Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
formsvackan
RedMentalCase
Vercingetorix
Secrist
RedCloud
ericTheDog
Sniperace
Infra
12 posters

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Infra 2011-12-25, 08:15

    När man väl måste kapitulera inför sitt
    missbruk hjälper inte alla pengarna.

    Möjligen kan pengar skjuta fram nederlaget
    på så sätt att man utvecklar ett grövre
    missbruk.

    Skål, och Giod Jul
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4875530


    "Danderyd
    Kvinnor i Danderyd dricker mest alkohol
    Publicerat: lördag 24 december kl 13:22 , Nyheter P4 Radio Stockholm Dela
    Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix Kvinnor i Danderyd dricker mer alkohol än i andra kommuner i länet. Enligt den senaste folkhälsorapporten dricker fyra av tio kvinnor över 18 år så mycket att de löper risk att få alkoholorsakade skador, skriver tidningen Mitt i Danderyd.

    Enligt tidningen kan en förklaring vara att högutbildade personer med god ekonomi dricker mer än andra.

    Sven Andreasson, professor i socialmedicin på Karolinska institutet, säger till tidningen att det är vanligare att de umgås i sammanhang där alkohol serveras.
    " SR Nyheter
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Sniperace 2011-12-25, 11:29

    och i de lägre samhällsklasserna blir det istället narkotikan som ger utslag med grov brottslighet.
    tråkga följder av vilken samhällsklass man tillhör. alltid värst för de fatiga eller?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Infra 2011-12-25, 23:09

    Sniperace skrev:och i de lägre samhällsklasserna blir det istället narkotikan som ger utslag med grov brottslighet.
    tråkga följder av vilken samhällsklass man tillhör. alltid värst för de fatiga eller?

    Menar du att högern har "bättre" problem än vänstern?

    Vad har man för glädje av sin grava laglydighet om, ändå,
    hela nervsystemet är helt nerbrutet av ett starkt nervgift,
    menar du?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  ericTheDog 2011-12-26, 02:44

    Alkoholkonsumtion behöver ju inte alltid vara något dåligt. Kan ju vara ett tecken på att man lite oftare tar ett glas vin med väninnorna.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Infra 2011-12-26, 03:12

    ericTheDog skrev:Alkoholkonsumtion behöver ju inte alltid vara något dåligt. Kan ju vara ett tecken på att man lite oftare tar ett glas vin med väninnorna .

    "ett glas vin med väninnorna" Jo - jag tackar jag.

    Om du visste vad som döljer sig bakom "ett glas med väninnorna"
    så skulle raggen resa sig på ryggen din. "Och så ett glas vid
    hemkomsten. Och så ett litet glas till sängdags.......eh..
    Var flaskan redan slut...Oops! Hur gick det till? Embarassed


    Det är förvisso att föredra att gråta i en Merca i stället
    för i en Skoda. Men är gråta bättre än att skratta lyckligt?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  ericTheDog 2011-12-26, 04:05

    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Alkoholkonsumtion behöver ju inte alltid vara något dåligt. Kan ju vara ett tecken på att man lite oftare tar ett glas vin med väninnorna .

    "ett glas vin med väninnorna" Jo - jag tackar jag.

    Om du visste vad som döljer sig bakom "ett glas med väninnorna"
    så skulle raggen resa sig på ryggen din. "Och så ett glas vid
    hemkomsten. Och så ett litet glas till sängdags.......eh..
    Var flaskan redan slut...Oops! Hur gick det till? Embarassed


    Det är förvisso att föredra att gråta i en Merca i stället
    för i en Skoda. Men är gråta bättre än att skratta lyckligt?


    Men det du redovisar är ju bara dina egna fördomar.

    Dumvänstern brukar ju hävda att alkoholism är en sjukdom...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  RedCloud 2011-12-26, 10:30

    Dumvänstern brukar ju hävda att alkoholism är en sjukdom..

    Fy satan vilken sjuk människa du är Eric.
    Inte bara "dumvänstern" anser det utan Socialstyrelsen, facken, arbetsgivarna, dvs större delen av samhället.


    Dumhögern, som du tillhör, hur ser dom på alkoholism ?

    Att man får skylla sig själv i vanlig ordning ?

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sjukt

    Inlägg  Secrist 2011-12-26, 10:36

    RedCloud skrev:
    Dumvänstern brukar ju hävda att alkoholism är en sjukdom..

