Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
Sniperace
redalert
RedCloud
DirtyDog
RedMentalCase
Potatiskungen
Vercingetorix
R.O.F.L
ericTheDog
Regndrottning
Secrist
15 posters

    Flummiga ateister – inget för fattiga

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  DirtyDog 2012-02-21, 16:46

    Sniperace skrev:och tio guds bud är eg rena etiska regler som på ett sätt inte har något med religion att göra eller hur?
    man behöver inte vara religiös för att anse att man inte ska stjäla eller mörda eller hur?
    Nej, men man måste förmodligen VARA religiös för att påstå att dessa budord kommer från gud, eller hur?

    Vi har här talat om hur universum, jorden och människor kom till. Enligt dig så har kanske inte kristna någon åsikt om detta?
    Det var märkligt? Kan inte erinra mig att jag någonsin mött NÅGON som är religiös som INTE har framhärdat i det som du hänvisar till judendomen?

    Exakt VAD är det som du anser är av VIKT som kristendomen har tillfört religionen med hjälp av NT?
    Och är det i NÅGOT av detta som du ser nån sorts bevis för guds existens? Att böckerna är underhållande eller innehåller tänkvärda saker är ju en annan sak. Det gör ju berättelsen om teskedsgumman också.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Sniperace 2012-02-21, 17:07

    DirtyDog skrev:
    Sniperace skrev:och tio guds bud är eg rena etiska regler som på ett sätt inte har något med religion att göra eller hur?
    man behöver inte vara religiös för att anse att man inte ska stjäla eller mörda eller hur?
    Nej, men man måste förmodligen VARA religiös för att påstå att dessa budord kommer från gud, eller hur?

    Vi har här talat om hur universum, jorden och människor kom till. Enligt dig så har kanske inte kristna någon åsikt om detta?
    Det var märkligt? Kan inte erinra mig att jag någonsin mött NÅGON som är religiös som INTE har framhärdat i det som du hänvisar till judendomen?

    Exakt VAD är det som du anser är av VIKT som kristendomen har tillfört religionen med hjälp av NT?
    Och är det i NÅGOT av detta som du ser nån sorts bevis för guds existens? Att böckerna är underhållande eller innehåller tänkvärda saker är ju en annan sak. Det gör ju berättelsen om teskedsgumman också.

    jag är ateist......
    jag tror inte på något av det Smile
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  DirtyDog 2012-02-21, 17:13

    Secrist skrev:Hur ofta råkar du ut för aggressiva religiösa som vill spöa dig för att du inte tror på tex gamla testamentet?
    Hur ofta råkar DU ut för aggressiva ateister som vill spöa dig för att du tror på tex gamla testamentet?
    Secrist skrev:Som sagt, den förkrossande majoriteten religiösa framlever sitt liv i sin tro utan att på något vis störa någon annan. Oavsett trosinriktning. Ändå framkallar de denna kaskad av hånfulla inlägg från ateister. Synnerligen fascinerande.
    Det fascinerande är väl att någon som inte vill bli bemött för sina religiösa åsikter startar en tråd på ett forum som detta där han häcklar en ateist som gillar kyrkor men ogillar religion? Rolling Eyes

    Jag svarade på detta häcklande med att religiösa är de som föredrar en idiotisk förklaring på livets komplicerade frågor framför att inse att det inte finns något svar på alla frågor (ännu åtminstone). För religiösa så kan forskning inte ändra på någonting eftersom allt redan står i bibeln och att förneka något som står där är att häda. Sen finns det givetvis de som är mer eller mindre kristna och inte lever så strikt efter boken. Det gemensamma för dem alla (oavsett religion) är att ju mindre bokstavstroende som de är dessto smartare framstår de.

