redalert 2012-02-21, 12:25
Secrist skrev: Regndrottning skrev: Secrist skrev:quote]
Och vetenskapens förklaring är mer logisk menar du? Ur ingenting small Big Bang som skapade planeter och stjärnor och just på denna planet slog det ner blixtar i en ursörja som skapade liv som, förutom att överleva, sedan muterade så framgångsrikt att de tog sig upp på land och sedan fortsatte mutera till en myriad av fullt fungerande arter, inklusive oss själva som lustigt nog slår alla andra djur med ljusår vad gäller intelligens. För övrigt så hänger hela Big Bang-teorin på Higgs partikel som de förtvivlat letar efter. Hittar de inte den så får de slänga hela Big Bang-teorin i soptunnan. Det blir ju lite jobigt. Därmed inte sagt att Bibelns skapelseberättelse är rätt. Jag tror inte på Adam och Eva etc.
Ja, vetenskapens förklaring är mer logisk. Den bygger på iaktagna fenomen, den kan mätas och den kan förklaras förnuftigt.
Ja, vetenskapen har inte funnit alla spår av en big bang. Dock kan den uträknas vetenskapligt och matematisk. Evolutionen syns i fossiler. Evolutionen kan man bokstavligen se.
Inget av de bibliska förklaringar kan man 'se'. Regligiösa förklaringar är inte logiska.
Min tanke om religionen är att den har sin grund hos stenåldersmänniskan. Utan vetenskap så ville de ändå förklara livet. Därför fann de på detta med Gud. Men, det är bara min tanke, som sagt. Jag har inga belägg för att det skulle vara så....
Vetenskap bygger på logik, helt rätt. Problemet är att Big Bang inte riktigt uppför sig som den borde om den nu stämmer. Ju mer man analyserar ju sämre stämmer teorin. För det är en teori. Inget annat. Evolutionens spår är uppenbar men förutsättningarna för att skapa möjligheterna till evolutionen är minst sagt spektakulära. Serien av osannolika händelser som måste klaffa är imponerande lång. Läste om någon matematiker som räknat ut att sannolikheten är typ en på 1*10 upphöjt i 27. Typ mer än vad det finns atomer i Universum.
Det stämmer att det är många saker som skall stämma för att organiskt liv skall uppstå dock är tiden, storleken och antalet atomer i stort sett oändligt vilket medför att sannolikheten för att precis vad som helst att hända någonstans i rymden är möjligt.
Vi kan ta en liten räkneövning som exempel, säg att varje stjärna är omgiven av tio planeter var tionde sol har en planet som ligger i zonen med flytande vatten detta ger en av hundra planeter med möjlighet till någon form av liv det kanske är en av tusen av dessa som hyser intelligent liv.
Vi har cirka 100 miljarder solar bara i våran galax detta ger då ca 100*10 upphöjt till 5 planeter (10 000 000) med intelligent liv bara i vår galax och det finns ungefär 100 miljarder galaxer (troligtvis fler)
Detta skulle då innebära att det finns 100 000 000 000 000 000 eller 10*10 upphöjt till 17 jordlika planeter!
Du kan ju roa dig med att reducera sannolikheten några nollor till men det blir fortfarande enormt stora möjligheter att så är fallet.
Man kan man ju undra vad som ligger bortom vad vi kan uppfatta är det en svärm av flera universum eller finns det ännu fler galaxer utanför vad vi kan uppfatta?