Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
ANNA2LINK
R.O.F.L
Dao
MartinLindgren
Secrist
Corven
10 posters

    Fattiga kommuner?

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Fattiga kommuner? Empty Fattiga kommuner?

    Inlägg  Corven 2010-05-26, 10:05

    UNT

    Det pratas om hur fattiga kommunerna är, och hur svårt dom har det, det finns inte pengar till skola, vård och omsorg. Nedskärningar överallt.

    Men i borgerligt styrda Enköping finns det tydligen pengar.

    Varför i hela fridens namn ska man bygga en inomhusarena för skidåkning? I ett samhälle som har vinter när det är vinter?

    Om det vore näringslivet som bekostade det hela skulle jag inte säga något, men jag anser inte att kommunen ska stå för såna arenor.

    Samma sak i Uppsala, där planeras en jättearena i Gränby. Som kommunen ska stå för....
    Gissa vilka som har makten i Uppsala? Fast i ärlighetens namn, det var sossestyre när man bestämde sig för att bygga kokohuset också.

    Man borde helt enkelt renodla vad kommunerna faktiskt ska ägna sig åt.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Fattiga kommuner? Empty Bygge

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 10:33

    Man borde helt enkelt renodla vad kommunerna faktiskt ska ägna sig åt.

    Det är väl upp till kommunerna själva att bestämma. Eller är det ett utslag av den vanliga vänstermentaliteten? Att folk inte begriper sitt eget bästa därför behövs en stark stat.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  MartinLindgren 2010-05-26, 10:38

    Var tog rullskidorna vägen, fungerar ju utmärkt utomhus på sommar halvåret?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Dao 2010-05-26, 10:43

    Secrist skrev:Man borde helt enkelt renodla vad kommunerna faktiskt ska ägna sig åt.

    Det är väl upp till kommunerna själva att bestämma. Eller är det ett utslag av den vanliga vänstermentaliteten? Att folk inte begriper sitt eget bästa därför behövs en stark stat.

    Att ha åsikter om någonting, betyder inte att man därmed vill införa diktatur!

    Nu är du nog lite vääääl stollig, Secrist...

    Att ha åsikter om politiken är nödvändigt för demokratin, och ja - det tillhör den "vanliga vänstermentaliteten" att engagera sig i politiska frågor!
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  R.O.F.L 2010-05-26, 11:29

    Mina gamla hemtrakter,,,,,Fast nu är det väl Håbo kommun som ska bygga inomhusarenan. Skit samma dem är borgeliga också.
    Men detta är inte något borgerligt otyg. Det pågår en het och infekterad debatt i min nuv jobbkommun Vänersborg om deras arenabygge. En tre gånger så dyr nota från kalkylen har fått huvuden att rulla. S kommun var det.

    Men det är skitsamma, dessa arenor är guld värda om dem kommer till våra ungdomars nytta.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Corven 2010-05-26, 11:58

    Secrist skrev:
    Det är väl upp till kommunerna själva att bestämma. Eller är det ett utslag av den vanliga vänstermentaliteten? Att folk inte begriper sitt eget bästa därför behövs en stark stat.


    Jag anser att man borde sätta upp klara och tydliga riktlinjer för vad kommunerna får använda skattepengar till. Att du personligen får bestämma vad dina egna pengar ska gå till har jag inga som helst problem med. Men kommunerna handhar inte sina egna pengar, det är skattebetalarnas pengar dom handhar.

    När man klagar över att resurserna inte räcker till det kommunens pengar borde gå till, som skola, vård och omsorg, så ska man inte lägga pengar på såna här projekt. Det finns snö ute i naturen på vintern i mellan-Sverige, och det finns slalombackar lite överallt, och det är bara 2 timmars bilresa till närmaste fjäll. Det är åtskilliga miljoner det handlar om, som kommunens invånare borde kunna få betydligt mycket bättre nytta av.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-05-26, 13:30

    Corven skrev:
    Secrist skrev:
    Det är väl upp till kommunerna själva att bestämma. Eller är det ett utslag av den vanliga vänstermentaliteten? Att folk inte begriper sitt eget bästa därför behövs en stark stat.