    Allra smartast är dock de som inte tror på fablerna överhuvudtaget. Laughing

    Skämt åsido, allt som står i bibeln är knappast påhittat. Även Jesus omnämns i antika judiska skrifter men då är han omnämnd som vilken predikant som helst och inget omnämnande om några underverk där. Det var kanske så vanligt med underverk på den tiden att judar inte ens reagerade på dem? Lite märkligt är det dock att de inte ens reagerade över att han återuppstod från de döda? Det kan väl inte ha varit så vanligt ens på den tiden? Men nej, inte en rad om detta från någon annan än troende kristna (dock då långt efter att det skulle ha skett).

    Vad hände vid graven? Motsägelser?

    En del troende hävdar att Bibeln är guds ord och inte innehåller några motsägelser. Detta är ett märkligt påstående om man har läst Bibeln. Ett exempel är t.ex händelserna mellan graven och Jesu himmelsfärd. Läs gärna Matt 28, Mark 16, Luk 24, John 20-21, Apg 1:3-12 och 1 Kor 15:3-8 och försök stapla upp vad som hände.

    Om man har svårt att ställa egna frågor så kan dessa frågor kanske vara till hjälp:

    Rullades stenen bord innan eller efter kvinnornas ankomst?
    Jordbävning?
    När besökte kvinnorna graven?
    Vilka var kvinnorna?
    Vad var kvinnornas syfte?
    Var graven öppen när dom kom?
    Vem var vid graven när dom kom?
    Var någonstans vid graven var ängel/änglarna/den unge man?
    Vad fick kvinnorna höra vid graven?
    Berättade kvinnorna vad som hade hänt?
    Visste Maria om Jesus hade uppstått eller inte efter att hon hade besökt graven?
    När fick Maria först se Jesus?
    Kunde någon röra vid Jesus efter uppståndelsen?
    Vem visade sig Jesus efter att han hade visat sig för kvinnorna?
    Trodde lärjungarna de två männen?
    När uppenbarade sig Jesus första gången (efter uppståndelsen) för lärjungarna?
    Vad hände när Jesus uppenbarade sig för lärjungarna?
    Stannade Jesus på jorden efter uppståndelsen?
    Var någonstans ägde himmelsfärden rum?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-21, 17:49

    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:quote]

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.

    Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.

    Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.

    Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.

    Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....

    Vetenskap bygger på logik, helt rätt. Problemet är att Big Bang inte riktigt uppför sig som den borde om den nu stämmer. Ju mer man analyserar ju sämre stämmer teorin. För det är en teori. Inget annat. Evolutionens spår är uppenbar men förutsättningarna för att skapa möjligheterna till evolutionen är minst sagt spektakulära. Serien av osannolika händelser som måste klaffa är imponerande lång. Läste om någon matematiker som räknat ut att sannolikheten är typ en på 1*10 upphöjt i 27. Typ mer än vad det finns atomer i Universum.

    Det är intressant att varje lucka inom vetenskapen kan tas som intäkt för guds existens. Tack och lov blir de luckorna allt färre.
    Dagens religionsutövande blir allt mer likt ett russinplockande, där det idag inte finns så många russin kvar att hänga upp sin vanföreställning på, utan det blir bara hyckleriet som återstår...

    Fel. Jag påstår inte att detta på något vis bevisar Guds existens. Jag bara visar på att de som pompöst framhåller Big Bang som alltings självklara bevis för universums och jordens uppkomst inte riktigt har torrt på fötterna. Dessutom blir luckorna inte så himla mycket färre som du påstår. Det kommer ständigt nya frågetecken.

    Jag hoppas att du inte drar in mig idetta...

    Jag VET är BB är en teori. Dock en matematisk sådan. Jag läser på såpass mycket att jag vet också att terorierna för BBs utformning ändrar sig och nya teorier tillkommer.

    Trots att BB är 'bara' en teori så anser jag att det har mer trovärdighet än en skapande Gud som ingen har sett eller hört....

