Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
Sniperace
redalert
RedCloud
DirtyDog
RedMentalCase
Potatiskungen
Vercingetorix
R.O.F.L
ericTheDog
Regndrottning
Secrist
15 posters

    Flummiga ateister – inget för fattiga

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Secrist 2012-02-20, 18:37

    Det är ju som bekant populärt att håna religion och religiösa på detta forum. Oklart varför. Hursomhelst, här är en annan vinkling på saken.

    Få människor kan vara så världsfrånvända som ateister.

    Det senaste exemplet är planerna på att bygga en ateistisk kyrka i London. Bakom ligger författaren och religionskritikern Alain de Botton, som säger sig vara avundsjuk på de troendes vackra samlingslokaler. På konstupplevelserna, den imponerande arkitekturen och den mysiga stämningen i katedraler och kapell.

    ”Varför ska bara religiösa få tillång till allt detta?” frågade sig de Botton, och lanserade ”Temple to Perspective”.

    Ett ateistiskt alternativ till Sankt Peterskyrkan och Blå Moskén.


    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article14393610.ab
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-20, 20:48


    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2012-02-20, 23:37

    Regndrottning skrev:
    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?

    Har svårt att förstå vad det är med religion som retar vissa så mycket. Så länge man inte stör någon så är det väl upp till var och en och om man väljer att tillhöra en kyrka eller inte.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-21, 00:42

    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?

    Har svårt att förstå vad det är med religion som retar vissa så mycket. Så länge man inte stör någon så är det väl upp till var och en och om man väljer att tillhöra en kyrka eller inte.

    Självklart är det så. Men jag förstår inte logiken bakom en ateist önskan av att tillhöra en kyrka. Låter som en motsägelse.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  ericTheDog 2012-02-21, 00:48

    Regndrottning skrev:
    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?


    Låt varje Ateist bestämma själv hur de vill utöva sin ateism.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-21, 00:55

    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?


    Låt varje Ateist bestämma själv hur de vill utöva sin ateism.

    Ser du mig hindra någon?
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  R.O.F.L 2012-02-21, 01:03

    Secrist skrev:Det är ju som bekant populärt att håna religion och religiösa på detta forum. Oklart varför. Hursomhelst, här är en annan vinkling på saken.

    Få människor kan vara så världsfrånvända som ateister.

    Det senaste exemplet är planerna på att bygga en ateistisk kyrka i London. Bakom ligger författaren och religionskritikern Alain de Botton, som säger sig vara avundsjuk på de troendes vackra samlingslokaler. På konstupplevelserna, den imponerande arkitekturen och den mysiga stämningen i katedraler och kapell.

    ”Varför ska bara religiösa få tillång till allt detta?” frågade sig de Botton, och lanserade ”Temple to Perspective”.

    Ett ateistiskt alternativ till Sankt Peterskyrkan och Blå Moskén.


    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article14393610.ab

    Det har blivit en grej att hata religion. Rädsla och rädsla. Islamhat och bibelhat och inte minst Tora,,,,
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Vercingetorix 2012-02-21, 01:09

    Det var välan trevligt att det åtminstone finns en korkad ateist? Wink
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  R.O.F.L 2012-02-21, 01:13

    Vercingetorix skrev:Det var välan trevligt att det åtminstone finns en korkad ateist? Wink

    En? Ni hedningar fyller detta forum.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  ericTheDog 2012-02-21, 01:17

    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?


    Låt varje Ateist bestämma själv hur de vill utöva sin ateism.

    Ser du mig hindra någon?


    Jag ser bara vad du skriver. Jag rotar inte i folks privatliv (som rcberra). I detta fall skrev du att vara ateist innebär att slippa organiserade träffar, vilket känns som ett relativt korkat uttalande då varje ateist går på så många organiserade träffar som denne önskar.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Vercingetorix 2012-02-21, 01:20

    "Bakom ligger författaren och religionskritikern Alain de Botton, som säger sig vara avundsjuk på de troendes vackra samlingslokaler. På konstupplevelserna, den imponerande arkitekturen och den mysiga stämningen i katedraler och kapell."

    (Naturhistoriska) muséer världen över slår vilken religiös samlingslokal som helst. Till innehåll åtminstone. Synd att saftskallen glömmer detta.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-21, 01:20

    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?


    Låt varje Ateist bestämma själv hur de vill utöva sin ateism.

    Ser du mig hindra någon?


    Jag ser bara vad du skriver. Jag rotar inte i folks privatliv (som rcberra). I detta fall skrev du att vara ateist innebär att slippa organiserade träffar, vilket känns som ett relativt korkat uttalande då varje ateist går på så många organiserade träffar som denne önskar.