    Jag anser att man borde sätta upp klara och tydliga riktlinjer för vad kommunerna får använda skattepengar till. Att du personligen får bestämma vad dina egna pengar ska gå till har jag inga som helst problem med. Men kommunerna handhar inte sina egna pengar, det är skattebetalarnas pengar dom handhar.

    När man klagar över att resurserna inte räcker till det kommunens pengar borde gå till, som skola, vård och omsorg, så ska man inte lägga pengar på såna här projekt. Det finns snö ute i naturen på vintern i mellan-Sverige, och det finns slalombackar lite överallt, och det är bara 2 timmars bilresa till närmaste fjäll. Det är åtskilliga miljoner det handlar om, som kommunens invånare borde kunna få betydligt mycket bättre nytta av.


    Skattepengarna ska användas till det som dom behövs mest till: Till våran gemensamma välfärd!
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  RedMentalCase 2010-05-26, 16:02

    Corven skrev:UNT

    Det pratas om hur fattiga kommunerna är, och hur svårt dom har det, det finns inte pengar till skola, vård och omsorg. Nedskärningar överallt.

    Men i borgerligt styrda Enköping finns det tydligen pengar.

    Varför i hela fridens namn ska man bygga en inomhusarena för skidåkning? I ett samhälle som har vinter när det är vinter?

    Om det vore näringslivet som bekostade det hela skulle jag inte säga något, men jag anser inte att kommunen ska stå för såna arenor.

    Samma sak i Uppsala, där planeras en jättearena i Gränby. Som kommunen ska stå för....
    Gissa vilka som har makten i Uppsala? Fast i ärlighetens namn, det var sossestyre när man bestämde sig för att bygga kokohuset också.

    Man borde helt enkelt renodla vad kommunerna faktiskt ska ägna sig åt.

    Håller helt med , det är åt h.lvete som det går till i vissa kommuner, samtidigt får man ibland också utjämningsstöd från ANDRA kommuner som sköter sin ekonomi !! Horribelt.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  marxisten 2010-05-26, 17:17

    Corven skrev:Man borde helt enkelt renodla vad kommunerna faktiskt ska ägna sig åt.

    Man skulle även kunna gå efter vad väljarna vill...

    Ha folkomröstning om vad kommunen ska satsa på, det är faktiskt deras pengar som spenderas.

    Man ska dock ha regler för när man får satsa på onödiga saker. Det skulle finnas regler som förbjuder satsning på ex. skidanläggningar samtidigt som ex. sociala sektorer som äldrevård och skolan får mindre anslag...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-05-26, 17:20

    marxisten skrev:
    Corven skrev:Man borde helt enkelt renodla vad kommunerna faktiskt ska ägna sig åt.

    Man skulle även kunna gå efter vad väljarna vill...

    Ha folkomröstning om vad kommunen ska satsa på, det är faktiskt deras pengar som spenderas.

    Man ska dock ha regler för när man får satsa på onödiga saker. Det skulle finnas regler som förbjuder satsning på ex. skidanläggningar samtidigt som sociala sektorer får mindre anslag...


    Ja varför inte. Närmare demokrati kan man ju inte komma...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Dao 2010-05-26, 17:33

    Ibland kan stora fritidsanläggningar vara bra för en kommun. Det är lite svårt att tycka utan att ha den stora överblicken, tycker jag...

    Några regler som styr kommunerna tycker jag vore lite galet...

    Hellre då ökad användning av folkomröstningar!

    Kanske man kan utnyttja internet bättre, genom att göra mindre folkomröstningar därigenom..?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Sniperace 2010-05-26, 17:54

    visst är idrottshallar och sådant saker som han behövas, men det behöver inte vara skrytbyggen Very Happy

    men något jag reagerar på är när de sätter upp "konstverk" på gator och torg för hundratusentals kronor som dessutom ser bedrövliga ut, det gillar jag INTE

    Fattiga kommuner? Img_0723-large

    Fattiga kommuner? 250px-Peter_Tillberg_Hishult
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  marxisten 2010-05-26, 17:56

    Dao skrev:Ibland kan stora fritidsanläggningar vara bra för en kommun. Det är lite svårt att tycka utan att ha den stora överblicken, tycker jag...

    Några regler som styr kommunerna tycker jag vore lite galet...

    Hellre då ökad användning av folkomröstningar!

    Kanske man kan utnyttja internet bättre, genom att göra mindre folkomröstningar därigenom..?