    Beträffande evolutionen instämmer jag i att det är mycket, mycket osannolikt. Men, det har hänt. Vi har bevisen framför oss. Inte enbart genom fossila lämningar utan även genom iaktagelser inom vår nutid.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  DirtyDog 2012-02-21, 19:00

    Regndrottning skrev:Trots att BB är 'bara' en teori så anser jag att det har mer trovärdighet än en skapande Gud som ingen har sett eller hört....
    Är väl inte speciellt många som har sett eller hört BB heller? Cool

    Att påstå att en gigantisk explosion skapade universum är att göra det lätt för sig. Då kan man lika gärna påstå att nån gud skapade denna explosion när han släppte sig?
    Något måste som sagt ha funnits INNAN explosionen?

    Kan vetenskap eller religion presentera en trovärdig teori om var universum slutar. Kan något vara oändligt (utöver min perfektion då förstås)?

    Något för Secrist kanske? http://www.exkristen.se
    Men då kanske han byter nick till Excrist istället? Cool
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  formsvackan 2012-02-21, 19:15

    DirtyDog skrev:Något måste som sagt ha funnits INNAN explosionen?
    Vad då ? Om inte ens tid existerade .... Very Happy

    Frågan kanske ska vara varför existerar någonting istället för ingenting.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  redalert 2012-02-21, 19:17

    Secrist kallas ju redan SD-secrist! Laughing
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Liv

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 19:20

    Sniperace skrev:
    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:Eller så kan man ju säga att sannolikheten för att liv ska uppstå någonstans i universum är =1, eftersom det faktiskt har ägt rum. Wink

    Eller så stämmer inte sannolikheten. SETI har letat efter liv i rymden (via radiosignaler) sedan 70-talet utan att hitta ett skit än så länge.

    Närmsta stjärna ligger 4,3 ljusår avlägset!

    Att intelligent liv sänder radiosignaler som vi kan avkoda är inte speciellt sannolikt då de antagligen ligger tusentals eller miljontals ljusår från oss! Rolling Eyes

    Fel! Närmsta stjärna ligger åtta ljusminuter bort. Runt den kretsar åtta planeter, varav det konstaterats att minst en av dessa planeter hyser liv...

    Eh, va? Har du sett Avatar nyligen eller?

    eh... nej, men vår sol ÄR en stjärna bland en väldig massa andra

    Aha, nu fattar jag. Ursäkta trögheten. Embarassed
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Fossil

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 19:26

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:quote]

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.

    Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.

    Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.

    Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.

    Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....

    Vetenskap bygger på logik, helt rätt. Problemet är att Big Bang inte riktigt uppför sig som den borde om den nu stämmer. Ju mer man analyserar ju sämre stämmer teorin. För det är en teori. Inget annat. Evolutionens spår är uppenbar men förutsättningarna för att skapa möjligheterna till evolutionen är minst sagt spektakulära. Serien av osannolika händelser som måste klaffa är imponerande lång. Läste om någon matematiker som räknat ut att sannolikheten är typ en på 1*10 upphöjt i 27. Typ mer än vad det finns atomer i Universum.

    Det är intressant att varje lucka inom vetenskapen kan tas som intäkt för guds existens. Tack och lov blir de luckorna allt färre.
    Dagens religionsutövande blir allt mer likt ett russinplockande, där det idag inte finns så många russin kvar att hänga upp sin vanföreställning på, utan det blir bara hyckleriet som återstår...

    Fel. Jag påstår inte att detta på något vis bevisar Guds existens. Jag bara visar på att de som pompöst framhåller Big Bang som alltings självklara bevis för universums och jordens uppkomst inte riktigt har torrt på fötterna. Dessutom blir luckorna inte så himla mycket färre som du påstår. Det kommer ständigt nya frågetecken.

    Jag hoppas att du inte drar in mig idetta...

    Jag VET är BB är en teori. Dock en matematisk sådan. Jag läser på såpass mycket att jag vet också att terorierna för BBs utformning ändrar sig och nya teorier tillkommer.