    Kyrkliga? (Som denna tråd handlar om).
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  ericTheDog 2012-02-21, 01:27

    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    Ja, jag läste detta.... Så löjligt.

    Att vara ateist är att slippa tillhöra någon samfund och slippa organiserade träffar.

    Vad kommer härnäst? En predikant vid en pulpet som mal på om ateisms förträfflighet?


    Låt varje Ateist bestämma själv hur de vill utöva sin ateism.

    Ser du mig hindra någon?


    Jag ser bara vad du skriver. Jag rotar inte i folks privatliv (som rcberra). I detta fall skrev du att vara ateist innebär att slippa organiserade träffar, vilket känns som ett relativt korkat uttalande då varje ateist går på så många organiserade träffar som denne önskar.

    Kyrkliga? (Som denna tråd handlar om).


    Varför inte? Många gillar kyrkan, men tror inte på nån gud.
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Potatiskungen 2012-02-21, 01:50

    Ok, det var länge sedan men jag bara måste ramla in här =)

    Först och främst är "Alain de Botton" ingen talesman för ateister, vilket innebär att projektet drivs på eget initiativ och inte på uppdrag av något samfund. Betänk att de allra flesta av oss är kyrkomedlemmar per automatik och därigenom betalar kyrkoskatt till våra befintliga tempel, såvida vi inte korrigerar det i efterhand med risk för evig skärseld.

    Vi blir indoktrinerade som oskyldiga spädbarn genom dop och jag ställer mig tveksam till hur mycket fri vilja någon av oss kände inför konfirmationen.

    Natalia Kazmierska's okunskap i ämnet imponerar.

    Artikelrubriken är en spottloska i ansiktet på alla fattiga människor som utan fri vilja tvingats bidra till religiösa skrytbyggen under två millennier.

    Religion är och har alltid varit ett medel för kontroll, där ett gäng gubbar med fåniga kläder påstår sig veta bättre än andra vad Guds avsikt och vilja är. Om jag pratar med en buske blir jag förmodligen inspärrad, men kasta in Gud i ekvationen så får jag nationer att följa mig i krig.

    Du föds oren och ovärdig och därför finns det en evig skärseld som väntar. Men frukta icke, det finns frälsning! ...så länge du tillerkänner dig just VÅR Gud och ger upp en del av din inkomst. En präst måste ju äta, liksom.

    Var det Jesus avsikt att bränna pengarna på överdådiga kyrkor eller hade kanske pengarna gjort större nytta hos... de fattiga?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  RedMentalCase 2012-02-21, 01:54

    Potatiskungen får nog revidera sig, man blir inte automatiskt medlem i Svenska kyrkan längre.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Vercingetorix 2012-02-21, 02:15

    Potatiskungen skrev:Ok, det var länge sedan men jag bara måste ramla in här =)

    Först och främst är "Alain de Botton" ingen talesman för ateister, vilket innebär att projektet drivs på eget initiativ och inte på uppdrag av något samfund. Betänk att de allra flesta av oss är kyrkomedlemmar per automatik och därigenom betalar kyrkoskatt till våra befintliga tempel, såvida vi inte korrigerar det i efterhand med risk för evig skärseld.

    Vi blir indoktrinerade som oskyldiga spädbarn genom dop och jag ställer mig tveksam till hur mycket fri vilja någon av oss kände inför konfirmationen.

    Natalia Kazmierska's okunskap i ämnet imponerar.

    Artikelrubriken är en spottloska i ansiktet på alla fattiga människor som utan fri vilja tvingats bidra till religiösa skrytbyggen under två millennier.

    Religion är och har alltid varit ett medel för kontroll, där ett gäng gubbar med fåniga kläder påstår sig veta bättre än andra vad Guds avsikt och vilja är. Om jag pratar med en buske blir jag förmodligen inspärrad, men kasta in Gud i ekvationen så får jag nationer att följa mig i krig.

    Du föds oren och ovärdig och därför finns det en evig skärseld som väntar. Men frukta icke, det finns frälsning! ...så länge du tillerkänner dig just VÅR Gud och ger upp en del av din inkomst. En präst måste ju äta, liksom.

    Var det Jesus avsikt att bränna pengarna på överdådiga kyrkor eller hade kanske pengarna gjort större nytta hos... de fattiga?

    "Två millennium"!!?? Räkna in alla andra andra stolliga religioner, så rör det sig om systematisk utsugning och mind control sedan Gronk tyckte det var en ball idé att klättra ner från trädet för sisådär två miljoner år sedan.. Giver or take...

