Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
Regndrottning
Infra
RedCloud
ericTheDog
redalert
F.I.S.T
formsvackan
RedMentalCase
15 posters

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-21, 14:09

    RedMentalCase skrev: jag har ett sunt och intelligent förslag
    Det är möjligt att du har men du har hittills inte lyckats få någon annan att förstå vad ditt förslag innebär.

    Nedan följer det som återstår av dina försök till förklaringar när förolämpningar och oförskämdheter rensats bort.

    Lösningen heter 2 valutor, en inhemsk, en mot omvärlden.
    En inhemsk valuta skulle kunna vara en mycket bra lösning för Grekland
    Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
    Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
    Om folk sparar vanliga Euro under madrassen kan de inte användas inhemskt, så det lär inte vara ett stort problem.
    fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
    Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Flr och fler börjar tala om möjligheten för 2 valutor i Grekland.


    Om BH och råttan utifrån dessa "förklaringar" förstår ditt förslag fullt ut kan det inte bero på annat än att de har fått mera, kanske "intern" hemligstämplad information, eller att ni delar samma sundhet och intelligens. Jag erkänner att jag utifrån dina förklaringar inte begriper vad du menar med ditt förslag.

    Jag skulle gärna se att du började med att förklara kopplingen mellan de två valutor du föreslår. Hur hanteras växling mellan dessa valutor?

    Den ena valutan ska om jag fattat dig någorlunda rätt vara "for internal use only" men åsättas ett värde av marknaden. Frågan blir då, vilken marknad menar du?

    All handel med utlandet ska ju vad jag förstår ske i en annan valuta vilken är "for external use only". Gissningsvis menar du att denna valuta ska vara Euron vars värde redan hanteras av "marknaden".

    Vi behöver inte trassla in oss i mera just nu. Det räcker bra om vi reder ut detta till att börja med.



    Hoppa över den obligatoriska idiotförklaringen av oss andra denna gång och försök istället börja förklara vad du menar. Ditt förslag med två valutor kan vara bra, det har ju som du själv mycket riktigt påpekat använts förr, bl.a. av kommunistdiktaturer.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-21, 15:11

    RedMentalCase skrev:DD, en illa maskerad medlem av familjen.

    Jag debatterar i denna tråden Greklands möjligheter att slippa armageddon, jag har ett sunt och intelligent förslag, du är bara intresserad av att framställa dig själv som ett debattförstörande troll, du lyckas väl.
    Nu är det ju inte DITT förslag utan ett av många som dryftats av debattörer i syfte att hitta en lösning. Vi diskuterar detta förslags möjligheter precis som man gör i resten av världen. Du ville ju ha en diskussion påstod du.

    Det vi begärde av dig var att du skulle förklara hur det skulle fungera rent praktiskt men då du bara flyktigt berättade om vad du läst på annan plats så fick vi ingen beskrivande förklaring. Möjligtvis pga att du inte hittade någon svensk översättning. Wink

    Min åsikt är fortfarande att det skulle bli väldigt besvärligt för dem då deras "inhemska" valuta skulle tappa i värde i en rasande takt. Nåja, de lär ju få problem oavsett så jag kanske inte skulle ha varit fullt så hård som jag var i min kritik.

    Jag undrar dock fortfarande över om de vanliga grekerna skall använda euron eller om den bara används av företag och banker precis som sker i Sverige. Därför undrar jag lite varför man då skulle anse att Grekland har två valutor då man (mig veterligen) anser att Sverige endast har en valuta?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-21, 15:34

    DirtyDog skrev:Jag undrar dock fortfarande över om de vanliga grekerna skall använda euron eller om den bara används av företag och banker precis som sker i Sverige. Därför undrar jag lite varför man då skulle anse att Grekland har två valutor då man (mig veterligen) anser att Sverige endast har en valuta?
    Jag måste få ställa en ärligt menad fråga till dig i din egenskap av ekonom. Grekland ska enligt RMC´s förslag handla med omvärlden i en valuta, gissningsvis Euro, men denna valuta ska inte vara användbar i grekiska butiker, "Om folk sparar vanliga Euro under madrassen kan de inte användas inhemskt." Inom landet ska en annan valuta användas, Grekisk Euro eller mammornas pengar om du så vill, och Zorba skulle få sin lön i denna valuta, "Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron."

