Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
Regndrottning
Infra
RedCloud
ericTheDog
redalert
F.I.S.T
formsvackan
RedMentalCase
15 posters

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-03, 22:03

    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:har bara en valuta, ändå köper vi olja i dollar
    Vi måste alltså exportera varor och tjänster för att "få tag i" dessa dollar. Likadant är det för alla nationer förutom USA. De behöver enbart exportera just dollar, något de gjort i en sådan omfattning och under så lång tid att de nu är skuldsatta långt upp över öronen.

    Fel, dollar kan man köpa på valutamarknaden.
    Javisst, om man har något av värde att handla för.


    Eller så lånar man.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-04, 13:23

    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Ja på nåt sätt måste Grekland kunna devalvera sin inhemska marknad , och fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
    Vad är valuta nummer 2 ?

    Euro såklart

    Pressad aluminiumfolie som gjorts av forms gamla hatt? Gapskratt.

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-04, 13:42

    ericTheDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Ja på nåt sätt måste Grekland kunna devalvera sin inhemska marknad , och fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.


    (Jisses, kan ingen i kackerlackans närhet ta den där fogskumsprutan och köra ner i halsen pån och trycka av?
    Han beter sig ju som i en psykos, tvångsmässigt tusentals inlägg med bara skit.)


    Grekerna har själva satt sig en denna kassa situation och de måste själva ta sig ur den. Hur de än devalverar så blir det jobbigt för dem att betala räntan på skulden. Ligger de kvar i Euro måste grekerna sluta kasta sten och börja betala skatt.

    Det enda sannolika är att deras skuld kommer fortsätta öka kraftigt oavsett valuta.

    Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-04, 14:25

    skånsk/rumänska mentalfallet skrev:
    Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Farbror_Joakim
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-04, 15:11

    RedCloud skrev:
    skånsk/rumänska mentalfallet skrev:
    Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Farbror_Joakim

    Deuxieme picsous - Istadig och envis som, om inte en åsna så åtminstone en vrång häst Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-04, 18:57

    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:
    skånsk/rumänska mentalfallet skrev:
    Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Farbror_Joakim

    Deuxieme picsous - Istadig och envis som, om inte en åsna så åtminstone en vrång häst Very Happy

    Dumvänstern debatterar
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-04, 19:12

    Everybody?, det är alltså två tokkomummunISter med tillhörande trippelnick.. jaja..Smile

    Säg är det inte fantastiskt att se dessa 2 stofiler stå och hoppa utanför skolan som 2 efterblivna som hamnade i särskolan.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-04, 19:37

    skånsk/rumänska mentalfallet skrev:Everybody?, det är alltså två tokkomummunISter med tillhörande trippelnick.. jaja..Smile

    Säg är det inte fantastiskt att se dessa 2 stofiler stå och hoppa utanför skolan som 2 efterblivna som hamnade i särskolan.


    skånsk/rumänska mentalfallet skrev:
    Klart jag kan diskutera, jag står ju skyhögt över er vänstertomtar
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-04, 19:44

    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Säg att du driver med oss?
    Annars är det tyvärr RIKTIGT jävla illa! Crying or Very sad

    Varför inte införa 3 valutor, det borde väl bli ännu bättre?

    Hur många valutor har Sverige enligt dig?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-04, 19:45

    RedMentalCase skrev:Everybody?, det är alltså två tokkomummunISter med tillhörande trippelnick.. jaja..Smile

    Säg är det inte fantastiskt att se dessa 2 stofiler stå och hoppa utanför skolan som 2 efterblivna som hamnade i särskolan.
    Två stofiler, du menar väl två valutor? Åtminstone gjorde du det i din trådstart.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-04, 19:48

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Säg att du driver med oss?
    Annars är det tyvärr RIKTIGT jävla illa! Crying or Very sad

    Varför inte införa 3 valutor, det borde väl bli ännu bättre?

    Hur många valutor har Sverige enligt dig?


    I teorin skulle varje individ kunna ha sin egen valuta.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-04, 19:48

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Säg att du driver med oss?
    Annars är det tyvärr RIKTIGT jävla illa! Crying or Very sad

    Varför inte införa 3 valutor, det borde väl bli ännu bättre?

    Hur många valutor har Sverige enligt dig?

    Om det är nåt du inte begriper i frågan , varför frågar du inte istället för att leka familjen?

    Vad är det för idiotfråga, hur många valutor Sverige har, är du onykter eller?

    Om du inte hade haft så brått med att leka ( eller är du lika knäpp) familjen,
    så kunde du kanske fått veta att detta recept är provat tidigare, i andra länder.

    Vad är det du inte begriper, DD, fråga så kan jag förklara, så även en lite lätt berusad? som du kan hänga med.Smile

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-04, 19:52

    I teorin skulle varje individ kunna ha sin egen valuta.