    Välkommen tillbaka Buster, förresten! :-)
    (fortfarande ingen inflyttningsfest, eller väntar du bara med att bjuda in de allra värsta fyllbultarna till senare?)
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  DirtyDog 2012-02-21, 04:51

    Vad JAG inte kan förstå är hur artikelförfattaren fullständigt tycks missa att hon skjuter sig själv i foten när hon anklagar någon för att bygga ett hus för att propagera för konstiga idéer?

    Religion är bara till för folk som inte orkar tänka själva och vill bli serverade enkla svar på besvärliga frågor. Visst är det svårt att vetenskapligt räkna ut hur universum skapades. Bättre då med en religion som besvarar frågan med att gud skapade allt.

    I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus.

    Varför och med vem snackade gud då? Elektrikerna eller solen?

    Det är väl ok om man tror att det finns något andligt i universum som har koll på allt som händer och som kommer ge oss rättvisa när vi dör. Det blir ju enklare att uthärda plågor då. Men man måste ju vara en FULLSTÄNDIG IDIOT om man tror på att NÅGOT som står i de olika "Heliga skrifter" som de olika religionerna har är något som en gud vill att man skall leva efter.

    Även om det är enklast att köpa argumenten att gud har skapat hav, berg och allt liv å sånt så återstår ju ständigt en fråga som vi ju aldrig får svaret på. Vem skapade gud, är det inte honom vi borde tillbe istället eller var guds första handling "Varde gud" och så stod....eeh...svävade han där i...i...tja....vad kan han ha svävat i? Nåt som inte var skapat ännu kanske?

    Too stupid to understand science?
    Try religion!!!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Kyrkan

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 08:56

    Potatiskungen skrev:Ok, det var länge sedan men jag bara måste ramla in här =)

    Först och främst är "Alain de Botton" ingen talesman för ateister, vilket innebär att projektet drivs på eget initiativ och inte på uppdrag av något samfund. Betänk att de allra flesta av oss är kyrkomedlemmar per automatik och därigenom betalar kyrkoskatt till våra befintliga tempel, såvida vi inte korrigerar det i efterhand med risk för evig skärseld.

    Vi blir indoktrinerade som oskyldiga spädbarn genom dop och jag ställer mig tveksam till hur mycket fri vilja någon av oss kände inför konfirmationen.

    Natalia Kazmierska's okunskap i ämnet imponerar.

    Artikelrubriken är en spottloska i ansiktet på alla fattiga människor som utan fri vilja tvingats bidra till religiösa skrytbyggen under två millennier.

    Religion är och har alltid varit ett medel för kontroll, där ett gäng gubbar med fåniga kläder påstår sig veta bättre än andra vad Guds avsikt och vilja är. Om jag pratar med en buske blir jag förmodligen inspärrad, men kasta in Gud i ekvationen så får jag nationer att följa mig i krig.

    Du föds oren och ovärdig och därför finns det en evig skärseld som väntar. Men frukta icke, det finns frälsning! ...så länge du tillerkänner dig just VÅR Gud och ger upp en del av din inkomst. En präst måste ju äta, liksom.

    Var det Jesus avsikt att bränna pengarna på överdådiga kyrkor eller hade kanske pengarna gjort större nytta hos... de fattiga?

    Nja, nu var ditt inlägg rätt vinklat. I de gamla tiderna när man betalade ett tionde så gick pengarna till prästen (som inte sällan satt och halvsvalt), kyrkans underhåll och utövande samt fattigvård när samhället var ointresserat. Att den vanliga kyrkan var en studie i lyx och att prästerna badade i pengar är helt enkelt inte sant.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Skapa

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 09:13

    DirtyDog skrev:Vad JAG inte kan förstå är hur artikelförfattaren fullständigt tycks missa att hon skjuter sig själv i foten när hon anklagar någon för att bygga ett hus för att propagera för konstiga idéer?

    Religion är bara till för folk som inte orkar tänka själva och vill bli serverade enkla svar på besvärliga frågor. Visst är det svårt att vetenskapligt räkna ut hur universum skapades. Bättre då med en religion som besvarar frågan med att gud skapade allt.

    I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus.

    Varför och med vem snackade gud då? Elektrikerna eller solen?

    Det är väl ok om man tror att det finns något andligt i universum som har koll på allt som händer och som kommer ge oss rättvisa när vi dör. Det blir ju enklare att uthärda plågor då. Men man måste ju vara en FULLSTÄNDIG IDIOT om man tror på att NÅGOT som står i de olika "Heliga skrifter" som de olika religionerna har är något som en gud vill att man skall leva efter.

    Även om det är enklast att köpa argumenten att gud har skapat hav, berg och allt liv å sånt så återstår ju ständigt en fråga som vi ju aldrig får svaret på. Vem skapade gud, är det inte honom vi borde tillbe istället eller var guds första handling "Varde gud" och så stod....eeh...svävade han där i...i...tja....vad kan han ha svävat i? Nåt som inte var skapat ännu kanske?

