Det är möjligt att du har men du har hittills inte lyckats få någon annan att förstå vad ditt förslag innebär.RedMentalCase skrev: jag har ett sunt och intelligent förslag
Nedan följer det som återstår av dina försök till förklaringar när förolämpningar och oförskämdheter rensats bort.
Lösningen heter 2 valutor, en inhemsk, en mot omvärlden.
En inhemsk valuta skulle kunna vara en mycket bra lösning för Grekland
Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
Om folk sparar vanliga Euro under madrassen kan de inte användas inhemskt, så det lär inte vara ett stort problem.
fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
Flr och fler börjar tala om möjligheten för 2 valutor i Grekland.
Om BH och råttan utifrån dessa "förklaringar" förstår ditt förslag fullt ut kan det inte bero på annat än att de har fått mera, kanske "intern" hemligstämplad information, eller att ni delar samma sundhet och intelligens. Jag erkänner att jag utifrån dina förklaringar inte begriper vad du menar med ditt förslag.
Jag skulle gärna se att du började med att förklara kopplingen mellan de två valutor du föreslår. Hur hanteras växling mellan dessa valutor?
Den ena valutan ska om jag fattat dig någorlunda rätt vara "for internal use only" men åsättas ett värde av marknaden. Frågan blir då, vilken marknad menar du?
All handel med utlandet ska ju vad jag förstår ske i en annan valuta vilken är "for external use only". Gissningsvis menar du att denna valuta ska vara Euron vars värde redan hanteras av "marknaden".
Vi behöver inte trassla in oss i mera just nu. Det räcker bra om vi reder ut detta till att börja med.
Hoppa över den obligatoriska idiotförklaringen av oss andra denna gång och försök istället börja förklara vad du menar. Ditt förslag med två valutor kan vara bra, det har ju som du själv mycket riktigt påpekat använts förr, bl.a. av kommunistdiktaturer.