    Fy satan vilken sjuk människa du är Eric.
    Inte bara "dumvänstern" anser det utan Socialstyrelsen, facken, arbetsgivarna, dvs större delen av samhället.


    Dumhögern, som du tillhör, hur ser dom på alkoholism ?

    Att man får skylla sig själv i vanlig ordning ?


    Det konstiga med alkoholism som sjukdom är att det torde vara den enda sjukdom du kan bota själv. Åtminstone teoretiskt. Och om alkoholism är en sjukdom så borde väl all form av missbruk vara en sjukdom?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  RedCloud 2011-12-26, 11:00

    det torde vara den enda sjukdom du kan bota själv.

    Det kan du inte, den är obotlig.
    Det enda du kan göra är att låta bli att dricka.

    Och om alkoholism är en sjukdom så borde väl all form av missbruk vara en sjukdom?

    förmodligen korrekt
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Infra 2011-12-26, 11:50

    ericTheDog skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Alkoholkonsumtion behöver ju inte alltid vara något dåligt. Kan ju vara ett tecken på att man lite oftare tar ett glas vin med väninnorna .

    "ett glas vin med väninnorna" Jo - jag tackar jag.

    Om du visste vad som döljer sig bakom "ett glas med väninnorna"
    så skulle raggen resa sig på ryggen din. "Och så ett glas vid
    hemkomsten. Och så ett litet glas till sängdags.......eh..
    Var flaskan redan slut...Oops! Hur gick det till? Embarassed


    Det är förvisso att föredra att gråta i en Merca i stället
    för i en Skoda. Men är gråta bättre än att skratta lyckligt?


    Men det du redovisar är ju bara dina egna fördomar.

    Dumvänstern brukar ju hävda att alkoholism är en sjukdom...

    Sakta i backarna ETD. Jag tror du är litet oskärpt på annandan.
    För mycket glögg? Jag länkade faktiskt till en nyhetsartikel.

    Sen när är nyhetsartiklar mina "egna fördomar"? Följ länken vetja.
    Jag hävdar varken det ena eller det andra men att klassa det som
    sjukdom är ett smart grepp om man vill stävja överkonsumtion.
    Och nog har allt beroende nåt sjukligt över sig, alltid.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4875530
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Sniperace 2011-12-26, 14:53

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:och i de lägre samhällsklasserna blir det istället narkotikan som ger utslag med grov brottslighet.
    tråkga följder av vilken samhällsklass man tillhör. alltid värst för de fatiga eller?

    Menar du att högern har "bättre" problem än vänstern?

    Vad har man för glädje av sin grava laglydighet om, ändå,
    hela nervsystemet är helt nerbrutet av ett starkt nervgift,
    menar du?

    nej,m jag menar bara att det bland rika förekommer smygsupande av systembolagets skattade varor, och bland de fattiga ofta obeskattade och illegala sådana.

    Och sedan fattig rik behöver INTE betyda höger eller vänster, långt ifrån all fattiga är vänster, och långt ifrån alla rika är höger.

    Dessutom så blir det oftast inte de rika smygsuparna som belastar samhället med följderna av missbruket som brottslighet osv osv, för det är väl inte så att du Infra ömkar för de rika missbrukarna att de kanske saknar glädje pga sitt missbruk?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-12-26, 15:04

    Missbruk är väl alltid ett nederlag, oavsett på vilket pinnhål i samhällsstegen vederbörande befinner sig på?

    Själv inbillar jag mig att jag är hypokondriker...
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  RedMentalCase 2011-12-26, 15:05

    Vercingetorix skrev:Missbruk är väl alltid ett nederlag, oavsett på vilket pinnhål i samhällsstegen vederbörande befinner sig på?

    Själv inbillar jag mig att jag är hypokondriker...

    Men det är väl lätt att bota, bara ta ett placebopiller......
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-12-26, 15:12

    RedMentalCase skrev:
    Vercingetorix skrev:Missbruk är väl alltid ett nederlag, oavsett på vilket pinnhål i samhällsstegen vederbörande befinner sig på?

    Själv inbillar jag mig att jag är hypokondriker...

    Men det är väl lätt att bota, bara ta ett placebopiller......

    Jag är allergisk mot placebopiller. Dessutom är biverkningarna värre en tillståndet det ska bota... ;-)
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  formsvackan 2011-12-26, 16:28

    Vercingetorix skrev:Själv inbillar jag mig att jag är hypokondriker...
    Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  ericTheDog 2011-12-26, 17:13

    Hehe, dumvänstern gick rakt i fällan.

