Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+3
Vercingetorix
Sniperace
Infra
7 posters

Fredens skola klarade bara 4 veckor.

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Fredens skola klarade bara 4 veckor. - Sida 4 Empty Religion

Inlägg  Secrist 2011-09-30, 23:10

Lika lite som homeopati har att göra inom sjukvården, har religionen i skolans värld att göra.

Fast nu är ju kristendomen lite större än homeopati. För övrigt så är religionen inte jämförbar med alternativ medicin då felbehandlingar kan skada eller döda. Man dör inte av morgonbön. Oavsett om man tror på det eller inte.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Fredens skola klarade bara 4 veckor. - Sida 4 Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

Inlägg  Sniperace 2011-09-30, 23:28

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men är det då inte det överdrivna mer sektliknande som bör stävjas, inte all religion?
    Repeterar: Det är när "förmedlare av den enda rätta tron" aktivt försöker tillskansa sig makt över andra människor och deras tillgångar som avses

Om du anser dig vara kapabel till att dra gränserna så varsågod, jag kan inte. Heroin är förmodligen värre än cannabis ....

Very Happy

ja, men då är det alltså enligt dig okej om en familj ber aftonbönen med sina barn, men INTE att hota med att gud blir arg om de inte följer hans bud osv osv?

och vad jag har försökt att säga är att det är nog väldigt svårt om inte omöljligt att dra dessa gränser, så frågan är då, går det att skapa ett förbud?
    Vill du be aftonbön med dina barn har varken jag eller andra med detta att göra. Om någon däremot "öppnar eget" i syfte att locka in betalande medlemmar i sin "församling" genom att koncentrera sig på att förmedla löftena i bibeln och samtidigt avskärmar "offren" från påverkan utifrån, ska denne slita spö och sitta stock tre söndagar i rad. Därefter borde stegel och hjul vänta .....

Alternativet vore en mera human lagstiftning, men jag är inte alltid så noga. Enom till straff, androm till varnagel.

ok, och nej JAG och min fru gör inte det, vi är ju inte troende eller religiösa, men är av uppfattingen att inom hemmet är det varje familjs ensa om de fostrar religiöst, så länge det inte blir tvång misshandel och psykisk påfrestning som skadar barnen.

och aqtt vissa pastorer och församlinga gör geshäft av religionen är sjölvfallet av ondo och bör stoppas
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Fredens skola klarade bara 4 veckor. - Sida 4 Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

Inlägg  lazy 2011-10-01, 00:27

Secrist skrev:Lika lite som homeopati har att göra inom sjukvården, har religionen i skolans värld att göra.

Fast nu är ju kristendomen lite större än homeopati. För övrigt så är religionen inte jämförbar med alternativ medicin då felbehandlingar kan skada eller döda. Man dör inte av morgonbön. Oavsett om man tror på det eller inte.

Nej, man dör inte av morgonbön men man kan däremot "dö själsligt" av diverse straff i religionens namn. Wink
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-10-01, 00:59

Har precis bevittnat ett fåtal människor som skickat upp fyrverkerier till det judiska nyåret, ngt som jag själv kan fira p.g.a att det handlar om att rannsaka sig själv, vad gjorde jag för fel under året som gick och vem bör jag be om förlåtelse?

Vad kan jag göra för att få ett bättre liv nästa år? Här kommer säkerligen Infra in för 100:de gången om palestinier men det handlar inte om det.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-10-01, 02:12

Secrist skrev:Lika lite som homeopati har att göra inom sjukvården, har religionen i skolans värld att göra.

Storleken på bluffen är liksom oväsentlig i sammanhanget...

Vad gäller dödligheten kan du ju jämföra verkningslös medicin med bekännande jehovas vittnen som vägrar att tillåta blodtransfusioner på sitt dödssjuka barn och istället litar blint på att förböner hjälper...
    Secrist
    Secrist

Fredens skola klarade bara 4 veckor. - Sida 4 Empty Religion

Inlägg  Secrist 2011-10-01, 09:44

Nej, man dör inte av morgonbön men man kan däremot "dö själsligt" av diverse straff i religionens namn.