    "I teorin" skulle det kunna komma vettiga saker från dig....
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-04, 19:54

    RedCloud skrev:
    I teorin skulle varje individ kunna ha sin egen valuta.

    "I teorin" skulle det kunna komma vettiga saker från dig....

    Du är fri att börja när som helst! Rolling Eyes
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-04, 19:57

    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    De flesta industrialiserade staterna finansierar sig via tre källor.

    -Via beskattning av arbete och kapital samt sociala avgifter.
    -Via försäljning av offentligt producerade varor och tjänster
    -Samt via utgivning av statsobligationer


    Skulle skulder i valuta nummer 2 inte längre räknas?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-04, 21:05

    RedMentalCase skrev:Vad är det för idiotfråga, hur många valutor Sverige har, är du onykter eller?
    Sverige handlar med utlandet och lånar endast i utländsk valuta men trots det har vi väl bara EN (1) valuta?

    Så jag undrar verkligen vilken YTTERLIGARE valuta som Grekland skulle införa och vilken funktion den skulle ha?

    Sen undrar man faktiskt hur införandet av ytterligare en valuta skulle påverka skulden? Deras lån går ju till offentliga utgifter (du vet, vård, skola, omsorg och andra utgifter som pensioner m.m.). Skall sådant inte räknas i samma valuta som folket använder och HUR skall en annan valuta påverka deras skuldbörda?

    Skall jag vara ärligt så låter dina teorier som fyllesnack men jag lämnar gärna öppet för en rimlig förklaring (som du borde ha presenterat på en gång för att slippa våra undringar).

    Vem sätter värdet på valuta nr 1 om det inte är marknaden? Nån politiker? Twisted Evil
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-04, 21:10

    men jag lämnar gärna öppet för en rimlig förklaring

    Men lycka till DD, ända sedan saliga ABs tid har vi fått vänta på "rimliga förklaringar" från hans fantasigenerator.

    Om du väntar lite så kommer påståendet "det har jag aldrig skrivit" som ett brev på posten.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-04, 22:25

    RedCloud skrev:
    men jag lämnar gärna öppet för en rimlig förklaring

    Men lycka till DD, ända sedan saliga ABs tid har vi fått vänta på "rimliga förklaringar" från hans fantasigenerator.

    Om du väntar lite så kommer påståendet "det har jag aldrig skrivit" som ett brev på posten.

    Ja du skall då inte snacka du har lyckats med bedriften att inte ha rätt en endaste gång trots 100 000 tals med inlägg på diverse forum, det enda du lyckats med är att förstöra varje form av diskusion! affraid pig cyclops clown
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-04, 22:38

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Vad är det för idiotfråga, hur många valutor Sverige har, är du onykter eller?
    Sverige handlar med utlandet och lånar endast i utländsk valuta men trots det har vi väl bara EN (1) valuta?

    Så jag undrar verkligen vilken YTTERLIGARE valuta som Grekland skulle införa och vilken funktion den skulle ha?

    Sen undrar man faktiskt hur införandet av ytterligare en valuta skulle påverka skulden? Deras lån går ju till offentliga utgifter (du vet, vård, skola, omsorg och andra utgifter som pensioner m.m.). Skall sådant inte räknas i samma valuta som folket använder och HUR skall en annan valuta påverka deras skuldbörda?

    Skall jag vara ärligt så låter dina teorier som fyllesnack men jag lämnar gärna öppet för en rimlig förklaring (som du borde ha presenterat på en gång för att slippa våra undringar).

    Vem sätter värdet på valuta nr 1 om det inte är marknaden? Nån politiker? Twisted Evil


    Sverige lånar inte, vi har amorterat sen Allians för Sverige tog över (och lite innan dess).

    Det där med valuta håller på att bli flytande. Vem som helst kan ju köpa de flesta valutor via sin internetbank. Därmed "har vi" alla valutor vi vill. Folk sitter i Sverige och tar utlandsuppdrag och får betalt i olika valutor. Gränserna håller på att suddas ut. Visst dominerar kronan, men det är bara en tidsfråga innan den är sekundär.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-05, 00:42

    ericTheDog skrev:Sverige lånar inte, vi har amorterat sen Allians för Sverige tog över (och lite innan dess).
    Jo, jag postade ju denna bild häromdagen. Wink
    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Statsskuld
    Där kan vi se att statsskulden steg tills vi fick en alliansregering.