    Om alkoholism vore en sjukdom så skulle den liksom förkylningar slå ganska lika över fattig som rik. Nu hävdar dumvänstern att denna sjukdom av någon anledning skulle slå hårdare i djursholm. Jag säger då det.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  DirtyDog 2011-12-26, 17:57

    Infra skrev:Menar du att högern har "bättre" problem än vänstern?
    Och varför gör du konsumtionen till en politisk fråga?

    De som löper störst risk till att bli missbrukare är de som dricker mycket alkohol i unga år. All alkoholkonsumtion är inte att likställa med MISSBRUK. I Sverige konsumerar vi mindre alkohol än i nästan hela övriga europa (det var tvärtom på 1800-talet) och männens konsumtion under 2008 var närmare 13 liter ren alkohol per person och år, jämfört med cirka 6 liter för kvinnor. Att i DET läget oroa sig för kvinnor som ligger aningen över snittet i ett visst område känns som en missriktad oro.

    Alkoholproblem finns dock inom samtliga samhällsklasser och är (precis som drogproblem i övrigt) väldigt vanligt bland kända och framgångsrika personer (ofta bland t.ex artister och skådespelare). Till stor del beror detta givetvis på deras levnadsvanor och ju mer livet "är som en fest" dessto mer festas det nog också.

    Det värsta med alkoholproblem för kvinnor är nog att det inte uppmärksammas lika snabbt. De sitter där på kvällen med sin bag-in-box och dövar sin ångest utan att göra mycket väsen av sig. Männen däremot brukar synas betydligt mer när de är onyktra och är det nog i större utsträckning offentligt. Men så konsumerar de ju mer än dubbelt så mycket också.

    Oavsett vilket land man tar som exempel så kommer alltid någon grupp där dricka MER än andra grupper. Detta trots att de kanske inte dricker en tiondel av vad européer dricker. Är de isåfall ett problem eller bara ett utfall för något annat?
    Infra skrev:Vad har man för glädje av sin grava laglydighet om, ändå, hela nervsystemet är helt nerbrutet av ett starkt nervgift, menar du?
    Som sagt, det faktum att kvinnor i Dubai troligen dricker MER alkohol än kvinnor i Mecka innebär knappast att deras nervsystem är helt nedbrutna?

    Hävdar man att alkoholism är en sjukdom så måste man i konsekvensens namn även anse att rökning är en sjukdom. Det är dessutom betydligt enklare att sluta supa än att sluta röka.

    Det finns INGEN på denna jord som är BEROENDE av rökning eller alkohol. Dock så finns det otroligt många som UPPLEVER ett behov och som ständigt brukar utöka sitt missbruk för att stilla sina ökande behovskänslor.
    Om de upphör tvärt med sitt bruk så kommer KÄNSLAN av behov att finnas kvar hela livet och det minskar ofta väldigt lite. Det enda som man lär sig efter år utan missbruk är att undvika att falla i fällan och att leva med att hantera detta. Om man sen efter många år tar en ciggarett (eller ett glas vin) så är det ofta som om de aldrig hade slutat. De kan nästa dag uppleva samma sug som de gjort tidigare och anser istället att jag klarade av att sluta för några år sedan så jag kan klara det igen. Men jag kan väl unna mig lite glädje innan jag slutar igen.

    Jag tror att missbruk av mat och godis är lika besvärligt för många och som man säger. Summan av lasterna är ofta konstant bland de som en gång slutat med ett missbruk och gått över till något annat. Orsaken till att de som slutat röka går upp i vikt beror nog oftast på att de ersatt ett missbruk med ett annat. Vilket som dödar dem snabbast och kostar samhället mest är nog svårt att mäta.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Secrist 2011-12-26, 18:48

    RedCloud skrev:
    det torde vara den enda sjukdom du kan bota själv.

    Det kan du inte, den är obotlig.
    Det enda du kan göra är att låta bli att dricka.

    Och om alkoholism är en sjukdom så borde väl all form av missbruk vara en sjukdom?

    förmodligen korrekt

    Mig veterligen så betraktas inte bruk av tobak som en sjukdom. Vad är skillnaden?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Infra 2011-12-28, 21:43

    ericTheDog skrev:Hehe, dumvänstern gick rakt i fällan.

