Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
Vercingetorix
Sniperace
Infra
7 posters

    Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Infra 2011-09-29, 02:42

    Fredens skola klarade bara att fungera i fyra veckor.

    Säljande namn på en privatskola må jag säga. För; vad är det alla barn
    önskar sig allra mest på Jorden?


    http://www.expressen.se/nyheter/1.2575197/kaos-pa-friskola-tvingas-stanga-igen-efter-4-veckor

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sniperace 2011-09-29, 08:30

    Infra skrev:Fredens skola klarade bara att fungera i fyra veckor.

    Säljande namn på en privatskola må jag säga. För; vad är det alla barn
    önskar sig allra mest på Jorden?


    http://www.expressen.se/nyheter/1.2575197/kaos-pa-friskola-tvingas-stanga-igen-efter-4-veckor


    JADU, det var väl riktigt skoj eller?

    nligt den egna hemsidan ska Fredens skola ha "språk och kultur" som profil. Skolinspektionens bedömning är att ambitionen har varit att driva en muslimsk friskola, med elever från hela Göteborg. Men något gick fel.

    har fattat att denna lilla filmsnutt visar på en inbiten sosse eller kommunistjornalist som visar sitt sätt att få allt att gå sin väg och sin åsikt?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Infra 2011-09-29, 09:11


    Ja - Sven Mellander är en riktig "fredsduva" - är han inte?

    Här har vi en till:

    [img]Fredens skola klarade bara 4 veckor. Israelipeaceplanbylatuf[/img]
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Infra 2011-09-29, 09:16

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:Fredens skola klarade bara att fungera i fyra veckor.

    Säljande namn på en privatskola må jag säga. För; vad är det alla barn
    önskar sig allra mest på Jorden?


    http://www.expressen.se/nyheter/1.2575197/kaos-pa-friskola-tvingas-stanga-igen-efter-4-veckor


    JADU, det var väl riktigt skoj eller?

    nligt den egna hemsidan ska Fredens skola ha "språk och kultur" som profil. Skolinspektionens bedömning är att ambitionen har varit att driva en muslimsk friskola, med elever från hela Göteborg. Men något gick fel.

    har fattat att denna lilla filmsnutt visar på en inbiten sosse eller kommunistjornalist som visar sitt sätt att få allt att gå sin väg och sin åsikt?

    Skulle man kanske beteckna denna intervju som "fredssamtal"?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sniperace 2011-09-29, 09:29

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:Fredens skola klarade bara att fungera i fyra veckor.

    Säljande namn på en privatskola må jag säga. För; vad är det alla barn
    önskar sig allra mest på Jorden?


    http://www.expressen.se/nyheter/1.2575197/kaos-pa-friskola-tvingas-stanga-igen-efter-4-veckor


    JADU, det var väl riktigt skoj eller?

    nligt den egna hemsidan ska Fredens skola ha "språk och kultur" som profil. Skolinspektionens bedömning är att ambitionen har varit att driva en muslimsk friskola, med elever från hela Göteborg. Men något gick fel.

    har fattat att denna lilla filmsnutt visar på en inbiten sosse eller kommunistjornalist som visar sitt sätt att få allt att gå sin väg och sin åsikt?

    Skulle man kanske beteckna denna intervju som "fredssamtal"?

    HAr inte en aaaaning, snarare SATIR, men vad säger du om att denna MUSLIMSKA friskola som kallades fredens skola fick stänga, kanske innebar det inte fred isllafall?

    Detta var väl ändå inget DU ville skulle komma ut, hade du inte läst vad det var för friskola?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-29, 11:32

    Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Infra 2011-09-29, 12:03

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:Fredens skola klarade bara att fungera i fyra veckor.

    Säljande namn på en privatskola må jag säga. För; vad är det alla barn
    önskar sig allra mest på Jorden?


    http://www.expressen.se/nyheter/1.2575197/kaos-pa-friskola-tvingas-stanga-igen-efter-4-veckor


    JADU, det var väl riktigt skoj eller?

    nligt den egna hemsidan ska Fredens skola ha "språk och kultur" som profil. Skolinspektionens bedömning är att ambitionen har varit att driva en muslimsk friskola, med elever från hela Göteborg. Men något gick fel.

    har fattat att denna lilla filmsnutt visar på en inbiten sosse eller kommunistjornalist som visar sitt sätt att få allt att gå sin väg och sin åsikt?

    Skulle man kanske beteckna denna intervju som "fredssamtal"?

    HAr inte en aaaaning, snarare SATIR, men vad säger du om att denna MUSLIMSKA friskola som kallades fredens skola fick stänga, kanske innebar det inte fred isllafall?

    Detta var väl ändå inget DU ville skulle komma ut, hade du inte läst vad det var för friskola?

