Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
Regndrottning
Infra
RedCloud
ericTheDog
redalert
F.I.S.T
formsvackan
RedMentalCase
15 posters

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  redalert 2012-06-20, 08:59

    RedCloud skrev:
    Fortsätt att argumentera med argument istället.

    Men lycka till DD, har inte hänt de befjädrade på flera år...

    Nu slickar rc big dicks röv! lol!
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-20, 11:07

    DirtyDog skrev:Eftersom du är för imbecil för att klara av att citera så får väl jag fortsätta på samma eländiga sätt som du gör.
    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:
    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:I den andra länken står det så här:

    En möjlig väg för Grekland att officiellt kunna hålla sigkvar i EMU trots alla problem skulle kunna vara attlandet inofficiellt inför en parallell valuta. Den grekiskastaten kommer ha notorisk brist på pengar närnödlånen från EU och IMF stoppas. Samtidigt kommerman fortfarande ha krav på att betala sina löpandeutgifter i form av löner, pensioner, köp av tjänster mm.Lösningen kan då bli att betala en del av dessakostnader i riktiga euro som vanligt och resterande del iform av statliga skuldsedlar. Dessa skuldsedlar är heltenkelt ett löfte om att betala innehavaren en vissmängd euro i kontanter någon gång i framtiden.Mycket snart kommer det då att uppstå en inofficiellmarknad för handel med dessa skuldsedlar där de kananvändas både för att köpa inhemska varor ochtjänster och till och med växlas mot riktiga euros.Pessimismen om den grekiska statens kreditvärdighetgör naturligtvis att skuldsedlarna kommer att handlastill en stor rabatt mot vanliga euro. I takt med attskuldsedlarna successivt att sprids i ekonomin kommerde att börja fungera som en parallell valuta vid sidanom euron.

    RIDÅ!!!
    Verkligen!

    Vilken seriös handlare skulle acceptera "Svarte-Petter" vilket torde vara den bästa beskrivningen av dessa skuldsedlar?

    Man kan illustrera med följande exempel. Anta att en statligt anställd har en månadslön på € 2000. Den grekiska staten betalar honom € 1000 i kontanter och € 1000 i skuldsedlar. Anta vidare att 1000 ”skuldsedelseuro” på marknaden går att byta mot 200 vanliga euro. Det innebär att den statsanställdes lön mätt i riktiga euro sänkts till € 1200 d v s en lönesänkning (eller om man så vill interndevalvering), på 40 procent.

    ALLA, och nu menar jag verkligen ALLA produkter som har sitt ursprung i utlandet måste betalas med RIKTIGA EURO så hur skall handlare kunna sälja dessa i någon annan valuta?
    Skall man separera alla importvaror från inhemska i butikerna och kommer folk att acceptera att få betalt med skuldsedlar som helt plötsligt bara är värt 20% av sitt ursprungliga värde (idioten på SEB kan inte räkna med %) bara för att nån politiker anser det? Det är möjligt att det accepteras ifall alla skatter betalas med ”skuldsedelseuro”? Twisted Evil

    Det intressanta är dock hur detta märkliga system med "två" valutor (om skuldsedlar kan räknas som en valuta) skulle kunna underlätta för grekerna och ifall grekerna kommer att behöva en skottkärra fylld med skuldsedlar med sig till pizzerian för att ha råd med middan?

    Men vad säger du?? Intressant? Nyligen så idiotförklarade du ju mig i denna tråd och hela konceptet.
    Ja du, VAD säger jag i mitt inlägg? Att något är intressant?
    Jag har ifrågasatt hur det skulle fungera, vilket är något som du har varit dålig på att beskriva.

    Jag har varit bra på att beskriva, du är dålig på att fatta
    Du fantiserar om att du beskrivit hur det skall ske menar du? Det tråkiga för dig är ju att inte ens dina länkar beskriver detta så inte ens där kan du hitta nån hjälp. Smile

    RedMentalCase skrev:Detr intressanta är om du är villig att försöka förstå vad det handlar om istället för att bara bete dig som en sur unge som tappat godiset.
    Jag har inte tappat något godis? Jag frågade på vilket sätt som grekland skulle ha FLER valutor än Sverige (som mig veterligen bara har EN valuta) och ditt svar var lite svårtolkat?

    ??, Totalt infantil fråga, rena rama familjen stuket!
    Trots det så lyckades du inte med att besvara den. Smile

    RedMentalCase skrev:Den inhemska valutan, kalla den grekisk Euro, ska vara en flytande valuta, den kan devalveras, marknaden bestämmer värdet på den.
    Efter denna förklaring så visste man ju att du svamlade. En flytande valuta som KAN devalveras är i sig ett märkligt påstående. Givetvis så kan ALLA valutor devalveras, men knappast SAMTIDIGT som de är flytande. När du komplementerar med att "Marknaden bestämmer värdet på den" så utesluter du ÅTERIGEN en devalvering (som ju är när STATEN bestämmer värdet, eller rättare sagt riksbanken).