    Trots att BB är 'bara' en teori så anser jag att det har mer trovärdighet än en skapande Gud som ingen har sett eller hört....

    Beträffande evolutionen instämmer jag i att det är mycket, mycket osannolikt. Men, det har hänt. Vi har bevisen framför oss. Inte enbart genom fossila lämningar utan även genom iaktagelser inom vår nutid.

    Problemet är som sagt att om Cern eller någon annan partikelaccelerator inte lyckas hitta Higgs partikel så spricker hela Big Bang-teorin. Hoppsan! Som sagt, jag vill poängtera att jag personligen inte anser att det skulle förklara Guds existens. Bara att det är mycket vi inte vet. Sedan kan man ju alltid roa sig med att fundera på de klassiska frågeställningarna med universums slut. Finns det ett slut? Hur kan universum ta slut? Vad finns "bakom" slutet? Hur kan universum vara så gigantiskt, monstruöst stort? Och hur kan allt skapas ur ingenting? Var kommer allt ifrån? Materian måste ju ha uppstått på något vis? Var kommer alla grundämnen ifrån?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Dumt

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 19:29

    Hur ofta råkar DU ut för aggressiva ateister som vill spöa dig för att du tror på tex gamla testamentet?

    Nja, nu tror jag inte på gamla testamentet men jag har aldrig raljerat över hur korkade ateister är och spytt galla över att de väljer att inte tro på något. Det är deras (din) privata ensak. Jag bryr mig inte.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Trams

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 19:31

    redalert skrev:Secrist kallas ju redan SD-secrist! Laughing

    Endast av en person. Tycker mest det är ett infantilt beteende.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  redalert 2012-02-21, 20:20

    Secrist skrev:
    redalert skrev:Secrist kallas ju redan SD-secrist! Laughing

    Endast av en person. Tycker mest det är ett infantilt beteende.
    Jag håller med och det borde alla göra.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  redalert 2012-02-21, 20:22

    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:Eller så kan man ju säga att sannolikheten för att liv ska uppstå någonstans i universum är =1, eftersom det faktiskt har ägt rum. Wink

    Eller så stämmer inte sannolikheten. SETI har letat efter liv i rymden (via radiosignaler) sedan 70-talet utan att hitta ett skit än så länge.

    Närmsta stjärna ligger 4,3 ljusår avlägset!

    Att intelligent liv sänder radiosignaler som vi kan avkoda är inte speciellt sannolikt då de antagligen ligger tusentals eller miljontals ljusår från oss! Rolling Eyes

    En radiosignal är en radiosignal. Hade vi hittat den så hade vi sett den så att säga.

    Måste intelligenta varelser sända radiosignaler?

    Hur många år har vi kunnat läsa av vissa frekvenser av radiovågor?

    Snacka om en droppe i havet.

    Radiovågor som redan färdas mot oss kanske sändes för en miljon år sedan men har fortfarande en miljon år på sig att nå fram? affraid

    Ja, bakterier lär ju inte sända några radiosignaler.
    Så du tror inte det finns intelligent liv någon annanstans i hela universum?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  DirtyDog 2012-02-21, 20:25

    Secrist skrev:Hur ofta råkar DU ut för aggressiva ateister som vill spöa dig för att du tror på tex gamla testamentet?

    Nja, nu tror jag inte på gamla testamentet men jag har aldrig raljerat över hur korkade ateister är och spytt galla över att de väljer att inte tro på något. Det är deras (din) privata ensak. Jag bryr mig inte.
    Kanske, men du hänvisade skadeglatt till ett reportage som beskrev ateister som "flumiga" och med texter som "Få människor kan vara så världsfrånvända som ateister".

    Du skriver att ateister inte tror på något. Det är dock helt fel. Även ateister tror på saker men inte på saker som framstår som motsägelsefulla sagor utan verklig grund.