Fast nu pratar jag inte om sekter eller extremism. Jag pratar om folk med en stilla tro. Vilket lär innefatta 95% av de som bekänner sig till kristendomen i olika grad.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-10-01, 09:48

Vercingetorix skrev:

Vad gäller dödligheten kan du ju jämföra verkningslös medicin med bekännande jehovas vittnen som vägrar att tillåta blodtransfusioner på sitt dödssjuka barn och istället litar blint på att förböner hjälper...

i de fallen gör de en olaglig handling, och myndigheterna är där väldigt snabba och gör ett tillfälligt omhändertagande av barnet så detta får behandlingen som krävs, sedan får föräldrarna tillbaa detta, visar det då sig at föräldrarna skuldbeläger banet för detta riskerr de att det görs ett permanent omhändertagande, vilket skett i illafall ett fall, annars brukar dessa ta det som det är.

nu är just jehovas en riktigt sektliknande religionsavart.
    Secrist
    Secrist

Fredens skola klarade bara 4 veckor. - Sida 4 Empty Tro

Inlägg  Secrist 2011-10-01, 09:49

Vad gäller dödligheten kan du ju jämföra verkningslös medicin med bekännande jehovas vittnen som vägrar att tillåta blodtransfusioner på sitt dödssjuka barn och istället litar blint på att förböner hjälper....

Mig veterligen är det olagligt. För övrigt så förekommer det självklart knäppigheter i religionens namn men det är ändå marginella företeelser i sverige.

Många går till kyrkan för att de uppskattar en stunds stillhet och frid. Har svårt att se varför detta är så fruktansvärt fel.

För övrigt, du sade en gång att religion fördummar. Om det är något som fördummar så är det sport varför jag självklart föreslår att idrott och skola inte hör ihop och att därför ska idrottsgymnasium förbjudas. Finns det något mer korkat än ett tvättäkta fotbollsfan som följer varenda skitmatch på TV?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-10-01, 12:08

Secrist skrev:Storleken på bluffen är liksom oväsentlig i sammanhanget...

Vad gäller dödligheten kan du ju jämföra verkningslös medicin med bekännande jehovas vittnen som vägrar att tillåta blodtransfusioner på sitt dödssjuka barn och istället litar blint på att förböner hjälper....

Mig veterligen är det olagligt. För övrigt så förekommer det självklart knäppigheter i religionens namn men det är ändå marginella företeelser i sverige.

Många går till kyrkan för att de uppskattar en stunds stillhet och frid. Har svårt att se varför detta är så fruktansvärt fel.

För övrigt, du sade en gång att religion fördummar. Om det är något som fördummar så är det sport varför jag självklart föreslår att idrott och skola inte hör ihop och att därför ska idrottsgymnasium förbjudas. Finns det något mer korkat än ett tvättäkta fotbollsfan som följer varenda skitmatch på TV?

Idrotten går såvitt jag vet inte emot faktiska sakomständigheter i sin framställan... Visst finns det stolliga idrottsmän som gör korstecknet innan match och tackar diverse gudar när det går bra, men det är s a s inte något idrotten i sig uppmanar till. Hälsoaspekterna är inget jag behöver förklara, eller?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-10-01, 12:25

Idrotten går såvitt jag vet inte emot faktiska sakomständigheter i sin framställan... Visst finns det stolliga idrottsmän som gör korstecknet innan match och tackar diverse gudar när det går bra, men det är s a s inte något idrotten i sig uppmanar till. Hälsoaspekterna är inget jag behöver förklara, eller?
    men även där finns fel och brister, föräldrar som hänsynslöst pressar sina bvarn att bli framstående iniom sporten, barn som slits ut i förtid, barn som skadas, hela mobben som ibland går hand i hand med ex fotbollen, barn som lider för att de inte är lika bra som andra och inte lyckas, så visst fan ger idrotten och sporten oläkbara sår och men för många av dess utövare.
    även idrotten är en religion för vissa, så kan ske vore det på sin plts med inskränkningar även här.
    vi har ju redan förbudet mot doping, och dettas är ju ett stort problem inom idrotten
    det blir ju lika fraligt som lite religion och söndagsskola och sådant Smile
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2011-10-01, 12:47