    Svammlar jag?, då svammlar alltså alla andra som jag citerat, inkl. fd riksbankschefen och an ensedd ekonomiprofessor, säg är du ett folienick, ett dubbelnick? Du får kanske läsa på vad devalvering av valuta är, det kan även betyda en realtidsdevalvering, i marknaden.

    "realtidsdevalvering" ? Det var ett nytt ord som endast får 1 träff på Google. Gissa vart den pekar. Twisted Evil
    Nåja, jag förstår dock vad du menar med ordet även om det är nåt annat än vad du skrev tidigare.
    Sverige införde en sorts "realtidsdevalvering" 1992 även om resten av världen kallar detta för en "flytande valuta" eftersom den inte bara sänker valutakursen utan även höjer kursen beroende på landets ekonomiska situation. En sänkning av en valutakurs i samband med flytande växelkurs kallas dock inte för devalvering (inte ens för realtidsdevalvering) utan för depreciering. Kan ju inte förvänta mig att någon med dina ringa kunskaper i ekonomi skall kunna sådana saker, men så är det trots allt. Wink

    Du menar väl inte att Bengt Dennis (du vet han som drog ned Sverige i skiten 1992) trots sin inkompetens hävdar att det finns nåt som heter realtidsdevalvering? Och vilken ekonomiprofessor gör det? Det var ju i diskussionen om "devalvering" av en flytande växelkurs som du drog upp dessa herrar till ditt försvar. Och vad anser EricTheDog? Anser han också att man kan devalvera en flytande växelkurs?
    Laughing

    Du fortsatte med:
    RedMentalCase skrev:Löner, bidrag osv betalas ut i den Grekiska Euron.
    Kan detta tolkas på nåt annat sätt än att normala greker inte kommer ha några RIKTIGA EURO? Hur skulle de få dem? Växla till sig? Och varför skulle det göra det (annat än i rent spekulationssyfte)?
    Vad skiljer ditt förslag från att de återinför Drachmer? Även då kan de ju växla till sig vilken jävla valuta de vill, men Grekland får väl inte fler valutor för det?

    Jisses, du fattar verkligen inte vad hela den här grejen med 2 valutor innebär, men du tycks ändå besluten att försöka kasta skit på mig, och dina frågor tycks bara handla om att du vill försöka "sätta dit mig" och inte att du vill lära dig nåt. Mitt förslag skiljer sig åt på det sätt att Euron behålls parallellt, har du fortfarande inte fattat det?, är du hlet gjord av trä eller???

    Visst förstod jag att de skulle behålla EURON men du förklarade inte hur vanliga människor skulle använda den? Vem skall betala med EURO i butikerna om ingen får lön eller bidrag m.m. i EURO? Den måste väl ha en funktion?
    Varför skulle jag vilja sätta dit dig? Vi tillhör väl normalt samma sida i höger/vänster tjafset? Har du förföljelsemani?
    Det innebär dock inte att jag säljer ut mitt förnuft (som vissa andra) i nån iver att försvara allt du skriver.


    Om nu Grekland skulle ha mer än en valuta. Vilka produkter eller tjänster skulle de INTE få använda den inhemska valutan till? Statsskulden? Smile


    RedMentalCase skrev:Ja på nåt sätt måste Grekland kunna devalvera sin inhemska marknad , och fördelen med 2 valutor vore att man kunde få fortsatt stöd av omvärlden och samtidigt lätta på trycket inrikes.
    Så med en återgång till Drachmer (och inga fler valutor) så skulle de inte kunna få fortsatt stöd? Och varför inte det?

    Jag tröttnar på dig, din kunskap om vad som hänt de sista åren verkar 0, har du inte följt med vad den övriga eurozonen sagt och ställt för krav? om du ska debattera detta ämne krävs att du vet vad som hänt och händer
    Nu börjar du leva farligt. Vill du att vi skall undersöka hur insatt du är i dessa frågor? Twisted Evil
    För att diskutera de frågor som jag tagit upp krävs dock ingensomhelst kunskap om vad andra länder ställt för krav.


    Sen fortsatte du med:
    RedMentalCase skrev:Med 2 valutor behöver inte skulden växa, marknaden sätter värdet på valuta nr 2 , voila!
    Någon förklaring på detta fick vi inte heller? Så om Sverige endast lånar i dollar eller euro så kan kanske inte våran statsskuld växla heller? Det låter nästan för bra för att vara sant? Jag trodde naturligt nog att du drev med oss. Twisted Evil

    Trots att jag ställt frågor i varje inlägg så har jag inte fått några svar annat än:
    RedMentalCase skrev:Vad är det du inte begriper, DD, fråga så kan jag förklara, så även en lite lätt berusad? som du kan hänga med
    Men jag HAR ju frågat åtskilliga frågor. Vettiga svar har dock inte synts till.