    Om nu denna inhemska valuta endast ska användas inom landet och alla affärer med utlandet göras i Euro, vilket behov finns då av att denna inhemska valuta ska vara konvertibel och åsättas ett värde av "marknaden". Lär inte detta då vara en intern grekisk affär?

    Utgångspunkt för frågeställningen är "Lösningen heter 2 valutor, en inhemsk, en mot omvärlden" varför ditt påpekande att en ny konvertibel grekisk valuta innebär att de egentligen då endast har en valuta, inte är ett svar eller en av mig förståelig förklaring av det "tvåvalutasystem" RMC förespråkar.

    Om nu inte Zorba får använda Euro i butikerna, ska då turister få göra detta eller ska de tvingas växla sina Euro till den inhemska valutan först? Hur butikerna ska kunna köpa in utländska varor är väl egentligen samma problem ?


    Det luktar litet Grekiska Demokratiska Folkrepubliken om RMC´s förslag men det tror jag är ett rent misstag av mitt luktsinne och inget annat Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-21, 17:07

    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:
    Som jag ser det erkänner du rakt upp och ner att jag hade rätt.

    Nä, det gör han inte....

    Vad jag kan se håller han med mig om att med flytnde växelkurs kan inte riksbanken devalvera.
    Det verkar som om jag måste förklara verkligheten för dig lite tydligare?

    Sveriges Riksbank är vår centralbank. Den sköter penningpolitiken och har bland annat till uppgift att hålla inflationen på en låg och stabil nivå.

    Valutapolitik är formellt sett regeringens ansvar. I praktiken har dock Riksbanken ett stort inflytande över besluten. Här handlar det bland annat om att välja mellan att ha en fast och en rörlig växelkurs.

    Riksbanken beslutade om att INFÖRA en rörlig växelkurs 1992 och kan närhelst de önskar införa en FAST växelkurs och detta utan att behöva be regeringen om lov.


    Intressant. Jag vill minnas att det var Riksbanken som höjde styrräntan till 500% för att försvara den fasta växelkursen. Ann Wibble var vid tidpunkten med i nyheterna varenda dag och bedyrade att den fasta växelkursen skulle bestå. Regeringen Bildt har f.ö fått utstå massiv kritik för kronförsvaret som beräknas ha kostat staten mellan 30 och 60 miljarder. Vilken tur att vi alla nu vet bättre iom att du ger Riksbanken ansvaret istället.


    Det är den fasta kursen som de beslutar om som avgör ifall de devalverar eller inte. Är den rörliga kursen mot EURON som idag 8,85 och riksbanken sätter en fast kurs på 10 kr så devalverar man. Sätter man kursen till 8,85 så devalverar man inte. Hur du får detta till att man INTE kan devalvera en rörlig kurs har jag svårt att begripa? Tror du att kursen lever ett eget liv som riksbanken inte kan styra över? Laughing

    Att läsa dina långa utlägg om självklarheter är lika intressant som att se målarfärg torka.

    Det jag hävdade tidigare var att riksbanken VISST kunde devalvera kronan men då inte kunna påstå att vi fortfarande har en rörlig växelkurs. Är detta verkligen så svårt att begripa? Isåfall är du bara att beklaga. Wink

    Kanske svårt för dig, men det är precis vad jag hävdat hela tiden.

    Alltså, VEM av oss var det egentligen som hade rätt? Wink
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-22, 03:10

    Varför har vissa av er så jävla svårt för att citera korrekt? Hur skall utomstående kunna se vem som har skrivit vad?
    ericTheDog skrev:
    DirtyDog skrev:
    Sveriges Riksbank är vår centralbank. Den sköter penningpolitiken och har bland annat till uppgift att hålla inflationen på en låg och stabil nivå.

    Valutapolitik är formellt sett regeringens ansvar. I praktiken har dock Riksbanken ett stort inflytande över besluten. Här handlar det bland annat om att välja mellan att ha en fast och en rörlig växelkurs.

