Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
berralarzon
lazy
Sniperace
F.I.S.T
ericTheDog
RedCloud
redalert
Dao
RedMentalCase
formsvackan
14 posters

    Skrämmande likheter .....

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 18:25

    Undrar varför?

    Vad tror du ?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-05-28, 18:53

    RedCloud skrev:
    Undrar varför?

    Vad tror du ?



    De har inte tillgång till det. Svårare än så är det nog inte. Jag lägger ingen större tyngd över att de inte har atombombat Israel heller.

    Vad tror du? Tror du att de inte skulle göra allvar av sitt hot att driva Israelerna ut i medelhavet om de kunnat?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  ericTheDog 2012-05-28, 19:04

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Jag försvarar detta enbart för att andra parten helt försvarar den sidans fel.....
    Det är nog ingen som försvarar den sidans fel, jag t.ex. försvarar den sidans rätt .... att kämpa mot förtryck och för sin frihet.

    med vilka medel som helst?
    Mot förtryck och för frihet med till buds stående medel, ja.


    Om de inte har nåt bättre att komma med än vad du har så lär kriget fortsätta, vilket jag ärligen tror dumvänstern är rätt så nöjda med.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 19:07

    Tror du att de inte skulle göra allvar av sitt hot att driva Israelerna ut i medelhavet om de kunnat?

    Nej inte idag, 1948 kanske....
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-05-28, 19:12

    RedCloud skrev:
    Tror du att de inte skulle göra allvar av sitt hot att driva Israelerna ut i medelhavet om de kunnat?

    Nej inte idag, 1948 kanske....




    Vad bygger du den teorin på och vad tror du det beror på att de inte har bombat Israelerna med vit fosfor?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 19:23

    Vad bygger du den teorin på

    Världssamfundets vrede....

    och vad tror du det beror på att de inte har bombat Israelerna med vit fosfor?

    Världssamfundets vrede....
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-05-28, 19:48

    RedCloud skrev:
    Vad bygger du den teorin på

    Världssamfundets vrede....

    och vad tror du det beror på att de inte har bombat Israelerna med vit fosfor?

    Världssamfundets vrede....


    Varför tror du att de skulle de bry sig om den?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 19:50

    Varför tror du att de skulle de bry sig om den?

    Därför att jag tror att de inte kunde verka förutan.
    Hur tror du Israels politik sett ut utan stödet från USA ?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-05-28, 19:54

    RedCloud skrev:
    Varför tror du att de skulle de bry sig om den?

    Därför att jag tror att de inte kunde verka förutan.
    Hur tror du Israels politik sett ut utan stödet från USA ?




    Svårt att säga. Kanske de haft någon annan allierad, typ EU. Ganska ointressant frågeställning då de ju de facto har det stödet.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 19:58

    Ganska ointressant frågeställning då de ju de facto har det stödet.

    Ganska viktigt, även om det är hypotetiskt.
    De hade inte kunnat spotta på FN-resolutionerna, de hade inte kunnat föra en aggresiv expansionspolitik, det hade tagit plats vid förhandlingsbordet.

    Nu pumpar USA in vapen och dollar vilket gör Israel osårbart för världssamfundet.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-05-28, 20:06

    RedCloud skrev:
    Ganska ointressant frågeställning då de ju de facto har det stödet.

    Ganska viktigt, även om det är hypotetiskt.
    De hade inte kunnat spotta på FN-resolutionerna, de hade inte kunnat föra en aggresiv expansionspolitik, det hade tagit plats vid förhandlingsbordet.

    Nu pumpar USA in vapen och dollar vilket gör Israel osårbart för världssamfundet.


    Eftersom det är hypotetiskt så kan man ju undra om världsamfundet hjälpt dem ifall Araberna kört ut dem i medelhavet eller om de fått klara sig själva.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 20:13


    Eftersom det är hypotetiskt så kan man ju undra om världsamfundet hjälpt dem ifall Araberna kört ut dem i medelhavet eller om de fått klara sig själva.

    ja, vi får aldrig veta....
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  ericTheDog 2012-05-28, 23:59

    RedCloud skrev:
    Ganska ointressant frågeställning då de ju de facto har det stödet.