    JO, vettiga svar finns, du verkar bara intresserad av att trolla samtidigt som du inte verkar ha en aning om hur det aktuella läget ser ut, menar du att jag ska förklara för dig hela skeendet i Greklands kris??, ´ditt troll!!!!!

    Om jag trodde att du kunde det så skulle en sådan önskan vara meningsfull. Din version av "förklaring" är nog något som endast du (och några trogna ja-sägare) förstår. Lite lustigt att just du anklagar andra för att vara ett troll? Rolling Eyes

    Istället yttrade du:
    RedMentalCase skrev:Jag har heller inte sagt att 2 valutor skulle påverka skuldbördan, har du ens läst vad jag skrivit?
    Tja, du påstod väl ovan att skulden skulle sluta öka. Är inte det en påverkan på skuldbördan (om den tidigare ständigt ökat)?

    Nej, det är inte en påverkan, status quo är ingen påverkan, man baxnar över hur okunnig du är i de mest basala frågeställningar, du vet ju praktiskt taget ingenting opm ekonomi!
    Nåja, är trots allt en utbildad ekonom och har jobbat med ekonomi under 32 år.
    Med din logik så har man inte påverkat något när man får en båt att sluta ta in vatten? Jag påstod väl inte att status quo var en påverkan? Det är ett rockband för helvete!


    RedMentalCase skrev:Den andra valutan som du nu frågar efter ( oj, du verkar ha vaknat???) , är den inhemska, den ska handlas och användas inrikes, ska ställas mot marknaden, alltså devalveras troligen
    Och när skall DU och din vapendragare eTD vakna? Betyder inte "Ställas mot marknaden" just att den är flytande? Du vet väl vad eTD sagt om devalvering av flytande valutor? Laughing

    Jag är vaken, du har 0 koll på det verkliga läget och hela denna kris, vad vill du egenmtligen ha sagt annat 'n att du försöker sätta dit mig och Eric ? Ingenting uppenbarligen.

    Nej, just i denna diskussion är väl det mitt enda mål. Ni BER ju om det för helvete med era idiotförklaringar av mig och andra. Speciellt svårt är det ju heller inte och det underlättas av ert goda självförtroende. Twisted Evil

    RedMentalCase skrev:Jag tror du ska göra en liten tankepaus, försöka ta in det jag skrivit
    Talar du med dig själv nu? Lite självinsikt kan väl aldrig skada? Wink

    Hysteriskt roligt, dina försök att förminska mig är lika infantila som dina kunskaper om Greklands kris och frågeställningen kring deras valuta.

    Så om jag returnerar din smutskastning av mig så försöker jag förminska dig? Tja, och vad var ditt syfte med det du skrev innan mitt svar? Cool

    Jag skrev: Varje gång man devalverar den andra valutan så ökar ju skulden. Sveriges statsskuld minskade pga att kronans värde ökade gentemot de valutor som vi hade lånen i. Likadant blir det naturligtvis i motsatt riktning om SEK kursen sjunker. Borde Sverige alltså införa ytterligare en valuta för att undvika dessa fenomen?
    Du svarade då:
    RedMentalCase skrev:Nej ,Sverige har ju inte de inhemska problemen Grekland har.
    Så att kronans värde sjunker påverkar inte vår utlandsskuld? Hur tänkte du nu? Eller snarare.....TÄNKTE du överhuvudtaget?
    Men varför skulle inte vi införa din geniala lösning för säkerhets skull? Status qou låter väl trevligt? Neutral

    Du kan ingenting om ekonomi, dina frågor påminner om familjens. begriper du inte nersidorna med ideen?

    Nag, nag, nag.... Fortfarande ingen substans. Jag är nog mer ekonom än vad du är lille vän. Wink

    RedMentalCase skrev:Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om du fortfarande inte fattar skillnaden mellan att ha 2 valutor eller hantera 2 valutor............
    ...............Den som inte fattar skillnaden ( du DD) mellan att ha 2 valutor och hantera 2 valutor som du uppvisat här, ska nog inte ge sig in i en diskussion om detta ämne?

    Exakt, du ska kanske inte diskutera detta ämne, du fattar ju helt enkelt inte skillnaden mellan dessa 2 saker, fortfarande, menar du på fullt allvar att jag ska försöka tvinga dig, en häst som vägrar dricka, att lära sig skillnadne mellan dessa 2 saker?

    Ja, jag kan väl också få mig ett gott skratt? Laughing
    En häst dricker när den är törstig, inte för att du vill det. Wink


    Har du försökt reda ut skillnaden mellan att handla, hantera flera valutor och att verkligen ha 2 valutor, fattar du öht vad detta handlar om?, jag ser att du i inlägg efter inlägg traggar om detta, du kopplar helt enkelt inte vad det handlar om.
    Du kan väl försöka förklara. Det blir säkert MYCKET underhållande. Wink


    Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka. Dina förvirrade insikter bara visar att du inte vill debattera och förstå, du är bara ute efter att kasta skit på mig, har du läst länkarna som finns i tråden? de idiotförklarar dig i kubik men det verkar du strunta i
    Min föreslagna lösning med 2 valutor kan mycket väl fungera, stör det dig, så ta upp det med din terapuet.
    Har tyvärr ingen sådan men du kanske kan låna ut nån av dina?