    Om alkoholism vore en sjukdom så skulle den liksom förkylningar slå ganska lika över fattig som rik. Nu hävdar dumvänstern att denna sjukdom av någon anledning skulle slå hårdare i djursholm. Jag säger då det.

    Dumskalle! Det är ju artikelförfattaren som säger det.
    Inte "dumvänstern" , vilka det nu är". Dumhögerns supande
    kan döljas längre för sociala behöver inte gå in och stötta
    den dåliga ekonomin.

    Därmed kan dumhögern supa ner sig ordentligt innan omgivningen
    ingriper. Det är en gammal sanning och alltså inget hittepå.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  DirtyDog 2011-12-29, 04:30

    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Hehe, dumvänstern gick rakt i fällan.

    Om alkoholism vore en sjukdom så skulle den liksom förkylningar slå ganska lika över fattig som rik. Nu hävdar dumvänstern att denna sjukdom av någon anledning skulle slå hårdare i djursholm. Jag säger då det.

    Dumskalle! Det är ju artikelförfattaren som säger det.
    Artikelförfattaren påstår inte att alkoholism är en sjukdom och nämner dessutom inte Djursholm. Wink
    Inte "dumvänstern" , vilka det nu är".
    Och hur tolkade du RC's inlägg på förra sidan? Wink
    Dumhögerns supande kan döljas längre för sociala behöver inte gå in och stötta den dåliga ekonomin.
    Förvisso riktigt, men nu röstar inte alla i Danderyd på högern och därför kan man knappast påstå att det är högern som super mest.
    Därmed kan dumhögern supa ner sig ordentligt innan omgivningen ingriper. Det är en gammal sanning och alltså inget hittepå.
    Njae, omgivningen kan nog gripa in även om det sociala är omedvetna om supandet. Att man i snitt dricker MER behöver heller inte betyda att nån enda är alkoholist (även om det givetvis vore orimligt ifall de inte existerade i Danderyd). Kvinnorna i Danderyd dricker troligtvis inte hälften så mycket alkohol som många kvinnor i andra europeiska länder.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-29, 12:43

    RedCloud skrev:
    det torde vara den enda sjukdom du kan bota själv.

    Det kan du inte, den är obotlig.
    Det enda du kan göra är att låta bli att dricka.

    Och om alkoholism är en sjukdom så borde väl all form av missbruk vara en sjukdom?

    förmodligen korrekt


    Precis!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  DirtyDog 2011-12-29, 15:13

    ANNA2LINK skrev:
    RedCloud skrev:
    det torde vara den enda sjukdom du kan bota själv.

    Det kan du inte, den är obotlig.
    Det enda du kan göra är att låta bli att dricka.

    Och om alkoholism är en sjukdom så borde väl all form av missbruk vara en sjukdom?

    förmodligen korrekt


    Precis!
    Så rökning och snusning är också sjukdomar?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  RedCloud 2011-12-29, 15:38

    Så rökning och snusning är också sjukdomar?

    vad trött man blir på ultrahögern när deras argument tryter......försäkringskassan godkänner alkoholism som sjukdom, men inte dumhögern....
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Nu visar du din patetiska sida igen

    Inlägg  Sossar ee lata 2011-12-29, 16:05

    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Alkoholkonsumtion behöver ju inte alltid vara något dåligt. Kan ju vara ett tecken på att man lite oftare tar ett glas vin med väninnorna .

    "ett glas vin med väninnorna" Jo - jag tackar jag.

    Om du visste vad som döljer sig bakom "ett glas med väninnorna"
    så skulle raggen resa sig på ryggen din. "Och så ett glas vid
    hemkomsten. Och så ett litet glas till sängdags.......eh..
    Var flaskan redan slut...Oops! Hur gick det till? Embarassed


    Det är förvisso att föredra att gråta i en Merca i stället
    för i en Skoda. Men är gråta bättre än att skratta lyckligt?

    Hade det varit fattiglapparna/sossarna som sippat vin så hade du inte varit skadeglad, men lilla vän, vi välbärgade har råd att dricka lite fin skumpa och fina viner medan patrasket dricker Explorer en gång i månaden och spöar frugan sin gul & blå, jag vet vad jag vill tillhöra.....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  RedCloud 2011-12-29, 16:09

    vi välbärgade har råd att dricka lite fin skumpa och fina viner

    Och det skyddar mot alkoholism, tror du ?

    Sponsored content


    Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände. Empty Sv: Money, money, money - ingen garanti mot jämmer och elände.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 10:35