RedMentalCase 2012-06-03, 11:14
DirtyDog skrev: RedMentalCase skrev:Ja, jag har då inte fattat foliets och snipers dravlande om handel med andra valutor, jag har inte bemött det då jag vet att de inte har en susning om vad förslaget om 2 valutor skulle kunna handla om.
Nej, ingen vet nog vad du menade med Lösningen heter 2 valutor, en inhemsk, en mot omvärlden. Verkar det inte lite komplicerat att ha en "speciell" valuta vid handel med omvärlden? Vill inte omvärlden ha betalt i dollar eller Euro oavsett hur många valutor grekland skaffar sig?
Jag förmodar att du menar att den ena valutan skall vara Euro och att alla varor i butiker skall prissättas i två valutor och man internt upprättar en löpande växelkurs för dessa valutor så att handlare (som får in bägge valutor från turister) kan växla till sig inhemsk valuta från staten?
Kommer folk inte att spara alla EURO under madrassen då den inhemska valutan troligtvis ständigt devalveras?
Är fördelen med två valutor att man inte behöver sänka löner och bidrag utan man devalverar istället?
Tja, fördelen är kanske att alla greker med pengar på banken snabbt ser sina besparingar bli värdelösa och därför snabbt ser till att konsumera mera (eller flytta sina rikedomar till utlandet)?
Varför frågade du inte då om du inte begrep , istället för att spela Roffe? Har du också problem på hemmafronten eller med magen?
Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
Om folk sparar vanliga Euro under madrassen kan de inte användas inhemskt, så det lär inte vara ett stort problem.
Grekland har jätteproblem idag, folk lider, denna lösning kan underlätta en hel del.