    Hur tycker du att det går?
    Är du tillräckligt slipad för att utmana mig i att vara dryg och oförskämd?

    Misströsta inte. Att du är en misslyckad debattör innebär ju inte att du har fel i sak. Men försök inte att vara oförskämd mot nån som är proffs på detta. Det blir lätt så pinsamt då. Wink

    Fortsätt att argumentera med argument istället.


    Tja, jag vet inte hur många ggr man måste påpeka att man kan leda en åsna tlll vatten men inte tvinga den att dricka.

    Att kackerlackan roffe hyllar dig säger väl allt.

    Jag är tillräckligt slipad för att veta vad jag pratar om, det tycks inte hindra dig från att bete dig som en fjant.

    ANgående devalvering som du tjatat om, så kan man visst påstå att en rörlig valuta devalveras, det uttrycket används dagligen och stundligen på alla ekonomisidor i alla tidningar och av många ekonomer, den korrekta termen depreciering är så udda att det skulle vara helt meningslöst att använda den, inte minst på detta forumet.

    Varje gång du påstår dig skratta och varje gång du påstår att du kräver svar på infantila frågor ställer du bara dig själv i hörnet med en dumstrut på huvet, gillar du det så mycket?

    Angående oförskämd, så startade inte jag denna tråden på det sättet, det introducerade du, har du varit på släktträff hos familjen eller?Smile

    Du påstår i ditt svar till Eric att nån ber om att bli idiotförklarad, jag och alla med sunt förnuft ser ju att det bara är du som idiotförklarar dig själv, och nu har ett par länkar jag bifogat också gjort det, det tycks inte hindra dig från att fortsätta på din väg.

    Om du kan nåt om ekonimi, så slå dig in på begagnade bilhandlarbranchen, ditt fäblesse för ljugeri verkar vara på topp.Smile Den som kan nåt om ekonomi ställer inga infantila frågor om hur många valutor Sverige har.


    Senast ändrad av RedMentalCase den 2012-06-20, 11:17, ändrad totalt 2 gånger
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-20, 11:09

    Jag är tillräckligt sliupad för att veta vad jag pratar om

    ha ha ha, en klassiker att spara.....

    Hybris anyone ?

    "Jag har läst Döden på larvfötter" jag vet hur det var....."
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sniperace 2012-06-20, 11:13

    Bengt Dennis säger
    Vilka alternativa scenarion för Grekland ser du ?

    - Ja, det finns en tanke som alltid dyker upp och det är att Grekland inför en parallell valuta för vissa transaktioner under en övergångsperiod. En parallell valuta som bara används inom landet. Det är fullt tänkbart. Men för att det ska kunna fungera krävs det hjälp utifrån för att kunna tillgodose internationella förpliktelser.

    så helt fel ute är inte frågan.
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/bengt-dennis-malar-svart-bild-av-grekisk-euroexit_7280727.svd

    läs hela artikeln och begrunda, en del i denna ligger i ts anda
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-20, 13:54

    Sniperace skrev:Bengt Dennis säger
    Vilka alternativa scenarion för Grekland ser du ?

    - Ja, det finns en tanke som alltid dyker upp och det är att Grekland inför en parallell valuta för vissa transaktioner under en övergångsperiod. En parallell valuta som bara används inom landet. Det är fullt tänkbart. Men för att det ska kunna fungera krävs det hjälp utifrån för att kunna tillgodose internationella förpliktelser.

    så helt fel ute är inte frågan.
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/bengt-dennis-malar-svart-bild-av-grekisk-euroexit_7280727.svd

    läs hela artikeln och begrunda, en del i denna ligger i ts anda
    Ifall du glömt det får jag påminna dig om att både du själv och RMC tidigare har använt er av denna länk. Det står fortfarande "under en övergångsperiod" i artikeln.

    Vad som skulle kunna vara "i ts anda" vet ingen då RMC ännu inte lyckats förklara vad han menade.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-20, 13:58

    RedMentalCase skrev:Tja, jag vet inte hur många ggr man måste påpeka att man kan leda en åsna tlll vatten men inte tvinga den att dricka.

    Att kackerlackan roffe hyllar dig säger väl allt.

    Jag är tillräckligt slipad för att veta vad jag pratar om, det tycks inte hindra dig från att bete dig som en fjant.

    ANgående devalvering som du tjatat om, så kan man visst påstå att en rörlig valuta devalveras, det uttrycket används dagligen och stundligen på alla ekonomisidor i alla tidningar och av många ekonomer, den korrekta termen depreciering är så udda att det skulle vara helt meningslöst att använda den, inte minst på detta forumet.

