Som du säkert inser så handlar ju detta om ifall man med hänvisning till sjukdom skall kunna sjukskriva sig för alkoholism och därmed kunna kvittera ut full sjukersättning. För OM alkoholism ÄR en sjukdom så vore det fullt naturligt, eller hur?RedCloud skrev:
Så rökning och snusning är också sjukdomar?
vad trött man blir på ultrahögern när deras argument tryter......
Vad anser du. Skall man kunna sjukskriva sig som alkoholist?
Min bästa kompis är alkoholist men dricker inte av just den anledningen. Jag, och flera jag känner är nikotinister och en del sådana har hållt upp med rökningen under många år. De fortsätter dock att vara nikotinister hela livet och tar de ett bloss är de troligen fast i "beroendet" igen. Jag lyckades hålla upp i 3 år men suget kom då och då lika starkt som om jag hade rökt för en timme sedan. Samma sak är det för andra "missbrukare". De kan ALLA klara sig UTMÄRKT utan sin last men upplever en väldigt stark saknad som det är svårt att någonsin bli kvitt.
INGEN av dem är dock SJUK (även om de kan känna sig sjuka dagen efter en fylla). Värst är nog då ångesten och de fysiska symptomen är snudd på obefintliga.
Anser du kanske att en knarkare skall kunna sjukskriva sig? Om missbruket ÄR en sjukdom så vore det väl rimligt ända tills de blir friska (aldrig!). Men du kanske menar att det är fylla och inte alkoholism som är sjukdomen? Vore bra om du förtydligade dig så att vi slapp spekulera.