    Jodå Snipern. Jag visste. islamitiskt anfrätt är jag inte.

    Det lustiga i historien är att ägarna bakom Fredens skola driver ett
    dagis sen nåt decennium eller så, som fungerar hur bra som helst.

    Man hade förberett innevarande termin för dåligt. Börjat jaga lärare
    för sent. Personalbrist uppstod. Rektorn anställdes först 2 veckor
    in på terminen. Värstingar kunde bre ut sig. Allt verkar ha gått åt
    pipsvängen.

    Men du vet väl att jag är emot skolverksamhet i privat regi över huvud.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  formsvackan 2011-09-29, 14:02

    Vercingetorix skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    I second that.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sniperace 2011-09-29, 17:06

    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    I second that.

    JAg med.... religion hör hemma enbart inom hemmets väggar, och bör inte heller tvingas på barnen, de ska há rätten att välja själva
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-29, 18:59

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    I second that.

    JAg med.... religion hör hemma enbart inom hemmets väggar, och bör inte heller tvingas på barnen, de ska há rätten att välja själva

    Fan vet om skiten hör hemma ens där...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sniperace 2011-09-29, 20:52

    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    I second that.

    JAg med.... religion hör hemma enbart inom hemmets väggar, och bör inte heller tvingas på barnen, de ska há rätten att välja själva

    Fan vet om skiten hör hemma ens där...

    Är du för ett tankeförbud? Förbud mot religion?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  lazy 2011-09-29, 21:03

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    I second that.

    JAg med.... religion hör hemma enbart inom hemmets väggar, och bör inte heller tvingas på barnen, de ska há rätten att välja själva

    Fan vet om skiten hör hemma ens där...

    Är du för ett tankeförbud? Förbud mot religion?

    I vissa fall är jag beredd att hålla med Vercinge, det finns fall där det inte handlar om ngt annat än psykisk misshandel mot barn/ungdomar.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  formsvackan 2011-09-29, 21:27

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    I second that.

    JAg med.... religion hör hemma enbart inom hemmets väggar, och bör inte heller tvingas på barnen, de ska há rätten att välja själva

    Fan vet om skiten hör hemma ens där...

    Är du för ett tankeförbud? Förbud mot religion?
    Fundamentalism som tar sig uttryck i form av Mind Control hör endast hemma bakom galler, med bortkastad nyckel !
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sniperace 2011-09-29, 22:05

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.
    I second that.

    JAg med.... religion hör hemma enbart inom hemmets väggar, och bör inte heller tvingas på barnen, de ska há rätten att välja själva

    Fan vet om skiten hör hemma ens där...

    Är du för ett tankeförbud? Förbud mot religion?
    Fundamentalism som tar sig uttryck i form av Mind Control hör endast hemma bakom galler, med bortkastad nyckel !

    menar du med det att det även skulle vara förbjudet att be aftonbön med barnen?
    eller löäsa, bordbön vid frukost och middag?

    eller menar du mer atr tvinga barn som inte vill at gå i kyka och handfast religiuös fostran?
    var ska gränsen gå?
    att få undervisa barnen i den religion föräldrarna har, eller att även det skulle vara förbjudet?

    har du någon särkild gräns för när religion i hemmet för barn ska vara förbjudet?

    åldersgrän? eller annat?

    Hur tror du svenska troende muslimer skulle ta ett sådant? Hur skulle radikala muslimer reagera?
    hur skulle fanatiska krisna reagera, och hur skulle de vanliga sekulära men ändå troende reagera om det blev förbjudet att i hemmen nämna guds namn?
    vore det inte en bit mot en totqalitär stat där mer och mer skulle bli förbjudet i både tanke och åsikt?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  formsvackan 2011-09-29, 22:23

    Sniperace skrev:menar du med det att det även skulle vara förbjudet att be aftonbön med barnen? eller löäsa, bordbön vid frukost och middag?

    eller menar du mer atr tvinga barn som inte vill at gå i kyka och handfast religiuös fostran?
    var ska gränsen gå? att få undervisa barnen i den religion föräldrarna har, eller att även det skulle vara förbjudet?

    har du någon särkild gräns för när religion i hemmet för barn ska vara förbjudet? åldersgrän? eller annat?
    Läs vad jag skriver.

    Fundamentalism som tar sig uttryck i form av Mind Control hör endast hemma bakom galler.

    Jag kanske ska förtydliga mig genom att med galler menas inte V-ix Very Happy


    Sniperace skrev:Hur tror du svenska troende muslimer skulle ta ett sådant? Hur skulle radikala muslimer reagera?
    Förhoppningsvis genom att drabbas av tarmvred..
    Sniperace skrev:hur skulle fanatiska krisna reagera,
    Förhoppningsvis på samma sätt.
    Sniperace skrev:och hur skulle de vanliga sekulära men ändå troende reagera om det blev förbjudet att i hemmen nämna guds namn?
    Sluta fantisera, något sådan åsikt har inte framförts.
    Sniperace skrev:vore det inte en bit mot en totqalitär stat där mer och mer skulle bli förbjudet i både tanke och åsikt?
    Nej tanke och åsikt kan aldrig förbjudas, men vissa utlevanden skulle straffbeläggas.