    Varje gång du påstår dig skratta och varje gång du påstår att du kräver svar på infantila frågor ställer du bara dig själv i hörnet med en dumstrut på huvet, gillar du det så mycket?

    Angående oförskämd, så startade inte jag denna tråden på det sättet, det introducerade du, har du varit på släktträff hos familjen eller?Smile

    Du påstår i ditt svar till Eric att nån ber om att bli idiotförklarad, jag och alla med sunt förnuft ser ju att det bara är du som idiotförklarar dig själv, och nu har ett par länkar jag bifogat också gjort det, det tycks inte hindra dig från att fortsätta på din väg.

    Om du kan nåt om ekonimi, så slå dig in på begagnade bilhandlarbranchen, ditt fäblesse för ljugeri verkar vara på topp.Smile Den som kan nåt om ekonomi ställer inga infantila frågor om hur många valutor Sverige har.
    Du skulle tjäna på att ta ditt förnuft tillfånga och använda dig av BH´s taktik, vifta med vita flaggor.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-20, 14:08

    DirtyDog skrev:Nåja, är trots allt en utbildad ekonom och har jobbat med ekonomi under 32 år.
    Nu tipsade du RMC att du är utbildad under kommunisttiden, något som i sammanhanget knappast kan vara till din fördel.
    DirtyDog skrev: Men försök inte att vara oförskämd mot nån som är proffs på detta. Det blir lätt så pinsamt då. Wink
    Professionell förolämpare dessutom? Ja, ja det ena ger väl det andra Very Happy
    DirtyDog skrev:Fortsätt att argumentera med argument istället.
    Existensen av en fortsättning brukar oftast vara beroende av en början.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sniperace 2012-06-20, 16:15

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Bengt Dennis säger
    Vilka alternativa scenarion för Grekland ser du ?

    - Ja, det finns en tanke som alltid dyker upp och det är att Grekland inför en parallell valuta för vissa transaktioner under en övergångsperiod. En parallell valuta som bara används inom landet. Det är fullt tänkbart. Men för att det ska kunna fungera krävs det hjälp utifrån för att kunna tillgodose internationella förpliktelser.

    så helt fel ute är inte frågan.
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/bengt-dennis-malar-svart-bild-av-grekisk-euroexit_7280727.svd

    läs hela artikeln och begrunda, en del i denna ligger i ts anda
    Ifall du glömt det får jag påminna dig om att både du själv och RMC tidigare har använt er av denna länk. Det står fortfarande "under en övergångsperiod" i artikeln.

    Vad som skulle kunna vara "i ts anda" vet ingen då RMC ännu inte lyckats förklara vad han menade.

    skrev ts att det skulle vara för ALLTID?

    å andra sidan bryr jag mig inte så mycket, de får göra det som de vill utan MIN inblandning Smile
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-20, 16:40

    Sniperace skrev:skrev ts att det skulle vara för ALLTID?
    Bengt Dennis ordade om "en parallell valuta för vissa transaktioner under en övergångsperiod" i samband med ett byte av valuta. Det är en viss skillnad mot "Lösningen heter 2 valutor, en inhemsk, en mot omvärlden." Dessutom skulle den i ts omtalade inhemska valutan devalveras, senare ändrades detta till realtidsdevalveras vilket tydligen är ett begrepp för flukuationer avseende kurser för flytande valutor. Ett jäkla krånglande med en temporär valuta för vissa transaktioner.
    Sniperace skrev:å andra sidan bryr jag mig inte så mycket, de får göra det som de vill utan MIN inblandning Smile
    Förmodligen kommer de inte ens att fråga dig.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-20, 16:45

    Hur kan man lyckas förklara för folieformar?, det går inte då foilieformen är sjuk i huvcet och inte vill förstå.

    Och vem är intreesserad av dessa folieidioter? Inte jag i alla fall.Smile
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sniperace 2012-06-20, 16:48

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:skrev ts att det skulle vara för ALLTID?
    Bengt Dennis ordade om "en parallell valuta för vissa transaktioner under en övergångsperiod" i samband med ett byte av valuta. Det är en viss skillnad mot "Lösningen heter 2 valutor, en inhemsk, en mot omvärlden." Dessutom skulle den i ts omtalade inhemska valutan devalveras, senare ändrades detta till realtidsdevalveras vilket tydligen är ett begrepp för flukuationer avseende kurser för flytande valutor. Ett jäkla krånglande med en temporär valuta för vissa transaktioner.
    Sniperace skrev:å andra sidan bryr jag mig inte så mycket, de får göra det som de vill utan MIN inblandning Smile
    Förmodligen kommer de inte ens att fråga dig.

    nej, det vore väldigt förvånande eftersom 1 de känner nog inte till mig och 2 jag är inte ekonom, och 3, jag tror inte jag skulle vilja blanda mig i
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  formsvackan 2012-06-20, 16:52

