka bara för några EU-byråkrater vill njuta av sin makt att hunsa Europas fotfolk. Smile
    På vilket sätt? Vad fan har ditt inlägg med vår diskussion om valutor att göra?

    frågan är bara fanns eu när vi i Sverige började med sommartid?
    är sommartiden ett eupåfund eller allinspåfund? Smile

    men en sak är rätt, att skifta mellan sommartid och vintertid är idioti
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-06, 10:04

    frågan är bara fanns eu när vi i Sverige började med sommartid?

    [wiki]Sverige införde 1916, samma år som flera andra länder, sommartid på försök mellan den 15 maj och den 30 september, men bönderna protesterade så mycket att försöket inte upprepades efterföljande år.

    Efter det impopulära sommartidsförsöket i Sverige, 15 maj – 30 september[7] år 1916, infördes sommartiden i landet igen först år 1980. Det året började sommartiden i Sverige första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september, klockan 1:00 UTC. Åren 1981–1995 började den svenska sommartiden sista söndagen i mars och avslutades sista söndagen i september. Sedan 1996 har hela EU gemensam sommartid: den börjar sista söndagen i mars och slutar sista söndagen i oktober. I Sverige regleras sommartiden i förordning 2001:127 om sommartid.[8] Denna förordning baseras på EU-direktivet. Direktivet undertecknades under Sveriges ordförandeskap av Bosse Ringholm.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-06, 10:07

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:
    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Din kommentar om att Sverige handlar med en valuta och lånar i andra visar att du inte fattar ett dugg vad jag pratar om trots att jag förklarat, så dina frågor omn hur många valutor Sverige har bara gör dig otroligt pinsam.
    Är det NÅGON som fattar vad du pratar om?

    Någon på detta forum menar du?, ska jag hållas ansvarig för andras fattningsförmåga, du är snart en blåkopia av familjen, ursäkta ordvitsen.Smile
    RedMentalCase skrev:Mina teorier fyllesnack?, du är lika oseriös som vilken familjemedlem som helst, jag har ju sagt att det redan praktiserats i flera länder.
    Och i vilket land, och när, gav det ett positivt resultat?

    Du fattar ju ine vad jag pratar om, så vad gäller din fråga? ( ursäkta igen att jag driver med dig, men din inställning förtjänar inte mer.)
    Det har praktiserats i exempelvis Argentina,´resultatet var väl bra, de har ju rest sig igen.

    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du skrev: "Med 2 valutor behöver inte skulden växa"

    Exakt. Status qou alltså, ingen påverkan, fattar du?
    Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    RedMentalCase skrev:

    Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
    Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen, och lättar då på trycket för den inrikes ekonomin så att Grekerna får möjlighet att andas och leva någorlunda normalt.
    De skall alltså få "två" valutor på samma sätt som du tydligen anser att Sverige har det? Vad blir annars skillnaden mellan Sverige och Grekland?
    Vi har ju redan denna valuta, fast hur den gör att skulden inte växer har jag missat?

    Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor, sa jag inte att du skulle tänka igenom allt innan du frågade?

    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit , och komma igen när du slutat ha familjesymptom att sinnessjuke roffe sitter och hakar på dina inlägg måste vara en exdtrem alarmklocka för dig, skärp dig!!
    Ja, som jag skrev tidigare så är det verkligen oroväckande?

    Que??





    ( Det här blev lite rörigt med frågor och svar, mina svar är de i fetstil, hoppas du ser det.)

    Foliemiffots skitsnack och bitterhet bara konfirmerar att han ska sitta på undantag, du är inte värd en seriös diskussion, rödnasse!
    Vilka oss pratar du om foliet?, du och knarkaren? Ingen vill ta i er med tång!

    Gör om och gör rätt. Det går ju för fan inte att svara med citat när du blandat ihop allt som nån jävla knarkare?

    Du verkar ha grava personliga problem, om du hade ansträngt dig det allra minsta hade du kunnat läsa ut svaren,
    men du är väl inte intresserad av att framstå som den okunnige du verkar vara.
    Den som rör till det är ju du, med citat inom citat inom citat.

    Den som inte fattar skillnaden ( du DD) mellan att ha 2 valutor och hantera 2 valutor som du uppvisat här, ska nog inte ge sig in i en diskussion om detta ämne?

    Har du försökt reda ut skillnaden mellan att handla, hantera flera valutor och att verkligen ha 2 valutor, fattar du öht vad detta handlar om?, jag ser att du i inlägg efter inlägg traggar om detta, du kopplar helt enkelt inte vad det handlar om.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  F.I.S.T 2012-06-06, 10:12

    Fascinerande..... två medlemmar ur ankklubben RMC och RA .... anser DD inte få vara med där, för att de fått mothugg igen.... Cool
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sniperace 2012-06-06, 10:14

    RedCloud skrev:
    frågan är bara fanns eu när vi i Sverige började med sommartid?

    [wiki]Sverige införde 1916, samma år som flera andra länder, sommartid på försök mellan den 15 maj och den 30 september, men bönderna protesterade så mycket att försöket inte upprepades efterföljande år.

    Efter det impopulära sommartidsförsöket i Sverige, 15 maj – 30 september[7] år 1916, infördes sommartiden i landet igen först år 1980. Det året började sommartiden i Sverige första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september, klockan 1:00 UTC. Åren 1981–1995 började den svenska sommartiden sista söndagen i mars och avslutades sista söndagen i september. Sedan 1996 har hela EU gemensam sommartid: den börjar sista söndagen i mars och slutar sista söndagen i oktober. I Sverige regleras sommartiden i förordning 2001:127 om sommartid.[8] Denna förordning baseras på EU-direktivet. Direktivet undertecknades under Sveriges ordförandeskap av Bosse Ringholm.

    men har jag rätt för mig så har det varit tal om att slopa detta ändrande och att köra med sommartid hela året, den rätta tiden att köra är att klockan ska vara tolv när solen står som högst på himlen.


    men vi kan alltså sluta oss till att det INTE var eu som införde denna, de bara cementerade något som de olika länderna tyvärr redan infört (synkroniserade denna att börja samtidigt överallt i eu)

    Sponsored content


    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 9 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 00:24