    Hur ser du själv på sekter som Livets ord, Jehovas vittnen och liknande?
    Du anser aldrig att dessa kan ge problem för folk?
    Vad anser du om de som springer omkring på stan som spökplumpen med nicab och knäböjer mot Mecka med jämna mellanrum? Har du samma syn på dem som de har på kristna och judar?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  RedCloud 2012-02-21, 20:27

    Så du tror inte det finns intelligent liv någon annanstans i hela universum?

    Tycker du det finns intelligent liv på jorden ?

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Environmental-disaster-rainforest1

    Definitivt INTE om Ank-klubben skulle vara mallen....
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  ericTheDog 2012-02-21, 22:38

    RedCloud skrev:
    Så du tror inte det finns intelligent liv någon annanstans i hela universum?

    Tycker du det finns intelligent liv på jorden ?

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Environmental-disaster-rainforest1

    Definitivt INTE om Ank-klubben skulle vara mallen....


    Ni i ankklubben (rcberra, martinjulgran och freedom) kan nog anses vara en mall, d.v.s helt utan innehåll.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Religion

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 23:37

    Vad anser du om de som springer omkring på stan som spökplumpen med nicab och knäböjer mot Mecka med jämna mellanrum? Har du samma syn på dem som de har på kristna och judar?

    Jag vidhåller att den förkrossande majoriteten lever sitt liv och utövar sin religion på det rent privata planet utan att störa någon med den. Att det sedan finns personer som i religionens namn vill döda och härska har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det är vår uppgift att bekämpa de makterna med i första hand demokrati och öppenhet. I sista hand våld.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Liv

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 23:39

    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:Eller så kan man ju säga att sannolikheten för att liv ska uppstå någonstans i universum är =1, eftersom det faktiskt har ägt rum. Wink

    Eller så stämmer inte sannolikheten. SETI har letat efter liv i rymden (via radiosignaler) sedan 70-talet utan att hitta ett skit än så länge.

    Närmsta stjärna ligger 4,3 ljusår avlägset!

    Att intelligent liv sänder radiosignaler som vi kan avkoda är inte speciellt sannolikt då de antagligen ligger tusentals eller miljontals ljusår från oss! Rolling Eyes

    En radiosignal är en radiosignal. Hade vi hittat den så hade vi sett den så att säga.

    Måste intelligenta varelser sända radiosignaler?

    Hur många år har vi kunnat läsa av vissa frekvenser av radiovågor?

    Snacka om en droppe i havet.

    Radiovågor som redan färdas mot oss kanske sändes för en miljon år sedan men har fortfarande en miljon år på sig att nå fram? affraid

    Ja, bakterier lär ju inte sända några radiosignaler.
    Så du tror inte det finns intelligent liv någon annanstans i hela universum?

    Vad jag tror är oväsentligt. Vad jag säger är att det inte finns några som helst bevis för att det är så.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-21, 23:49

    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:quote]

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.

    Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.

    Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.

    Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.

    Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....

    Vetenskap bygger på logik, helt rätt. Problemet är att Big Bang inte riktigt uppför sig som den borde om den nu stämmer. Ju mer man analyserar ju sämre stämmer teorin. För det är en teori. Inget annat. Evolutionens spår är uppenbar men förutsättningarna för att skapa möjligheterna till evolutionen är minst sagt spektakulära. Serien av osannolika händelser som måste klaffa är imponerande lång. Läste om någon matematiker som räknat ut att sannolikheten är typ en på 1*10 upphöjt i 27. Typ mer än vad det finns atomer i Universum.

    Det är intressant att varje lucka inom vetenskapen kan tas som intäkt för guds existens. Tack och lov blir de luckorna allt färre.
    Dagens religionsutövande blir allt mer likt ett russinplockande, där det idag inte finns så många russin kvar att hänga upp sin vanföreställning på, utan det blir bara hyckleriet som återstår...