    RedMentalCase skrev:Hur kan man lyckas förklara för folieformar?, det går inte då foilieformen är sjuk i huvcet och inte vill förstå.
    Du har inte lyckats förklara för någon annan heller. Att BH och råttan låtsas förstå räknas liksom inte. Jag tror faktiskt inte att du ens förstår själv Very Happy
    RedMentalCase skrev:Och vem är intreesserad av dessa folieidioter? Inte jag i alla fall.Smile
    Jodå, litet tänd på mig är du säkert Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-20, 19:28

    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Bra där, riksbanken kan ändra räntan, det är riktigt.
    De kan även sätta en fast växelkurs på valutan precis när de vill. Det innebär dock inte att de devalverar, tvärtom ifall den flytande kursen är på väg ned, men det MÖJLIGGÖR både devalvering och revalvering av valutan. Du påstod att riksbanken överhuvudtaget inte KUNDE genomföra någon devalvering eftersom vi har en flytande valuta. Det är som att säga till en bilist att han inte kan tanka. Och varför inte då? Man kan ju inte tanka om man kör?
    ericTheDog skrev:Vad gäller artikeln kan man undra om du missade följande:
    I praktiken handlar det då om en tillfällig återgång till fast växelkurs och därmed också om en avsiktligt genomförd devalvering.

    Vad får dig att tro att jag missade det?
    Finns det någon annan sorts devalvering än en avsiktligt genomförd sådan? Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
    Tidigare svarade jag dig såhär:
    DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Så länge den flyter fritt kan inte riksbanken vare sig devalvera eller revalvera.
    Ahahahahahaaaa.........
    Riksbanken kan göra vad de vill, men givetvis inte PÅSTÅ att valutan "flyter fritt" om de devalverar.

    I praktiken säger jag ju att man inte kan devalvera en flytande valuta och vilken jävla idiot som helst begriper väl att man inte kan sätta en FAST kurs på en flytande valuta?
    Du däremot hävdar att Riksbanken inte KAN devalvera och asgarvade när jag nämnde att man spekulerat om detta bara för några år sedan. Givetvis påstod jag inte att man skulle göra detta och samtidigt BEHÅLLA en flytande kurs. Det är ju en omöjlighet! Twisted Evil

    ericTheDog skrev:Vad som hänt med mig senaste månaden är att jag efter att ha blivit idiotförklarad av dig valt att svara med samma mynt.
    Lycka till! Twisted Evil


    Som jag ser det erkänner du rakt upp och ner att jag hade rätt.

    P.S Tror du verkligen riksbanken kan binda valutan med mindre än ett regeringsbeslut?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedCloud 2012-06-20, 19:34

    Som jag ser det erkänner du rakt upp och ner att jag hade rätt.

    Nä, det gör han inte....
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  berralarzon 2012-06-20, 20:25

    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    Fortsätt att argumentera med argument istället.

    Men lycka till DD, har inte hänt de befjädrade på flera år...

    Nu slickar rc big dicks röv! lol!

    Vem är "big dick"? det kan ju inte vara rmc tjyven för han är ju big duck..
    //Niklas
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  berralarzon 2012-06-20, 20:31

    RedMentalCase skrev:Hur kan man lyckas förklara för folieformar?, det går inte då foilieformen är sjuk i huvcet och inte vill förstå.

    Och vem är intreesserad av dessa folieidioter? Inte jag i alla fall.Smile

    Ändå är du så nördig att du blir och så totalt avklädd ideligen..
    Storhumor... och fortsätt och skriv på din tråd awfultruht/rmc jag blir så road att läsa när du blir bortgjord och din vapenbroder råttan hänkar på och det skulle vara intressant om den arbetlösa ekonomen bh skriver ett inlägg om sina kunskaper i detta ämne om nu kan slita sig fri från din röv.
    //Niklas
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-20, 21:32

    berralarzon skrev:
    RedMentalCase skrev:Hur kan man lyckas förklara för folieformar?, det går inte då foilieformen är sjuk i huvcet och inte vill förstå.

    Och vem är intreesserad av dessa folieidioter? Inte jag i alla fall.Smile

    Ändå är du så nördig att du blir och så totalt avklädd ideligen..
    Storhumor... och fortsätt och skriv på din tråd awfultruht/rmc jag blir så road att läsa när du blir bortgjord och din vapenbroder råttan hänkar på och det skulle vara intressant om den arbetlösa ekonomen bh skriver ett inlägg om sina kunskaper i detta ämne om nu kan slita sig fri från din röv.
    //Niklas


    Vad gäller din kunskap rcberra, så tycks den begränsad till ditt eget arsle.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-20, 21:36

    RedCloud skrev:
    Som jag ser det erkänner du rakt upp och ner att jag hade rätt.

    Nä, det gör han inte....

    Vad jag kan se håller han med mig om att med flytnde växelkurs kan inte riksbanken devalvera.

    Vad kackerlackan bidragit med har hittills varit mest hot och pedofilianklagelser. Ingen tar denne jubelåsna på allvar.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  berralarzon 2012-06-20, 23:05

    ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:
    Som jag ser det erkänner du rakt upp och ner att jag hade rätt.