    Riksbanken beslutade om att INFÖRA en rörlig växelkurs 1992 och kan närhelst de önskar införa en FAST växelkurs och detta utan att behöva be regeringen om lov.
    Intressant. Jag vill minnas att det var Riksbanken som höjde styrräntan till 500% för att försvara den fasta växelkursen. Ann Wibble var vid tidpunkten med i nyheterna varenda dag och bedyrade att den fasta växelkursen skulle bestå. Regeringen Bildt har f.ö fått utstå massiv kritik för kronförsvaret som beräknas ha kostat staten mellan 30 och 60 miljarder. Vilken tur att vi alla nu vet bättre iom att du ger Riksbanken ansvaret istället.
    Påstod jag att det var någon annan än riksbanken som höjde styrräntan?
    Det är riktigt att regeringen tillsammans med Socialdemokraterna var överens om att försvara kronan och de styrde även över ledamöterna i Riksbanksfullmäktige. Texten i orange ovan är inget som jag påstår utan är vad som gäller idag. Men visst hade hade politikerna delansvar för vad som skedde. Det var endast Ny Demokrati som ville att man skulle låta kronan flyta.

    Här är lite mer text från Riksbankens egen sida:

    Riksbanken leds av en direktion som består av sex ledamöter.
    En av dessa är riksbankschef och ordförande i direktionen. Ledamöterna utses för perioder på fem eller sex år och normalt överlappar perioderna varandra. Direktionen fattar gemensamma beslut vid sina möten. Tillsammans ansvarar de för bankens verksamhet.

    Direktionen utses av riksbanksfullmäktige som består av elva ledamöter.
    Fullmäktige utses i sin tur av de politiska partierna i riksdagen och ska också övervaka att direktionen arbetar för att nå målet.

    Riksbanken är självständig i förhållande till politikerna
    Det innebär att politikerna själva inte ska styra och leda centralbankerna, utan istället har utsett andra att göra det. Dessa personer får inte ta emot instruktioner från politikerna eller andra personer och kan inte avsättas så länge de sköter det jobb de är satta att göra.
    Anledningen till att många länder har tagit detta steg är att de vill undvika att centralbankernas verksamhet ska styras av kortsiktiga politiska hänsyn. Det ska vara omsorgen om pengarnas värde som styr besluten om penningpolitiken.

    ericTheDog skrev:
    DirtyDog skrev:Det är den fasta kursen som de beslutar om som avgör ifall de devalverar eller inte. Är den rörliga kursen mot EURON som idag 8,85 och riksbanken sätter en fast kurs på 10 kr så devalverar man. Sätter man kursen till 8,85 så devalverar man inte. Hur du får detta till att man INTE kan devalvera en rörlig kurs har jag svårt att begripa? Tror du att kursen lever ett eget liv som riksbanken inte kan styra över? Laughing

    Att läsa dina långa utlägg om självklarheter är lika intressant som att se målarfärg torka.
    Det är möjligt, men du hävdade tidigare att riksbanken inte KAN devalvera eftersom vi har en flytande valutakurs och jag har nu bevisat att de inte bara KAN fatta beslut om att låsa OCH devalvera kronan utan även SPEKULERAT om att göra det bara för några år sedan.
    ericTheDog skrev:
    DirtyDog skrev:Det jag hävdade tidigare var att riksbanken VISST kunde devalvera kronan men då inte kunna påstå att vi fortfarande har en rörlig växelkurs. Är detta verkligen så svårt att begripa? Isåfall är du bara att beklaga. Wink
    Kanske svårt för dig, men det är precis vad jag hävdat hela tiden.
    Nej, du påstod att Riksbanken inte KUNDE devalvera PGA att vi har en flytande kurs. Hade du påstått att Riksbanken inte kunde devalvera och samtidigt BEHÅLLA valutan flytande hade det varit en annan sak och jag skulle aldrig ha opponerat mig. Det är ju en jävla skillnad i påstående!

    Kan du förklara hur det kommer sig att du skrev:
    ericTheDog skrev:Devalvera? Asgarv!
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-22, 12:09

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:DD, en illa maskerad medlem av familjen.