    Fel. Jag påstår inte att detta på något vis bevisar Guds existens. Jag bara visar på att de som pompöst framhåller Big Bang som alltings självklara bevis för universums och jordens uppkomst inte riktigt har torrt på fötterna. Dessutom blir luckorna inte så himla mycket färre som du påstår. Det kommer ständigt nya frågetecken.

    Jag hoppas att du inte drar in mig idetta...

    Jag VET är BB är en teori. Dock en matematisk sådan. Jag läser på såpass mycket att jag vet också att terorierna för BBs utformning ändrar sig och nya teorier tillkommer.

    Trots att BB är 'bara' en teori så anser jag att det har mer trovärdighet än en skapande Gud som ingen har sett eller hört....

    Beträffande evolutionen instämmer jag i att det är mycket, mycket osannolikt. Men, det har hänt. Vi har bevisen framför oss. Inte enbart genom fossila lämningar utan även genom iaktagelser inom vår nutid.

    Problemet är som sagt att om Cern eller någon annan partikelaccelerator inte lyckas hitta Higgs partikel så spricker hela Big Bang-teorin. Hoppsan! Som sagt, jag vill poängtera att jag personligen inte anser att det skulle förklara Guds existens. Bara att det är mycket vi inte vet. Sedan kan man ju alltid roa sig med att fundera på de klassiska frågeställningarna med universums slut. Finns det ett slut? Hur kan universum ta slut? Vad finns "bakom" slutet? Hur kan universum vara så gigantiskt, monstruöst stort? Och hur kan allt skapas ur ingenting? Var kommer allt ifrån? Materian måste ju ha uppstått på något vis? Var kommer alla grundämnen ifrån?

    Med tanke på att Gud skall vara allsmäktig, allvetande och bry sig om hans skapelse, (oss), så anser jag att Gud är förvånasvärt tyst.

    Och, i och med, vi människor inte har funnits på plats så länge, så är det inte möjligt för oss att ha sett och hört BB. Dock så är BB en utarbetat matematisk teori baserad på iaktagelser. Big Bang teorin är INTE ett påhitt tagen från luften....

    Och vid universums slut går man på restaurang..... Eller motsatsen... besöker Big Bang Burger Bar....
    Wink
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Slut

    Inlägg  Secrist 2012-02-22, 00:00

    Och vid universums slut går man på restaurang..... Eller motsatsen... besöker Big Bang Burger Bar....

    Även kallad The 4B. Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-22, 00:02

    Secrist skrev:Och vid universums slut går man på restaurang..... Eller motsatsen... besöker Big Bang Burger Bar....

    Även kallad The 4B. Very Happy

    Jäpp!

    Knäppa böcker, dem....
    Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Vercingetorix 2012-02-22, 01:02

    Gud finns inte! Kan inte jag få tro på det ifred utan att en massa religiösa människor måste ifrågasätta det hela tiden?? Wink
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  formsvackan 2012-02-22, 01:13

    Vercingetorix skrev:Gud finns inte! Kan inte jag få tro på det ifred utan att en massa religiösa människor måste ifrågasätta det hela tiden?? Wink
    Ta en kall pilsner och vänta ut dem Very Happy

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  RedMentalCase 2012-02-22, 01:15

    Secrist skrev:Och vid universums slut går man på restaurang..... Eller motsatsen... besöker Big Bang Burger Bar....

    Även kallad The 4B. Very Happy

    42.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  RedMentalCase 2012-02-22, 01:19

    Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:Eller så kan man ju säga att sannolikheten för att liv ska uppstå någonstans i universum är =1, eftersom det faktiskt har ägt rum. Wink

    Eller så stämmer inte sannolikheten. SETI har letat efter liv i rymden (via radiosignaler) sedan 70-talet utan att hitta ett skit än så länge.

    Men, de har bara avsökt promille, och bara på vissa våglängder.


    Sponsored content


    Flummiga ateister – inget för fattiga - Sida 3 Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 22:01