    Nä, det gör han inte....

    Vad jag kan se håller han med mig om att med flytnde växelkurs kan inte riksbanken devalvera.

    Vad kackerlackan bidragit med har hittills varit mest hot och pedofilianklagelser. Ingen tar denne jubelåsna på allvar.

    Jaha!!! vad ser du läser du in det då? Ock har du lika svårartad som tjyven rmc/awfultruht att förklara dig?
    //Niklas
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  ericTheDog 2012-06-20, 23:28

    berralarzon skrev:
    ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:
    Som jag ser det erkänner du rakt upp och ner att jag hade rätt.

    Nä, det gör han inte....

    Vad jag kan se håller han med mig om att med flytnde växelkurs kan inte riksbanken devalvera.

    Vad kackerlackan bidragit med har hittills varit mest hot och pedofilianklagelser. Ingen tar denne jubelåsna på allvar.

    Jaha!!! vad ser du läser du in det då? Ock har du lika svårartad som tjyven rmc/awfultruht att förklara dig?
    //Niklas

    Är du full?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-21, 02:44

    ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:
    Som jag ser det erkänner du rakt upp och ner att jag hade rätt.

    Nä, det gör han inte....

    Vad jag kan se håller han med mig om att med flytnde växelkurs kan inte riksbanken devalvera.
    Det verkar som om jag måste förklara verkligheten för dig lite tydligare?

    Sveriges Riksbank är vår centralbank. Den sköter penningpolitiken och har bland annat till uppgift att hålla inflationen på en låg och stabil nivå.

    Valutapolitik är formellt sett regeringens ansvar. I praktiken har dock Riksbanken ett stort inflytande över besluten. Här handlar det bland annat om att välja mellan att ha en fast och en rörlig växelkurs.


    Riksbanken beslutade om att INFÖRA en rörlig växelkurs 1992 och kan närhelst de önskar införa en FAST växelkurs och detta utan att behöva be regeringen om lov. Det är den fasta kursen som de beslutar om som avgör ifall de devalverar eller inte. Är den rörliga kursen mot EURON som idag 8,85 och riksbanken sätter en fast kurs på 10 kr så devalverar man. Sätter man kursen till 8,85 så devalverar man inte. Hur du får detta till att man INTE kan devalvera en rörlig kurs har jag svårt att begripa? Tror du att kursen lever ett eget liv som riksbanken inte kan styra över? Laughing

    Det jag hävdade tidigare var att riksbanken VISST kunde devalvera kronan men då inte kunna påstå att vi fortfarande har en rörlig växelkurs. Är detta verkligen så svårt att begripa? Isåfall är du bara att beklaga. Wink

    Alltså, VEM av oss var det egentligen som hade rätt? Wink
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-21, 03:47

    RedMentalCase skrev:Tja, jag vet inte hur många ggr man måste påpeka att man kan leda en åsna tlll vatten men inte tvinga den att dricka.
    Nej, och vi vet inte heller varför du upprepar detta uppenbara så ofta då det saknar relevans i denna diskussion.
    RedMentalCase skrev:Att kackerlackan roffe hyllar dig säger väl allt.
    Hyllar är nog en överdrift. De glädjer sig nog endast åt att vi inte är ense och bråkar med varann. De är nog mycket väl medvetna om att mina tankar om deras åsikter inte är något de kan glädjas åt.
    RedMentalCase skrev:Jag är tillräckligt slipad för att veta vad jag pratar om, det tycks inte hindra dig från att bete dig som en fjant.
    Rolig är du åtminstone. rabbit Twisted Evil
    RedMentalCase skrev:ANgående devalvering som du tjatat om, så kan man visst påstå att en rörlig valuta devalveras, det uttrycket används dagligen och stundligen på alla ekonomisidor i alla tidningar och av många ekonomer, den korrekta termen depreciering är så udda att det skulle vara helt meningslöst att använda den, inte minst på detta forumet.
    "dagligen och stundligen på alla ekonomisidor i alla tidningar"
    Vilken tur för dig. Då blir det lätt för dig att visa på VAR (en länk) reportrar har uttryckt sig så felaktigt. Wink

    Om en valuta är övervärderad (som den svenska kronan var i början på 90-talet) så kan marknaden börja spekulera mot kronan och därigenom tvinga riksbanken att devalvera (eller köpa upp alla kronor som folk vill sälja ut billigt). Riksbanken köpte bara under en enda dag 38 MILJARDER svenska kronor från utlandet i ett desperat försök att hålla värdet uppe. Det hjälpte inte. Man tvingades att ge upp och kunde då välja mellan att devalvera ELLER införa en flytande kurs, som till en början innebar samma sak då kronans värde kraftigt sjönk så fort den rörliga växelkursen infördes.
    Fördelen med en rörlig valuta var att den skulle bli svår att spekulera mot. Marknaden sätter värdet och kan därför inte påstå att den är för högt eller lågt värderad. Hade man endast devalverat kanske man hade tvingats devalvera igen efter något år och sen ytterligare en gång följande år och kanske även revalvera valutan ifall finanserna går bra. En flytande kurs är det enda vettiga. Lite som att låta marknaden bestämma priset på lägenheter i innerstan och inte låta politiker bestämma sådant.

