Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+14
DMustaine
Sniperace
R.O.F.L
Thetaxpayer
Redvictory
ericTheDog
Secrist
Vercingetorix
MartinLindgren
ANNA2LINK
RedclownIII
redalert
RedMentalCase
F.I.S.T
18 posters

moderat "rättvisa"

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

moderat "rättvisa" - Sida 6 Empty Sv: moderat "rättvisa"

Inlägg  ANNA2LINK 2011-09-13, 20:29

Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:

Jag har ca 26 år kvar till pension och kommer att försörja andra som kommer vara i samma situation som jag är nu, med glädje... Jag kommer aldrig bli bitter av det och kommer även när jag jobbar att inte ändra uppfattningen av att skapa ett rättvist,jämställt och jämlikt samhälle!!!.

Tror du att du på den tiden hinner betala tillbaka det du kostat andra samt dina andra kostnader i samhället samtidigt som du då skulle försörja ANDRA?

Jag tillåter mig tvivla.

Vilket uselt inlägg Sniper!

VArför anser du det vara uselt?
    Jag erkänner beredvilligt att jag är enbart en kostnad för staten pga min sjukdom, varför skulle det vara annorlunda för andra som ju tyvärr blir det?
    att vara sjuk mär inget at skämmas för!
    däremot kan man kanske skämmas för att förneka verkligheten

Jo jag tycker det. Det känns negativt när du skriver om det... Derför uselt!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-09-13, 20:30

ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:

Jag har ca 26 år kvar till pension och kommer att försörja andra som kommer vara i samma situation som jag är nu, med glädje... Jag kommer aldrig bli bitter av det och kommer även när jag jobbar att inte ändra uppfattningen av att skapa ett rättvist,jämställt och jämlikt samhälle!!!.

Tror du att du på den tiden hinner betala tillbaka det du kostat andra samt dina andra kostnader i samhället samtidigt som du då skulle försörja ANDRA?

Jag tillåter mig tvivla.

Jag erkänner beredvilligt att jag är enbart en kostnad för staten pga min sjukdom, varför skulle det vara annorlunda för andra som ju tyvärr blir det?

Då är jaqg alltså mycket uslare mot mig själv eller hur?
    är sanningen så fruktansvärd att den måste förnekas?
    obs det är inte på något sätt illa me´nat eller nedvärderande
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-09-13, 20:34

Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:

Jag tillåter mig tvivla.

Då är jaqg alltså mycket uslare mot mig själv eller hur?
    är sanningen så fruktansvärd att den måste förnekas?
    obs det är inte på något sätt illa me´nat eller nedvärderande

Sanningen är inte fruktansvärd för det mesta. Ok, nej det är ju bra Sniper att du inte menar att vara nedervärderande eller menar illa...
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-13, 20:43

GÖR DIG INTE DUM: KÖPA![/quote]

Nej just det. Det var det jag menade. Jag har inte heller råd med allting. Trots att jag arbetar.
    RedclownIII
    RedclownIII

Antal inlägg : 2772

Inlägg  RedclownIII 2011-09-13, 21:53

Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:

Jag tillåter mig tvivla.

däremot kan man kanske skämmas för att förneka verkligheten, själv försöker jag ge tillbaka så mycket som möjligt genom mitt engagemang i ungdomsarbetet, men är väl medveten om att jag aldrig io pengar kan försörja någon eller betala tillbaka vad jag kostat

WORD Sniper!
    RedclownIII
    RedclownIII

Antal inlägg : 2772

Inlägg  RedclownIII 2011-09-13, 21:59

Man önskar att Anna hade varit lite mer ödmjuk i den situation hon befinner sig i och inte bara gapat om mer och mer samtidigt som hon föraktar dem som faktiskt försörjer henne! Evil or Very Mad
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-09-13, 22:03

Thetaxpayer skrev:

GÖR DIG INTE DUM: KÖPA!

Nej just det. Det var det jag menade. Jag har inte heller råd med allting. Trots att jag arbetar.[/quote]

VÅRD OCH TANDVÅRD SKA ALLA KUNNA HA RÅD MED I SVERIGE. TÄNDER TILLHÖR OCKSÅ KROPPEN OCH HUR MÅNGA VILL GÅ MED TRASIGA TÄNDER PGA ATT TANDLÄKAREN ÄR ALLDELES FÖR DYR!