    Too stupid to understand science?
    Try religion!!!

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobbigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.


    Senast ändrad av Secrist den 2012-02-21, 11:18, ändrad totalt 1 gång
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Regndrottning 2012-02-21, 10:09

    Secrist skrev:quote]

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.

    Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.

    Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.

    Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.

    Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Vetenskap

    Inlägg  Secrist 2012-02-21, 11:27

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:quote]

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.

    Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.

    Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.

    Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.

    Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....

    Vetenskap bygger på logik, helt rätt. Problemet är att Big Bang inte riktigt uppför sig som den borde om den nu stämmer. Ju mer man analyserar ju sämre stämmer teorin. För det är en teori. Inget annat. Evolutionens spår är uppenbar men förutsättningarna för att skapa möjligheterna till evolutionen är minst sagt spektakulära. Serien av osannolika händelser som måste klaffa är imponerande lång. Läste om någon matematiker som räknat ut att sannolikheten är typ en på 1*10 upphöjt i 27. Typ mer än vad det finns atomer i Universum.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Vercingetorix 2012-02-21, 11:53

    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:quote]

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.

    Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.

    Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.

    Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.

    Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....

    Vetenskap bygger på logik, helt rätt. Problemet är att Big Bang inte riktigt uppför sig som den borde om den nu stämmer. Ju mer man analyserar ju sämre stämmer teorin. För det är en teori. Inget annat. Evolutionens spår är uppenbar men förutsättningarna för att skapa möjligheterna till evolutionen är minst sagt spektakulära. Serien av osannolika händelser som måste klaffa är imponerande lång. Läste om någon matematiker som räknat ut att sannolikheten är typ en på 1*10 upphöjt i 27. Typ mer än vad det finns atomer i Universum.

    Det är intressant att varje lucka inom vetenskapen kan tas som intäkt för guds existens. Tack och lov blir de luckorna allt färre.
    Dagens religionsutövande blir allt mer likt ett russinplockande, där det idag inte finns så många russin kvar att hänga upp sin vanföreställning på, utan det blir bara hyckleriet som återstår...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  RedCloud 2012-02-21, 12:00

    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Vercingetorix 2012-02-21, 12:12

    RedCloud skrev:

    Coolt... Refräng/riff går i 11/8... Antingen är Ebba G mera musikaliskt avancerade än tidigare trott, eller så var de bara duktigt stenade, hehe. Det sistnämnda känns inte helt otänkbart...
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  redalert 2012-02-21, 12:25

    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:quote]

    Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.

    Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.

    Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.

    Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.

    Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....

    Vetenskap bygger på logik, helt rätt. Problemet är att Big Bang inte riktigt uppför sig som den borde om den nu stämmer. Ju mer man analyserar ju sämre stämmer teorin. För det är en teori. Inget annat. Evolutionens spår är uppenbar men förutsättningarna för att skapa möjligheterna till evolutionen är minst sagt spektakulära. Serien av osannolika händelser som måste klaffa är imponerande lång. Läste om någon matematiker som räknat ut att sannolikheten är typ en på 1*10 upphöjt i 27. Typ mer än vad det finns atomer i Universum.

    Det stämmer att det är många saker som skall stämma för att organiskt liv skall uppstå dock är tiden, storleken och antalet atomer i stort sett oändligt vilket medför att sannolikheten för att precis vad som helst att hända någonstans i rymden är möjligt.

    Vi kan ta en liten räkneövning som exempel, säg att varje stjärna är omgiven av tio planeter var tionde sol har en planet som ligger i zonen med flytande vatten detta ger en av hundra planeter med möjlighet till någon form av liv det kanske är en av tusen av dessa som hyser intelligent liv.

    Vi har cirka 100 miljarder solar bara i våran galax detta ger då ca 100*10 upphöjt till 5 planeter (10 000 000) med intelligent liv bara i vår galax och det finns ungefär 100 miljarder galaxer (troligtvis fler)

    Detta skulle då innebära att det finns 100 000 000 000 000 000 eller 10*10 upphöjt till 17 jordlika planeter!
    Du kan ju roa dig med att reducera sannolikheten några nollor till men det blir fortfarande enormt stora möjligheter att så är fallet.

    Man kan man ju undra vad som ligger bortom vad vi kan uppfatta är det en svärm av flera universum eller finns det ännu fler galaxer utanför vad vi kan uppfatta? Rolling Eyes

    Sponsored content


    Flummiga ateister – inget för fattiga Empty Sv: Flummiga ateister – inget för fattiga

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 10:28