    Jag debatterar i denna tråden Greklands möjligheter att slippa armageddon, jag har ett sunt och intelligent förslag, du är bara intresserad av att framställa dig själv som ett debattförstörande troll, du lyckas väl.
    Nu är det ju inte DITT förslag utan ett av många som dryftats av debattörer i syfte att hitta en lösning. Vi diskuterar detta förslags möjligheter precis som man gör i resten av världen. Du ville ju ha en diskussion påstod du.

    Det vi begärde av dig var att du skulle förklara hur det skulle fungera rent praktiskt men då du bara flyktigt berättade om vad du läst på annan plats så fick vi ingen beskrivande förklaring. Möjligtvis pga att du inte hittade någon svensk översättning. Wink

    Min åsikt är fortfarande att det skulle bli väldigt besvärligt för dem då deras "inhemska" valuta skulle tappa i värde i en rasande takt. Nåja, de lär ju få problem oavsett så jag kanske inte skulle ha varit fullt så hård som jag var i min kritik.

    Jag undrar dock fortfarande över om de vanliga grekerna skall använda euron eller om den bara används av företag och banker precis som sker i Sverige. Därför undrar jag lite varför man då skulle anse att Grekland har två valutor då man (mig veterligen) anser att Sverige endast har en valuta?

    Ja, jag ville ha en diskussion, inte dina försök att bara " sätta dit mig" och sabotera debatten med en massa infantila frågor och illa dold ilska för att du inte begriper. Du har haft 5 chanser till debatt och sabbat allihop, ska man ha tålamod med dig som ett litet barn?, är du inte vuxen?

    Ditt sista stycke visar att du fortfarande inte fattat skillnaden mellan att ha 2 valutor eller att hantera 2 eller flera valutor, jag måste be dig läsa på om det och försöka förstå skillnaden, om jag som företagare betalar en faktura i Euro innebär det ju inte att jag har 2 valutor, du måste försöka förstå den enkla grundläggande skilnaden, jag vet inte hur man ska förklara nåt så enkelt.

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-22, 12:13

    Du har haft 5 chanser till debatt och sabbat allihop, ska man ha tålamod med dig som ett litet barn?, är du inte vuxen?

    Själv har du haft 1000+ möjligheter att förklara dig....men inte kunnat....är du inte vuxen?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-22, 13:35

    RedMentalCase skrev:Ditt sista stycke visar att du fortfarande inte fattat skillnaden mellan att ha 2 valutor eller att hantera 2 eller flera valutor, jag måste be dig läsa på om det och försöka förstå skillnaden, om jag som företagare betalar en faktura i Euro innebär det ju inte att jag har 2 valutor, du måste försöka förstå den enkla grundläggande skilnaden
    Var och vad annat än dina egna skrivningar ska DD "läsa på" för att förstå vad just du menade? Är det inte enklare om du försöker förklara?
    RedMentalCase skrev:jag vet inte hur man ska förklara nåt så enkelt.
    Aj då.

    Kan du då istället vara snäll och upplysa oss andra om att du egentligen bara kläckte ur dig ett förslag som du själv inte begrep. Du skulle inte sänka dig själv genom ett sådant erkännande, endast ansluta dig till oss andra oförstående dumbommar.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-22, 15:44

    Hmmmmm....konstigt hur biggus dickus och foliet dunkar varandras ryggar.....hmmmmm...... Rolling Eyes
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-22, 16:08

    "Dom" får väl dunka lite hårdae så det ruskar om lite i knoppen.

    ( undrar hur det ser ut när ett dubbelnick dunkar sig själv i ryggen?Smile)
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-22, 17:29

    RedMentalCase skrev:"Dom" får väl dunka lite hårdae så det ruskar om lite i knoppen.

    ( undrar hur det ser ut när ett dubbelnick dunkar sig själv i ryggen?Smile)

    "Dom" får väl dunka lite hårdae så det ruskar om lite i knoppen.

    ( undrar hur det ser ut när ett dubbelnick dunkar sig själv i ryggen?Smile)

    Två ensamma nakna ankungar i ankdammen som tror hela världen är emot dom.....snyft

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 204372_10150117031572027_719797026_6857821_8385151_o
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-22, 21:51

    Foliet, som vänstermupparnas ekonomiske talesman ber jag dig om din uppfattning:

    Tror du verkligen att riksbanken när den känner för det kan knyta svenska kronan till vilken obskyr valuta som helst?