Sniperace skrev:och aqtt vissa pastorer och församlinga gör geshäft av religionen är sjölvfallet av ondo och bör stoppas
    Ett omedelbart förbud mot konfessionella friskolor vore en bra början.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-10-01, 16:28

Sniperace skrev:

men även där finns fel och brister, föräldrar som hänsynslöst pressar sina bvarn att bli framstående iniom sporten, barn som slits ut i förtid, barn som skadas, hela mobben som ibland går hand i hand med ex fotbollen, barn som lider för att de inte är lika bra som andra och inte lyckas, så visst fan ger idrotten och sporten oläkbara sår och men för många av dess utövare.
    även idrotten är en religion för vissa, så kan ske vore det på sin plts med inskränkningar även här.
    vi har ju redan förbudet mot doping, och dettas är ju ett stort problem inom idrotten
    det blir ju lika fraligt som lite religion och söndagsskola och sådant Smile

Ja, absolut! Barnmisshandel är barnmisshandel i vilken form den än visar sitt vidriga tryne..
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-10-01, 17:06

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och aqtt vissa pastorer och församlinga gör geshäft av religionen är sjölvfallet av ondo och bör stoppas
    Ett omedelbart förbud mot konfessionella friskolor vore en bra början.
    Det skrev jag redan i mitt första inlägg i tråden, och har även gjort detta tidigare.
    så alla friskolor som bygger på religiös grund bör förbjudas, där barn under 18 år skolas, och skolor över 18 där statliga pengar bekostar skolorna med statliga pengar för verksamheten
    Secrist
    Secrist

Fredens skola klarade bara 4 veckor. - Sida 4 Empty Hälsa?

Inlägg  Secrist 2011-10-01, 18:31

Nu pratade vi om fördumning. Man löser inte integralekvationer på fritiden om all fritid går åt att se på fotboll och prata fotboll. För övrigt så har människor med en religiös tro färre stressrelaterade sjukdomar. Om vi nu ska prata hälsoaspekt.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2011-10-02, 15:00

Secrist skrev:Idrotten går såvitt jag vet inte emot faktiska sakomständigheter i sin framställan... Visst finns det stolliga idrottsmän som gör korstecknet innan match och tackar diverse gudar när det går bra, men det är s a s inte något idrotten i sig uppmanar till. Hälsoaspekterna är inget jag behöver förklara, eller?

Nu pratade vi om fördumning. Man löser inte integralekvationer på fritiden om all fritid går åt att se på fotboll och prata fotboll. För övrigt så har människor med en religiös tro färre stressrelaterade sjukdomar. Om vi nu ska prata hälsoaspekt.

Spontant känner jag att jag vill hålla med dig här. Har det hänt förut?
    Venne
    scratch
    Secrist
    Secrist

Fredens skola klarade bara 4 veckor. - Sida 4 Empty Samma

Inlägg  Secrist 2011-10-02, 23:14

Infra skrev:
    Secrist skrev:Idrotten går såvitt jag vet inte emot faktiska sakomständigheter i sin framställan... Visst finns det stolliga idrottsmän som gör korstecknet innan match och tackar diverse gudar när det går bra, men det är s a s inte något idrotten i sig uppmanar till. Hälsoaspekterna är inget jag behöver förklara, eller?

Spontant känner jag att jag vill hålla med dig här. Har det hänt förut?
    Venne
    scratch

He, he...någon gång ska vara den första. Tack för stödet. cheers

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 23:53