    Vad jag menade var att våra lån från utlandet inte är i SEK och handlar med utlandet gör vi väl fortfarande (och det inte heller i SEK).
    ericTheDog skrev:Det där med valuta håller på att bli flytande. Vem som helst kan ju köpa de flesta valutor via sin internetbank. Därmed "har vi" alla valutor vi vill. Folk sitter i Sverige och tar utlandsuppdrag och får betalt i olika valutor. Gränserna håller på att suddas ut. Visst dominerar kronan, men det är bara en tidsfråga innan den är sekundär.
    Helt riktigt. Har vänner som ENDAST får lön i EURO trots att allt jobb utförs på företag i Sverige. Men trots det har Sverige bara en valuta. Vi behöver ju inte införa FLER för att betala våra lån, turister skall kunna handla eller min polare få lön. Wink
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-05, 00:49

    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Sverige lånar inte, vi har amorterat sen Allians för Sverige tog över (och lite innan dess).
    Jo, jag postade ju denna bild häromdagen. Wink
    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Statsskuld
    Där kan vi se att statsskulden steg tills vi fick en alliansregering.

    Vad jag menade var att våra lån från utlandet inte är i SEK och handlar med utlandet gör vi väl fortfarande (och det inte heller i SEK).
    ericTheDog skrev:Det där med valuta håller på att bli flytande. Vem som helst kan ju köpa de flesta valutor via sin internetbank. Därmed "har vi" alla valutor vi vill. Folk sitter i Sverige och tar utlandsuppdrag och får betalt i olika valutor. Gränserna håller på att suddas ut. Visst dominerar kronan, men det är bara en tidsfråga innan den är sekundär.
    Helt riktigt. Har vänner som ENDAST får lön i EURO trots att allt jobb utförs på företag i Sverige. Men trots det har Sverige bara en valuta. Vi behöver ju inte införa FLER för att betala våra lån, turister skall kunna handla eller min polare få lön. Wink


    Sverige är extremt beroende av handel med utlandet. När vi exporterar kan handeln ske i utländsk valuta. För att minska valutarisken brukar man valutasäkra större affärer, vilket leder till att båda parter handlar som om det vore egen valuta. Gränsen blir alltmer flytande.

    Detsamma gäller våra lån. De kan valutasäkras för att minska risken att de stiger av valutasvängningar.

    Hur menar du att Sverige bara har en valuta? Vad är definitionen på "att ha en valuta" ?

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-05, 01:17

    ericTheDog skrev:Hur menar du att Sverige bara har en valuta?
    Att övriga valutor inte är vår valuta och inget som vi själva har kontroll över kanske?
    ericTheDog skrev:Vad är definitionen på "att ha en valuta" ?
    Ja, en mindre än att ha två valutor gissar jag? Vad tror du?
    Nu måste man dock definiera vad "att ha två valutor" är.

    Det finns ett antal länder som har två valutor. Man kanske skulle fråga dem? Rolling Eyes
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-05, 09:01

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Vad är det för idiotfråga, hur många valutor Sverige har, är du onykter eller?
    Sverige handlar med utlandet och lånar endast i utländsk valuta men trots det har vi väl bara EN (1) valuta?

    Så jag undrar verkligen vilken YTTERLIGARE valuta som Grekland skulle införa och vilken funktion den skulle ha?

    Sen undrar man faktiskt hur införandet av ytterligare en valuta skulle påverka skulden? Deras lån går ju till offentliga utgifter (du vet, vård, skola, omsorg och andra utgifter som pensioner m.m.). Skall sådant inte räknas i samma valuta som folket använder och HUR skall en annan valuta påverka deras skuldbörda?

    Skall jag vara ärligt så låter dina teorier som fyllesnack men jag lämnar gärna öppet för en rimlig förklaring (som du borde ha presenterat på en gång för att slippa våra undringar).

    Vem sätter värdet på valuta nr 1 om det inte är marknaden? Nån politiker? Twisted Evil

    Din kommentar om att Sverige handlar med en valuta och lånar i andra visar att du inte fattar ett dugg vad jag pratar om trots att jag förklarat, så dina frågor omn hur många valutor Sverige har bara gör dig otroligt pinsam.

    Mina teorier fyllesnack?, du är lika oseriös som vilken familjemedlem som helst, jag har ju sagt att det redan praktiserats i flera länder.

    Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?

    Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen, och lättar då på trycket för den inrikes ekonomin så att Grekerna får möjlighet att andas och leva någorlunda normalt.

    Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit , och komma igen när du slutat ha familjesymptom att sinnessjuke roffe sitter och hakar på dina inlägg måste vara en exdtrem alarmklocka för dig, skärp dig!!



    Senast ändrad av RedMentalCase den 2012-06-05, 09:18, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-05, 09:03

    skånsk/rumänska mentalfallet skrev:Jag tror du ska göra en tankepaus

    Jag tror vi är många som önskar att du BÖRJADE tänka....
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-05, 09:46

    RedCloud skrev:
    skånsk/rumänska mentalfallet skrev:Jag tror du ska göra en tankepaus

    Jag tror vi är många som önskar att du BÖRJADE tänka....

    Skall du inte ge credit till big dick när han läxar upp regndrottningen? Laughing

    Jefla pajas! Laughing

    Sponsored content


    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 8 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 02:32