ericTheDog skrev:ANNA2LINK skrev:ericTheDog skrev:ANNA2LINK skrev:ericTheDog skrev:ANNA2LINK skrev:ericTheDog skrev:Om det är någon som är egoist så är det flera av er ifrån forumhögern som inte vill dela med er till andra.
Kalla oss egoister om du vill. Du kommer inte ifrån att det krävs arbete för att t.ex vård skola omsorg ska fungera.
Det vet jag mycket väl!
Du vill ju jämna ut skillnaderna mellan folk som jobbar och t.ex folk som inte vill jobba, eller hur?
Har du någon idé hur du ska motivera fler människor att jobba efter en dylik reform?
Ja det vill jag för att det inte är bra med alldeles för stora skillnader.
Jo, jag vet att du tycker det. Låt oss säga att vi kraftigt minskar skillnaderna. I det läget kan ju den somjobbar känna sig orättvist behandlad. Hur kul tror du det är att gå upp kl 6 på morgonen? Bäcksvart ute och ösregn. Varför tror du någon skulle göra det om de får nästan lika mycket utan att jobba?
Skillnad ska det vara men inte den skillnad som är idag. Vad tror du händer idag i Sverige när skillnaderna växer och blir alldeles för stora Eric?
Naturligtvis ökar det folks motivation att jobba. Dock är skillnaderna fortfarande för små.
Hur stora skillnader kan du acceptera? Hur mycket efter skatt ska den som inte villjobba ha att röra sig med?
sedan är frågan, ska den som har stora reskostnader och dagiskostnader och andra kostnader som hör ihop med arbetet då kompenseras så att denne inte får mindre pengar att röra sig med än dessa som anna vill att ska ha mer?