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-23, 15:07

    ericTheDog skrev:Foliet, som vänstermupparnas ekonomiske talesman ber jag dig om din uppfattning:

    Tror du verkligen att riksbanken när den känner för det kan knyta svenska kronan till vilken obskyr valuta som helst?

    Det låter helt riktigt lite märkligt att de skulle det. Vi lever trots allt i en demokrati. Dock så reagerade onekligen marknaden på när riksbankschefen "tänkte högt" om devalvering och dessa tankar fick nästan samma effekt.
    Har nu läst mig till att det dessutom var politikerna som beslutade om att inför den flytande växelkursen. Hur mycket inflytande Riksbanken har är lite svårt att uttyda.
    Men huruvida det är Riksbanken eller Regering som fattat beslutet är väl egentligen ointressant som svar på ditt:
    ericTheDog skrev:Kronan är en skvalpvaluta. "Vi" har ingen som helst kontroll över den. Så i det avseendet skiljer den sig inte från andra valutor.
    "Vi" är väl landet Sverige oavsett om det syftar på Regering eller Riksbank?
    Så jag vidhåller att "Vi" har möjlighet att kontrollera valutan vilket nog de flesta länder har i viss utsträckning, men det "kostar".
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-23, 21:11

    Tänka högt kan vem som helst göra. Att genomföra idéerna är en helt annan sak. Vi noterar att foliet inte velat ge sin syn på saken. Har DD nån idé om varför? Inte?

    Vad bra att du läst på lite.


    Vidare såg vi hösten 1992 hur det gick när politikerna försökte "kontrollera" kronan. Det gick åt h-e.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-24, 11:47

    ericTheDog skrev: Vidare såg vi hösten 1992 hur det gick när politikerna försökte "kontrollera" kronan. Det gick åt h-e.
    Jo, fast beslutet om att höja räntan till 500% låg inte hos politikerna.
    Endast Ny Demokrati var väl f.ö. för en flytande växelkurs vid den tidpunkten.

    Men Sverige är hursomhelst inte förhindrade från att devalvera. Men att det skall ske känns inte speciellt troligt.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-25, 13:04

    ericTheDog skrev:Foliet, som vänstermupparnas ekonomiske talesman ber jag dig om din uppfattning:
    Jag är ingen ekonom. Vore jag det vore jag också utbildad inom systemets ramar till att sjunga detsammas lov, något även du borde ha insett att jag inte gör.
    ericTheDog skrev:Tror du verkligen att riksbanken när den känner för det kan knyta svenska kronan till vilken obskyr valuta som helst?
    http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Press-och-debatt/Nyheter/2009/Fragor-och-svar-om-kronans-vaxelkurs/

    Regeringen har ansvaret för övergripande valutapolitiska frågor och bestämmer växelkurssystem. Innan regeringen fattar beslut om växelkurssystem ska regeringen dock samråda med Riksbanken.

    Vad detta har med RMC´s oförklarade förslag om två valutor i Grekland förstår jag inte. Håll dig till trådens ämne. Att regeringen, i samråd med riksbanken bestämmer växelkurssystem, har lika litet med RMC´s dillande att göra som dina pajaserier att du köper din bensin för svenska kronor.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-25, 19:24

    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Foliet, som vänstermupparnas ekonomiske talesman ber jag dig om din uppfattning:
    Jag är ingen ekonom. Vore jag det vore jag också utbildad inom systemets ramar till att sjunga detsammas lov, något även du borde ha insett att jag inte gör.
    ericTheDog skrev:Tror du verkligen att riksbanken när den känner för det kan knyta svenska kronan till vilken obskyr valuta som helst?
    http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Press-och-debatt/Nyheter/2009/Fragor-och-svar-om-kronans-vaxelkurs/

    Regeringen har ansvaret för övergripande valutapolitiska frågor och bestämmer växelkurssystem. Innan regeringen fattar beslut om växelkurssystem ska regeringen dock samråda med Riksbanken.