ATT FÅ BRA VÅRD TILLHÖR ETT VÄLFÄRDSSAMÄLLE!
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-09-13, 22:05

RedclownIII skrev:Man önskar att Anna hade varit lite mer ödmjuk i den situation hon befinner sig i och inte bara gapat om mer och mer samtidigt som hon föraktar dem som faktiskt försörjer henne! Evil or Very Mad

Jag föraktar ingen men jag vill att alla ska behandlas lika!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:17

ericTheDog skrev:
    Medborgarlön har vi redan i form av existensminimum.

Nej vi har inte medborgarlön i den bemärkelsen...., Att få en medborgarlön skulle innebära att helas den dyra kontrollapparaten skulle skrotas.....

ericTheDog skrev:Men att människor skulle "vilja" arbeta är givetvis nonsens.

Den åsikten är säkerligen baserad på din egen känsla inför arbete

ericTheDog skrev:Hur många pensionärer fortsätter att arbeta gratis åt sin arbetsgivare?
    Varför inte? Vill de inte arbeta?

Ja nu tror jag inte att du är i den situationen att du arbetat i 46 års tid, med allt vad det innebär för kropp och psyke... hade du det kanske du skulle förstått.
    Sedan är det väl inte så förvånande att du anser att man ska jobba gratis för att bevisa sin lust till arbete

ericTheDog skrev:Folk arbetar för att de vill ha lön.

Ja men det är bara EN DEL av sanningen, att du inte förstår detta förvånar mig inte

ericTheDog skrev:Konstigare än så är det inte.

Nej kanske inte om man är blåögd

ericTheDog skrev:Faktum är att det är jättesvårt att få folk jobba extra på helgen vid behov. Trots dubbel betalning. Den som har sitt på det torra offrar inte gärna en sommarhelg till extra arbete.

Ja så kan det vara... och hur tror du jobbskatteavdraget ger flest kronor hos de som redan har mycket påverkar viljan att jobba mer ??.... nä det bromsar nog viljan att arbeta mer, när de kan ta ledigt för samma pengar
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:22

RedclownIII skrev:

På vilket sätt bidrager man när man är mammaledig, studerat, gått på ams-kurser, arbetsprövat mm mm ?

Efter vad jag kan se så är även detta att vara försörjd av andra? Rolling Eyes

Snabba raka svar önskas!

Här har du ett snabbt svar : Kungahuset
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:25

Thetaxpayer skrev:
    Hade jag inte klarat mig så hade det ju inte varit någon mening att arbeta.

Detta är ett mycket vanligt förekommande tänk hos borgerligheten,.... det är ju för övrigt både kapitalismens och borgarnas mål, att uppnå monopol och att slippa arbeta ... att andra arbetar åt dem
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:28

Sniperace skrev:

Jag tillåter mig tvivla.

Att du tvivlar på detta säger bara nånting om din syn på andra, det säger ingenting om Anna
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-09-13, 22:28

Nej vi har inte medborgarlön i den bemärkelsen...., Att få en medborgarlön skulle innebära att helas den dyra kontrollapparaten skulle skrotas.....

Skulle det vara pengar man fick även om man arbetar?
    eller skulle denna minskad när man har en god lön eller blir riktigt rik?

det finns ju olika bud på vad denna skulle vara, vems version är det ex att alla får det oavsett om de arbetar eller ej?

sedn är frågan, hur stor skulle denna vara?
    så hög att man utan problem skulle kunna leva på denna utan att på något sätt behöva försaka något?

och OM den skulle minska vid annan inkomst, behövs då fortfarande ingen kontrollapparat att inget får från två håll?

och OM den går att leva bra på, hur blir det då om väldigt många väljer att leva på denna, kommer de som jobbar kunna se till att alla får detta då?

hur stora skatter kommer behövas för att ge alla en medborgarlön som går att leva på?

har du en reaqlistisk lösning om hur det6 skulle gå till när vi redan idag har svpårt att få skattepengarna att räcka till allt?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-09-13, 22:32

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Jag tillåter mig tvivla.

Att du tvivlar på detta säger bara nånting om din syn på andra, det säger ingenting om Anna

Nej, det är en realistisk beräkning, tror du själ att 27 års arbete räcker till att betala både sin egen kostna och att samtidigt försörja andra som inte självaq kan tillföra staten medel?

som jag sa, jag inser att jag är en kostnad för staten ett stort minus i dess finanser, och jag tror säkert att det blir svårt för anna att hinna med att ta igen de förlorade åren, och det är inget ont menat med detta på något sätt, bara ett krasst konstaterande av sanningen.

så jag undrar vad du baserar dit naiva utlåtande på?

som sagt, det är ingen som påstår att hon eller jag är sämre människa än andras, bara att vi tyvärr inte klarar av att ge staten samma inkomst som en som arbetat hela sitt liv och hela tiden tilfört skattemedel
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-13, 22:34

ANNA2LINK skrev:
    Thetaxpayer skrev:

Nej just det. Det var det jag menade. Jag har inte heller råd med allting. Trots att jag arbetar.