    Möjligtvis en regel för när man får bygga skitsaker. Ex. att man inte får bygga det samtidigt som kommunens ekonomi gör så man får göra nedskärningar i skola och omsorg...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Dao 2010-05-26, 20:10

    Sniperace skrev:visst är idrottshallar och sådant saker som han behövas, men det behöver inte vara skrytbyggen Very Happy

    men något jag reagerar på är när de sätter upp "konstverk" på gator och torg för hundratusentals kronor som dessutom ser bedrövliga ut, det gillar jag INTE

    Fattiga kommuner? Img_0723-large

    Fattiga kommuner? 250px-Peter_Tillberg_Hishult

    Fan, de var ju ASHÄFTIGA!!! Jag gillar dem, och de hånar ingen folkgrupp!!! Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Dao 2010-05-26, 20:13

    marxisten skrev:
    Dao skrev:Ibland kan stora fritidsanläggningar vara bra för en kommun. Det är lite svårt att tycka utan att ha den stora överblicken, tycker jag...

    Några regler som styr kommunerna tycker jag vore lite galet...

    Hellre då ökad användning av folkomröstningar!

    Kanske man kan utnyttja internet bättre, genom att göra mindre folkomröstningar därigenom..?

    Möjligtvis en regel för när man får bygga skitsaker. Ex. att man inte får bygga det samtidigt som kommunens ekonomi gör så man får göra nedskärningar i skola och omsorg...

    Håller med om att skola och omsorg går före - men att också att bygga något som profilerar kommunen tycker jag är viktigt...

    Det bästa vore dock att man kollade människorna vad de skulle vilja ha byggt, till exempel...

    I Göteborg har de satt upp ett stort pariserhjul vid operan, som en ren kopia av Londons Eye (Göteborg kallas ju "Lilla London"). Men det utmärker ju dock inte staden att härma andra. En idé hade ju varit att ha en kabinbana över hustaken, med mål Liseberg... DET hade varit originellt det...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Sniperace 2010-05-26, 20:26

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:visst är idrottshallar och sådant saker som han behövas, men det behöver inte vara skrytbyggen Very Happy

    men något jag reagerar på är när de sätter upp "konstverk" på gator och torg för hundratusentals kronor som dessutom ser bedrövliga ut, det gillar jag INTE

    Fattiga kommuner? Img_0723-large

    Fattiga kommuner? 250px-Peter_Tillberg_Hishult

    Fan, de var ju ASHÄFTIGA!!! Jag gillar dem, och de hånar ingen folkgrupp!!! Very Happy

    nej, hånar folkgrupp gör de inte, men jag ser dem som anskrämliga och inget som väcker några estetiska känslor...

    det gjordes en undersökning om vad folk tyckte, och det var inte många som gillade dem utan ansåg istället att de skulle slängas i sjön.... Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Fattiga kommuner? Empty Text

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 21:59

    Att ha åsikter om någonting, betyder inte att man därmed vill införa diktatur!

    Öh, var nämnde jag "diktatur"? Shocked

    Läs om läs rätt!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Fattiga kommuner? Empty Knasigt

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 22:01

    Jag anser att man borde sätta upp klara och tydliga riktlinjer för vad kommunerna får använda skattepengar till.

    Tycker hela inlägget är helskumt. Staten ska väl inte detaljstyra kommunernas verksamhet. Det ska väl kommunerna själva få bestämma. Annars kan vi ju lika gärna lägga ner kommunbegreppet och styra kommunerna via statliga ombud. scratch
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Corven 2010-05-26, 22:40

    Nej, staten ska inte detaljstyra kommunal verksamhet.

    Men det hindrar väl inte att man sätter upp regler för vad pengarna ska användas till?

    Det finns ju bara en begränsad mängd pengar, och denna mängd ska täcka vissa områden. Skola, vård och omsorg i första hand.

    Visst, lyckas man fixa till ett överskott kan man så klart lägga pengarna på annat, men vilken kommun går med sådana överskott? Man drar ner på kärnverksamheten, och säger att det inte finns pengar, och så vräker man iväg det på såna här skrytbyggen.