    Ganska viktigt, även om det är hypotetiskt.
    De hade inte kunnat spotta på FN-resolutionerna, de hade inte kunnat föra en aggresiv expansionspolitik, det hade tagit plats vid förhandlingsbordet.

    Nu pumpar USA in vapen och dollar vilket gör Israel osårbart för världssamfundet.


    Förhandlingsbordet...jösses, du är så korkad att klockorna stannar.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  redalert 2012-05-29, 00:12

    RedCloud skrev:
    Ganska ointressant frågeställning då de ju de facto har det stödet.

    Ganska viktigt, även om det är hypotetiskt.
    De hade inte kunnat spotta på FN-resolutionerna, de hade inte kunnat föra en aggresiv expansionspolitik, det hade tagit plats vid förhandlingsbordet.

    Nu pumpar USA in vapen och dollar vilket gör Israel osårbart för världssamfundet.

    Oh my god!

    I gotta go! Evil or Very Mad
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedMentalCase 2012-05-29, 12:50

    En vrickad kommunists världsbild, släng er i väggen , ståuppare!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  lazy 2012-05-29, 13:20


    Vet att vi haft den här diskussionen förut men tydligen så måste det upprepas ytterligare, i augusti 1937 infördes en begränsad invandring av judar till det palestinska mandatet 12.000/år, i augusti 1939 permanentades invandringen genom det s.k 1939 White paper vilket innebar att 75.000 skulle få komma under en femårsperiod fram till 1944, allt som en eftergift till araberna med stormuftin Haj Amin al-Husseini i spetsen.

    Tycker du verkligen att det är konstigt att det här betraktades som både svek och förräderi?

    Glömde visst tillägga att jag inte försvarar handlingarna men jag kan förstå ilskan mot britterna.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  formsvackan 2012-05-29, 13:43

    lazy skrev:

    Vet att vi haft den här diskussionen förut men tydligen så måste det upprepas ytterligare, i augusti 1937 infördes en begränsad invandring av judar till det palestinska mandatet 12.000/år, i augusti 1939 permanentades invandringen genom det s.k 1939 White paper vilket innebar att 75.000 skulle få komma under en femårsperiod fram till 1944, allt som en eftergift till araberna med stormuftin Haj Amin al-Husseini i spetsen.

    Tycker du verkligen att det är konstigt att det här betraktades som både svek och förräderi?

    Glömde visst tillägga att jag inte försvarar handlingarna men jag kan förstå ilskan mot britterna.
    Du plockar ut detta ur sitt sammanhang.
    Sniperace skrev: men ex munchenmassakern, var den nödvändig, var bomben som dödade mamman , spädbarnet och skadade mig nödvändig, där fanns ingen militär eller sådan anläggning inom synhåll, enbart flanerande civila.

    Skillnaden mellan Irguns och Hamas bomber mot civila är vad då? Att den ständigt närvarande stormuftin skulle vara ansvarig för bägge sidornas illdåd köper jag inte.

    Att du inte försvarar handlingarna har mindre betydelse för mig. Jag kan nog se dem som "nödvändiga" i kampen för land och frihet, detta även om oskyldiga civila drabbades. Att någon skulle kunna vara förbannad på britter förstår jag dessutom mycket väl Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  lazy 2012-05-29, 15:18

    formsvackan skrev:
    lazy skrev:

    Vet att vi haft den här diskussionen förut men tydligen så måste det upprepas ytterligare, i augusti 1937 infördes en begränsad invandring av judar till det palestinska mandatet 12.000/år, i augusti 1939 permanentades invandringen genom det s.k 1939 White paper vilket innebar att 75.000 skulle få komma under en femårsperiod fram till 1944, allt som en eftergift till araberna med stormuftin Haj Amin al-Husseini i spetsen.

    Tycker du verkligen att det är konstigt att det här betraktades som både svek och förräderi?

    Glömde visst tillägga att jag inte försvarar handlingarna men jag kan förstå ilskan mot britterna.
    Du plockar ut detta ur sitt sammanhang.
    Sniperace skrev: men ex munchenmassakern, var den nödvändig, var bomben som dödade mamman , spädbarnet och skadade mig nödvändig, där fanns ingen militär eller sådan anläggning inom synhåll, enbart flanerande civila.