VÅRD OCH TANDVÅRD SKA ALLA KUNNA HA RÅD MED I SVERIGE. TÄNDER TILLHÖR OCKSÅ KROPPEN OCH HUR MÅNGA VILL GÅ MED TRASIGA TÄNDER PGA ATT TANDLÄKAREN ÄR ALLDELES FÖR DYR!

ATT FÅ BRA VÅRD TILLHÖR ETT VÄLFÄRDSSAMÄLLE![/quote]

När hade vi gratis tandvård?
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-13, 22:36

F.I.S.T skrev:
    ericTheDog skrev:
    Medborgarlön har vi redan i form av existensminimum.

ericTheDog skrev:Men att människor skulle "vilja" arbeta är givetvis nonsens.

Den åsikten är säkerligen baserad på din egen känsla inför arbete

ericTheDog skrev:Hur många pensionärer fortsätter att arbeta gratis åt sin arbetsgivare?
    Varför inte? Vill de inte arbeta?

Ja nu tror jag inte att du är i den situationen att du arbetat i 46 års tid, med allt vad det innebär för kropp och psyke... hade du det kanske du skulle förstått.
    Sedan är det väl inte så förvånande att du anser att man ska jobba gratis för att bevisa sin lust till arbete

ericTheDog skrev:Folk arbetar för att de vill ha lön.

Ja men det är bara EN DEL av sanningen, att du inte förstår detta förvånar mig inte

ericTheDog skrev:Konstigare än så är det inte.

Nej kanske inte om man är blåögd

ericTheDog skrev:Faktum är att det är jättesvårt att få folk jobba extra på helgen vid behov. Trots dubbel betalning. Den som har sitt på det torra offrar inte gärna en sommarhelg till extra arbete.

Ja så kan det vara... och hur tror du jobbskatteavdraget ger flest kronor hos de som redan har mycket påverkar viljan att jobba mer ??.... nä det bromsar nog viljan att arbeta mer, när de kan ta ledigt för samma pengar

Knappast. Arbetar man mer så får man oftast också mera lön. Vilket renderar i större jobbskatteavdrag.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-09-13, 22:36

Thetaxpayer skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Thetaxpayer skrev:

När hade vi gratis tandvård?[/quote]

Tandvården var DYRARE under sossetiden.....

Senast ändrad av Sniperace den 2011-09-13, 22:40, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : flyttat mitt inlägg till rätt plats)
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-09-13, 22:37

Thetaxpayer skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Thetaxpayer skrev:

När hade vi gratis tandvård?[/quote]

Alliansen har ju som enda svenska regering någonsin sett till att göra det billigare med tandvårdsingrepp.. Jag tror faktiskt att det skulle löna sig för Anna att rösta på de borgerliga...
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-13, 22:40

Vercingetorix skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Thetaxpayer skrev:

När hade vi gratis tandvård?

Alliansen har ju som enda svenska regering någonsin sett till att göra det billigare med tandvårdsingrepp.. Jag tror faktiskt att det skulle löna sig för Anna att rösta på de borgerliga...[/quote]

Det tror faktiskt jag med.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:46

Sniperace skrev:Skulle det vara pengar man fick även om man arbetar?

Ja... om det inte uppnår till full försörjning

Sniperace skrev:eller skulle denna minskad när man har en god lön eller blir riktigt rik?

Jag tycker den skall minskas efter hand som arbete uppnås... och tillslut försvinna

Sniperace skrev:sedan är frågan, hur stor skulle denna vara?

Ja det går att diskutera .... men man skall i Sverige idag inte behöva bli sjuk pga själva oron över att bli vräkt, eller inte ha råd med tandvård, mediciner, osv osv...

Sniperace skrev:så hög att man utan problem skulle kunna leva på denna utan att på något sätt behöva försaka något?

Nej !

Sniperace skrev:och OM den skulle minska vid annan inkomst, behövs då fortfarande ingen kontrollapparat att inget får från två håll?

Jo det behövs, men du kan minska ner kontrollapparaten betydligt, iom att den då inte ska behöva ifrågasätta om människor är friska eller sjuka.

Sniperace skrev:och OM den går att leva bra på, hur blir det då om väldigt många väljer att leva på denna, kommer de som jobbar kunna se till att alla får detta då?