    Observera att det redan är förbjudet att stjäla, trots att det i vissa hem planeras sådana aktiviteter. Är detta ett tecken på en totalisär stat ?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-29, 22:31

    Som Formis uttrycker det är religiös fostran en form av mind control, och kan närmast jämföras med barnmisshandel... Hur goda föresatser föräldrarna än må ha...

    Jag kan rekommendera en dokumentär av Richard Dawkins som heter "The root of all evil". Finns på tuben..

    Sedan raljerar jag naturligtvis, men inte utan en underström av uppriktighet.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sniperace 2011-09-29, 22:41

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:menar du med det att det även skulle vara förbjudet att be aftonbön med barnen? eller löäsa, bordbön vid frukost och middag?

    eller menar du mer atr tvinga barn som inte vill at gå i kyka och handfast religiuös fostran?
    var ska gränsen gå? att få undervisa barnen i den religion föräldrarna har, eller att även det skulle vara förbjudet?

    har du någon särkild gräns för när religion i hemmet för barn ska vara förbjudet? åldersgrän? eller annat?
    Läs vad jag skriver.

    Fundamentalism som tar sig uttryck i form av Mind Control hör endast hemma bakom galler.

    Jag kanske ska förtydliga mig genom att med galler menas inte V-ix Very Happy


    Sniperace skrev:Hur tror du svenska troende muslimer skulle ta ett sådant? Hur skulle radikala muslimer reagera?
    Förhoppningsvis genom att drabbas av tarmvred..
    Sniperace skrev:hur skulle fanatiska krisna reagera,
    Förhoppningsvis på samma sätt.
    Sniperace skrev:och hur skulle de vanliga sekulära men ändå troende reagera om det blev förbjudet att i hemmen nämna guds namn?
    Sluta fantisera, något sådan åsikt har inte framförts.
    Sniperace skrev:vore det inte en bit mot en totqalitär stat där mer och mer skulle bli förbjudet i både tanke och åsikt?
    Nej tanke och åsikt kan aldrig förbjudas, men vissa utlevanden skulle straffbeläggas.

    Observera att det redan är förbjudet att stjäla, trots att det i vissa hem planeras sådana aktiviteter. Är detta ett tecken på en totalisär stat ?

    men var går gränsen då i religion i hemmet?
    är det vid aftonbön med barnet eller först vid någon sort tvång där barnet protesterar?
    förbud mot barndop i kyrka?
    eller var vill du ha gränsen för var det blir ett förbud, det är vad jag efterfrågar
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  formsvackan 2011-09-29, 23:40

    Sniperace skrev:eller var vill du ha gränsen för var det blir ett förbud, det är vad jag efterfrågar
    Du har också fått ett svar, men tycks inte begripa detta då du inte vill förstå utan endast repetera dina egna frågeställningar.

    Jag tror inte att du uppskattar att t.ex. att vissa muslimska barn uppfostras religiöst till att söka bli martyrer, så varför tjatar du egentligen ?

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Infra 2011-09-30, 03:29


    Skulle inte SEEL till Spanien, tyckte jag?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13704729.ab
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Religion

    Inlägg  Secrist 2011-09-30, 07:51

    Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.

    Det kan det ha, om det är undervisning som uppfyller kraven på god undervisning.

    Vi har en kristen friskola i området och tyngdpunkten ligger på kristendomen (självklart), och dagen börjar med en bön om en bra dag och avslutas med ett tack för dagen och en välsignelse. Några bibeltexter på väggarna är egentligen det enda som vittnar om dess religiösa plattform. Utöver det så är det som vilken skola som helst. Fast betydligt lugnare och bättre studiemiljö.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sniperace 2011-09-30, 08:08

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:eller var vill du ha gränsen för var det blir ett förbud, det är vad jag efterfrågar
    Du har också fått ett svar, men tycks inte begripa detta då du inte vill förstå utan endast repetera dina egna frågeställningar.

    Jag tror inte att du uppskattar att t.ex. att vissa muslimska barn uppfostras religiöst till att söka bli martyrer, så varför tjatar du egentligen ?