    Skillnaden mellan Irguns och Hamas bomber mot civila är vad då? Att den ständigt närvarande stormuftin skulle vara ansvarig för bägge sidornas illdåd köper jag inte.

    Att du inte försvarar handlingarna har mindre betydelse för mig. Jag kan nog se dem som "nödvändiga" i kampen för land och frihet, detta även om oskyldiga civila drabbades. Att någon skulle kunna vara förbannad på britter förstår jag dessutom mycket väl Very Happy

    Stormuftin spelade visst en stor roll, allt från massakern i Hebron till det arabiska upploppet 1936 som slutligen ledde fram till The white paper, judar och araber var dessutom lika goda kålsupare när det gällde att attackera britter, dock hade väl Irgun tillgång till ngt mer "sofistikerade" vapen. Smile

    Som sagt, jag kan förstå ilskan mot britterna men jag kan aldrig försvara de medvetna attackerna mot civila.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  RedCloud 2012-05-29, 15:20

    men jag kan aldrig försvara de medvetna attackerna mot civila.

    Gäller det också befolkningen i Gaza, de fosforbombade ?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  lazy 2012-05-29, 15:31

    RedCloud skrev:
    men jag kan aldrig försvara de medvetna attackerna mot civila.

    Gäller det också befolkningen i Gaza, de fosforbombade ?

    Jag är inte för krigsförbrytelser om det är det du menar, jag gillar inte det som hänt civila människor, barn/amerikanska soldater i Irak heller.


    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  formsvackan 2012-05-29, 16:04

    lazy skrev:judar och araber var dessutom lika goda kålsupare när det gällde att attackera britter, dock hade väl Irgun tillgång till ngt mer "sofistikerade" vapen.
    Det tror jag så mycket jag vill på. Ett simpelt försök att skyla över genom att skuldbelägga andra sidan är vad det är. Presentera info över arabernas terrorhandlingar på den tiden får vi se om de matchar judarnas.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Irgun_attacks

    Det känns dessutom som att du försöker smita undan genom att bara orda om attacker mot britter. Jämför gärna antalet attacker mot britter respektive araber.

    Frågan kvarstår, vilken sida har dödat flest civila ? Vilka som gnäller mest över detta vet vi redan.

    btw: min syn på civila offer i en frihetskamp är nog något sämre än den du påstår dig ha. Jag misstänker dock starkt att du förmodligen skiljer på folk och folk ganska friskt i det fallet. Jag tror att jag skulle göra det om jag "tillhörde" ena sidan i en sådan konflikt.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  lazy 2012-05-29, 16:42

    formsvackan skrev:
    lazy skrev:judar och araber var dessutom lika goda kålsupare när det gällde att attackera britter, dock hade väl Irgun tillgång till ngt mer "sofistikerade" vapen.
    Det tror jag så mycket jag vill på. Ett simpelt försök att skyla över genom att skuldbelägga andra sidan är vad det är. Presentera info över arabernas terrorhandlingar på den tiden får vi se om de matchar judarnas.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Irgun_attacks

    Det känns dessutom som att du försöker smita undan genom att bara orda om attacker mot britter. Jämför gärna antalet attacker mot britter respektive araber.

    Frågan kvarstår, vilken sida har dödat flest civila ? Vilka som gnäller mest över detta vet vi redan.

    btw: min syn på civila offer i en frihetskamp är nog något sämre än den du påstår dig ha. Jag misstänker dock starkt att du förmodligen skiljer på folk och folk ganska friskt i det fallet. Jag tror att jag skulle göra det om jag "tillhörde" ena sidan i en sådan konflikt.

    Du menar att britterna gav araberna vad de ville ha p.g.a att de bad så snällt?

    Stormuftin själv blev utslängd i samband med upploppen 1936 och på hösten 1937 deporterades ett antal palarabiska ledare från det palestinska mandatet av britterna.

    Ska vi "roa" oss med vilka som varit värst så lär vi bli sittande här för evigt, dessutom skrev jag väldigt tydligt att jag kan aldrig försvara några medvetna attacker mot civila, du får tro vad du vill i det fallet.

    Sponsored content


    Skrämmande likheter ..... - Sida 11 Empty Sv: Skrämmande likheter .....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 12:22