Ja ! .... Du får ekonomiska vinningar av detta oxå, i form av minskade kostnader för kontrollapparaten. Utöver detta så kan människor i större utsträckning ta på sig jobb i den mån de klarar av det och får jobb.... utan att behöva vara orolig för sin försörjning. Samt att svartjobben skulle minska då om det blev mer uppmuntrat att ta småjobb här och där....

Sniperace skrev:hur stora skatter kommer behövas för att ge alla en medborgarlön som går att leva på?

Det skulle behövas mindre i skatter till detta, vilket skulle frigöra pengar till VERKLIGT VÅRD OCH REHABILITERING, samt satsning på infrastruktur och arnetsmarknadsårgärder... så vida det inte sitter en borgarregering vid makten, då dessa skattevinster skulle tillägnas de redan besuttna

Sniperace skrev:har du en reaqlistisk lösning om hur det6 skulle gå till när vi redan idag har svpårt att få skattepengarna att räcka till allt?

Ja se ovan !
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:48

Thetaxpayer skrev:
    Knappast. Arbetar man mer så får man oftast också mera lön. Vilket renderar i större jobbskatteavdrag.

Ha ha ha .. ja jävlar ja vilken lögn !
    Det handlar i större utsträckning om vilka som är bäst på att roffa åt sig... INTE vilka som arbetar mest
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-13, 22:49

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:Skulle det vara pengar man fick även om man arbetar?

Ja... om det inte uppnår till full försörjning

Sniperace skrev:eller skulle denna minskad när man har en god lön eller blir riktigt rik?

Jag tycker den skall minskas efter hand som arbete uppnås... och tillslut försvinna

Sniperace skrev:sedan är frågan, hur stor skulle denna vara?

Ja det går att diskutera .... men man skall i Sverige idag inte behöva bli sjuk pga själva oron över att bli vräkt, eller inte ha råd med tandvård, mediciner, osv osv...

Sniperace skrev:så hög att man utan problem skulle kunna leva på denna utan att på något sätt behöva försaka något?

Nej !

Sniperace skrev:och OM den skulle minska vid annan inkomst, behövs då fortfarande ingen kontrollapparat att inget får från två håll?

Jo det behövs, men du kan minska ner kontrollapparaten betydligt, iom att den då inte ska behöva ifrågasätta om människor är friska eller sjuka.

Sniperace skrev:och OM den går att leva bra på, hur blir det då om väldigt många väljer att leva på denna, kommer de som jobbar kunna se till att alla får detta då?

Ja ! .... Du får ekonomiska vinningar av detta oxå, i form av minskade kostnader för kontrollapparaten. Utöver detta så kan människor i större utsträckning ta på sig jobb i den mån de klarar av det och får jobb.... utan att behöva vara orolig för sin försörjning. Samt att svartjobben skulle minska då om det blev mer uppmuntrat att ta småjobb här och där....

Sniperace skrev:hur stora skatter kommer behövas för att ge alla en medborgarlön som går att leva på?

Det skulle behövas mindre i skatter till detta, vilket skulle frigöra pengar till VERKLIGT VÅRD OCH REHABILITERING, samt satsning på infrastruktur och arnetsmarknadsårgärder... så vida det inte sitter en borgarregering vid makten, då dessa skattevinster skulle tillägnas de redan besuttna

Sniperace skrev:har du en reaqlistisk lösning om hur det6 skulle gå till när vi redan idag har svpårt att få skattepengarna att räcka till allt?

Ja se ovan !

Om vi tar tex en alkis som supit upp sin medborgarlön efter 3 dagar. Skall han få mera pengar eller skall du låta denne svälta tills nästa utbetalning?
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-13, 22:49

F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:

Det handlar i större utsträckning om vilka som är bäst på att roffa åt sig... INTE vilka som arbetar mest

Inte då. Varför tror du det?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:52

Sniperace skrev:

Tandvården var DYRARE under sossetiden.....

Det Alliansen har gjort för tandvården är bara valstrategisk kosmetika och påverkar inte tandvårdssituationen i stort för de sämst ställda.... dock skall erkännas att sossarna inte är ett dugg bättre på den fronten. Bägge läger inser att kostnaden för detta skulle kunna innebära uppoffringar i egen ekonomi ... och så kan vi ju inte ha det att de rikaste måste vara med och betala Shocked
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-09-13, 22:53

Thetaxpayer skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:

Inte då. Varför tror du det?

Jo då... så ser det ut i Reinfeldts Sverige

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 15:43