    En devalvering kan ENDAST utföras av riksbanken och ALDRIG av marknaden. Dock så är det marknaden som FRAMTVINGAR devalveringar och effekten av en rörlig växelkurs är att man aldrig behöver devalvera (marknaden sänker och höjer kursen som den vill) om det inte är så att man medvetet vill sätta ett värde på valutan som är LÄGRE än vad marknaden anser är befogat. Detta gillar dock inte marknaden och effekten blir givetvis att man ogärna i framtiden placerar i svenska kronor då man tack vare devalveringar riskerar att förlora en massa pengar.

    Alltså är det idiotiskt att devalvera men vad skall riksbanken göra för att rädda sysselsättningen om man inte kan sänka räntan ytterligare?
    Jo, man kan mumla om devalvering vilket får investerare att snabbt sälja sina kronor och därmed automatiskt sänka värdet på kronan utan att man behöver devalvera. Wink

    Nackdelen med en sjunkande kurs är naturligtvis att inflationen ökar och då riksbanken har satt mål på hur hög inflationen får vara så går man ibland in och stödköper kronor för att hålla uppe den svenska valutan om den sjunker för mycket mot andra valutor. Detta är riskfullt då marknaden kan bli sur och reagera ofördelaktigt.
    RedMentalCase skrev:Varje gång du påstår dig skratta och varje gång du påstår att du kräver svar på infantila frågor ställer du bara dig själv i hörnet med en dumstrut på huvet, gillar du det så mycket?
    Ja, jag kan väl inte låta dig sitta där ensam i hörnet med struten på huvudet. jocolor
    RedMentalCase skrev:Angående oförskämd, så startade inte jag denna tråden på det sättet, det introducerade du, har du varit på släktträff hos familjen eller?Smile
    När jag klev in så fanns redan oförskämdheterna här, dock givetvis inte mot mig som ännu inte hade hunnit skriva något.
    RedMentalCase skrev:Du påstår i ditt svar till Eric att nån ber om att bli idiotförklarad, jag och alla med sunt förnuft ser ju att det bara är du som idiotförklarar dig själv, och nu har ett par länkar jag bifogat också gjort det, det tycks inte hindra dig från att fortsätta på din väg.
    Nej, uppenbarligen inte? Såg inte att någon av länkarna omnämnde mig överhuvudtaget. Wink
    RedMentalCase skrev:Om du kan nåt om ekonimi, så slå dig in på begagnade bilhandlarbranchen, ditt fäblesse för ljugeri verkar vara på topp.Smile
    Och vilken lögn syftar du på nu? Cool
    RedMentalCase skrev:Den som kan nåt om ekonomi ställer inga infantila frågor om hur många valutor Sverige har.
    Troligtvis inte eftersom de rimligtvis redan kan svaret. Min fråga var ju hur många valutor som DU anser att Sverige har. Förstår du skillnaden?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-21, 09:56

    DD verkar bara intresserad av att bete sig som en pojke som pissat på sig i sandlådan, tycker du det är kul kan du väl fortsätta med det.


    Att man kan referera till devalvering när en flytande valuta faller i värde är inget märkligt, du gör dig märklig som inte fattar det.

    Oförskämdheterna började DU med, eller du står upp för familjen?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  DirtyDog 2012-06-21, 10:16

    RedMentalCase skrev:DD verkar bara intresserad av att bete sig som en pojke som pissat på sig i sandlådan, tycker du det är kul kan du väl fortsätta med det.
    Fan också, jag är avslöjad! Sad
    RedMentalCase skrev:Att man kan referera till devalvering när en flytande valuta faller i värde är inget märkligt, du gör dig märklig som inte fattar det.
    Nu bad jag om en länk som visar vad "ekonomerna" (enligt dig) skriver VARJE DAG men du misslyckades trots att det borde finnas rätt många dagar att välja mellan. Laughing Här har du en länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Devalvering Wink
    RedMentalCase skrev:Oförskämdheterna började DU med, eller du står upp för familjen?
    I trådens första inlägg skrev du: "vänligen håll familjen borta från den här diskussionen, den kräver IQ över grönsak"
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  RedMentalCase 2012-06-21, 10:24

    DD, en illa maskerad medlem av familjen.

    Jag debatterar i denna tråden Greklands möjligheter att slippa armageddon, jag har ett sunt och intelligent förslag,
    du är bara intresserad av att framställa dig själv som ett debattförstörande troll, du lyckas väl.


    Sponsored content


    Grexit fullt möjlig, med 2 valutor. - Sida 16 Empty Sv: Grexit fullt möjlig, med 2 valutor.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 02:26