    Det såg vi tydligt i Uppsala. Majoriteten av befolkningen i Uppsala var emot byggandet av Musikens hus, det sk kokohuset, men kommunen drev igenom det ändå, påstod att det skulle bli så bra, så bra, så.... och nu får kommunen täcka underskotten....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Fattiga kommuner? Empty Över

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 22:44

    Visst, lyckas man fixa till ett överskott kan man så klart lägga pengarna på annat, men vilken kommun går med sådana överskott?

    Jag kan meddela att landets kommuner och landsting tillsammans beräknas göra ett överskott på 18,6 miljarder kronor för 2010.

    18 600 000 000 kr. Shocked

    http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0047B188?OpenDocument&menuid=00326A1C

    Nej, staten ska inte detaljstyra kommunal verksamhet.

    Men det hindrar väl inte att man sätter upp regler för vad pengarna ska användas till?


    Jo, det är det som kallas detaljstyrning.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Corven 2010-05-26, 22:58

    Och den artikeln visar just det jag säger.

    Kommunerna använder inte pengarna till det dom borde använda dom till.

    Hör talas om övergripande regler? Ramverk?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Fattiga kommuner? Empty Fakta

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 23:00

    Och den artikeln visar just det jag säger.

    Nja, du sade ju precis att kommunerna inte gör några överskott. Men tack vare friskolor och vårdvalet så sätter detta press på kommunerna att agera.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  redalert 2010-05-26, 23:27

    Annars är väl enklast att helt sonika sänka skatten så att folk får ett större inflytande på hur pengarna skall användas på direkten?


    Senast ändrad av redalert den 2010-05-27, 07:56, ändrad totalt 3 gånger
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  marxisten 2010-05-26, 23:41

    Dao skrev:
    marxisten skrev:
    Dao skrev:Ibland kan stora fritidsanläggningar vara bra för en kommun. Det är lite svårt att tycka utan att ha den stora överblicken, tycker jag...

    Några regler som styr kommunerna tycker jag vore lite galet...

    Hellre då ökad användning av folkomröstningar!

    Kanske man kan utnyttja internet bättre, genom att göra mindre folkomröstningar därigenom..?

    Möjligtvis en regel för när man får bygga skitsaker. Ex. att man inte får bygga det samtidigt som kommunens ekonomi gör så man får göra nedskärningar i skola och omsorg...

    Håller med om att skola och omsorg går före - men att också att bygga något som profilerar kommunen tycker jag är viktigt...

    Det bästa vore dock att man kollade människorna vad de skulle vilja ha byggt, till exempel...

    I Göteborg har de satt upp ett stort pariserhjul vid operan, som en ren kopia av Londons Eye (Göteborg kallas ju "Lilla London"). Men det utmärker ju dock inte staden att härma andra. En idé hade ju varit att ha en kabinbana över hustaken, med mål Liseberg... DET hade varit originellt det...

    Jag sa inte man ska styra in i minsta detalj. Det jag sa var att det skulle finnas regler om att man inte får satsa på ex. skidbackar ifall kommunens ekonomi ej ens är tillräcklig för att undvika nedskärningar (nu vet jag ej läget för denna kommun, utan talar generellt). Om kommunen klarar kärnverksamheten så får de gärna satsa på saker och ting som kommer medborgarna till nytta. Denna satsning ser jag gärna kommunens invånare har inflytande över via ex. en folkomröstning. Dock så skall skola, omsorg och annan kärnverksamhet i alla lägen går före skidbackar.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  marxisten 2010-05-26, 23:44

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:visst är idrottshallar och sådant saker som han behövas, men det behöver inte vara skrytbyggen Very Happy

    men något jag reagerar på är när de sätter upp "konstverk" på gator och torg för hundratusentals kronor som dessutom ser bedrövliga ut, det gillar jag INTE

    Fattiga kommuner? Img_0723-large

    Fattiga kommuner? 250px-Peter_Tillberg_Hishult

    Fan, de var ju ASHÄFTIGA!!!

    Tycker du, tycker snarare ordet anskrämligt ligger nära till hands. Very Happy

    Nåja, jag har i vilket fall sätt betydligt värre än de där konstverken. De där kan man ju se det föreställer något iaf.


    Senast ändrad av marxisten den 2010-05-26, 23:44, ändrad totalt 1 gång

    Sponsored content


    Fattiga kommuner? Empty Sv: Fattiga kommuner?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-15, 00:54