    Vad detta har med RMC´s oförklarade förslag om två valutor i Grekland förstår jag inte. Håll dig till trådens ämne. Att regeringen, i samråd med riksbanken bestämmer växelkurssystem, har lika litet med RMC´s dillande att göra som dina pajaserier att du köper din bensin för svenska kronor.

    Detta var en avstickare från ämnet startad av dd. Har ingenting med RMC att göra.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-25, 20:02

    Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-25, 20:06

    RedMentalCase skrev:Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!

    nu har storhetsvansinnet hos det skånsk/rumänska mentalfallet tagit bort de absolut sista spåren av IQ....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-25, 20:09

    RedMentalCase skrev:Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!
    Om du tror att du på ett debattforum ostört ska få sprida dina fantasier och lögner har du inte begripit mycket. Du begriper för fasiken inte ens dina egna "förslag" Very Happy
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-25, 20:32

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!
    Om du tror att du på ett debattforum ostört ska få sprida dina fantasier och lögner har du inte begripit mycket. Du begriper för fasiken inte ens dina egna "förslag" Very Happy

    Störtat några bankirer på sistone?

    lol!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-25, 20:42

    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!
    Om du tror att du på ett debattforum ostört ska få sprida dina fantasier och lögner har du inte begripit mycket. Du begriper för fasiken inte ens dina egna "förslag" Very Happy

    Störtat några bankirer på sistone?
    Nej, jag har firat midsommar. Du får gärna försöka hjälpa RMC att förklara hans förslag med två valutor. Annat tjafs är av föga intresse i denna tråd.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  berralarzon 2012-06-25, 21:27

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!
    Om du tror att du på ett debattforum ostört ska få sprida dina fantasier och lögner har du inte begripit mycket. Du begriper för fasiken inte ens dina egna "förslag" Very Happy

    Störtat några bankirer på sistone?
    Nej, jag har firat midsommar. Du får gärna försöka hjälpa RMC att förklara hans förslag med två valutor. Annat tjafs är av föga intresse i denna tråd.

    Redalert säger sig vara ekonom men inte vågat svara ett dugg i denna tråd bara okvädningsord, skulle tro han är rädd för det skånska miffot gustavander/asfultruhten!
    //Niklas
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-25, 21:40

    berralarzon skrev:
    formsvackan skrev:
    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!
    Om du tror att du på ett debattforum ostört ska få sprida dina fantasier och lögner har du inte begripit mycket. Du begriper för fasiken inte ens dina egna "förslag" Very Happy

    Störtat några bankirer på sistone?
    Nej, jag har firat midsommar. Du får gärna försöka hjälpa RMC att förklara hans förslag med två valutor. Annat tjafs är av föga intresse i denna tråd.

    Redalert säger sig vara ekonom men inte vågat svara ett dugg i denna tråd bara okvädningsord, skulle tro han är rädd för det skånska miffot gustavander/asfultruhten!
    //Niklas

    Nej jag är rädd för stortrollet och vuxenmobbaren berra! affraid
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-27, 14:39

    berralarzon skrev:
    formsvackan skrev:
    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Foliet ombedes att hålla sig till trådens ämne, där det specifierades att hans vrickade medverkan inte var önskvärd!
    Om du tror att du på ett debattforum ostört ska få sprida dina fantasier och lögner har du inte begripit mycket. Du begriper för fasiken inte ens dina egna "förslag" Very Happy

    Störtat några bankirer på sistone?
    Nej, jag har firat midsommar. Du får gärna försöka hjälpa RMC att förklara hans förslag med två valutor. Annat tjafs är av föga intresse i denna tråd.

    Redalert säger sig vara ekonom men inte vågat svara ett dugg i denna tråd bara okvädningsord, skulle tro han är rädd för det skånska miffot gustavander/asfultruhten!
    //Niklas
    Jag tror inte att ekonomen BH har begripit vad valutaexperten RMC menat med sitt förslag, så han ligger nog t.v. lågt även i denna fråga. Det räcker gott för honom att i vanlig ordning kasta in några smileys då och då. På så sätt känner han förmodligen att han fortfarande finns och syns.

    Sponsored content


    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 17 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 00:23