    Det enda jag undrar är VAR går gränsen i religiös fostran?
    självfallet är det redan IDAG förbjudet att indoktrinera någon att SKADA andra.

    men som sagt eftersom det talades om ett förbud mot religös fostran av barn så ställer jag mig frågande, var skulle denna gräns gå?
    helt oavsett religion.
    visst det skrivs om fanatiker, men ligger den gränsen vid bordsbön och barndop, vid hållande av muslimsk bönesed och ramadanfasta, eller är det först vid mer ingående saker?
    förstår du inte att det är intressant att veta när ett förbud skulle inträda?
    Är religionsförbud en bra väg att gå?

    Hur avgör man om det är mindcontrol?
    om det rör sig om att alltid ha bordsbön under barnbets uppväxt blir detta en naturlig sed för detta liksom aftonbönen, och för muslimerna deras regelbundna bönestunder mot mekka
    är det inte en väldigt svår fråga att göra en avvägning av vad som skulle vara förbjudet?

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  redalert 2011-09-30, 08:16

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:eller var vill du ha gränsen för var det blir ett förbud, det är vad jag efterfrågar
    Du har också fått ett svar, men tycks inte begripa detta då du inte vill förstå utan endast repetera dina egna frågeställningar.

    Jag tror inte att du uppskattar att t.ex. att vissa muslimska barn uppfostras religiöst till att söka bli martyrer, så varför tjatar du egentligen ?


    Det enda svar man får från dig tycks vara goddag yxskaft du tror inte att det är du som inte begriper?

    Jag menar inte att du har fel men de dina med samma idéer som dig tycks ju vara en tynanande skara som närmar sig 4% och sektstatus? Laughing
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-30, 09:17

    Secrist skrev:Religiösa friskolor har ingen plats i ett sekulärt, kunskapsbaserat skolsystem.

    Det kan det ha, om det är undervisning som uppfyller kraven på god undervisning.

    Vi har en kristen friskola i området och tyngdpunkten ligger på kristendomen (självklart), och dagen börjar med en bön om en bra dag och avslutas med ett tack för dagen och en välsignelse. Några bibeltexter på väggarna är egentligen det enda som vittnar om dess religiösa plattform. Utöver det så är det som vilken skola som helst. Fast betydligt lugnare och bättre studiemiljö.

    Den friskolan kan säkert vara hur lugn och trevlig som helst, det är inte det jag angriper. Kristendom och alla andra religioner bygger på en skapelsemyt som inte är förenlig med verkligheten och följdaktligen inte heller med den kunskapsbaserade skola det svenska samhället erfordrar.
    Du får inte förväxla studiemiljö med pedagogiskt innehåll.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Religion

    Inlägg  Secrist 2011-09-30, 09:59

    Den friskolan kan säkert vara hur lugn och trevlig som helst, det är inte det jag angriper. Kristendom och alla andra religioner bygger på en skapelsemyt som inte är förenlig med verkligheten och följdaktligen inte heller med den kunskapsbaserade skola det svenska samhället erfordrar.
    Du får inte förväxla studiemiljö med pedagogiskt innehåll.


    Och du ska inte förväxla religion med idiotier. Att skolan diskuterar bibelns skapelseberättelse betyder inte att de förkastar evolutionsteorierna. Och religionen har följt människan sedan vi kom ner ur träden och kommer att göra det i framtiden också.

    Vad är det med religion som retar vissa människor så mycket? scratch
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-30, 10:48

    Secrist skrev:Den friskolan kan säkert vara hur lugn och trevlig som helst, det är inte det jag angriper. Kristendom och alla andra religioner bygger på en skapelsemyt som inte är förenlig med verkligheten och följdaktligen inte heller med den kunskapsbaserade skola det svenska samhället erfordrar.
    Du får inte förväxla studiemiljö med pedagogiskt innehåll.


    Och du ska inte förväxla religion med idiotier. Att skolan diskuterar bibelns skapelseberättelse betyder inte att de förkastar evolutionsteorierna. Och religionen har följt människan sedan vi kom ner ur träden och kommer att göra det i framtiden också.

    Vad är det med religion som retar vissa människor så mycket? scratch

    Det som retar mig främst är kanske att man håller bronsåldersfabler som ett slags moraliskt ideal och rättesnöre. Om man då dessutom försöker införliva dessa stollerier i en kunskapsbaserad skola kan det bara gå åt skogen.
    Att det sedan finns personer i vårt skolsystem som dessutom vill upphöja religionens skapelsemyter som absolut vetenskap gör inte saken bättre. Sedan får de stöpa om det till kreationism helst de gitter.
    Det är otroligt viktigt att skilja på tro och vetande. Tro får folk göra på lämplig plats, som t ex i en kyrka, synagoga eller moské.
    Lika lite som vi har vetenskapsbaserade religiösa samfund, ska vi inte ha religiöst baserade skolor.

    Sponsored content


    Fredens skola klarade bara 4 veckor. Empty Sv: Fredens skola klarade bara 4 veckor.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-11, 23:52